Çamur çamur, her yer çamur!

Gürsel A.

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Eylül 2004
Mesaj
1.390
Tepki
2.174
Şehir
İstanbul
Selam, yahoo yeşil bisiklet grubuna yazdığım yazılardan bir tanesi günümüze uyuyor. Salı gecesi bir şey yapamadık..Bunda ben "suçluyum".. Harekete geçmedim..Neyse bir dahaki sefere.. Yağmurlar (istanbul'da) yine başladı..Umarım bu pazar hava az ıslak olur da yarış daha zevkli geçer..Çamurun da zevki başkadır diyenler vardır tabi ama, bisiklete binmek çamurla uğraşmaktan daha zevklidir (bence). Çamurlu koşullarda binmenin tekniklerinden aklıma gelenleri sıralayayım bari yeri gelmişken. Tabi bu koşullar toprağın cinsine, toprağın su doyumuna, içerdiği çakıllların, taşların büyüklüğüne vs. göre değişir.

Geniş lastikler genel inanışın tersine çamur için hiç de iyi değildir..Çamur toplamış bir lastiğin ön veya arka çatalın daracık aralığında dönmesi oldukça zordur.Buna bir de frenlerin telleri- boruları ve de kendileri eklenince siz seyredin "rezaleti". Burda kadroların "tire clearance"sının, yani lastikle kadro arasında kalan boşluğun ne kadar önemli olduğu ortaya çıkar. Ucuz kadrolarda(MTB) mesela 2,10 luk lastik bile çatala (özellikle arka alt) değdi- deyecek gibidir.. Zaten o bisiklet de aslında 1,75 veya 1,95 lik lastik takılmak üzere tasarlanmıştır.. Üreticilerimiz halkı düşünür ya, takarlar "şööle kalın, baba" bir lastik..Bırakın çamuru, akort azıcık bozulsa dinleyin lastikten çıkan sesleri..(hart hart, veya zort zort)

Çamurda 1,95 den kalın lastik kullanmayın. Eğer kadronuz (ve çatalınız) izin veriyorsa 2,10-2,20 olabilir ama bunların da iri ve aralıklı dişleri olmasında fayda vardır. Lastiğin dışındaki (ortası değil de kenarındaki) dişlerinin keskin kenarlı olması da iyidir. Dönüşlerde bunlar çok işe yarar. Ama şunu da bilin ki bir aşamadan sonra balçık çamurda lastiğin yapabileceği bir şey yoktur.Dişlerin arası silme çamur dolmuş bir lastikten bir şey beklemeyin. Çamur lastiği diye düşündüğünüz lastiklere de kızmayın.

Günümüzde bir çok lastik üreticisi ön ve arkaya özel lastik üretir. Bunları doğru yere takın. Bazı lastikler ise çift yönlü kullanılabilir. (Yani ön için bir yöne, arka için diğer yöne)Genelde bu tür lastiklerin yanağında dönüş yönünü gösteren "oklar" bulunur..Çoğu lastiklerin diş dizilişleri (pattern) genelde "V" harfini hatırlatır. Bu tür lastiklerde bu "V"nin sivrisi önde ille de (lastiğe üstten bakınca) tekerleğin dönüş yönünde olmalıdır. Zemine temas eden bu "V" profil ön tekerleğin gevşek koşullarda(kum çamur) kaymasını engellemeye çalışır. ("Engeller" diyemiyorum)Zemindeki madde o "V" lerin içine (üstten) dolar ve "V"nin dibine sıkışır. İşte bu olay lastiğin daha da kaymasını engeller veya tutuş sağlar.

Arka lastikte ise "V" profil genelde öndekine göre ters kullanılır.Bu da patinaj yapmayı engellemek içindir. Patinaj olayı özellikle oldukça dik (ve çamur)zeminde oluşur. Bunu engellemek için:

a- Ağırlığınızı biraz arkaya verin.(Patinaj oluşturmayan konumu denemeyle bulabilirsiniz) Burda da bu sefer kadro ölçüleri ve tekerleklerin kadro borularına uzaklıkları, kendi aralarındaki uzaklıklar (ve daha neler neler) işin içine giriyor..(İşte "iyi" denen bir kadronun/ bisikletin neden diğerlerinden farklı/ pahalı olduğunu bunlar açıklıyor..)
b-Çok yüksek devirde veya agresif pedal çevirmeyin (motorlu araçların karda- buzda 1. vitesle kalkarken patinaj yapması gibi)
c- Bisikleti dik tutmaya çalışın
d- Hiç biri işe yaramıyorsa inin ve bisikleti ittirin(taşıyın vs..) Çünkü patinaj çekmek büyük enerji harcatır..(bi de insanın sinirini bozar!!)

Bu koşullarda bindiğiniz bisiklete kesinlikle klasik (lastiklerin yarısını kaplayan) çamurluk takmayın. Yoksa pedal çevirebileceğiniz mesafe ancak 5-10 m. olur..Fakat sele borusuna veya kadroya bağlanan ve lastikten uzak duran çamurluk takabilirsiniz..Ama en önemlisi hızlı inişlerde suratınıza,ağzınıza ve gözünüze çamur gelmesini engellemektir. Bunun en iyi çözümü kadro alt boruya takılan çamurluklardır. Bunların "işe yaramaz" göründüğüne bakmayın..Deneyenler bilir.

Çamurdan "kilitlenmiş" iseniz,(Coliseum Trophy'deki gibi!!)yapılacak şey frenlerin tellerini söküp biraz olsun tekeri rahatlatmaktır. Merak etmeyin zaten bu koşulda yokuş aşağı bıraksanız (hatta pedal bassanız) bile hızlanmanız mümkün değildir..Arada durup dal parçalarıyla çamuru temizlemeden ilerlemek mümkün olmaz.Sonunda da bisikleti sırtlarsınız.(hep o taşayacak değil ya sizi!!) O "canım" 11,5 kg.lık bisikletiniz olmuştur 16 kg.!!( siz bi de 15-16 kg.lık bisikletleri düşünün!!)

Çamur bisiklettteki herşeyi haşat eder.. Hatta kadro boyalarını bile kazır. (çatalların iç kısmında) Jantlar, fren pabuçları yaşamlarının yarısını bir kaç saatlik çamur binişinde tüketirler..Zincir bir süre sonra işlemeye devam ederse de, arka dişli içine "silme" dolan çamur yüzünden zincir dişlere oturmaz ve kaydırır.(Bizde bunu önleyen, tarak şeklinde bir aparat satılmaktadır ama yıllardır da kimse almamaktadır:))

Az çamurlu yarışlar dilerim herkese...
Gürsel
 
Scudo

duyguny

Forum Demirbaşı
Kayıt
15 Mart 2005
Mesaj
595
Tepki
120
Şehir
Bostancı
yazıyı okuyunca yalova geldi aklıma...
tamdaki ordaki durumua 1 örnek wermiş gürsel abi :D
 

tayfur

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mayıs 2005
Mesaj
1.624
Tepki
1.038
Şehir
İstanbul
hayatımda gördüğüm/yakınlarında bulunduğum/katıldığım ilk yarış Türk mtb tarihine "abi bu kadar çamur ben gömedim" diye geçti. :D benim 16 kiloluk tosun 1 turun sonunda 30 kiloyu bulmuştu.
 

Baran14

Üye
Kayıt
7 Mayıs 2017
Mesaj
4
Tepki
0
Yaş
42
Şehir
istanbul
İsim
Baran
Bisiklet
Kron
bende bufgün baya çamurda bisiklet sürdüm heryeri çamur oldu arka göbekten çıkan çırr sesi arttı acaba bozmuşmuyumdur
 
Kayıt
23 Mayıs 2012
Mesaj
44
Tepki
17
Şehir
istanbul
Hort bugün bende çamura daldım yıkayacak yerim de yok iki saattir uğraşıyorum nemli ni bezle silip kuru bezle kuruladım ama yine az çok çamur var
 

Seyda Ünlü

5 Vakit Bisiklet ve Kamp
Kayıt
29 Ocak 2016
Mesaj
476
Tepki
956
Yaş
35
Şehir
İstanbul/Beylikdüzü
İsim
Seyda Ünlü
Başlangıç
2018—19
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Şimdi ben kışın bisikletle kampa gittiğim zaman ister istemez çamura batacak bisiklet kamp atacağım yerler genelde çamur olacağı için. Bisiklet yürüyemez hale gelecektir. Etrafımda su kaynağı da yoksa ne yapmak lazım böyle bir durumda? Yağmur kaydırıcı spreyler felan işe yarar mı lastiğe sıksak.
 
Son düzenleme:
Yukarı Alt