Selam, yahoo yeşil bisiklet grubuna yazdığım yazılardan bir tanesi günümüze uyuyor. Salı gecesi bir şey yapamadık..Bunda ben "suçluyum".. Harekete geçmedim..Neyse bir dahaki sefere.. Yağmurlar (istanbul'da) yine başladı..Umarım bu pazar hava az ıslak olur da yarış daha zevkli geçer..Çamurun da zevki başkadır diyenler vardır tabi ama, bisiklete binmek çamurla uğraşmaktan daha zevklidir (bence). Çamurlu koşullarda binmenin tekniklerinden aklıma gelenleri sıralayayım bari yeri gelmişken. Tabi bu koşullar toprağın cinsine, toprağın su doyumuna, içerdiği çakıllların, taşların büyüklüğüne vs. göre değişir.
Geniş lastikler genel inanışın tersine çamur için hiç de iyi değildir..Çamur toplamış bir lastiğin ön veya arka çatalın daracık aralığında dönmesi oldukça zordur.Buna bir de frenlerin telleri- boruları ve de kendileri eklenince siz seyredin "rezaleti". Burda kadroların "tire clearance"sının, yani lastikle kadro arasında kalan boşluğun ne kadar önemli olduğu ortaya çıkar. Ucuz kadrolarda(MTB) mesela 2,10 luk lastik bile çatala (özellikle arka alt) değdi- deyecek gibidir.. Zaten o bisiklet de aslında 1,75 veya 1,95 lik lastik takılmak üzere tasarlanmıştır.. Üreticilerimiz halkı düşünür ya, takarlar "şööle kalın, baba" bir lastik..Bırakın çamuru, akort azıcık bozulsa dinleyin lastikten çıkan sesleri..(hart hart, veya zort zort)
Çamurda 1,95 den kalın lastik kullanmayın. Eğer kadronuz (ve çatalınız) izin veriyorsa 2,10-2,20 olabilir ama bunların da iri ve aralıklı dişleri olmasında fayda vardır. Lastiğin dışındaki (ortası değil de kenarındaki) dişlerinin keskin kenarlı olması da iyidir. Dönüşlerde bunlar çok işe yarar. Ama şunu da bilin ki bir aşamadan sonra balçık çamurda lastiğin yapabileceği bir şey yoktur.Dişlerin arası silme çamur dolmuş bir lastikten bir şey beklemeyin. Çamur lastiği diye düşündüğünüz lastiklere de kızmayın.
Günümüzde bir çok lastik üreticisi ön ve arkaya özel lastik üretir. Bunları doğru yere takın. Bazı lastikler ise çift yönlü kullanılabilir. (Yani ön için bir yöne, arka için diğer yöne)Genelde bu tür lastiklerin yanağında dönüş yönünü gösteren "oklar" bulunur..Çoğu lastiklerin diş dizilişleri (pattern) genelde "V" harfini hatırlatır. Bu tür lastiklerde bu "V"nin sivrisi önde ille de (lastiğe üstten bakınca) tekerleğin dönüş yönünde olmalıdır. Zemine temas eden bu "V" profil ön tekerleğin gevşek koşullarda(kum çamur) kaymasını engellemeye çalışır. ("Engeller" diyemiyorum)Zemindeki madde o "V" lerin içine (üstten) dolar ve "V"nin dibine sıkışır. İşte bu olay lastiğin daha da kaymasını engeller veya tutuş sağlar.
Arka lastikte ise "V" profil genelde öndekine göre ters kullanılır.Bu da patinaj yapmayı engellemek içindir. Patinaj olayı özellikle oldukça dik (ve çamur)zeminde oluşur. Bunu engellemek için:
a- Ağırlığınızı biraz arkaya verin.(Patinaj oluşturmayan konumu denemeyle bulabilirsiniz) Burda da bu sefer kadro ölçüleri ve tekerleklerin kadro borularına uzaklıkları, kendi aralarındaki uzaklıklar (ve daha neler neler) işin içine giriyor..(İşte "iyi" denen bir kadronun/ bisikletin neden diğerlerinden farklı/ pahalı olduğunu bunlar açıklıyor..)
b-Çok yüksek devirde veya agresif pedal çevirmeyin (motorlu araçların karda- buzda 1. vitesle kalkarken patinaj yapması gibi)
c- Bisikleti dik tutmaya çalışın
d- Hiç biri işe yaramıyorsa inin ve bisikleti ittirin(taşıyın vs..) Çünkü patinaj çekmek büyük enerji harcatır..(bi de insanın sinirini bozar!!)
Bu koşullarda bindiğiniz bisiklete kesinlikle klasik (lastiklerin yarısını kaplayan) çamurluk takmayın. Yoksa pedal çevirebileceğiniz mesafe ancak 5-10 m. olur..Fakat sele borusuna veya kadroya bağlanan ve lastikten uzak duran çamurluk takabilirsiniz..Ama en önemlisi hızlı inişlerde suratınıza,ağzınıza ve gözünüze çamur gelmesini engellemektir. Bunun en iyi çözümü kadro alt boruya takılan çamurluklardır. Bunların "işe yaramaz" göründüğüne bakmayın..Deneyenler bilir.
Çamurdan "kilitlenmiş" iseniz,(Coliseum Trophy'deki gibi!!)yapılacak şey frenlerin tellerini söküp biraz olsun tekeri rahatlatmaktır. Merak etmeyin zaten bu koşulda yokuş aşağı bıraksanız (hatta pedal bassanız) bile hızlanmanız mümkün değildir..Arada durup dal parçalarıyla çamuru temizlemeden ilerlemek mümkün olmaz.Sonunda da bisikleti sırtlarsınız.(hep o taşayacak değil ya sizi!!) O "canım" 11,5 kg.lık bisikletiniz olmuştur 16 kg.!!( siz bi de 15-16 kg.lık bisikletleri düşünün!!)
Çamur bisiklettteki herşeyi haşat eder.. Hatta kadro boyalarını bile kazır. (çatalların iç kısmında) Jantlar, fren pabuçları yaşamlarının yarısını bir kaç saatlik çamur binişinde tüketirler..Zincir bir süre sonra işlemeye devam ederse de, arka dişli içine "silme" dolan çamur yüzünden zincir dişlere oturmaz ve kaydırır.(Bizde bunu önleyen, tarak şeklinde bir aparat satılmaktadır ama yıllardır da kimse almamaktadır)
Az çamurlu yarışlar dilerim herkese...
Gürsel
Geniş lastikler genel inanışın tersine çamur için hiç de iyi değildir..Çamur toplamış bir lastiğin ön veya arka çatalın daracık aralığında dönmesi oldukça zordur.Buna bir de frenlerin telleri- boruları ve de kendileri eklenince siz seyredin "rezaleti". Burda kadroların "tire clearance"sının, yani lastikle kadro arasında kalan boşluğun ne kadar önemli olduğu ortaya çıkar. Ucuz kadrolarda(MTB) mesela 2,10 luk lastik bile çatala (özellikle arka alt) değdi- deyecek gibidir.. Zaten o bisiklet de aslında 1,75 veya 1,95 lik lastik takılmak üzere tasarlanmıştır.. Üreticilerimiz halkı düşünür ya, takarlar "şööle kalın, baba" bir lastik..Bırakın çamuru, akort azıcık bozulsa dinleyin lastikten çıkan sesleri..(hart hart, veya zort zort)
Çamurda 1,95 den kalın lastik kullanmayın. Eğer kadronuz (ve çatalınız) izin veriyorsa 2,10-2,20 olabilir ama bunların da iri ve aralıklı dişleri olmasında fayda vardır. Lastiğin dışındaki (ortası değil de kenarındaki) dişlerinin keskin kenarlı olması da iyidir. Dönüşlerde bunlar çok işe yarar. Ama şunu da bilin ki bir aşamadan sonra balçık çamurda lastiğin yapabileceği bir şey yoktur.Dişlerin arası silme çamur dolmuş bir lastikten bir şey beklemeyin. Çamur lastiği diye düşündüğünüz lastiklere de kızmayın.
Günümüzde bir çok lastik üreticisi ön ve arkaya özel lastik üretir. Bunları doğru yere takın. Bazı lastikler ise çift yönlü kullanılabilir. (Yani ön için bir yöne, arka için diğer yöne)Genelde bu tür lastiklerin yanağında dönüş yönünü gösteren "oklar" bulunur..Çoğu lastiklerin diş dizilişleri (pattern) genelde "V" harfini hatırlatır. Bu tür lastiklerde bu "V"nin sivrisi önde ille de (lastiğe üstten bakınca) tekerleğin dönüş yönünde olmalıdır. Zemine temas eden bu "V" profil ön tekerleğin gevşek koşullarda(kum çamur) kaymasını engellemeye çalışır. ("Engeller" diyemiyorum)Zemindeki madde o "V" lerin içine (üstten) dolar ve "V"nin dibine sıkışır. İşte bu olay lastiğin daha da kaymasını engeller veya tutuş sağlar.
Arka lastikte ise "V" profil genelde öndekine göre ters kullanılır.Bu da patinaj yapmayı engellemek içindir. Patinaj olayı özellikle oldukça dik (ve çamur)zeminde oluşur. Bunu engellemek için:
a- Ağırlığınızı biraz arkaya verin.(Patinaj oluşturmayan konumu denemeyle bulabilirsiniz) Burda da bu sefer kadro ölçüleri ve tekerleklerin kadro borularına uzaklıkları, kendi aralarındaki uzaklıklar (ve daha neler neler) işin içine giriyor..(İşte "iyi" denen bir kadronun/ bisikletin neden diğerlerinden farklı/ pahalı olduğunu bunlar açıklıyor..)
b-Çok yüksek devirde veya agresif pedal çevirmeyin (motorlu araçların karda- buzda 1. vitesle kalkarken patinaj yapması gibi)
c- Bisikleti dik tutmaya çalışın
d- Hiç biri işe yaramıyorsa inin ve bisikleti ittirin(taşıyın vs..) Çünkü patinaj çekmek büyük enerji harcatır..(bi de insanın sinirini bozar!!)
Bu koşullarda bindiğiniz bisiklete kesinlikle klasik (lastiklerin yarısını kaplayan) çamurluk takmayın. Yoksa pedal çevirebileceğiniz mesafe ancak 5-10 m. olur..Fakat sele borusuna veya kadroya bağlanan ve lastikten uzak duran çamurluk takabilirsiniz..Ama en önemlisi hızlı inişlerde suratınıza,ağzınıza ve gözünüze çamur gelmesini engellemektir. Bunun en iyi çözümü kadro alt boruya takılan çamurluklardır. Bunların "işe yaramaz" göründüğüne bakmayın..Deneyenler bilir.
Çamurdan "kilitlenmiş" iseniz,(Coliseum Trophy'deki gibi!!)yapılacak şey frenlerin tellerini söküp biraz olsun tekeri rahatlatmaktır. Merak etmeyin zaten bu koşulda yokuş aşağı bıraksanız (hatta pedal bassanız) bile hızlanmanız mümkün değildir..Arada durup dal parçalarıyla çamuru temizlemeden ilerlemek mümkün olmaz.Sonunda da bisikleti sırtlarsınız.(hep o taşayacak değil ya sizi!!) O "canım" 11,5 kg.lık bisikletiniz olmuştur 16 kg.!!( siz bi de 15-16 kg.lık bisikletleri düşünün!!)
Çamur bisiklettteki herşeyi haşat eder.. Hatta kadro boyalarını bile kazır. (çatalların iç kısmında) Jantlar, fren pabuçları yaşamlarının yarısını bir kaç saatlik çamur binişinde tüketirler..Zincir bir süre sonra işlemeye devam ederse de, arka dişli içine "silme" dolan çamur yüzünden zincir dişlere oturmaz ve kaydırır.(Bizde bunu önleyen, tarak şeklinde bir aparat satılmaktadır ama yıllardır da kimse almamaktadır)
Az çamurlu yarışlar dilerim herkese...
Gürsel