Scudo Sports

Budapeşte'de bisikletli hayat

Mesele sadece para ve alım gücü değil, Çin ve Uzakdoğu'da da bisiklet aşırı yoğun bir şekilde kullanılıyor. Yaşam biçimi, kültür ve devlet yönlendirmesi ile ilgili durumlar... çoğu ve tek yönlü bir sorun değil

Hollanda da her yerde bisiklet yolu var bisiklet var kural var, araba ile çıkmak problem. İnsanlar buna yönlendiriliyor. Devlet kural koyup adaletli bir şekilde uyguluyor.

Bizde belediye ler sevimli görünmek için bir şey yapıyor gibi olmak için bisiklet yolu yapmaya başladı. En tepedeki nin umrunda değil petrol dışa bağımlı olmak veya trafikte çocuk ölümleri vs gibi konular. Oysa biz Avrupa dan çok daha şanslıydık şehitlerimiz in tarihi çok eskilere dayanmıyor. Sen mühendisliğe bilimsel düşünceye değer vermez sahip çıkmaz, 3-5 müteahhit va AÇ politikacı ya şehirleri teslim edersen sonuç
Şimdiki İstanbul köyü olur. Ülkemizde her şehrin geleceği nokta için oraya bakmak yeterli
 
Scudo
@alper 76

Evet, bizde üst makamda ki insanların bilgisi yok ki, sadece yaptım oldu demekten başka bildikleri de yok. Denizlide bisiklet süren arkadaşlar bilir, sanırım ülkemizde ki en rezil bisiklet yolu bizim şehrimizde. Zaten merkezde bir kaç farklı yerde var, hele ana yolun yanında ki o kadar saçma ki, hatta bugün orayı kullandık arkadaş şöyle bir laf etti "- Bu yolu, yürüyüş yolu yapsalarmış daha horu geçermiş." dedi :) Her 10-15 mt'de bir petrol çıkışı, otopark çıkışı, restoran çıkışı ara yolları saymıyorum bile. Allahtan bisiklet yolu %60 oranında standartlara göre yapılmış biz buna da şükür diyoruz. Karahayıt'da bir bisiklet yolu var, sanarsınız ki yol bisikletiyle MTB yapıyorsun ;)

- Evet üst makamda ki insan işi bilmiyorken, HALK NASIL BİLSİN? Hepimiz de bir cahillik var. Bisikletliler için bisiklet konusu olmasa da başka yönlü bir cahilliğimiz olduğu kesin, bende dahil.
 
Macarlarin gurur duyacagi bir baslik olmus. Oysa bizden pek de farkli degiller:

(link)
(link)
(link)
(link)
(link)
(link)

Görülen her seyin daha basit aciklamalari var.

*Insanlar bisiklete biniyor, cünkü:

- bisiklet bu insanlarin hayatindan hicbir zaman cikmamis. Tasra icin gecmiste de en efektif ulasim araciymis, simdi de. Nüfusu 200,000 civari olan bir Macar sehri ile Türk sehrini kiyasladiginizda, Macar sehrinin cok daha genis bir alanda kurulu oldugunu görürsünüz. Biz sehirlesmemizi cok daha dar bir alanda kurdugumuz icin her sey ya yürüyüs mesafesi kadar yakinda ya da bisikletle gidilemeyecek kadar uzak. Oysa Macar sehirlerinin cogunda örnegin pazara gitmek icin halen bisiklet en efektif arac. Bisiklet kullanimi hic düsmemis ve bu sebeple toplu tasimaya da ragbet yok. Pazara gideceksiniz ve üc alternatifiniz var: yürümek, bisiklet ya da yarim saatte bir gecen otobüs. Kazanan belli. Kacimizin ailesi pazara bisikletle gidiyordu?

- daha hizli. Ev-is mesafem 9 km. Toplu tasima ile bir saat, bisikletle 25 dakika. Daha kücük Macar sehirlerinde durum daha da vahim cünkü toplu tasima cok daha seyrek isliyor. Bu yüzden de ulasim amacli kullananlar, hobi icin kullananlara kiyasla cok daha fazla. Türkiye'de sanirim bir tek Konya kaldi bu profile uyan. Orada da bisiklet yollarinin yayginligi malum. Malesef ulasim amacli kullanim olmadikca da alt yapi buna uygun dizayn edilmiyor.

- ülke düz. En yüksek noktasi bin metreden daha alcak bir ülke Macaristan. Ülkenin büyük kismi zaten dümdüz. Budapeste'nin de yalnizca Buda kisminin bir kismi ciddi yokus iceriyor. Oraya da tramvay ile bisiklet cikartilabiliyor. Tabi downhill'cilerden size yer kalirsa.

*Insanlar sehir icinde ucuz bisikletlere biniyorlar, cünkü :

- bisikletler caliniyor. Bisiklet hirsizligi o kadar yaygin ki düzenli bisiklet kullanip da daha önce bisiklet caldirmamis hic kimse tanimiyorum. Polis hicbir sey yapmiyor cünkü kanunen degeri 200,000 Forint (asagi yukari 2900 TRY) altinda olan bir bisikletin calinmasi adi suc kapsaminda. Ayrica bu degerin altindaki bir bisikleti kilitli biraktiginizi kanitlayamamaniz (resim, video, vs) halinde calinmis olarak bile degerlendirilmiyor. Hatta insanlarin canina öyle tak etmis ki bir grup bisikletli hirsizlari yakalamak icin sazi eline almis. Izlemek isteyenler icin Ingilizce altyazi da mevcut:

-sehir ici. Bir basindan digerine mesafe maksimum 20 kilometre olan bir sehir Budapeste. Bisiklet yollarinin büyük bir kismi yaya trafigi ile ic ice yahut kaldirimin hemen dibi. Sehir ici, performans gibi bir beklentisi olan adamin bisiklet sürecegi yer degil. Tek gaye ulasim. Onun icin de ucuz bir bisiklet gayet yeterli. Merkezden biraz disariya cikilirsa yol bisikleti gruplari da görülebilir, downhill'ciler de. Ve evet, o "karbon MTB alip asfalt üzerinde giden adam" da oralarda bir yerlerde. Sadece sehirden disari cikmak gerekiyor biraz.

Türkiye'de biz malesef bir seyleri yanlis yaparak bisikleti tamamen bir alternatif olmaktan cikardik. Tekrar hayata sokmak da pek mümkün gözükmüyor.
 
Geri