Scudo Sports

Bisikletçi gücü

ag249

Forum Bağımlısı
Kayıt
8 Temmuz 2018
Mesaj
828
Tepki
1.715
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2018—19
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Sabit hızda giden bisikletçinin gücünü neye karşı harcadığını görmek için Bicycling Science kitabına dayanarak bir Excel dosyası oluşturdum.

-Dişli kaybı: Hız ile değişmediği kabul ediliyor. Zincirin vs. sürtünmesi ile oluşan mekanik kayıplar.
-Hava direnci: Bisikletçinin oturuşuna ve giysisine bağlı.
-Yuvarlanma direnci: Tekerleğin kalınlığına, basıncına ve yapısına bağlı.
-Eğim direnci: Yolun eğimi ve ağırlığa bağlı.

NOT: Yaptığım hesaplarda vs. hata varsa (ki büyük ihtimal vardır) lütfen yazın ki düzelteyim. Ya da siz Excel dosyası üzerinde oynama yapabilirsiniz.

10km0pc.png

20km0pc.png

30km0pc.png

40km0pc.png

20km1pc.png

20km5pc.png

10km5pc.png

10km15pc.png


EXCEL DOSYASI:
(link)

DOSYA, OPEN OFFICE FORMATINDA:
(link)
 
Scudo
Vay be, süper bilgiler, elinize sağlık
 
Vay arkadaş, zamana karşı falan değil resmen doğaya karşı diye tabir edilse yeridir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kuzey Ege
Çok güzel bilgiler elinize sağlık.
 
Harika paylaşım, teşekkürler :harika: Paylaşım çok güzel, değişen yol şartlarıyla durumu çok iyi özetlemiş.

%5 dişli kaybı biraz fazla gibi görünüyor o_O

"Experts say that overall drivetrain power loss is approximately 2-3%" demiş mesela powermetercity.com sitesi. Bu daha gerçekçi geldi bana. %5 olması için zincirin ya gerçekten ciddi çapraz olması lazım, ya da çok kirli veya yağsız bir sistemden bahsediyor olmamız lazım.

dtloss.png

(link)

Bu sitedeki grafik de benim görüşümle aynı doğrultuda mesela. Yeni ve bakımlı bir setin kaybı %3, eski bir setin kaybı %4, yağsız bir sistemin kaybına da %5 denmiş :harika:

Edit:
Şimdi farkettim, sadece zincir için geçerli sol sütun :D Arka aktarıcı dişlileri (%2) ve orta yatak (%0.5) sütunlarını da hesaba katınca bu grafiğe göre de %5.5 çıkıyor temiz, bakımlı bir grupsetin kaybı. Ki çapraz kullanmadığımız varsayımı söz konusu. Demek ki bir de çapraz kullansak, zincirimiz yağsız veya kirli olsa, mekanik kayıp %8-9'lara kadar çıkacak gerçekten de :eek::krktm:300 watta 20 watt hiç az bir değer değil, tam olarak 1 km/h fark yapıyor 300 watt ile 320 watt arasındaki fark.

Edit2:
Bu sitede ilginç ve güzel bilgiler var :D
"Eski ve yağsız bir zincir %2 güç kaybına yol açar, yaklaşık olarak ortalama 0,4 km/h hız demektir bu"
"Pedallarınızın rulmanları kurumamışsa %0.1'den daha fazla kayba yol açmazlar"
"Standart, bisikletlerin üzerinde gelen bir orta yatak %0.5 civarı kayba yol açar. Seramik rulmanlı bir orta yatakta ise bu kayıp %0.2'dir"
"Sıradan jant göbekleri sürüş sırasında 0.5 watt civarı kayba yol açarlar. En üst seviye seramik rulmanlı göbeklerle değiştirdiğinizdeki hız kazancınız 0.05 km/h'den fazla olmayacaktır" :eek:
Bu sitedeki veriler CeramicSpeed'in yaptığı testler sonucu ortaya çıkan verilermiş.

Sitede bir grafik daha buldum ve frenlemenin etkisini hesaplamış adamlar :snzdglsn:
resistance1516.jpg


İnişlerde gerekenden fazla fren yapmanın %1-%2 hız kaybına yol açtığı yazılmış
(link)

Sitedeki diğer ilginç bilgiler:
"Sürüşteki ortalama gücü 130 watt olan bir sporcuyla, ondan %28 daha güçlü olan ve 165 watt güç üreten bir sporcunun ortalamarı arasındaki fark 3 km/h'dir (%15 daha hızlıdır)"
 
Beğenen herkese çok teşekkürler. :) Bisiklet sporunun bilimsel yönleri çok hoşuma gidiyor.

@Serkan Mıstınoğlu Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. :harika: Sizin de yazdığınız gibi durumu etkileyen bir çok değişken var. Kitapta "transmission losses" diye geçiyordu, nasıl çevireceğimi bilemediğim için "dişli kayıpları" dedim. :)
 
Geri