Scudo Sports

Bisiklet yolu doğayı öldürebilir mi?

BerkEvren

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Şubat 2016
Mesaj
3.300
Tepki
12.866
Şehir
İstanbul
İsim
Berk Evren
Başlangıç
1983—84
Bisiklet
Diğer
Önder Algedik'in (link) yazısı üzerine düşünülmesi, konuşulması gereken bir konu hakkında. Ve dolaylı muhattabı ise biz bisikletçileriz. Çevreci bir taşıt bahane edilerek çevreye verilen zarar için bakalım forumun fikirleri neler...


Bisiklet yolu doğayı öldürebilir mi?
Ordu Büyükşehir Belediyesi Ünye’nin sahilinde yapmak istediği 4 bin 500 metrelik bisiklet yolu bir yıkım projesi. Bir metre yol uzunluğu için 5 metrekarelik kaldırımın yıkılması, üstüne bir metreküplük kazı yapılması, 3 ton kazı atığının taşınması ve yerine 2 ton kırma taş ve yarım ton kaya, 2 ton beton dökülüp ve 6 metrelik alana asfalt serilmesi bir bisiklet yolunun nasıl doğayı öldürebileceğini bizlere ispat ediyor.

Bugünlerde Ordu Büyükşehir Belediyesi’nde büyük bir telaş var. Dile kolay tam 4,5 kilometrelik sahil şeridini yok edecek 7,2 milyon TL’ye mal edilecek bisiklet yolu projesi ile uğraşıyorlar. Proje kötülüğü bir Kanal İstanbul’dan, 3. Havalimanı’ndan hiç altta kalmıyor. İnşaat başlayınca Ünyeliler bu işin arkasındaki bit yeniğini fark ettiler. Ama ihale şartnamesini okusalar durumun gördüklerinde çok daha fazla kötü olduğunu anlayacaklardı.

Ox4F3klC.jpg

BİSİKLET YOLU FIRSATÇILIĞI

Bu aralar bisiklet yolu fetişizmini politikacılar çok sevdi. Nasıl salgında hekimler ellerimizi yıkamamızı tavsiye ederken belediyelerimiz yerleri yıkıyor, hekimler fiziksel mesafe derken belediyelerimiz kaldırımları genişletmek, yaya ve bisikletlilere alan açıp toplu taşımayı uyumlu hale getirmek yerine asfalt döküyorlar.

Diyeceksiniz ki Ünye sahiline yapılan bir bisiklet yolu. İşte öyle olmuyor. Öyle olsaydı Kopenhag’dan daha fazla bisiklet yolu olan İstanbul’da bisikletin bir payı olurdu. Siz bunu bisiklet yolu diye okuyorsunuz, biz inşaat. Çok iyi biliyoruz ki bugün bisiklet yolu inşaatçı yöneticiler için bir fırsatçılıktır.

ÜNYE BETONA, ASFALT VE HAFRİYATA DOYACAK!

Ordu Büyükşehir Belediyesi nisan ayında ihaleye çıkar. Mayıs ayında ihale yapılır ve temmuz ayında sözleşme imzalanarak inşaatı başlatır. İşin 9 milyon TL civarında bir maliyeti olduğu tahmin edilir. Düşünsenize 4,5 kilometrelik bisiklet yolu için 9 milyon TL maliyet. Belediye yöneticileri “ya bu para ile Ünye’de her eve bir bisiklet verebiliriz” demez. Çünkü her inşaat halktan ve doğadan çalmanın adıdır. Tabii neden bisiklet versin ki? O zaman Ünye’de kent için ulaşım sorunu çözülecektir. Bu durumda Ünye Belediyesi kent içini yayalaştırarak bir dünya kenti olabilecektir.

Bunu yapmak yerine hafriyatı bol, betonu bol, yıkımı bol bir işi seçtiler. Tam 7 milyon 261 bin TL karşılığında bir firmaya verdiler.


YIKIMIN MATEMATİĞİ

Dört buçuk kilometrelik bir yol. Yürüyerek 1 saat, bisiklet ile 15 dakikada kat edebileceğiniz bir mesafe. Bundan ne yıkım çıkabilir ki? Yolun her bir metresine yapılan işlemi dikkate aldığınızda yıkımın boyutunu anlıyoruz:

– Önce mevcut 23 bin metrekare parke, kaldırım gibi şeyler sökülecek. Bu her bir metre yol içinde 5 metrekare yıkım demek.

– İkinci olarak 4 bin 575 metreküp kazı yapılacak. Bu her bir metre yol boyunca bir metreküp kazı demek.

– Üçüncü olarak ortaya çıkan 13 bin tondan fazla sökülen malzeme taşınacak. Yani her bir metre yol boyunca 3 ton malzeme kamyonlara yüklenip taşınacak demek.

– Sonra sahaya 3 bin 500 metreküpten fazla kırma taş getirilecek ve dökülecek. Yani yolda her bir metreye 2 ton kırma taş dökülecek anlamına geliyor.

– Beşinci olarak sahil bozulunca onu dalgalara karşı güçlendirmek gerekiyor. Bunun için 2 bin 500 tondan fazla kaya sahile serilecek. Bu da yolun metresine yarım ton kaya boşaltılması anlamına geliyor.

– Altıncı olarak 3 bin 300 metreküpten fazla beton dökülecek. Yani yolun her bir metresine 2 ton beton dökülecek.

– Yetmeyecek, yedinci ve son olarak 26 bin metrekare asfalt dökülecek. Yani sahilde her metre boyunca 6 metrekare asfalt serilecek.

Özetle, Ünye’nin sahilinin 4 bin 500 metresinin her metresinde 5 metrekarelik mevcut yıkılıp, bir metreküp kazı yapılıp, 3 ton kazı atığı taşınıp yerine 2 ton kırma taş, yarım ton kaya, 2 ton beton ve 6 metrekarelik asfalt serilecek.

PEKİ NEDEN?

İki yıl evvel Ordu’da bir sel felaketi olmuştu Bunun tamamıyla siyasetçi kaynaklı olduğunu (link). Bugün Ordu’daki belediye yönetimi aynı şeyi bir bisiklet yolu ile yapıyor. Ünye’de yaşanacak ilk sel felaketinin bir numaralı sorumlusu Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı, başkan yardımcısı ve ihale dokümanına imza atan yöneticileri olacak. Tabii ki buna itiraz etmeyen Ünye Belediyesi ve meclis üyeleri de sorumlu olacaklar. Ordu’da yaşanan sel felaketleri ortada iken aynı kötülüğü göz göre göre Ünye’ye neden yaparsınız ki?

Ulaşım plancısı Erhan Öncü duruma çok güzel açıklık getiriyor. Öncü sosyal medyada bu durumu “Deniz kenarına yapılan bisiklet yolunun, balıklar binmeyeceği için, erişimi yarımdır. Diğer tarafında da karayolu olunca sahil gibi erişilmesi zorlaşır. Ulaşım amaçlı değil gezmek için kullanılır, bu da çok pahalı bir eğlence olur!” diyerek çok net açıkladı. Evet bu yok bisiklet ulaşımı için değil. Hatta Ünyeliler de kullanamayacak. O trafiği aşıp gelmesi demek ölüm demek.

Asıl hikaye burada başlıyor. Bu yolun sonu Çamlık adı verilen bir ormanlık alana çıkacak. Bu alan zamanında belediyenin mesire alanı yapmak istediği, yeni yönetimin iktidara geldiğinde “Çamlık gözbebeğimiz” (1) dediği yer idi. Şimdi bu yol yapılınca Çamlık’a 40 bin metrekare beton dökecek projeyi hayata geçirmek daha kolay olacak.

Yoksa belediye 4 bin 500 metrelik yol için neden on binlerce metreküplük hafriyat, beton ve asfalt işi yapsın, 7,2 milyon TL harcansın?

Ordu Büyükşehir Belediyesi Ünye’nin sahilinde yapmak istediği 4500 metrelik bisiklet yolu bir yıkım projesi. Bir metre yol uzunluğu için 5 metrekarelik kaldırımın yıkılması, üstüne bir metreküplük kazı yapılması, 3 ton kazı atığının taşınması ve yerine 2 ton kırma taş ve yarım ton kaya, 2 ton beton dökülüp ve 6 metrelik alana asfalt serilmesi bir bisiklet yolunun nasıl doğayı öldürebileceğini bizlere ispat ediyor.

İyi haber ise Ünyelilerden gelecek gibi. Ünyeliler 2017 yılında Çamlık’ta yapılmak istenilen tesisi durdurdu. 2019 seçimlerinde ise asfalt-beton belediyeciliği yapmayacağını söyleyen adayı sürpriz bir yere taşıdı ve yerel seçimlerden ikinci olarak çıkmasını sağladı. Bu geçmiş ile bu projeyi de durdurmaları mümkün.
 
Scudo
İyi okunması gereken bir yazı bana göre. İlk etapta bisiklet yoluna karşı geliniyor izlenimi yaratsa da durum biraz farklı.
Benim anladığım maalesef ülkemiz gerçeği "rant" ve yükselen bisiklet dalgasının suistimaline yapılan bir eleştiri olmuş. Yolun ulaşım sisteminin bir parçası olması şart değil, başlı başına bir spor alanı olabilir insanların yola bağlantıları düzgün yapılsın yeter bu dert değil.

Bu arada sn @BerkEvren birazdan "Bisikletforum Had Bildirme Timi" konuyu inceleyecektir, kendileri mutlaka hepimiz adına faydalı açıklamalarda bulunacaklardır. Ben de merakla bekliyorum bakalım Önder ALGEDİK kime karşı haddini aştı.
 
(link)
Bizde böyle uygulamalar olurken, yöredeki olumlu/olumsuz tepkileri de bir öğrensek iyi olacak...
 
  • Beğen
Tepkiler: Hami Bulut
Bir işi (hangi iş olduğu önemli değil), o işi bilene değil de aç gözlü mütahitlere verirsen olacağı budur.
Adamlar bisiklet yolu yapma derdinde değil ki. Nasıl daha çok para kazanırız derdinde.
Biraz popüler oldu ya bisiklet ve bisiklet yolları. Hemen aç kurtlar gibi çökmeye başlarlar...
 
(link)
Bizde böyle uygulamalar olurken, yöredeki olumlu/olumsuz tepkileri de bir öğrensek iyi olacak...
Hatay/İskenderun'da ikamet ediyorum, bisiklet yolu Hatay'ın iki ilçesini birbirine bağlayan otoyol ile birlikte aynı anda yapıldı. Sonradan eklenme bir yol değil. Emin olmamakla birlikte zemini otoyolunki gibi asfalt sanırım. Yol U çizilerek gidilecek yolun I şeklinde alınmasını sağladığı için halk tarafından olumlu karşılandı ve bir bisiklet kullanıcısı olarak benim için de rota gerçekten harika ancak, 93 milyon TL otoyol+bisiklet yolu maliyeti, güzergah üzerinde eskiden yol olmadığı için 25 kmlik bakir haldeki sahilin durumu, yol üzerine otel, site vs. yapılabilecek olması halkı endişelendirmiyor değil. Rota üzerinde 100 hektar civarı orman yandığını okudum bir yerde...Herzaman ki gibi burada da suistimal var diyebiliriz.
 
Bisiklet yolu, (link) belirtilen standartlar içinde inşa edilmişse doğaya zarar değil fayda getireceğini düşünüyorum. Yok rant amaç edinilip yapılmışsa bir yıl içinde kullanılamaz hale geliyor. Yoksa bisiklet yolu için en çok zarar verenler Avrupalılar olmalı:

(link)
 
Bu kent öldürüldü diyorlar
Bahar gelmez artık buraya
Bir kent nasıl öldürülür göz göre göre
Ben inanmıyorum kim ne derse desin..
 
O dökülen beton yollar sayesinde insanların hayatları kurtuluyor.Tabi takdiri ilahi başka...Yapılan hizmetlerden memnuniyetsizlik duymak olmaz.Öyle olsaydı ecdat tersane yapıp gemi indirmezdi.Bisiklet yolunu geçtim karadenize havaalanı yapıldı.Ve dünyanın dörtte üçü su.Fiberoptik kablolar okyanusların altından geçiyor da bisiklet yolu neden zarar versin.Bisiklet yolu için kullanılan malzeme zaten doğadan alınıyor.
 
Kısa vadeli düşününce bir çok konuda haklı bir eleştiri ama yapılacak yolun kullanım ömrü boyunca kazanımları dikkate alınırsa zararlı olmayacağı kesin. Tabi yerini yurdunu bilmediğimiz için dışarıdan böyle bir yorum yapabiliriz ama yapılan bir işin dayanıklı olabilmesi, alt yapısının sağlam olması şartını da yerine getirip getirmediğine büyük oranda bağlıdır. Mesela istanbul da yapılan, daha doğrusu yapıldığı iddia edilen bisiklet yollarının çoğu standart kaldırımı maviye boyamak sureti ile oluşturulmuş. Bir çoğu alt yapısı sağlam olmadığı için kısa sürede kırıma uğramış, çökmüş ve köstebek yuvasına dönmüş.


Kısaca söylemek gerekirse, bu inşa çalışmasının çevreye olan etkisini değerlendirmek için ne kadar çukur kazıldığını, ne kadar toprak atıldığını, ne kadar beton döküldüğünü tespit etmek acemice bir bakış açısı olur.

Bu benim kanaatim. Katılan da katılmayan da elbette olacaktır, ben hepsine saygı duyarım ve benim kanatime de saygı beklerim.

Bol pedallı sağlıklı günleriniz olsun 💪🏻
Bu tam olarak nasıl oluyor hocam ?

Bozuk yollarda ve bisikletliye özel olmayan yollarda kaza riski oldukça yüksek ya hani, bisiklet yollarının yapılması ile kaza riski azalacağından dolayı can kaybı ve yaralanmalar da azalacaktır doğal olarak. Sanırım ondan bahsetmiş arkadaş 🤔
 
Yoldaki kediye, köpeğe muamele neyse, bisikletliye de muamele o bizim Anadolu şehirlerinde. Her ikisini de esefle kınıyorum.
Bisiklet yolu bahanesiyle en azından araç trafiğine kapalı bir alan oluşturulursa çok heves eden çoluk çocuk orada kullanır.

Performans kasan gözlüklü kulaklıklı speedy gonzalez arkadaşlar "pardooon" "bisiklet yoluuu" diye diye devam artık.
Tam sprinte kalkıcaksın elinde piknik çantasıyla teyze fırlayacak. Teyze engelli bisiklet turu.
 
@everhard O dökülen beton yollar sayesinde insanların hayatları kurtuluyor.Tabi takdiri ilahi başka... İşin bağlantı noktası takdiri ilahi ye dayanıyor demek istedim.
@imamyakali
everhard demiş ki:


Bu tam olarak nasıl oluyor hocam ?
Bozuk yollarda ve bisikletliye özel olmayan yollarda kaza riski oldukça yüksek ya hani, bisiklet yollarının yapılması ile kaza riski azalacağından dolayı can kaybı ve yaralanmalar da azalacaktır doğal olarak. Sanırım ondan bahsetmiş arkadaş TEŞEKÜR EDERİM
 
Geri