@ihtiyar
Merhabalar

Tabii ki doğru söylüyorsunuz! Ben de kesinlikle aynakol (yani krank) boyunun önemli olmadığını söylemedim: sadece 2.5mm farkın önemsiz olduğunu söyledim. Tam tersine krank boyu çok önemli, ancak bisiklet endüstrisinde sunulan krank boyları yetersiz.
1.50m boyunda bir sürücü ile 2.00m boyunda bir sürücünün aynı uzunlukta krank kullanması tabii ki düşünülemez. Ama aralarında ne kadar fark olması lazım? Bisiklet firmalarını dinlersek 1.50’lik sürücüye 165’lik bir krank, 2m’lik sürücüye de 180’lik krank uygun olacaktır. (Zaten isteselerde bunlardan daha uzununu veya kısasını bulmaları, bir de Q-Faktörüydü, dişli oranıydı derken imkansıza yakın bir olasılık) Ama burada bir tutarsızlık yok mu??? Bu iki insanın boy farkı 50cm! belki femurları (üst bacak kemikleri) arasındaki fark 10-15cm ama krank uzunlukları arasındaki fark sadece 1.5cm!??
Aslında bu iki sürücünün kranklarının uzunlukları 5cm civarlarında farklı olması gerekir. Ancak bunu uygulamaya dökmek bisiklet tarihi boyunca pek çok üreticinin işine gelmemiştir, çünkü:
- Kaliteli kranklar genelde dövme ile üretilir ve 150-200mm arası uzunluklarda bir yelpaze sunmak için çok pahalı olan dövme kalıplarından en az 4-5 set gerekir. Oysa ki 170-175 uzunluktaki krankları akıllıca bir tasarımla tek dövme parçadan işleyebilirsiniz.
- Ve de bu yelpazede krank uzunlukları, kadro tasarımını önemli ölçüde etkiler. Şu an yapıldığı gibi her krankı problemsiz olarak her kadroda kullanmak mümkün olmaz. Yine de bu işe iyi kafa yorup, seri imalat kadrolar için bile kadro boyuna uygun bir krank boyu baz alınarak kadro tasarlanabilir, ancak kadro üreticileri belli ki bu komplikasyona girmek istememektedir. Bu yüzden ortalamadan uzun/kısa olup da doğru boyda krank kullanmak isteyen bir sürücü için şu an yegane yol custom bir kadro yaptırmaktır.
Bu konunun çok kapsamlı bir açıklaması şurada var (İngilizce), sayfa tasarımı çok renkli değil ama yazarın teknik bilgisi oldukça iyi (diğer yazılarından da anladığım kadarıyla):
(link)
Bu da Lennard Zinn’in web sitesi, kendisi bicycle fit üzerine dünyaca ünlü doktor Andy Puritt’le de çalışıyor:
(link)
Yani örnek gösterdiğiniz S-M-L ölçüleriyle açıklamak gerekirse 170-175’lik kranklar sadece “Medium” beden ölçüsüne denktir. 172.5, 167.5 gibi ölçüler sadece kullanıcıya psikolojik olarak sunulmuş bir çeşitlendirmedir ama aslında bunların hepsi Medium’dur

Eğer gerçekten “Small” kranktan söz edeceksek 150-160 arası uzunluklara inmek, “Large” kranklar için de 190-200 civarı uzunluklara çıkmak gerek.
Sonuç olarak en başta demek istediğim şuydu: Konuşmamız gereken 150-200mm arası bir aralıkken, 2.5mm’lerin hesabını yapmak gereksiz.