Scudo Sports

Başlangıç seviyesi bisiklet antrenmanı

Kayıt
13 Haziran 2014
Mesaj
10
Tepki
7
Şehir
İzmir
Bisiklet
Bisan
Merhabalar. Bisikletin tüm sorunlarını giderdikten sonra biraz ağır olsa da antrenman yapma kararı aldım. 17 yaşındayım. Hedefim günde 100 km gidip gelecek bir hale gelmek. MTB'ye henüz pek bir ilgim yok. Tura çıkıp kendi çapımızda seyyahlık etmek daha hoş geliyor. Eski fakat yıpranmamış bir şehir bisikletim var şimdilik. Şimdiden teşekkürler.
Düzenleme: Daha önceden koşu içeren hiçbir sporla ilgilenmediğim için kondisyon sıkıntım var. 6 yıl taekwondo ve 6 ay fitnesstan ibaret bir spor geçmişim var
 
Scudo
20-25 km sürüş ile başlayabilirsin haftada 4-5 kere yapsan yeter sonra sonra mesafeyi arttırmak şartı ile devam edersin bir süre sonra bacaklar kendi gidecektir kolay gelsin :)
 
(link)

Aslında 100 mil (160km) hedefi olan birisi için örnek çalışma programı, ancak sizin hedefiniz 100km olduğuna ve şu anki kondisyon düzeyiniz düşük olduğuna göre milleri km kabul edip uygulayabilirsiniz. Yazının en önemli bölümü son paragrafı, asla kendinizi fazla zorlamayın.
 
Foruma ben de baktım ama yeni başlayanlar için örnek mahiyetinde bir antrenman programı göremedim.(Tabi bu programın belirlenmesinde pek çok değişken kriter olacaktır.Sanırım ondan böyle bir program yok.) Haftada 2-3 gün kullanarak yavaş yavaş performans arttırılabilir diye düşünüyorum.
 
@Fatihhan Özcan

fatihhan dostum.
günde 100 km gidecek hale nasıl gelinebilinir ,
peki kriter ne olacak

asla pedal kesmeden yapılacak bol eğimli bi güzergahta tam 100 km gitmek şahsen yarışlara girecek isen bence bu olayı gerçekleştirebilirsin ama altında city bike olayından yol bisikletine geçme durumu olur ise mantıklı olur
sistem ise 50-34 arka ruble 11-28 olacak bu işin tabiatının en zor olduğu bi olaydırki ben bu olayı 203 km 'de denedim yani kısa mola anlayışı ve tempo sürüş tekniğini uygulayarak ama kazın ayağı 99 km sonra 16 km rampada ortaya çıktı sistem bana ağır geldi altımda trek yol bisikleti var idi ve karbon idi 8 kilo idi ama 12 eğimlerden yukarıya doğru 7 eğimlere doğru iş çetinleşti bunun nedeni bu sistem ile 160 km' lik etaplarda çalışma yapmamış olmam idi ama benim mtb den 28 tekere dönüştürdüğüm karbon ile 44-34-22 ayna kol ile ve de arka ruble 11-34 ile 16 km rampayı 3 saatte devirdim çok kısa mola anlayışı ile ve de 99 km üstüne onunlada kalmadım zirvede 10 dakika durdum 1300 rakımda ve dönüşü 72 km 'yide aynen devirdim ,toplama 203 km yazdı 14 saat 15 dakika ,bunun 2 saat 15 dakikası mola toplamı 45 dakika feribot süresi,tam 12 saat sele üstü makara yaptım,buraya gelene kadar ben şile rampalarında çok çalıştım tam 58 km non stop pedal basarak durmadan 6 eğim ve de üzerine köylerin amansız kısa ama etkili eğimlerinde durmadım 130 km 'lik antreman sahasında sadece 58 km non stop pedal yaparak kartepeye hazırlandım evet senin 100 km 'de çok kısa mola anlayışı ve de tempolu sürüş için önce 60 km 'de antremanlara başlayacaksın ,düz yol yada eğimli güzergah olabilir, akabinde saat tutacaksın ,ya da diğer sistemler varda ben pek kullanmıyorum ben saat tutarım başlangıç saatini ve de bitiş saatini sonra ortalamayı bulurum ,
eğer 60 km fazla gelir ise çok ham isen 30 km ile başlamanı öneririm ,bu iş bırakmaya gelmez bıraktığın an başa dönersin haftada 3 gün antreman adamı bomba gibi yapar beslenme şekline dikkat edecen festfood yok şeker yok ağır katı yağları margarin felan yok unlu yok karbonhidrat yüzde 70 oranında olacak bi gün öncesinden ,
diğer protein yüzde 10 ve de yağ yüzde 20 dir.
ayrıca spd pedal şarttır eğimlerde yüzde 30 kar olacak ve ayakta çıkma tekniği ,oturarak dizler eğimde kesilir ,oturarak sert eğimleri almak dizleri yorar,ayağa kalkarak spd pedalı çekerek ve vücudu öne vererek çıkma tekniği .
elindeki bisiklet modifiye edilerek daha süratli bi konuma getirtilebilinir.
 
@Kudret Kurtcebe önceden bu mesaj karışık gelmişti ümitle okumaya başladığım konu hakkında pek yazan olmayınca hemen havası indirilmiş balon gibi olmuş dikkatli okuyunca anladım haftada 3 gün 60 kimlik antrenman bomba yapar he ?
 
Aynen yapabilir .
 
  • Beğen
Tepkiler: Prisode
Merhaba kardeşim. Ben yaz başında 13 15 km lik yollarda ortalama 20 km hızla gidip geliyordum, çok az eğim vardı. Yazın ara verdim, Eylül ortaso gibi tekrar başladım. Mesafeyi kademeli şekilde arttırdım ve gruptan arkadaşlar sayesinde biraz hızlandım. 60 km lik eğimsiz güzergahımı 25 km hızla bitirebiliyorum şu an. En son geçen hafta biraz eğimi olan 100 km lik yolu da 21,5 ortalamayla bitirdim. Aynı güzergahta gelişmeye çalışıyorum. 28 30 lu ortalamaları yakalarsam 60 km lik parkurumda, yol bisikletine geçmek istiyorum. Bisikletim 26 lık xc. lastiği 1.50 şu an. kötü değilim diye düşünüyorum. Bu arada hafta içi akşamları 1 gün ara vererek 30 km sürüyorum. Hafta sonu da uzun turlara çıkıyorum. Artık kısa parkurda 5 dk sürüş sonrası 30 saniye kadar ayakta yüksek tempolu sürüş yapmaya çalışıyorum. Biraz antreman sonrası bu süreyi 1 dakikaya çıkarıp sabitliycem. Yani 5 dk sürüş 1 dk sprint gibi. Uzun mesafelerde sadece dayanıklılık ve ortalama hız için çalışıyorum. Kendimde gelişme gördüm bunları yazdım. Antreman konusunda daha bilgili arkadaşlar yanlışım varsa düzeltsin sağlıkla pedalla
 
@Aryel harika bir rutin oluşturmuşsunuz :harika: İleride antrenmanları daha zor ve amaca yönelik hale getirmek için birkaç öneri paylaşayım ben de.

1 dakika sprint 5 dakika dinlenme başlangıç için güzel bir set, yani 1/5 oranı söz konusu. Bunu ilerleyen sürelerde 1/4, 1/3 diye indirin. Tabi çok uzun vaadeden bahsediyorum. Amacınız 1/1 oranını yakalayabilmek, yani 1 dakikalık sprintten sonra 1 dakikada nabzı düşürebilmek. Bunu başarabilmek çok ciddi bir süreç gerektiriyor, ama uzak bir hedef olarak konulabilir. Bunu başarabilirseniz nabzınız gerçekten çok iyi duruma gelmiş demektir. Tabi sprintler nabzı tavana vurduracak, "ben pek basmayayım" deyip kolaya kaçmamak önemli :islik:

Büyük ayna ve küçük ayna egzersizleri eklenebilir. Aynı yukarıdaki 1/5 oranı gibi büyük aynakola alıp kadansı 60 civarına düşürüp baldır kaslarının canına okuyabilirsiniz. Dinlenme sırasında da aynakolu tekrar küçüğe alıp kadansı 90lara çıkarıp nabzınızı düşürürsünüz.

Spin egzersizleri eklenebilir, 120 kadans hedefiyle yapılan kısa sürüşler. Belki 30-60 dakika civarı.

Ayakta yokuş çıkma egzersizleri eklenebilir.

TT egzersizleri ekleneblir, ilk maddeki sprint egzersizinden farklı bu çünkü nabzı tavana vurdurmayacağız, yani nefes nefese kalmayacağız. 10-15 dakika sürdürebileceğimiz maksimum tempoyu belirleyip, bu tempoda süreceğiz. Ardından 5 dakika dinleneceğiz ve nabzı düşüreceğiz. Sonra tekrar 10-15 dakika boyunca maksimum hızla gideceğiz. Bu setlerde öyle bir hız ayarlamalıyız ki birkaç dakika sonra hız düşmesin, hız 10-15 dakika boyunca sabit kalsın. Burda nabza göre ayarlamak daha mantıklı :harika: Örneğin benim sürdürülebilir tempo nabzım 168'dir, 168'in üzerine çıkmazsam 1 saatten fazla dayanabilirim. Ama üzerine çıktığım an birkaç dakika içinde patlarım :D (Bunun bilimsel sebebi, efor sonucu ortaya çıkan laktik asidi vücut parçalamaya yetişemiyor ve laktik asit birikimi başlıyor. Laktik asit belli bir seviyeye geldiği zaman ise vücudunuz sizi yavaşlatmak zorunda bırakıyor. 168'in altında sürdüğümde ise vücudum, ortaya çıkan laktik asidi parçalamaya yetişebiliyor, yani laktik asit birikemiyor. 168 sayısı bana özeldir, siz kendi THR testinizi kendiniz uygulayabilirsiniz)

Ve takibi haftasonu yaptığınız grup sürüşleri yani endurance sürüşleri. Bu sürüşleri yaptıkça (eğer nabız ölçeriniz varsa) nabzınızın giderek düştüğünü farkedeceksiniz. Ultra mesafe bisikletçilerinin sürüş nabızları 90-100 civarı oluyor (30 ortalama) Endurance sürüşü nabzı çok iyi düşürüyor. Ama çok uzun vaadede tabiki, hemen değil :)



Kısacası her ne yaparsak yapalım bisiklet üzerinde kaldığımız sürece her geçen gün giderek güçleniyoruz. :harika: Ama tıpkı vücut geliştirmede olduğu gibi bu gelişim öyle bir noktaya geliyor ki, yavaşlıyor hatta duruyor. İşte bu noktada akıllı davranmak gerekiyor. Bu noktadan itibaren bizi boş yere yoran ve bize birşey kazandırmayan sürüşleri tamamen listeden çıkarıp, çok akıllıca antrenmanlar seçmemiz ve bu antrenmanlarda da gücümüzü tam olarak basmamız gerekiyor :harika: Haftada 3-4 gün öneriliyor, antrenmanların şiddetine ve toparlanma süresine bağlı olarak.

Antrenmanlara kendimizi güçlü hissederek çıkmalıyız ki iyi verebilelim gücümüzü. Eğer o gün bir güç antrenmanına çıktıysanız ve antrenman sırasında gücünüz olmadığını farkettiyseniz, yani yorgun veya bitkin olduğunuzu farkettiyseniz o antrenmanı yarıda kesin ve toparlanmak için kendinize süre verin. Vücudunuzun sesini dinleyin. Her 4 haftada 1 hafta vücudunuzu dinlendirmeniz öneriliyor bunu da hatırlatalım :harika: Ve güç antrenmanlarını haftanın ilk günlerine koymayın, pazartes günleri ısınma günleri gibi düşünün. (eğer pazartesi dinlenme gününüzse, salı ısınma gününüzdür) Çarşamba-perşembe güç antrenmanı için ideal. Cuma dinlenme veya recovery, haftasonu ise grup sürüşü/endurance :harika: En çok uygulanan sistem hemen hemen bu.



Ve biraz daha ileri bir bilgi, kendinize bir tablo hazırlayıp "efor puanlarınızı" gün gün not alabilirsiniz. Joe Friel'in önerdiği hesaplama sistemi de şu: Efor süresi (dakika) X efor nabzı (zone 1-2-3-4-5 )
Örneğin 2 saatlik bir antrenman yaptıysanız ve bu antrenmanın 30 dakikası zone1'de, 80 dakikası zone2'de, 10 dakikası zone3'te geçmişse teker teker çarpıp toplayacaksınız.
Yani
30 x 1 = 30
80 x 2 = 160
10 x 3 = 30
Bu antrenmanın toplam efor puanı 220'dir. Peki bu efor puanları ne işe yarayacak? Az önce yukarıda bahsettiğim 3 haftalık antrenman periyodlarında (daha sonra 1 hafta dinlenme) her hafta eforunuzu biraz daha arttırmalısınız. Bu sizi daha zorlayacak ve daha güçlü hale getirecek.

Friel'in önerdiği, 20 haftalık efor puanı grafiği şu şekilde olmalı:

123.png
 
@Serkan Mıstınoğlu selam yine antreman konusunda sizden birşeyler kaptım size daha önce de yazdıklarınızı gerçekten uygulamaya çalıştışımı söylemiştim. benim çok fırın ekmek yemem lazım daha. baya eksiğim var. çalışarak bişeyler yapmanın faydası olcağına inanıyorum ve doğru çalışmayı da özel hocam olmadığı için burada (en çok da sizin yazdıklarınızdan) öğreniyorum. 29 yaşındayım, 2 sene sonraki hedefim amatör yarışları sağlıkla bititebilmek bu arada komik gelmezse size birşey sorayım buradan. hafta içi her ne kadar tempoyu yüksek tutsamda hafta sonu kendimce uzun parkurumda hızım hep sabit. ayağa hiç kalkmıyorum ve atak yapmıyorum. tamamen dümdüz gidiyorum. gidiş ve dönüş hız ortalamam da değişmiyor. sizce iyi mi yapıyorum ?
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner
@Aryel haftasonu sürüşlerinde, yani grup sürüşlerinde hedef hız değil. Bu bir endurance sürüşü, hedef 3-4 saatlik o tempoya dayanabilmek ve yorgun düşmemek. Bu esnada hem nabzınız tempoya (zone 2 bölgesi) alışarak düşüyor, hem de bacaklarınızdaki yavaş kasılan kaslar gelişip güçleniyor. Yavaş gittiğimiz, dayanıklılık hedeflediğimiz antrenmanlardaki hedefler bunlar çünkü. Bu bölge (zone2) aynı zamanda en iyi yağ yaktığımız bölgelerdir. Ve haftasonu sürüşleri genelde uzun oldukları için tempo için pek uygun değiller. Tempo yapılır, ama yarış provası havasında geçer ve gerçekten varımızı yoğumuzu veririz, birkaç gün ayağa kalkamayız (en azından ben kalkamıyorum :D) Hafta içi yapılan 1-2 saatlik sürüşlerdeki ani nabız yükseltme antrenmanları, güç antrenmanları, yüksek kadans antrenmanları, düşük kadans antrenmanları daha yüksek nabızlarda geçmeli zaten. Asıl geliştiren, vücuda yükleme yaptığımız antrenmanlar da bunlar zaten. Haftasonu antrenmanının amacı farklı: Dayanıklılık :harika: Haftasonu antrenmanınızı da daha ileri düzeye taşıyabilirsiniz. Daha yokuşlu bir rota seçerek, veya mesafeyi uzatarak. Fakat ertesi hafta da antrenman yapacaksanız tüm gücünüzü bitirmemeye özen gösterin. Bir antrenmandan eve döndüğümüzde 1 saat daha sürebilecek hissiyatta oluşumuz idealdir. Kendimizi aşırı zorlamamız, hırpalamamız hele ki her seferinde maksimum nabzı görmeye çalışmamız pek önerilmiyor. Önerilen tek şey antrenman planına sadık kalmak. 1 dakika sprint mi atmayı kafamıza koyduk? 1 dakika ne var ne yok basacağız. Veya 15 dakika sabit tempo zone 4 hedefi mi koyduk, onu tamamlamak için kendimizi zorlayacağız. Ama "ben bugün iyi hissediyorum" deyip o gün 1 saatlik olarak planlanan antrenmanın 2 saat yapılması bir kazanç değil. Çünkü bu ekstra yorgunluğumuz ertesi günkü antrenmanda bize dezavantaj olarak geri dönecek. Ve arttırmalar çok ufak ufak yapılmalı. Örneği haftasonu 100 kmlik sürüşü birden 200'e çıkartmayın. Kademe kademe çıkartın.

Bu arada, pek değinmedim ama ortalamanın gözle görülür şekilde değişmesi çok ciddi bir gelişim demek. Yani 25 km/h ortalamayı 26 km/h yapabilmek için %8 daha fazla güç üretmemiz gerekiyor o_O
 
@Serkan Mıstınoğlu
10-15 Dk boyunca sabit hızla gitmek , düzenli olarak patlama yapmak , yokuş çıkmak , aynakoldan dişli ayarını değiştirmek bunları uygulmaya çalışacağım . Öneriler için teşekkürler .
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner
Geri