Bisiklet özünde oldukça basit bir şey. Ancak zaman içinde o kadar karmaşık hale getirilmiş ki anlaşılır gibi değil. Mesela vidalı ya da bisikletçi ağzıyla pasolu jantlarda rublenin pedal çevrildikçe sıkılması, böylece janta tam olarak oturması planlanmış, bakıldığında oldukça pratik bir tasarım. Gerçi ruble çıkarma aşaması biraz sıkıntılı ama bir şekilde bu da pratik püf noktaları ile çözülebiliyor. Durum böyleyken vidalı rubleden kaset rubleye geçişin amacı ne? Efendim vidalı rublede en fazla 7 dişli olabiliyormuş ama kaset rublede 11 diş bile olabiliyor. Tamam da bunun sana katkısı nedir? 28-34 diş ile çıkılamayacak yokuş var mı? Bu diş sayısı 11'li rublede değil de 7'li rublede olunca ne oluyor? Kaldı ki bisikletçilerin yüzde kaçı gerçekten dağda bayırda bisiklet kullanıyor? Dümdüz yerleşim yerinde oturan ve bisiklet kullanan birisi 11'li rubleye sahip karbon kadrolu dağ bisikletini neden alır?
Vidalı ruble kullanılan bisikletlerin aşağılandığını ve parçalarının da piyasadan çekilmekte olduğunu görünce, elimdeki ömür boyu garantili kadroya sahip bisikletimi uzun yıllar kullanabilmek için yedek parça toplamaya başladım. Bu aşamada şunu gördüm, vidalı rubleler kaset rublelerin, karemil aynakollar oktalink/hollowtech aynakolların, v frenler disk frenlerin, 7/8 vites aktarıcılar 9/10 vites aktarıcıların neredeyse 4'te, 5'te biri fiyatına satılıyor. Kısaca aslında aynı işi görecek bir bisiklet için 4-5.000 lira yerine 1.000 lira ödemeniz yeterli.
İş bununla da bitmiyor, 4-5.000 liralık bir bisiklette kullanılan jant göbekleri ile ucuz bisikletlerde kullanılan jant göbekleri hemen hemen aynı kalitede. Bir yatak içine yerleştirilmiş bilyeler ve çelik bir milden oluşan jant göbekleri adeta hemen bozulsunlar diye yapılmışlar. Oysa bilye yatakları sağlam bir malzemeden yapılmış olsa belirli sürelerde gresini yenilemek şartıyla evladiyelik olur. Rulmanlı göbekler için de aynı şey söz konusu, kaldı ki rulmanları sökmeniz, bakımını yapmanız neredeyse imkansız, bozulduğunda değiştirilecek. Diyelim ki göbek artık işini yapamaz hale geldi ne olacak, jant göbeği değiştirilecek ya da yeni jant alınacak. Hepsi ayrı ayrı para tuzağı ve de gizlice kazıklanmak.
Biliyorum ki bisiklet sektörü de diğer sektörler gibi, nasıl ki arabanı bir yılda 3 bin km. de kullansan 15 bin km. de kulansan bakıma götürüp yağını değiştirtmek zorundasın, bisikletini de neredeyse her 100 km.'de bir bakıma sokacaksın. Bu kadar basit bir aleti bu hale getirenler utansın.
Vidalı ruble kullanılan bisikletlerin aşağılandığını ve parçalarının da piyasadan çekilmekte olduğunu görünce, elimdeki ömür boyu garantili kadroya sahip bisikletimi uzun yıllar kullanabilmek için yedek parça toplamaya başladım. Bu aşamada şunu gördüm, vidalı rubleler kaset rublelerin, karemil aynakollar oktalink/hollowtech aynakolların, v frenler disk frenlerin, 7/8 vites aktarıcılar 9/10 vites aktarıcıların neredeyse 4'te, 5'te biri fiyatına satılıyor. Kısaca aslında aynı işi görecek bir bisiklet için 4-5.000 lira yerine 1.000 lira ödemeniz yeterli.
İş bununla da bitmiyor, 4-5.000 liralık bir bisiklette kullanılan jant göbekleri ile ucuz bisikletlerde kullanılan jant göbekleri hemen hemen aynı kalitede. Bir yatak içine yerleştirilmiş bilyeler ve çelik bir milden oluşan jant göbekleri adeta hemen bozulsunlar diye yapılmışlar. Oysa bilye yatakları sağlam bir malzemeden yapılmış olsa belirli sürelerde gresini yenilemek şartıyla evladiyelik olur. Rulmanlı göbekler için de aynı şey söz konusu, kaldı ki rulmanları sökmeniz, bakımını yapmanız neredeyse imkansız, bozulduğunda değiştirilecek. Diyelim ki göbek artık işini yapamaz hale geldi ne olacak, jant göbeği değiştirilecek ya da yeni jant alınacak. Hepsi ayrı ayrı para tuzağı ve de gizlice kazıklanmak.
Biliyorum ki bisiklet sektörü de diğer sektörler gibi, nasıl ki arabanı bir yılda 3 bin km. de kullansan 15 bin km. de kulansan bakıma götürüp yağını değiştirtmek zorundasın, bisikletini de neredeyse her 100 km.'de bir bakıma sokacaksın. Bu kadar basit bir aleti bu hale getirenler utansın.