Scudo Sports

2X vs 3x aynakol kayıp ve kazanç nedir?

Arena

Aktif Üye
Kayıt
29 Eylül 2016
Mesaj
130
Tepki
214
Yaş
48
Şehir
İstanbul
İsim
Ahmet
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Specialized
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Selamlar,

Arkadaşlar mevcutta 48/36/26 aynakol (ve 11-32 9'lu ruble) kullanıyorum.

İkili aynakol değerlendiriyorum. Örneğin 36/26 'ya geçersem hızım düşmüyor mu? Bunu 9 yerine 10 veya 11' li ruble koyarak mı telafi ediyoruz? Fakat işin bu kısmında da kafama yatmayan bir olay var.

Belki soru saçma gelebilir, fakat işin mantığını çözmek için bu şekilde soruyorum. Rubleleri inceleyince, neredeyse tümünde en büyük vites 11 diş. Bu durumda 36/26 aynakola geçersem, 48/36/26 ile yaptığım hıza çıkamayacağım öyle değil mi?

Bir soru daha, yüksek hıza çıkamayacağım gibi görünüyor, ancak 9'lu ruble yerine 10'lu rubleye geçince (11-32'den 11-42'ye) yokuş çıkarken çok büyük bir avantaj elde edeceğim öyle mi?

ağırlık, basitlik gibi detaylara girmeyin lütfen.
 
Scudo
Rublenin 9, 10, 11 dişliye sahip olması sadece ara aşamaları değiştiriyor. Önemli olan hız için en küçük dişlide az, tırmanma için de en büyük dişlide çok dişin olması.
Pek yaygın olmasa da 11-12 hızlı, en küçük dişlisi 9 ve 10 dişli olan rubleler var: (link)
Daha azı fizik kurallarını zorluyor, sonuçta o kadar az dişli içeren bir rublenin içinden teker mili geçecek.
İkili aynakola geçerken rublede 11'den küçük diş sayısına sahip bir dişli yoksa, hızdan kaybetmemek için ön dişlinin büyüğünün yine en az 48 dişli olması lazım. Küçük dişlisi daha az dişe sahip bir ruble takılırsa ön büyük dişli o yine aynı oranı yakalayacak şekilde küçültülüp halihazırdaki setle aynı maksimum hız yakalanabilir.
Arka büyük dişlinin diş sayısının artması da yokuş avantajı sağlayacak. Yine toplam dişli sayısından bağımsız ama tabii arada ne kadar çok aşama varsa o kadar verimli kullanılır. Örneğin 11-34'te 8V Altus/eski Acera'nın 11-13-15-17-20-23-26-34 dişli dişlilerini kullanmakla 11V Ultegra'nın 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34 dişli dişlilerini kullanmak aynı şey değil.
 
Çok teşekkürler. Anlattıklarınızı kendime uyarlayınca aşağıdaki sonuca vardım. Bir yanlışım varsa lütfen düzeltin.

48/36/26 aynakol - 11-32 9'lu ruble

bu konfigürasyonu söküp ikili aynakola geçiyorum

36/26 aynakol - 11-42 10'lu ruble

hız düşüyor, bunun sebebi 48 dişli aynakol artık yok.

32 yerine 42 dişli ruble sayesinde yokuşlarda avantaj elde ediyorum.

Öyleyse şöyle hareket edeyim. Halihazırdaki sistemimde 36'lık aynakol ve 11'lik rublede uzun mesafe süreyim, Şayet bu şekilde ilerlemek canımı sıkıyorsa demek ki 36/26 aynakol ihtiyacımı karşılamayacak.

Yurt dışındaki kaynakları inceleyince, 3'lü aynakolların yakın bir zamanda tarih olacağı sonucuna vardım. Sram ve Shimano'nun açıklamaları da bunu doğrular yönde. Her iki firma da dağ bisikleti ve turculara yönelik üst düzey gruplarında 3x aynakol üretimini veya uzun süredir yeni ürün geliştirmeyi bırakmış durumda.
 
36/26 aynakol çok saçma olur. 42'li ruble de ayrı bir saçmalık. Rublede o kadar büyük dişli oluyor mu zaten?
 
36/26 aynakol çok saçma olur. 42'li ruble de ayrı bir saçmalık. Rublede o kadar büyük dişli oluyor mu zaten?

Dağ bisikleti tarafında önde daha da küçük, arkada daha da büyük dişli bile kullanılıyor.
Şunlar 10-52 mesela: (link)

-----------

2x-3x konusu ve oranlarla ilgili birkaç da link ekleyeyim:

(link)

(link)

(link)

(link)
 
36/26 aynakol çok saçma olur. 42'li ruble de ayrı bir saçmalık. Rublede o kadar büyük dişli oluyor mu zaten?
52 dişli ruble dahi var. Ayrıca 42 li ruble neden saçmalık dediniz? Biraz açarsanız sevinirim.
 
Arkadaşın amacı MTB'den yol bisikleti tarzı konfigürasyona geçmek zaten. O sebeple 36-26 ön için küçük olur. 42 içeren bir ruble de gereksiz büyük olur. 26/42 gerektirecek kadar dik ve uzun yokuşlar tırmanılacaksa 3'lü sistem daha iyi. Bu arada 3'lü sistemlerin ileride biteceğini de düşünmüyorum. 36/11 ile hız da yapılmaz.

42'li ruble hangi mantıkla kullanılıyor gerçekten merak ettim.
 
Ben de önde 26 arkada 42 dişliye çok anlam veremedim açıkçası. 130 kadansla bile 10 km ile gidebiliyorsunuz. (Kaynak: bikecalc.com)
282996 dosyayı görüntüle

o oranlar gitmek için değil, bozuk zeminde tırmanmak için. Bir dağ bisikleti dik bir tırmanışı kaç km/s hızla yapmalı?
Önde 26 çok alışılmış değil tabii ama önde 32, arkada 50'ye kadar normal.
Arkadaşın amacı MTB'den yol bisikleti tarzı konfigürasyona geçmek zaten. ...

Ben "yol bisikleti tarzı konfigürasyon" kısmını kaçırmışım. Tekrar başa dönünce de bulamadım gerçi. En baştan beri MTB'de ya da yol dışında sık kullanılan bir tur bisikletinde 3x drivetrain'den 2x'e geçmek istiyordur, daha popüler olan 1x'e de herhalde arazi dışındaki hız ihtiyacı nedeniyle geçmiyordur diye düşünüp veriyorum cevaplarımı.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: everhard
@Spartiat Önce şunda mutaabık olmak gerekiyor. Bu performans kasılacak bir yol bisikleti mi? Yoksa ağırlığın ve zamanın önemsenmediği bir dağ bisikleti mi?

MTB ise takarsın 22-32-42 aynakolu, 36'lı ruble ile tırmanılmayacak dağ olmaması lazım. 50 dişe ne gerek var...
 
  • Beğen
Tepkiler: SerdarDemirel
Arkadaşlar, ölçüleri örnek olsun diye kafadan sallayarak verdim. Amacım ne nedir öğrenmek. Şurada iki konu açtım, sağ olsunlar çok güzel açıkladılar. 30 küsür yıldır bisiklet sürerim, her zaman 3'lü aynakol sahibi olduğum için oranlar/dişli sayısı/vs. nedir ne işe yarar kafa yormamıştım. Aynakolum yamulup (diğer komponentler de iyice aşındı) "el atmışken sistemi komple değiştireyim" diyerek ikili sistemi değerlendirmeye başlayınca, konu hakkında son derece bilgisiz olduğumu fark ettim.

Youtube'da uzun turlara çıkan yabancıları dinliyorum. Aynı zamanda MTB sürücülerini de baya dinledim. Hiç kimse 3'lü sistemin adını bile anmıyor. Tartışmalar genelde 1x vs 2x ekseninde dönüyor.

Ben de madem böyle bir yatırım yapıyorum, güncel trend ne ise o yönde karar vermeye çalışıyorum.

Sürüş stilime gelince, sürüş stilim yok. Düz yolda aynakolu en büyük dişiye, rubleyi en küçük dişliye alıp 25-30 km/s aşmayan biriyim. Öyle kadans hesabı yapmıyorum, Allah ne verdiyse... Yokuşlarda son derece zorlanıyorum, hatta dik yokuş çıkamıyorum. Önümüzdeki bir yıl boyunca vücuduma uygun bir stil oluşturup, kendimi sportif olarak geliştirmeyi deneyeceğim.
 
@Spartiat Önce şunda mutaabık olmak gerekiyor. Bu performans kasılacak bir yol bisikleti mi? Yoksa ağırlığın ve zamanın önemsenmediği bir dağ bisikleti mi?

MTB ise takarsın 22-32-42 aynakolu, 36'lı ruble ile tırmanılmayacak dağ olmaması lazım. 50 dişe ne gerek var...

Ben verilen değerlerden "performans kasılacak bir yol bisikleti" ihtimalini hiç düşünmedim. Hangi yol bisikleti setine 34+ ruble takılacak zaten? Bahsedilen diş sayılarıyla benim aklıma gelenler ya arazi tırmanışçısıdır, düzde de hızlanabilmek istiyordur ya da 60+ kg yükü takıp diyar diyar geziyordur. İkili aynakol diye sadece yol bisikleti ya da genel olarak sadece düz yol, asfalt rampa, yüksüz bisiklet düşünmemek lazım. Turcu adam kendinden ağır yükle benim hayatımda tırmanmadığım rampayı oturarak tırmanıyor, binlerce kilometre yol gidecek, ne kadar kolay o kadar iyi.

Diğer yandan, hiç gerek yoksa niye var?
 
@Spartiat Ben bütün konuşmamı 3'lü MTB ye göre yaptım. (Çünkü performans ve hafiflik kaygısının olmadığı tur/MTB'de 2'li sistemi gereksiz buluyorum). Tur bisikletini 2 yaprakla kotarmaya çalışmak gibi bir işe girilecekse tabii ki 50'li ruble çok uçuk bir fikir değil.

Arkadaşı yazdığı metindeki ortaya karışıklıktan dolayı, MTB almış ama "acaba yola mı geçsem?" diyenlerden biri olarak yorumladım. Profil fotoğrafındaki ince kadrolu bisikletin de etkisi olabilir bunda :)
 
@Spartiat Ben bütün konuşmamı 3'lü MTB ye göre yaptım. (Çünkü performans ve hafiflik kaygısının olmadığı tur/MTB'de 2'li sistemi gereksiz buluyorum). Tur bisikletini 2 yaprakla kotarmaya çalışmak gibi bir işe girilecekse tabii ki 50'li ruble çok uçuk bir fikir değil.

Arkadaşı yazdığı metindeki ortaya karışıklıktan dolayı, MTB almış ama "acaba yola mı geçsem?" diyenlerden biri olarak yorumladım. Profil fotoğrafındaki ince kadrolu bisikletin de etkisi olabilir bunda :)

Evet, en baştan bisikleti sorup yorumlamak lazımdı aslında.

@Arena işin içinde zinciri, attırıcıları ve kolları değiştirmek de var. Eldeki bisiklette tüm bu değişiklikleri yapmaktansa amaca uygun yeni bir bisiklete geçmek daha iyi bir çözüm olabilir.

Aynakol
Ön attırıcı
Arka attırıcı
Ruble
Göbek
Jant Telleri
Zincir
Ön vites kolu
Arka vites kolu

liste uzun.
 
  • Beğen
Tepkiler: everhard
Bir de işin şöyle garip bir tarafı var. Her şeyi fizik bilimi desteği ile teoride açıklarken pratikte bunu uygulayamayabiliyoruz.
Şöyle ki ortalama (geleneksel çok kullanılan anlamında) aynakol ruble oranında iyi yokuş çıkamayan bir bisikletli (yol ya da mtb farketmez) aynakolun küçük dişlisini küçültüp rubleyi ne kadar artırırsa artırsın daha iyi yokuş çıkamıyor.
Yani 48-36-26/ 11-32 sete sahip bir bisikletli 26/32 oranıyla iyi yokuş çıkamıyorsa 22/42 ya da 22/50 oranında yine çıkamaz. Çünkü bu oranlarda iyi yokuş çıkamayan bacak kadans da çok tembel oluyor. İstese de 22/42 ya da 22/50 de kadans yapamaz. Bacak tembel olduğundan yani bu inanılmaz düşük oranlarda(Yokuş çıkmak için çok iyi oranlarda) yüksek kadans yapmaktan kaçacağından istemsiz olarak vites büyütüyor. Hemen 34 veya 36 ya yükseltiyor, 42 den 50 den kaçıyor.
42 veya 50 yi yine yüksek kadans yapabilen iyi yokuşçular çevirebiliyor.
Teoride(yani basit makinalar temelinde) iyi olan oran, pratikte kullanılamayabiliyor. Bu da benim düşüncem.
 
Bir de işin şöyle garip bir tarafı var. Her şeyi fizik bilimi desteği ile teoride açıklarken pratikte bunu uygulayamayabiliyoruz.
Şöyle ki ortalama (geleneksel çok kullanılan anlamında) aynakol ruble oranında iyi yokuş çıkamayan bir bisikletli (yol ya da mtb farketmez) aynakolun küçük dişlisini küçültüp rubleyi ne kadar artırırsa artırsın daha iyi yokuş çıkamıyor.
Yani 48-36-26/ 11-32 sete sahip bir bisikletli 26/32 oranıyla iyi yokuş çıkamıyorsa 22/42 ya da 22/50 oranında yine çıkamaz. Çünkü bu oranlarda iyi yokuş çıkamayan bacak kadans da çok tembel oluyor. İstese de 22/42 ya da 22/50 de kadans yapamaz. Bacak tembel olduğundan yani bu inanılmaz düşük oranlarda(Yokuş çıkmak için çok iyi oranlarda) yüksek kadans yapmaktan kaçacağından istemsiz olarak vites büyütüyor. Hemen 34 veya 36 ya yükseltiyor, 42 den 50 den kaçıyor.
42 veya 50 yi yine yüksek kadans yapabilen iyi yokuşçular çevirebiliyor.
Teoride(yani basit makinalar temelinde) iyi olan oran, pratikte kullanılamayabiliyor. Bu da benim düşüncem.

Doğru diyorsun hocam. 26/32'de bile o kadansa dayanamıyorum. Galiba en iyisi bu maceraya (3x'ten 2x'e geçiş) hiç girmemek. 48-36-26/ 11-32 yeterince geniş bir aralık sunuyor zaten.
 
Doğru diyorsun hocam. 26/32'de bile o kadansa dayanamıyorum. Galiba en iyisi bu maceraya (3x'ten 2x'e geçiş) hiç girmemek. 48-36-26/ 11-32 yeterince geniş bir aralık sunuyor zaten.
Bir de kendimden örnek vermek isterim.
Yol bisikletinde 50-34/11-32 gibi yokuş çıkmaya çok çok yardımcı bir kombinasyon kullanıyorum. Bir günde 200 km üstü birçok sefer uzun yol yapmışlığım var. Ama yokuş çıkmayı beceremiyorum. Hiçbir yokuşta bisikleti elime almadım ama iyi çıkamıyorum. En dik yokuşta bile rublede 32 kullanmayı beceremedim. Hemen bir iki vites yükseltiyorum. 34/28 ü anca kullanıyorum. Bunu forumda antrenör olan tecrübeli bir abimize sorduğumda "Bacakların tembel olduğundan yüksek kadans çeviremiyorsun, bacakların da kaçamak yapıyor vites büyütüyor" demişti.


Benim şehir bisikletimde sizin kullandığınıza benzer 48-36-26/11-34 kombinasyonu vardı. Yol bisikletine geçtiğimde daha hızlı, daha iyi yokuş çıkmaya başladım. Düzlük hızım ve uzun mesafe dayanıklılığım da çok yükselmişti.
Tam olarak bisikletten beklentiniz bu dediklerime benziyorsa yol disiplinine geçmek gibi daha keskin değişimler de mutlu edebilir.
 
@hamlet2006 Benim görüşüm şu yönde, dişli oranının küçülmesi bir oturuşta çıkabileceğin irtifayı arttırıyor. 39/28'de 100 metre yukarı çıktığımda bitmiş oluyorum. 36/40 olsa bu sayı 200 olabilir. Ama bunun da bi limiti var, "oranı 22/52 yapayım bir oturuşta 500 metre çıkayım" diye bişey olmuyor yani.

@Arena 3x candır. Tırmanışlarda sıkıntı oluyorsa 22-32-42 ye geçebilirsiniz. 24 yerine 22 kullanmak bir nebze rahatlatır.
 
@hamlet2006 Benim görüşüm şu yönde, dişli oranının küçülmesi bir oturuşta çıkabileceğin irtifayı arttırıyor. 39/28'de 100 metre yukarı çıktığımda bitmiş oluyorum. 36/40 olsa bu sayı 200 olabilir. Ama bunun da bi limiti var, "oranı 22/52 yapayım bir oturuşta 500 metre çıkayım" diye bişey olmuyor yani
Kesinlikle katılıyorum.
 
Çok detya girmeden. Benim uyguladığım, 3x dan 1x ya geçmek oldu. Düz yolda hızım düştü, 3x ya göre tırmanış da bir tık zorlaştı ama çıkamadığım yokuş pek nadir, ormandan bahsediyorum tabi, asfaltta hiç sıkıntı yok. Benim amacım solda vites kolunun olmamasının verdiği rahatlığa ulaşmaktı ve fazlası ile ulaştım.

Size önerim anlattılarınıza göre 3x ile devam etmelisiniz. Diğer her koşulda son hız düşecek. Öyle böyle değil ciddi düşüyor. Örneğin 3x ile yokuş aşağı 60km/h gibi boşa çevirmeye başlarken şimdi 40km/h gibi boşa çevirmeye başlıyor ama benim kullanım alanımda bu yeterli.
 
Geri