Scudo Sports

199x model çelik yol kadrosu restorasyonu

Wilakress

Üye
Kayıt
26 Nisan 2020
Mesaj
93
Tepki
294
Yaş
40
Şehir
Manisa
İsim
Gökhan
Başlangıç
1999—00
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Merhabalar herkese. İş hayatından arta kalan zamanlarda bir uğraş bulmak niyetindeydim. Yeni bir bisiklet alacak bütçem de var ya da direk kadro ve ekipman sıfır satın alarak kendim de toplayabilirim fakat geri dönüşüm olayını elimden geldiğince değerlendirmeye çalışıyorum. Her yeni ürün kapitalist sisteme para kazandırmak demek, her yeni ürün bu dünyanın kaynaklarına biraz daha zarar vermek demek, sürekli satın almayı sevmiyorum, elimden geldiğince freesycle'ı kullanmaya çalışıyorum. Bu yüzden restorasyon işi bana daha cazip geliyor. Ayrıca da belirteyim, iyi bir bisikletçi de değilim. Ufak tefek forumdan öğrendiğim bilgim var o kadar.

Malum kış da geliyor, evde tv izlemeyi de sevmiyorum, ne yapsam derken internette eski çelik bir kadroya denk geldim ve 200tl gibi bir rakama aha bu hurdayı alıverdim :)

Bu arada belirteyim, herhangi bir zaman kısıtlamam yok, ama bulduğum her fırsatta ufak ufak birşeyler yapmaya çalışacağım.
Önce bisikleti atomlarına ayırdım, gidon aşırı pas nedeniyle kadroya kaynamış, zor ayırdım.

İşe kadroyu temizlemekle başladım. Önce eski boyasını temizlemeye başladım. Biraz falçata ile kazıdım, zımparanın girmediği yerleri boya sökücü yardımı ile temizledim. Kadro temizliği aşamasında şimdilik devam ediyorum fakat tam bitmemiş hali şimdilik böyle

Uğraşın devamını zamanla eklemeye devam edeceğim, henüz yolun başındayım. Bu arada ilerleyen dönemde forumdaki tecrübeli arkadaşlardan yardım da istemem gerekecek. Muhtemelen beni en cok zorlayacak olan kısım sti kolları bulmak olacak, sıfırların fiyatları biraz fazla yüksek, ikinci el de pek satan yok, nasıl halledicem ben de bilmiyorum ama işi zamana bırakıcam artık. Acele etmeden düşük bütçe ile halletmeye çalışacağım. Şimdilik benden bu kadar, sağlıcakla kalın. Keyifli pedallamalar.
 
Scudo
güzel sonuçlar çıkar diye düşünüyorum. Yerimizi aldık . kolay gelsin.
 
umarım zevkinize göre bişeyler çıkarabilirsiniz takipteyim
 
En sevdiğim uğraşı, kolaylıklar
 
İlgilenen arkadaşlara teşekkür ederim, çalışma bittiğinde güzel bir iş çıkartacağımı düşünüyorum.
Sayın @mudo77 teşekkür ederim en kısa zamanda bütün çalışmanızı okuyacağım, içerisinde mutlaka bana yarayacak bilgiler vardır.

Öncelikle belirteyim, fotoğrafları buhar kazanlı ütü ile çekiyorum, bu nedenle görüntü kalitesi çok iyi sayılmaz :)
Kadro ve maşanın genel temizliği bitti sayılır, çok küçük köşelerde boya kalıntıları var onlara yoğunlaşacağım artık.

Temizleme işlemi bittikten sonra ilk işim kadro ve maşanın astar boyasını atmak olacak. Malum metal açıkta bekledikçe korozyona uğruyor, bu nedenle diğer parçalarla uğraşmadan önce astar boyasını atıp kenarda bekleteceğim. Son kat boyaları ise daha sonra atmak niyetindeyim. Aklımda güzel bir renk kombinasyonu var, o tonları bulana kadar aramaya devam edeceğim. O arada da diğer parçalarla uğraşacağım.
 
Hocam elinize sağlık. Ben de takipteyim. Sele borusu ile ilgili bir sorun yaşadınız mı? Ben henüz dün söktüm parçaları. Sele borusu yoktu içinde. sanırım içine kaynamış bir adaptör ver. Eski seleyi içine oturtmuşlar öylece. Çapına baktım 20mm... Bu çapta sele borusu var mı bilmiyorum araştıracağım artık. Bir de göbeği nasıl çıkardınız?
 
Aha benim piskiletin aynısı. Ben de 5-6 yıl önce topladım. Boya işini araba boyacısında yaptırdım. Diğer parçaları kendim hallettim yapabildiğimi, yapamadığımı bisikletçiye yaptırdım. Kesinlikle çok keyif alacaksınız. Ben yeni giant bisiklet de olmasına rağmen eskisi kadar keyif almıyorum binerken. Tabii zorluyor, ama çok güzel. Bence frenleri resimdeki gibi yapın. Çok hoş duruyor. Bulmakta zorlanabilirsiniz, ben Eyüp'te bir bisikletçide bulmuştum aylarca arayıp.
 
@Umurbey sele borusu ve gidon pas nedeniyle kaynamıştı, çaydanlıkta su kaynatıp yavaş yavaş döktüm ve biraz şiddet kullanarak çıkartmayı başardım :) göbeği henüz sökmedim halen üzerinde duruyor. Bir aksilik olmazsa önümüzdeki günlerde deneyeceğim. Alet edevat yönünden baya bi malzemem var, zarar vermeyecek şekilde mutlaka birşeyler uydururum diye düşünüyorum.

@earendil05 hocam o frenler benim de hoşuma giditor aslında ama hem bulması zor hem de sti kol düşüncem var eğer ikinci el ve uygun fiyatlı birşeyler bulabilirsem sti denemek istiyorum. Biraz da hevesliyim hiç dropbarlı sti kollu pisiklete binmedim daha önce :)
 
@Wilakress Hocam göbeği sökünce de bir o haliyle ve sonrası paylaşımı yaparsan bana da yol göstermiş olursun. Bendeki sele borusu kaynamamış resmen bütünleşmiş görseli attım. Bunda işe yarar mı sence? Bir de drop barı sti'ı sıfır mı alacaksın yoksa bundaki parçaları mı kullanacaksın?IMG_3665.JPG
 
  • Beğen
Tepkiler: velespit7
@Umurbey hocam sele borusunda işe yarar, kaynar su baya etkili oluyor. Bir de sana lazım olan ucu kıvrık kanca şeklinde levye tarzı bir demir. Demir çubuğun kanca kısmını içeriye sokup sele borusunun bitiş noktasına takıp çektirmen gerekecek. Tabi öncesinde kaynar su ile bir güzel haşlama yapacaksın, sıcakken çektireceksin. Aman dikkat kendini yakma :)

Gidon mecburi almam gerek eskisi çok yamulmuş, sti kol için de malum ikinci el sitesine kamp kurdum sürekli yeni eklenen ilanları takip ediyorum. İkinci el temiz ve uygun fiyatlı tourney sti kolları ve ucuz bir gidon bulursam alacağım. Üst seri kollar zaten olmaz hem fiyat olarak yüksek hem de rubleyi değiştirmem gerek jant göbeğini değiştirmem gerek uzun ve masraflı iş.

Orta göbek konusunda da tüm fotoğrafları ve ayrıntıları paylaşırım, muhtemelen bugün yarın o işe girişeceğim.
 
@Umurbey hocam göbeği bu gece söktüm, çok zorlamadı aslında, göbek çeşitlerinin isimlerini bilmiyorum eğer sizinki başka çeşitse bir foto gönderin ona da bir çözüm bulayım :)

IMG-20201017-WA0002.jpg
IMG-20201017-WA0001.jpg

Yılların pası kiri birikmiş tabii, ama temizlemek zor değil. Sevindirici kısım bilyaların hepsi sağlam çıktı. Kırılmış yada eksik olan yoktu. Temizlendikten sonra hepsi tekrar kullanılabilir.
Bu arada bazı çekimleri gece işten geldikten sonra yapabiliyorum, bu nedenle görüntüler karanlık çıkarsa kusura bakmayın. IMG-20201017-WA0002.jpgIMG-20201017-WA0001.jpg
 
@Wilakress

Elinizdeki göbeğe bilyalı kare mil göbek deniyor sanırım, benim eski MTB de de aynı göbek var. Eski bir sistem. Yeni modellerde kasetli-rulmanlı denilen sistem kullanılıyor genelde.

Söktüğünüz tane bilyaları ve milin bilya yatağını dikkatlice gözlemlenizde fayda var temizlik sonrası.
Bilyalarda pürüzler veya eziklikler, bilya yatağında ezikler oluşmuş olabilir yağsız veya yük altında bozulmuş bilyayla çalışmak durumundan kaynaklı.

Gözünüze çok hoş gelmezse kafesli bilya seti kullanabilirsiniz. Tek tek bilya yerleştirmek zorunda kalmazsınız yatağa takarken. Örneği şu.

(link)

Mahalle bisikletçisinde çifti 8-10 lira gibidir.

Mili de beğenmezseniz o da 20 tl civarıdır.
Mil değişimi için mil boyu uzunluğu önemli. Aynı mm.de olması gerek.

Dilerseniz yeni tip rulmanlı kapalı sistem bile takabilirsiniz.
 
@Daytona bilgiler için teşekkür ederim. Göbek değiştirmeyi düşündüm aslında ama şöyle bir sorun var, mevcut aynakol ve krank kolları da eski tip olduğundan onları da değiştirmek gerekir. Bunun yerine sizin öneriniz olan kafesli bilya seti alabilirim veya direk yeni bilya da alabilirim. Yatakları henüz temizlemedim ama ilk gözlem sağlam duruyor. Sanırım temizledikten sonra deneme için göbeği tekrar toplayıp eski bilyalarla bir deneme yapacağım. Eğer dönüş esnasında kötü bir hissiyat vermezse eski göbek ve yeni bilyalar ile devam edeceğim.
 
Kadro astar için hazır :) parmak girmeyen birkaç küçük noktayı istediğim gibi temizleyemedim fakat yine de yeterli temizliğe ulaştım. Yeni nesil astar boyalar çoğu izi kapatacak özellikte. Muhtemelen sorun çıkmayacaktır. Atölyem olmadığından, balkonda yapılan iş ancak bu kadar oluyor :)
 
İş yoğunluğundan dolayı restorasyon işi tosbaa hızında ilerliyor maalesef, fakat bulduğum her fırsatta birşeyler yapmaya devam ediyorum. Bugün paslı ve yağlı parçaları mazota yatırdım. Bazılarını eski bir diş fırçası ile temizledim, bazıları da yarına kaldı. Pas lekeleri için de daha sonra elma sirkesi kullanacağım. Wd40 vb ürünlerden çok daha ucuza geliyor :)
 
İyi gidiyorsunuz
Çıkarrtma/Sticker/Decal faslını nasıl halledeceksiniz?
 
@Wilakress Ben kendi bisikletimde orta göbeği açmak için tabiri caizse takla atmadığım kaldı heralde. İlk götürdüğüm bisikletci yüksek fiyat istedi. Kendim uğraşmaya karar verip bikaç el aleti ve yağ sökücü aldım günlerce uğraştım bana mısın demedi. 2. götürdüğüm bisikletçi de açamadı ısıtıp açılmalı dedi. En son 3. götürdüğüm bisikletçide açmayı başarmışlardı. Uygun ekipmanları olunca çok zorlanmadılar. Siz o kargaburnuyla o göbeği nasıl açtınız? Önceden müdehale görmüş olmalı diye düşünmeden edemiyorum.

Kaç vitesli olucak belli mi? Şahsen 36 yada 40 dişli tek yaprak bir aynakol ve arkaya da Shimano megarange 7 vites ruble ile toplamda 7 vites şehir içi kullanımda yeter diye düşünüyorum. Tabi benim bulunduğum şehir nispeten düz bir şehir. Yine de 34 diş arka dişli ve 36 diş aynakol pek çok rampayı tırmandırır. Arka jantı çift kat aluminyum jant çemberi ve rulmanlı-pasolu çin meşeli arka göbekler ile en baştan toplayabilirsiniz. Fiyatları çok yüksek değil ve 2. el de bulunabiliyor. Tourney yerine de Alivio rd m410 gibi 7 vites destekleyen üst segment arka viteslerden kullanırsınız (kadro uyumluysa tabi). Kol olarak da tourney STİ kolu kullanırsınız muhtemelen uyumlu olur. Eski serilerin büyük bir kısmının vitesleri birbiri ile uyumlu. Yanlış bilmiyorsam deore ve üzerinde değişiklik gösteriyor. Ya da kokpiti triban100'ünki gibi yaparsınız. Maşa borusu kalınlaştırma aparatından alıp güncel aluminyum gidonlar kullanılabilirsiniz. Böylece 42-44cm bir gidon genişliğiniz olur ki böylesi daha dengeli sürüş için ideal. Bir nebze ağırlıktan da kazanmış olursunuz. Özellikle o aynakolu ve göbeği emekliye ayırmaya karar verirseniz.

Bulunduğunuz şehirin yokuşlarına göre göbekten vites sistemlerini de değerlendirebilirsiniz ama 5 vitesten sonrası fiyatlar uçuyor. Bu bahsettiğim şekilde yaparsanız biraz masrafınız artar ama ortaya çıkan bisikleti uzun yıllar sorunsuz kullanırsınız.
 
Son düzenleme:
@Wilakress kolay gelsin. Geziniyo kanalındaydı sanırım kaynar su ve limon tuzuyla pası çok kolay temizliyordu.
 
Geri