Scudo Sports

16 ekim 2007 Amoeba fabrikasını ziyaret ettim.

Scudo
selamlar gürol abi

bir ufak sorum olacaktı
dipçikleme olayını nasıl yaptıklarını merak ediyorum
aynı tornada işlenen malzemeler gibi mi yapılıyor yoksa farklı bir metod uyguluyorlar mı..

birde dipçiklenen boruya hydroform şeklini nasıl verdikleri ile ilgili ufak bir bilgi verebilirmisin acaba?
 
Hydroform bizim gezdiğimiz kısımda değildi ama aynen şurdaki gibi: (link)

Butted olayı direk torna ile. (ben dipçiklenme diye çeviriyi tam karşılığı olarak görmüyorum)

Ercan, görmeni isterim. Aslında Türkiye'de bisiklet üretiminin yerleşmemiş olması tamamen ilgi duymamışlıktan. Tayvandaki fabrikaları gezerken bir çoğunda "yahu bu tezgahlardan bizim küçük sanayide var" dediğim oldu. Kısacası özenerek kullandığımız tüm ürünleri üretecek gerek hammadde gerek tezgahlar ülkemizde var.
 
Abicim vallahi helal olsun. Tebrik ederim. Benim merak ettiğim kadroya o boyamayı nasıl yapıyorlar,
 
Gürol abi haklısın aslında
Ülkemizde de üretim yapabilmek mümkün ama nedense kimse bu işe yoğunlaşmıyor...

metalurji yada makina gibi bir bölümde okusam hiç düşünmeden girmeyi isterdim bu sektöre (üretim)
Sonucunda birçok açı ve kalınlık bağlantı yerleri kalıplaşmış düzeye geldi
Geometri de sorun çıkmaz diye düşünüyorum ama

Bu işe girmeyi düşünecek kişilerin tek düşündüğü nokta bence aluminyum
6000 - 7000 serisi farklı çapdaki boruları nasıl temin edecekleri ve gaz altı kaynak işçiliğini yapabilecek bir kişinin ihtiyacı

tabi bunlar benim düşüncelerim...

Keşke tüm aşamaları ile bir kadro ülkemizde üretilse...

Cevabın için teşekkür ederim abi

İyi günler
 
Gerçekten de Amoeba markası fiyat performans oranı oldukça iyi olan hafif ve sağlam parçalar üretiyor ben de çok beğenerek kullanıyorum Amoeba ürünlerini, yazı için de teşekkürler Gürol...
 
Geometri olayı sorunsuz halledilir. 2008 Sedonaların çizimlerini ben yaptım (hoş benim autocad çizimlerini kullanmak yerine yeniden çizdiler, malum çince tanımlamalar yapıyorlar), kadroları Axman yapacak. Tayvanda iken Axmanın fabrikasında da bir kaç gün çalıştık. Autocad'ci (ingilizce bilmeyen) bir arkadaşa kağıt üzerinde olayımızı anlattık. Gitti 15 dakika sonra çizdi geldi. Hataları düzelttik, şimdi örnekler üretiliyor. Malzeme konusunun sorun olacağını zannetmiyorum. Bisiklet için olmasa da özellikle oto yan sanayide bu metallerin hepsi kullanılıyor. Eminim kolayca bulunur. Hydroforming için elbette makinası lazım. Bisiklete özel (yada boru şekillendirme için) bir makina Türkiyede var mı bilemiyorum. Kolayca ithal edilebilir. Ben üretmenin zor olacağını düşünmüyorum. Asıl problem pazarlamada. İyi ürün yapabilmek başka iş, onu marka haline getirip satabilmek bambaşka. Amoeba'nın sahibi daha önce Merida'da çalışmış bir mühendis. Tam bir mühendis, bizi şortuyla karşıladı. Elektronik bir tartısı var, herşeyi tartıp duruyor. Tahmin ediyordum ama gidince gözlerimle görmüş oldum. Her model mutlaka testten geçip sertifika alıyor. Kendi fabrikalarının içinde test makinaları var. Her tip ürüne kabul görmüş method ile test ediyorlar. Mesela kadro için pedal yükü binme testi var vs.vs..

Kumlamadan sonra anodized boya uyguluyorlar. Ve logolar lazer ile yazılıyor Amoebaların üzerine. Amoeba'nın dışında gezdiğimiz diğer fabrikalarda da teknolojik olarak hoşuma giden makinalar vardı. Mesela Suntour'da maşaların magnezyum alt bacaklarının yapılışını izledik. Enjeksiyon makinası ile kaba haliyle alt bacak basılıyor. Sonra dışı temizleniyor. Paralel basan torna ile iki bacağın içine delik açılıyor. vs... Çok güzel sistemler. Ayrıca başka bir markanın montajından sonra testini izledik. Ürünler gerçekten zor testlerden geçiyor. Merida'da robot kaynak sistemini keyifle izledim. Ne yazıkki fotograf çekmemize izin vermediler. Başka büyük bir markanın kadrolarını kaynaklıyorlardı. Çok güzel bir boya atölyeleri var. Dev yedek parça depoları var. Bildiğimiz boya sistemi, üstüne vernik. Önce boyanıyor, eğer tek renk ise kolay, çift ise maskelenip ikinci renk atılıyor. Sonra ıslak (su bazlı) stickerlar elle yerleştiriliyor. Üzerine mat/parlak vernik atılıyor. Axman karbon kadroların son temizliği ve vernik atılışı. Bu arada Tayvanlı amcalar biz Türklerle epey benzerlik gösteriyor. Vernik atan amcanın kullanması gereken gözlük ve maske kenarda asılı.
 
Gürol bey, bisiklet literatüründe sık rastladığımız bazı kavramlara açıklık getiren
bilgi paylaşımınız için çok teşekkürler.
yukardaki mesajınızda yer alan butted olayının daha hafif daha rijit
malzeme elde etmek için yapıldığını biliyorum, lakin yapılma şeklini biraz daha
detaylı açıklayabilirseniz memnun olacağım.
selamlar.
 
Bülent bey, taşıma hesabında malzeme üzerindeki yük hesaplanır. Bu yük malzemenin her noktasında aynı değildir. Bağlantı noktasına (kaynak yerleri) yaklaştıkça çekme yada basma kuvvetinin yanısıra kesme kuvvetleri de hesaba girer ve yük artar. İşte bundandır ki borunun ortasında daha ince, kenarlarında daha kalın metale ihtiyaç olur. Geleneksel üretimde boru her noktasında aynı kalınlıktadır. Oysa orta kısımda o kalınlığa gerek yoktur. Orta kısım inceltilerek borunun aynı taşımaya sahip olduğu halde hafiflemesi sağlanır. Tek kalınlıkta ise butted değildir (yanılmıyorsam plain-gauge gibi bir ismi var) Ortada ki kısım inceltilmiş ise double butted. Ortadaki kısım incelmiş ve başlangıç ve bitiş farklı kalınlıkta ise triple butted deniyor. Mesela triple butted bir kadro alt borusu, orta göbek kısmında 1.4mm, suluk kafesi kısmında 1.2mm ve direksiyona doğru 1.6mm kalınlıkta üretilebiliyor. Teoride, aynı ağırlıktaki triple butted kadronun, butted olmaya göre daha sağlam olduğunu. Aynı sağlamlıktaki iki kadronun ise butted olanın haff olduğunu söyleyebiliriz. Farklı bir biçim ama benzer şekilde kemerli yapılarda orta kısım aynı mantıkla incedir/inceltilmiştir.
 
Gürol bey açıklamalarınız için çok teşekkürler. Mesajınızda yer alan aynı boru üzerinde 1.2 - 1.4 - 1.6 mm. kalınlığın nasıl elde edilebildiğinide (önceki mesajınızda tornada demişsiniz.) açıklayabilirseniz sanırım bu konuyla ilgili bilinmesi gereken herşey özet olarak ortaya çıkmış olacak.
 
Bülent bey, butted işlemi bir kaç yöntemle yapılabiliyor. Bunun gözümle gördüğüm gidonlara (ve dairesel tüm borulara) uygulanması otomatik yada yarı otomatik torna ile. Fuarda gördüğümüz BMW bisiketin kadrosu CNC ile işlenmekteymiş. Hydroform olanlar ise boru halinde iken butted yapılıp sonradan şekillendiriliyor. MEridada iken gördüğüm dörtgen kesitli kadro iki U şeklinin karşılıklı (robot ile) kaynaklanması ile yapılıyordu. Muhtemelen onlar da U haline getirilmeden freze ile butted yapılıyordur.

Maşaların alt bacakları, boğazlar ise kaba ve içi dolu hali ile enjeksiyon yöntemi ile yapılıyor. Sonra dış yüz çeşitli otomatik yada CNC tornalar ile düzeltiliyor. Delik yada içi boş kısımlar tornalar (komplex ise düşey işleme) ile yapılıyor.

Bu yöntemlerin ve tezgahların hepsi bizim sanayimizde var (uzun seneler metal imalat üzerine çalışmıştım).
 
bilgiler için çok teşekkürler bir amoeba scud kullanıcısı olarak zevkle okudum..
yalnız scud kadronun ağırlığını monitörden seçemiyorum ne yazık ki. 1490 gr. gibi görünüyor ama emin olamadım. bu konuda da bilgi verebilirseniz sevinirim...
 
1490gr. Pivotlar ve kulak dahil, sele kelepçesi hariç.
 
Gürol Abi açıklamalar için çok sağol bu bilgiler bütün bisiklet kullanıcılarını aydınlatacak bilgiler olduğu için Sedona kullanıcısı olarak bende sebeplendim.
 
evet oldukca güzel bir yazı olmuş biraz geç yazıyorum ama olsun :).Bende kendim vede kendimi geliştirmek için birtane bmx kadro tasarlayıp rahatca açıları dogru şekilde tutturabilecegim sekilde kendime göre modelledim neden bmx derseniz :) 1 alü kaynagı 2 ortasında incelen borular.alü kaynagı olduca zor bir işlem vede kaynak oldu sanıyorsunuz dıştan hiçbirsey yok ama testte kontrol ettmezseniz kırılabiliyor bunun için iyi bir içcilik ve dogru kaynak yöntemleri lazım piyasada da inceltilmemiş boruları bulmak zor degil 6001 7005 gibi bunlar yaşlandınrılmış olarak piyasada mevcut kg 8euro gibi fiyatlara ünide alü kaynagı olamdıgından yapamadımm:((( mecburen kaynagı kolay olan çelik kullanmak zorunda kaldım inceledigimde genelde kaliteli kadrolarda cr4130 crom mobilden den yapılmıs kadrolar buldum mekanik olarak ve benim bulabilecegim (kaynagıda kolay) 304 paslanmaz çelik fiyatı fena degil paslanmaz:) yüzey boyasız bile oldukça güzel duruyor tabi dipciklemeli yok:) bundan dolayı neyapıp ettiysem 3,1kg dan asagı inmedi :) tabi içcilik hatalarına karsın biraz daha emliyet katsayısını yüksek tutmam gerekti analizlerde 500kg sadece orta göbekten vermeme karsın borularda deforme olmadı (esneme hariç) inş kadro yaptıgımda fotoları ile size sunacagım.
 
Gurol Bey,
Yazdiklarinizi bir solukta okudum, gercekten cok bilgilendim. Discovery Ch. seyretmek gibi, bi suru ufak tefek sey ogrenmis oldum. Cok tesekkurler paylastiginiz icin..
Bir soru; 2008 Sedona'lar Amoeba fabrikasinda uretilecek diyebilir miyiz? Veya, zaten senelerdir oyle mi yapiliyordu?
Cok tesekkurler tekrar..
-lev.
 
Hayır, Sedona'lar başka bir fabrikada yapılıyor.
 
peki bu amabeo parçalarını nasıl ve nerden temin edebiliriz gidon gidon boynu ve sele borusu şeklinde:?
 
Geri