@Gökhan Toros
Hem yaşın, hem de bilgi düzeyin itibariyle haddini aşan sözler sarf ediyorsun güzel kardeşim.
@Tolga Günsezer
Bisikletler belli mühendislik aşamalarından geçerek imal edilen ve satışa çıkartılan taşıtlardır. Bir taşıt tasarlanırken önce hangi koşullar için üretileceği belirlenir, daha sonra da standart 70 kg ağırlığındaki bir sürücü için çeşitli dayanım hesapları yapılır. Tabii ki bir bisiklet asla sadece sürücüsünü taşımaz; çeşitli aksesuarlar ya da sürücünün şahsi eşyaları ve hatta kamp malzemelerine kadar varan ağırlıkların da yüklenebileceği göz önünde bulundurulur. Hesaba katılan bütün bu ağırlıkların üzerine bir de emniyet katsayıları dahil edilir; böylece aşırı yük altında da kendini hemen koyvermeyen bir yapı elde edilir.
Ne var ki aşırı yüklenmeye maruz kalan parçalar, görünürde dayanıyor gibi dursalar bile; metal yorulmaları ve mikro deformasyonlar sebebiyle parçaların ömürleri kısalmaya başlar. Bir süre sonra gözle görülmeyen mikro çatlaklar oluşup malzeme üzerinde ilerlemeye başlar ve bir gün çok küçük bir yük altında, hiç aklınıza gelmeyecek parçalar kırılıverir. Bunun sebebi, geçmişte maruz kalınmış aşırı yüklenmelerin birikmiş etkisidir.
Yol bisikletleri; dümdüz asfalt yolda yüksek hızlara dayanabilecek şekilde tasarlanırlar ve bu sırada ortaya çıkabilecek küçük titreşimlere de dayanabilirler. Ne var ki üzerlerindeki ağırlık arttıkça, yoldan gelecek her türlü titreşimin etkisi katlanarak artmakta ve sözünü ettiğim yorulmalara sebep olmaktadır. Ayrıca bir sürücünün ağırlığı fazla olmasa bile, o bisiklet için uygun olmayan bozuk yollarda yüksek hızda kullandığında yine bisikletin dayanım sınırlarını aşar ve yüksek ağırlıkta birinin kullanımıyla aynı hasarlara sebep olur. Yol bisikletlerinin narin olmasıyla ilgili iddiamın 1. kısmının açıklaması bu şekilde.
Narinlik konusunda 2. boyut ise; kullanan kişinin bakım ve sürüş konusunda göstermesi gereken hassasiyetle alakalı. Tecrübe ve bilgiye dayanan bu özen, parçaların ömrünü uzatmak konusunda büyük rol oynuyor. Tozlu parkurlardaki sürüş tarzı ve eve dönüldüğünde yapılması gerekenler, yağmur sonrası yapılması gereken bakımlar, aşırı sıcak ve soğuk hava koşullarına karşı alınan önlemler, ve bunun gibi konularda her sürücünün bilmediği püf noktalar var. Bunlara dikkat edilmezse, 50 kiloluk bir sürücü bile bisikletini oluşturan parçaların ömrünün çabuk dolmasına yol açıyor.
Uzun lafın kısası; yol bisikletleri tecrübesiz ve ağır sürücüler için fazla narin. Şimdi bana katılıyor musunuz?