Scudo Sports

Press fit ortagöbek hakkında

emre önen

Daimi Üye
Kayıt
29 Aralık 2013
Mesaj
295
Tepki
445
Şehir
amasya
Bisiklet
Motobecane
merhaba arkadaşlar

fixed gear yapmak için aldığım eski bir motobecane yarış bisikletini sökerken orta göbeğin pressfit olduğunu fark ettim üzerinden çıkan orta göbeği kullanamayacağım çünkü tek dişli ayna kol kullanacağımdan zincir hattını tutturabilmek için daha kısa bir kare mile ihtiyacım var.
sorun ise şu hangi standartta nasıl bir pressfit orta göbek satın almam gerektiğini bilemiyorum.
kadromun orta göbek genişliği 67 mm iç çapı ise 34 mm olarak ölçtüm
konu hakkında yardımlarınızı rica ederim
 
Scudo
daha açıklayıcı olması açısından bir kaç resim ekledim

(link)

üzerinden çıkan fag marka alman malı kare milli orta göbek

(link)
 
Zaten standart olarak 34mm çapta , 68mm veya 73 mm ende oluyor ama daha kısa bir kare mile ihtiyacım var derken ?
 
merhaba
göbeğin ortasındaki milden bahsediyorum kullanacağım aynakol kare göbekli bu yüzden kare milli bir göbeğe ihtiyaç duyuyorum
şu an bendeki göbeğin mil boyu 120 mm civarında geliyor bana 103 mm olanından lazım.
tadarik konusunda herhangi bir kaynak bulamadım maalesef
 
Gerçekten ilginçmiş. Eski Herse, Singer Randonneur’lerdeki rulmanlı göbeklere benziyor.. Sizi biraz uğraştıracak gibi :(

İlk bahsettiğiniz yöntem denenebilir; kartuş tipi rulmanlı bir göbek alıp dişerini işleyerek sıkı geçme yaptırmaya çalışabilirsiniz, ancak o sıkı geçme töleransını tutturmak kolay değil, aldığınız göbeğin çöp olma ihtimali fazla. Bu arada almayı düşündüğünüz göbek işinizi görmez; İngiliz göbek 34 çapı kurtarmaz, ancak İtalyan bir göbeğin dişlerini işleyerek düz 34 çap elde edebilirsiniz. Bunlara ek olarak, sadece tek taraftan sıkı geçme yeterli olmaz. Diğer tarafı desteklemediğinizde göbek kısa sürede gevşeyecek, belki kadroya da zarar verecektir.

İkinci (ve bana daha kolay olarak uygulanabilir görünen) seçenek ise; bilyalı bir göbeğin sadece miline (ayrıca alacağınız) bir çift rulmanın iç çapında düz çaplar işleyip, iki taraftan rulmanları mil ile kadro arasına doğrudan çakmak olur. Rulmanın dış çapı 34, iç çapı da milin kurtaracağı bir çapta olmalı. Mil üzerinde de rulmanın içeri kaymasını engelleyecek kademeler bırakmak iyi olur. Rulmanlar tabii ki orjinalindeki gibi “sealed” olmalı. (Anladığım kadarıyla mühendislik bilginiz var, o yüzden böyle ayrıntılı yazıyorum ;) ) BUnda da milin çöp olma ihtimali var, o yüzden yedekli almak lazım.
 
(link)

pressfit değilde, dişi bozuk göbekler için şöyle bi uygulama var bildiğim kadarıyla biraz pahalılar. Uygun ölçüsü vardır eminim size göre.
 
@Murat Yavuz

Bu göbekler de bir seçenek olabilir ama dişsiz 34 çap’a bol gelebilirler. Velo Orange’ın benzer göbeği için şöyle bir inceleme var:
(link)
Çap olarak 33.5-34.0 aralığında çalışacağı söyleniyor. Anladığım kadarıyla göbeğin en azından bir tarafında hafif bir havşa söz konusu, bu da iç çapı belirsiz olan bozuk dişlere her halükarda sıkıca oturmasını sağlıyor. Sizin kadroda boşluk yapabilir, ama araya aluminyum sac vs ile idareten bir yol bulabilirsiniz en kötü durumda.
 
@Burçak Erbil

merhaba Burçak

ebay da satın aldığım göbeğin teknik resmini bulup incelediğimde sağ (aynakol) tarafındaki kapağında sökülebilir olduğunu gördüm ve göbek gelir gelmez sağ taraftaki kapağı sanayi tabiri ile biraz tık tık layarak çıkardım aşağı yukarı H7-m6 toleransına yakın bir tolerans ile işlenmiş sol taraftaki kapak zaten kaygan geçme olduğundan el ile rahatça girip çıkıyor.
aslında İngiliz dişin üstünü çaptan 0,7 mm işleyince de dişlerin tamamı silinmemek kaydıyla 34 mm çapı kurtarıyor. ancak yarısı silinmiş dişlerin arasında kalan boşluklar tutunma yüzeyi azaltacağından dediğin gibi gevşeme problemleri olabilir bu yüzden revizyon işlemini orijinal kapaklara yapmayacağım.
ayrıca orijinal kapaklar alüminyum olduğu için çelik bir göbek yuvası ile alüminyum kapaklara uygulanacak sıkı geçme işlemi daha yerine geçirirken bile kapakların üzerinde oluşacak deformasyon sonucu alüminyum bozulmalarına yol açacaktır.
bunun yerine halihazırda iki kapak da sökülebilir olduğundan orijinal göbeği taklit etmek geldi aklıma.
şöyleki orijinal göbek resimde görüldüğü üzere sert bir plastikten imal edilmiş (nylon-6 , nylon-66 tarzı belki de pom da olabilir) dolayısı ile sert ama gerektiği kadar esnek olan plastik orta yatak ile kaliteli bir sıkı geçme birlikteliği oluşturabiliyor.
bu mekanik özellikleri gösterebilen hazır çaplar halinde satılan sarı renkli kestamit diye tabir edilen sert plastik malzemeler piyasa da mevcut (dişli imalatı , hafif makine parçası vs. gibi işlerde kullanılıyor) bu malzemeden bu kapakları sıfırdan imal ederek yerine sıkı geçirmeyi düşünüyorum. yeni imal edeceğim kapakların orta yatağa geçecek dış çaplarını orijinal göbeğin dış çapını mikrometre ile ölçerek işleyeceğim. dolayısı ile işlerken hata bile yapsam kapakların yenisini imal etmek elimde yada sıkılığını beğenmesem bile yeniden imal edebilirim. Birde işin güzel yanı göbeğin iki kapağı da çıkarılabilir olduğundan çöp olma ihtimali yok.
senin de dediğin gibi her iki tarafın da sıkı geçme olarak imal edilmesi gerekiyor gevşememesi için.
orijinal fag marka göbeğinde kartuş tipi olduğunu söylemeyi unutmuşum bu arada resimde pek anlaşılmıyor şimdi farkına vardım ama tek farkı ayna kol tarafının sabit olması
hazır kartuş bir göbeği bu şekilde revizyon etmek sanki rulman ve miller ile uğraşmaktan daha kolay gibi geliyor.
bu arada göbeği orta yatağa özel aparat yaparak mengene de geçireceğim kapaklara dıştan vurmak zarar verecektir.

göbeğe ait teknik resim

(link)
 
Yeni bi kapak imal edebiliyorsanız bunu sıkı geçmenin yanında yapılan parçalara diş çekerek birbirini sıktırmasını sağlayabilirsiniz. Bi taraftan çektirerek daha stabil olacaktır.
 
@Murat Yavuz

biraz daha açıklayabilir misiniz?
 
@emre önen

http://i.ebayimg.com/00/s/NTEwWDUxMA==/z/BCgAAMXQfvlScVKk/$T2eC16J,!)4FI,C7CNMyBScVKkHol!~~60_12.JPG

gibi?
 
merhaba Murat Bey
aslında söylediğiniz çok güzel bir çözüm ancak göbek çapı 34 mm olduğu için maalesef kılavuz çekecek et kalınlığı kalmıyor daha büyük çaplı orta yatağa sahip bir kadroda çok iyi bir çözüm olurdu aşağıda ki teknik resimde bunu görebilirsiniz.
bir de aldığım göbeğin kapaklarının sökülmüş halinin resmini de ekledim.

(link)
(link)
 
dış çapı daha ufak bir rulman kullansanız? olmadı çizeyim ben bi.
 
o zaman olur elbette ama elimdeki halihazırda satın aldığım (resimde görülen) orta yatağı kullanmak istediğimden bu tasarımı yaptım.
ama düşündüğüm gibi olmazsa dediğiniz gibi rulmanların daha ufak çaplısını bulup ona göre vidalı birbirini çektiren bir sistem de yapabilirim.
şimdilik böyle bir deneyelim bakalım neler olacak.
ilginiz için çok teşekkür ederim.
 
kapaklar için alternatif bir tasarım düşündüm
bu yöntemle kapakları kaygan geçme toleransı ile (boşluksuz olmadı kaydıyla) orta yatak yuvasına alıştırıp karşılıklı kapakların arasına yerleştirilmiş Ø12mm bir mil üzerine açılımış m6 klavuzlar sayesinde birbirine bağlantısını sağlayabilirim
bu sayede gevşeme derdim olmayacaktır sanıyorum.

bir resim ekledim anlaşılması için

(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf !!WOW!!
Ah şu cnc imkanları....
kağıtlarda çok hayal bekliyor.
müthiş olmuş Tebrikler.
 
Merhaba emre bey benimde pek aynı olmasa da benzer bir sorunum var.
peugeot marka bisikletimin orta göbeği fag marka dediğiniz gibi sert plastikten orta göbek yatağı. bu parçayı sökmek için bisikletçiye gittiğimde buna uygun parçalar elimde yok bu sistemler çok eski dedi. bende ölçülerini alıp sökmek için anahtar çizdim ve lazer kesimde kestirdim sol tarafı yaptırdığın anahtar ile söke bildim ancak sağ taraf (ayna kolun olduğu tarafı) sökemedim.

size sorum siz nasıl başardınız? içi kirden ve pastan dolayı sıkışmış mıdır yoksa başka bir işlem mi yapmam gerekiyor.
 
Geri