Scudo Sports

Kopenhag bisikletli dönüşüme devam ediyor | Pınar Pinzuti

Anonim

Silinmiş hesap
Kayıt
27 Nisan 2005
Mesaj
459
Tepki
311
bisikletizm.com'dan Pınar Pinzuti'nin 11 Aralık 2016'da Birgün gazetesinde çıkan yazısı Danimarkada bisikletli dönüşümün tarihini özetliyor.

(link)

Danimarka’nın başkenti Kopenhag, bugün bisiklet kenti dendiğinde Amsterdam’la birlikte anılan kent. Onlar kendilerine “bisikletlilerin kenti” sıfatını daha uygun buluyorlar. Bugün sokaklarda otomobil değil bisiklet trafiğinin olması bir mucize değil.

Kısa süre önce kentteki bisikletli trafiği, fosil yakıtlı araçların sayısını geçti. Peki bugüne nasıl gelindi. İşte hikâyesi:

100 yıllık deneyim

1860’lar
Kopenhag’da ilk bisiklet heyecanı başlıyor. Sokaklarda pedalsız ahşap bisikletlerle gezenler bisikletlerine “hobi at”ları olarak bakıyorlar.

1880’ler
Ön tekerleği büyük “ Penny Farthing” bisikletler Kopenhag sokaklarında keyifle kullanılıyor. Atlar için ayrılmış göl kenarlarındaki yollarda artık bisikletler de var. Bisikletli postacılar mektupları dağıtıyor.

1890-1910
Bisiklet için altyapı çalışmaları başlıyor ve Kopenhag halkı bisikleti seviyor. Özellikle kadınlar arasında bisiklet kullanımı yaygınlaşıyor. 1905 yılında Danimarka Bisiklet Federasyonu kuruluyor. Bu kurum halen Danimarka’da bisikletlilerin daha iyi şartlara kavuşması için çalışıyor.

1920-1930
Bisiklet, sağlık ve çevreciliğin sembolü olarak şarkılara, filmlere ve şiirlere konu oluyor. Bisikletle yük taşıyanların sayısı artıyor.

1940-1950
İkinci Dünya Savaşı sırasında petrol kaynaklarının kısıtlı olması nedeniyle bisiklet daha çok tercih edilmeye başlıyor. Hatta kent insanı için hayat kurtarıcı oluyor. Savaştan sonra otomobil ithal yasağı sürdürülüyor ve bisikletli sayısı daha da artıyor.

1960’lar
Ekonominin iyileşmesi ile birlikte otomobil sayısı artış gösterirken bazı bisiklet yolları kaldırılıyor. Kopenhaglılar’ın yine de büyük bir kısmı bisiklet kullanmaya devam ediyor.

1970-1980
Ekonomik kriz, gerileme ve hava kirliliği insanları alternatif ulaşım araçlarına yönlendiriyor. “Otomobilsiz Pazar” etkinlikleri ve halk eylemleri belediyeyi ve politikacıları bisikletliler için altyapı yapma konusunda zorluyor. Kopanhag, bisiklet için büyük yatırımlar yapmaya başlıyor.

1990’lar
Danimarka, dünyanın ilk bisiklet rotası ağını kuruyor. “Bycyklen” ücretsiz bisiklet paylaşım sistemini (bike sharing)hayata geçiriyor ve diğer kentlere ilham veriyor. Bisiklet kurye posta hizmetlerini devralırken, bisiklet taksi turistler tarafından tercih edilen hareket şekli oluyor.

2000’li yıllar
Kopenhag’da bisiklet kullanım oranı her yıl artarak devam ediyor. Siyasi partiler, bisikleti seçim kampanyalarının en önemli konusu haline getiriyorlar. Aileler, çocuklarını kargo bisikletle okula götürürken, işe bisikletle gitme oranı yükseliyor.

Bugün
Kopenhag’da işe/okula giden kişilerin %45’i bisiklet kullanıyor, genel hareket şekillerine bakıldığında ise kent insanının %63’ü ulaşım için bisikleti tercih ediyor.

Bisikletlilerin şehri Kopenhag’da iki çocuklu ailelerin üçte birinin kargo bisikleti var. Çocuklar okula bisikletle gidiyor. Her gün ortalama 1,2 milyon kilometre pedal çevriliyor.

Kopenhag, Avrupa’nın yeşil başkenti olmak için şehri insanlar için tasarlamaya ve dönüştürmeye devam ediyor
 
Scudo
“Otomobilsiz Pazar” keşke ülkemizde büyük şehirlede de yapılsa en azından Bahar ve Yaz aylarında. Ne kadar güzel olur.
 
Bizde böylesi bir dönüşüm sosyal devlet anlayışının uygulanmaması sebebiyle maalesef yapılamıyor.

Otomobile verilen paranın yarısı vergi, alınan yakıtın çoğu vergi, yılda ödenen yine vergi... Bir otomobilin yıllık masrafı binlerce lira.
Çoğu belediye bundan dolayı insanlara toplu taşımada eziyet çektiriyor.
Otomobile muhtaç ediliyor ki bisiklet sürmek zaten kahramanlıkla eş değer.

Örneğin Ankara'da bisiklet sürmek her gün şehrin otobanlaşması sebebiyle imkansız.
Belki de biz bisikletçiler tarafından yolların trafiğe kapatılarak eylem yapılması gerekiyor.

Çünkü her ne kadar çevremizde bisikleti yaygınlaştırmaya çalışsak da insanlar haliyle "canımı sokakta bulmadım" diyor.
Belediyeleri de dilekçeler ve Twitter ile harekete geçiremiyoruz.
 
@Ahmetgitar


Benim naçizane bir önerim var. Bir grup oluşturup her gün gazetelere bisiklet sayfası oluşturmaları için talepte bulunalım içerik olarak da yardımcı olalım. Oluşturacağımız grup üyeleri olarak radyo programlarına ve prime time realty şhowlara bisikletli ulaşıma ses verilmesi konusunda mailler atıp telefon bağlantısı girişimlerinde bulunalım.
 
@bisikletcantasi ortak ve sistemli bir çaba sonuç verir, çok haklısınız.
Son zamanlar Birgün gazetesi bisiklet haberlerini sık yapar oldu ki her gün bir tam sayfa çevreye ayırır. Bu güzel bir örnek.
Bilmiyorum yönetmenler dizilerde falan kullansa keşke kenarda köşede bisikleti.

Dediğiniz şekilde bir grubu oluşturmanızı çok isterim.
Ankara'dan her türlü katkıyı yapmaya çalışırım.
 
Biraz pesimistim bu konuda..
Bizim kuşaktan geçti torunlar belki görür bu tür hareketler.
Biz öğlen kebap yer akşam otomobille fitnesa gideriz..

2016 yılı itibarı ile Kopenhag'lılar yaklaşık 675.000 bisiklete ve yalnızca 120.000 arabaya sahipler..
5,6 bisiklete 1 araba düşüyor.
arababisikletsayıdı.PNG
risk.PNG
1995 yılından itibaren gelişim..
Bisikletle alınan yol iki katına çıkarken bisiklet ölümleri ve zayiatları ve de ayrıyetten bisikletlilerin risk algısı yarıya hatta daha azına inmiş..

cadde bisiklet saysı.PNG
Kopenhagın meşhur bir caddesinde (ben deyim Atatürk Bulvarı siz deyin Taksim ) geçen bisiklet sayısı..
1950'lerdeki sayı manidar...
kopenhag araba bisikletsayı.PNG
Şehir merkezinden geçen araba ve bisiklet sayısı.
2000 yılı sonrası araba sayısı düşerken bisiklet sayısı fena artmış..


Kaynak: (link)
Adamların bisiklet elçiliği var ne günlere kaldık..
 
amaç Konya örneğinden de yola çıkarsak bisiklet kullanımının özendirilmesi ise zaten yüksek olan araba alımındaki ötv+kdv ve devamındaki mtv den bisiklet alanlara devlet desteği verilebilinir.yanılmıyorsam ingilterede banka faizsiz uzun vadeli kredi veriyordu.
 
  • Beğen
Tepkiler: Decsan ve Atasoy
İstiyorsunuz ki bisiklet kullanımı artsın, araba kullanımı azalsın. Sonra insanlar bisiklete yöneldi diye yeni vergiler getirelim düşüncesi çıksın(motorsuz taşıtlar vergisi) :krktm::acpsnr:
Şaka bi yana da keşke bizde de bisiklete ve bisikletliye saygı olsa da, bizim yollara park edip trafikte sürttürerek geçenler olmasa... :rolleyes:
 
  • Beğen
Tepkiler: Decsan
@appendix
Destek gelir vergisi indirimi olarak yansıyabilir..
Öyle yada böyle herkes ödüyor..

@hhakanccelik

Bisikleti nasıl vergilendirsinler ki?
Önce tescil gerekir..
Dünyada örneği var mı bilmiyorum..
Ardından plaka, sigorta, ruhsat, ehliyet gelir..
Yapamazlar demiyorum ama çooook zor..
Herkesin elektrikli otonom sürüşlü araba rüyası gördüğü çağda iki tekere fit olanlara selam olsun.
 
2050 yılında yollar ve otoparklar tıkanacak.o zaman trafik çıkmaza girince, mecbur bisiklet ön plana çıkacak.herşeyde olduğu gibi,batı ne yaparsa gecikmeli de olsa onları taklit etmekteyiz.umarım kısa zamanda onları taklit edelim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Decsan
@soner kalaycıoğlu
Yalnız dikkatinizi çekerim Kopenhag 1949 yılındaki bisiklet sayısına hala ulaşabilmiş değil.
Adamlar oluşundan velespitçi..
Sanırım o zamanlarda bizde at ve at arabası yoğunluktaydı..
 
Geri