Scudo Sports

Keskin dönüşler yapmak ve sağa-sola kaydıran rüzgarlar hakkında.

Oğuzhan Kabaçalı

Aktif Üye
Kayıt
30 Mart 2014
Mesaj
132
Tepki
41
Şehir
Ankara
Bisiklet
Scott
Öncelikle herkese iyi geceler. 2-3 gün önce fark ettim ki keskin dönüşlerde (köşe dönüşlerinde) biraz hızlıysam dönerken bisikleti biraz daha yatırırsam sanki kayacakmış gibi hissediyorum. Bu aslında biraz bisikletin hızına göre de değişiyor fakat sağa dönerken neredeyse döndükten sonra sola park eden araca çarpmaktan kıl payı kurtulunca dedim bu işte bir gariplik var. Ayrıca boş alanlarda gayet rahat dönüyorum ve oldukça keskin dönüşler oluyor.


Bir diğer konu ise, bu sıralar esen rüzgarlar beni estiği yöne göre ya sağa çekiyor ya da sola. Bu çekmeler çeyrek şerit kadar olabiliyor. Bunun gibi durumlarda ne yapılmalı acaba? Benim o an aklıma gelen tek şey freni yavaşca sıkıp vücudumu sağa yatırıp gidonuda sağa çevirerek (rüzgar beni sola çekiyorken) yavaşlayıp aynı zamanda yoluma girmek. Ama bu işin daha kolay ve güvenli bir yanı var mı acaba diye düşündüm. Bu sebepten dolayı bazı yokuş inişlerinde saatte 25 km hızı pek geçmek istemiyorum.

Bu durumlarda bana önerileriniz nelerdir? Tecrübelerinizi ve deneyimlerinizi paylaşırsanız çok sevinirim. Yorumlarınız için şimdiden teşekkürler. Hayırlı pedallamalar.
 
Scudo
Birinci konu için (konuyu doğru anladıysam) "target fixation" (hedefe kilitlenme) hakkında araştırın derim. Bilhassa motor sürücüleri için çok önemli ve hayati önem taşıyan bir konu. Kısaca binicinin aniden beliren tehlikeli bir objeye psikolojik olarak kilitlenmesi ve istem dışı olarak motoru o objeye doğru sürmesi. Mesela bir virajda karşınıza aniden bir kamyon çıkıyor, ve o şaşkınlıkla (panikle) yol müsait olmasına rağmen siz kamyonun üstüne sürüp çarpışıyorsunuz.

Eğer sadece bisikletin kaymasından endişe ediyorsanız, maksimum yol tutuşu için olabildiğince vücudunuzu yatırın ve olabildiğince bisikleti dik tutun. Motor yarışlarında görmüşsünüzdür. Binici, motoru dik tutabilmek pahasına kendisini neredeyse motordan aşağı atar, dizi yere sürter. Çoğu amatör sürücü ise bunun tam tersini yapıyor.

Ani rüzgarlar hakkında da şunu diyebilirim. Bisiklet sürerken daimi dikkat ve teyakkuz hali gerekiyor. O zaman en beklenmeyen rüzgar darbeleri bile etkilemiyor. Rüzgar etkisini en bariz uzun yolda kamyon sollamalarında görürsünüz. Kamyon burnunun birkaç m ilerisindeki sıkışmış hava duvarı çarpar önce. Sizi sağa, yol dışına fırlatmak ister. Blast ile aynı anda bisiklete ters yönde "darbe" vermelisiniz ki, bisiklet hafif bir sağ-sol titremeyle çizgisini takip edebilsin. Kamyon geçtikten sonra da arkasından vakum ile karşılaşırsınız. Burun blastı kadar sert olmasa da, kuvvetle sizi içeri (arkadan gelen aracın altına) çeker. Orada da vakum darbesiyle ters yönde ve aynı kuvvette bisikleti yönlendirmelisiniz. Bu, uzun yolun kaçınılamaz ritüellerinden biri.

Öte yandan, dikkat dağınıklığı yüzünden refleksleriniz ve tepki verme süreniz uzarsa, o zaman sadece rüzgar değil, her türlü beklenmeyen gelişme sizi tehlikeye atabilir. Bir kitapta şunu okumuştum: "Bisiklet sürerken gündüz hülyalarına dalarsanız, ancak istatistiklerde yaşamaya devam edersiniz." Mesaj net. :)
 
köşe dönüşlerinde bende bisikleti yatırıyorum hafiften motor sürenler gibi.. kayacak hissi verse de aslında öyle olmuyor.. ama bugün yağmurda sürerken aynı şeyi yaptım. sahilde geniş bir kaldırımda dönüş yaparken bisikleti hafif yatırmam ve hafif frene basmam ile bisiklet ayagımın altından kaçtı :D

tabi burada en önemli etken kaldırımın asfalta göre daha pürüzsüz olmasıydı.. onu farkedemedim ve fren etkisiyle de baya yan yattım
 
@Abdullah.R

Yorumunuz için teşekkürler. Dediklerinizi uygulamayı deneyeceğim. Dönüşlerde hedefe kilitlenme olayını biliyorum. Döneceğiniz yöne bakmak lazım önce. Başka yerlere bakılırsa pekte güvenli bir dönüş olmuyor. Ama ben yinede onuda deneyeceğim, başka şeyler dikkatimi çekiyor olabilir. Dönüşlerde o yüzden böyle oluyor olabilir. Tekrar teşekkürler. :)

@suat06

Yağmurda bisiklet ekstra dikkat isteyen birşey. Daha doğrusu iki tekerlekli her taşıt. Acaba dönerken bisikleti yatırmanın sınırı nedir veya böyle bir sınır var mı? 30 km hızdan sonra zaten devreye kontra olayı giriyor. Kontra tekniğini bilinçli olarak yapmamı sağlayan kişide zaten babam. O da motosiklet sürüyor. Bisiklet motosikletten biraz daha farklı diye bisiklet hakkındaki şeyleri ona sormuyorum. :D
 
Dönüşlerde dışa savrulmanız gayet normal zaten. Keskin bir virajı alabilmek için virajı dıştan görüp uygun açı kadar yatarak içe dalmak virajın çıkışında da yavaş yavaş yatıştan kalkarak bisikleti biraz dışa salmak gerekiyor. Tabi hedefe kilitlenme olayı da çok etkili. Hedefe kilitlenmeden önce gözünüzde bir viraj çizgisinin oluşması gerek. Virajı dönmek için izleyeceğiniz yolu çizmeniz ve bunu beyninizin onaylaması gerek. Bundan sonrası soğuk kanlı davranıp hedefe ilerlemek. Ayrıca kullandığınız lastiğe de güvenmek gerek bence yatış için. Yumuşak hamurlu ve yol tutuşu yüksek bir lastik kullanıyorsanız bir kaç defa yatışınızda size güven verirse hem lastiğe güveniyorsunuz hem de psikolojik olarak kayıp düşme baskısından bir nebze kurtuluyorsunuz bu sefer. Bazı lastiklerde yatış payı önemseniyor ve lastiğin tutuşu yüksek olan orta kısmı kenarlara doğru genişletiliyor. Ha bu orta alan olmadan yüksek yol tutuşu veren lastiklerde var tabi. Kısacası kullandığınız lastiğin yol tutuşunun iyi olması yatışlarda oldukça önemli ve güven veriyor insana.
Aslında bu konu ile ilgili güzel bir yazı okumuştum baya güzel ve bilgi verici bir yazıydı ancak aradım aradım bulamadım şuan.
 
@Ömer KARAN

Çok teşekkürler bilgiler için. Genişten dara, dardan genişe olayını biliyorum dönüşlerde. Lastiklerim CST marka Cİty Tourer modeli. Ne kadar kalitelidir bilmiyorum. Viraj çizgisi olayınıda bir deneyeceğim. Döneceğin yere bakmaktan daha farklı bişey o. Tekrardan çok teşekkürler. :)
 
Tekrardan iyi akşamlar herkese. Bugün yukarıda yazılanları denedim ve sonunda aslında sorunun kaynağını buldum. Sola dönüşlerim gayet güzel ve hiç bir sıkıntım yok. Ama sağa dönüşlerde kendimi gergin hissediyorum ve baktığım yere gidemiyorum. Dönüş için yeterli yatışı veya gidon çevirmesini yapamıyorum. Bu durumda ne önerirsiniz acaba? İnternette bu konuyla alakalı birşey bulamadım malesef. Yardımlarınız için çok teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer KARAN
@Oğuzhan Kabaçalı

Kolunu kasıyorsun. Yarın aynı virajı dönerken kolunu rahat bırak ve sesli olarak kendi kendine "kollarım serbest, rahatım" şeklinde telkin ver. Gidonu iterek virajı alıyorsan, baktığın yere gidememenin tek sebebi kollarının kasılmasıdır.

Düzenleme;
Özellikle sol kolunun rahat olduğundan emin ol. Sağ kolun gidonu ittiği için onu özellikle rahat bırıkabiliyorsun. Bu sırada ilgilenmediğin kolun olan sol kol farkında olmadan kasılabiliyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer KARAN
Yarın onuda deneyeyim o zaman. Başka tavsiveyeler, deneyimler veya tecrübeler yazılırsa onlarıda deneyeceğim. Dediğiniz olabilir çünkü sola dönüşlerde çok yaratım. Sanki Moto GP yarışlarındayım. Nerdeyse dizimi yere sürteceğim. Çok teşekkür ederim tavsiyeniz için. :)
 
Motosiklet sürüşlerinde de bu durum geçerlidir. Bunun nedeni vücudumuzun baskın olan taraflarıyla ilgili.
Çoğu insan sağ elini kullansa da kimi insanlar solaktır. Yine kimi insanlar sol ayağıyla daha güçlü basarlar. Aynı beynimizdeki sağ ve sol loblar gibi.
Peki zayıf tarafımızı nasıl güçlendirebiliriz?
Düşük ve orta hızlarda slalom yaparak. Eğer trafik için yapılan dubalardan bulabilirseniz boş yolda bol bol slalom çalışması yapın. Duba şart değil. Taş bile koysanız olur. Aman taşlar küçük olsun. Sonra taşlar arsında düşük hızlarda slalom yapın. Zamanla hızınızı yükseltmeye çalışın. Aslında ne kadar düşük hızda slalom yaparsanız o kadar iyidir. Bir süre sonra dubaların arasını daraltarak tekrarlar yapın.
http://i.imgur.com/FQq203J.jpg
2. yöntem ise iki duba arasında 8 hareketi yapmaktır. Bu hareketi yaparken her iki yöne de yapacaksınız. Tekrar tekrar.
Son olarak ağaç gibi bir şeyin etrafında zayıf yönünüzü kuvvetlendirecek şekilde bolca dönün. Sonra 8 hareketine devam.
Bu söylediklerim motosiklet eğitimine dayalı şeyler. Fakat işin temelinde benzerlik gösteriyorlar. Bisiklet için dönüş kabiliyetlerini kuvvetlendirecek şeyleri üstatlar daha iyi bilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Abdullah.R
@Oğuzhan Kabaçalı

Benim de yeni öğrenmiş olduğum bir teknik var motor kullanan arkadaşım söylemişti sizinle de paylaşayım. Öncelikle dirseklerin kırık şekilde ve kasmadan gidonu tutmalısın. Daha sonra örneğin sağa dönüşünde gidonu sağ elinle biraz iterek bisikletin altından biraz sola kaymasını ve senin sağa doğru yatmanı sağlamalısın bu şekilde özellikle yüksek hızlarda daha rahat dönüşler ve ani dönüşler yapabilrsin.
 
Dediğiniz sorun sağak veya solak olmanızla alakalı, ben sağak olmama rağmen tek elle bisiklet sürerken sol elimi kullandığımda daha rahat kullanıyorum fakat sağ elimle kullandığım zaman daha zorlanıyorum, dönüşlerde de bu durum aynı oluyor. Siz de sanırım sağaksınız. Bu durumun ben de tam bir çözümünü bulamadım, bana sorun çıkaracak kadar engel olmuyor dönüşlerde fakat sola dönerken daha rahat dönüyorum. Beynin otokontrolü ile ilgili bir sorun sanırım bu.

Düzenleme: Ben yazana kadar açıklayıcı cevaplamalar gelmiş :)
 
@ctorhan

Dediğiniz teknik kontra tekniği. O tekniği biliyorum. Teknik yönden bir sıkıntım yok pek ama psikolojik olarak daha çok sıkıntılıyım.

@MEHMETALİ

Taşlarla bu çalışmayı yapıyordum bir hafta önce. Ama ufak dönüşlerde sıkıntım yoktu. Şimdi tekrar yapıp biraz daha keskin ve hızlı dönüşlerle tekrar deneyceğim. Teşekkürler.
 
Sıkıntılarımı gitgide çözüyorum. Tavsiyeleriniz için çok teşekkür ederim. Hareket halindeyken gözünüzü yoldan ayırmayın lütfen. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: MehmetAliB.

Benzer başlıklar

Geri