Taze Fasulye
Aktif Üye
- Kayıt
- 3 Mart 2018
- Mesaj
- 104
- Tepki
- 329
- Yaş
- 34
- Şehir
- İzmir
- İsim
- Sümeyye T.
- Bisiklet
- b'Twin
Herkese Selam,
Ekim 2017 tarihinde İzmir Nif dağında kaza geçiren bisikletçinin ambulans helikopterle hastaneye kaldırılması örneğiyle, ((link)) hava ambulansında görev yapan ve bisiklete de yeni başlamış biri olarak Türkiye'deki hava ambulansları hakkında bu konu başlığı altında kısaca bahsetmek istedim.
Herkese kazasız pedallamalar.
Hava Ambulans Sistemi
Ülkemizde bugüne kadar askeri kurumların bünyesinde hizmet veren hava ambulansları, kara ve hava kuvvetleri yanında Sahil Güvenlik Komutanlıklarına bağlı arama ve kurtarma helikopterleri ile hizmet vermekte idi.
Hava kuvvetlerine ait 2 adet uçak ambulans yanında özellikle güneydoğu bölgesindeki arazi şartlarından dolayı hasta ve yaralı naklinde kullanılan askeri helikopterler bulunmakta, sağlık personeli ve tıbbi malzeme desteği ile bu nakiller gerçekleştirilmektedir.
Sağlık Bakanlığı tarafından hizmet satın alımı şeklinde karar verilerek, teknik şartnamesi hazırlanıp, Acil Sağlık Hizmetlerinde kullanılmak üzere açılan hava ambulans aracı kiralanması ihalesi tamamlanmış,
Sağlık Bakanlığı bünyesinde, 28 Ekim 2008 tarihinde Türkiye’de ilk olarak Ankara’da faaliyet göstermeye başlamıştır.
Yaklaşık 10 yıldır, Türkiye’de 16 farklı ilde 17 adet helikopter ambulans, 3 adet uçak ambulans ile hizmet vermeye devam etmektedir.
17 Ambulans Helikopterin Görev Sahası
1. Ankara (2 Ambulans Helikopter)
2. İstanbul
3. Antalya
4. Kayseri
5. Diyarbakır
6. Erzurum
7. İzmir
8. Çanakkale
9. Bursa
10. Afyon
11. Konya
12. Adana
13. Samsun
14. Trabzon
15. Van
16. Malatya
Hava Ambulans Hizmetlerinde İş Akışı, Hava Ambulans Talebi Çağrısı
Hizmete ulaşmada ilk aşama, hava ambulans ile tahliye gerektiren durumlarda 112 Acil Komuta Kontrol Merkezi’ne yapılan başvuru niteliğindeki çağrıdır. Çağrı 112 acil KKM’ye;
· Vatandaşlardan
· Sağlık kurum ve kuruluşlarından
· Hava ambulans araçlarının hizmet sahası içerisindeki diğer illerin komuta merkezlerinden
· Polis, Jandarma, İtfaiye ve diğer kurtarma ekiplerinden
· 112 numaralı telefon aracılığı ile veya diğer iletişim araçları vasıtası ile yapılır.
Hava Ambulans İle Hasta Nakli İçin Tıbbi, Genel Kriterler
Aşağıdaki kriterlerin bir veya birkaçının varlığı ile hava ambulans görevlendirilebilir.
Bu kriterler;
· Kara ambulansı ile olay yerine ulaşma süresinin 30 dakika veya daha fazla uzadığı durumlar,
· Arazi ve iklim şartlarının kara yolu ile hastaya ulaşımı zorlaştırdığı veya engellediği durumlar,
· Hastanın karayolu ile uygun bir sağlık kuruluşuna götürülmesi için geçecek zamanın hastanın hayatta kalması veya sakat kalması açısından tehdit oluşturduğu durumlar,
· Afet veya olağan dışı durumlar,
· Adalardan veya deniz üzerinden hasta nakli gereken durumlar,
· Olay yerine sağlık personelinin hızlı bir şekilde nakli gereken durumlar,
· Aynı anda birden fazla hasta/yaralının taşınması gereken durumlar,
· Yurtiçi ve yurtdışına personel, hasta/yaralı veya tıbbi malzeme ve ekipman nakli gerektiği durumlar,
· Yurtdışından ülkemize hasta nakli yapılacağı durumlar,
· Organ, organ nakli olacak hasta veya organ nakli ekibinin taşınması gerektiği durumlar,
· Salgın vb durumlarda aşıların ihtiyaç bölgelerine soğuk zincir şartlarında taşınması gereken durumlar,
· Acil ihtiyaç durumlarında kan ve kan ürünlerinin nakli gereken durumlar,
· Hastanın acil müdahalesi ve stabilizasyonu bir sağlık merkezinde yapıldıktan sonra ileri tetkik ve tedavisinin yapılabilmesi nedeni ile nakli zorunlu olan hastalar
· Erişkin ve çocuk hastaların acil müdahalesi ve stabilizasyonu yapıldığı halde ve yoğun bakım ihtiyacı gerektiren durumlarda hastanın bulunduğu ilde veya bölgede yoğun bakımlarda yer bulunamadığı durumlar,
· Yoğun bakım koşullarında izlenmesi gereken yenidoğanların yenidoğan yoğun bakım ünitelerine nakli gereken durumlar,
· Yukarıda belirtilen durumlar dışında Genel Müdürlükçe uygun görülen görevler.
Anatomik ve Fizyolojik Bulgular
Hava ambulans görevlendirilmesini düşündüren anatomik ve fizyolojik bulgular:
· Bilinç kapalı veya bilinç durumu giderek bozuluyor ise
· Sistolik kan basıncı 90 mmHg’nın altında ise, çocuk için yaşa uygun kan basıncı değerlerinin altında ise
· Solunum hızı dakikada 10 defadan az ya da 30 defadan çok ise, çocuk için yaşa uygun solunum değerlerinin üzerinde veya altında ise
· Glasgow koma skoru yetişkinde 10’un çocukta 12’nin altında ise
· Solunum arresti veya apne varsa
· Travma skoru erişkinde 12’ nin çocuklarda 8’ in altında ise
· Göğüs, karın, baş, boyun ya da kasıklarda açık yaralanma varsa
· Progresif şoka götüren kırıklar varsa (2 ya da daha fazla uzun kemik kırığı veya pelvis kırığı)
· Yelken göğüs
· El, ayak veya uzuv kopması
· Nörolojik bulgu veren spinal yaralanma
· Şoka neden olabilecek yanık (vücut alanının yüzde 20 sinden fazla 2. ve 3. derece veya yüz boyun el ayak genital bölgede)
· Solunum yolu yanığı, inhalasyon veya kimyasal yanık
· Suda boğulmalar
· Multitravmalı hastalar
· Fibrinolitik tedavi gerektiren vasküler olaylar
· Akut koroner sendrom
Hava Ambulansı ile Hasta Nakli Uygun Olmayan Durumlar
Hava ambulansı ile hasta nakli uygun olmayan durumlar;
· Hastanın sağlığı açısından uçuşuna mani durumlar, (Müdahale edilmemiş; pnömotoraks, pnömomediastinum, pnömokranium, gazlı gangren, ileus gibi)
· Hava ambulansın inmesine uygun alan bulunmayan veya güvenlik gibi nedenlerden dolayı izin verilmeyen yerler için gelen çağrılar,
· Dekontaminasyon yapılmamış, radyoaktif/kimyasal kontamine hastalar
· Davranış bozukluğu ve şiddete başvurabilecek psikiyatrik hastalar
Detaylı bilgi için;
Ambulans Hava Aracı İşletmesine Dair Esaslar
(link)
İzmir Nif Dağındaki kazadan olay yeri adına birkaç resim;

Ekim 2017 tarihinde İzmir Nif dağında kaza geçiren bisikletçinin ambulans helikopterle hastaneye kaldırılması örneğiyle, ((link)) hava ambulansında görev yapan ve bisiklete de yeni başlamış biri olarak Türkiye'deki hava ambulansları hakkında bu konu başlığı altında kısaca bahsetmek istedim.
Herkese kazasız pedallamalar.
Hava Ambulans Sistemi
Ülkemizde bugüne kadar askeri kurumların bünyesinde hizmet veren hava ambulansları, kara ve hava kuvvetleri yanında Sahil Güvenlik Komutanlıklarına bağlı arama ve kurtarma helikopterleri ile hizmet vermekte idi.
Hava kuvvetlerine ait 2 adet uçak ambulans yanında özellikle güneydoğu bölgesindeki arazi şartlarından dolayı hasta ve yaralı naklinde kullanılan askeri helikopterler bulunmakta, sağlık personeli ve tıbbi malzeme desteği ile bu nakiller gerçekleştirilmektedir.
Sağlık Bakanlığı tarafından hizmet satın alımı şeklinde karar verilerek, teknik şartnamesi hazırlanıp, Acil Sağlık Hizmetlerinde kullanılmak üzere açılan hava ambulans aracı kiralanması ihalesi tamamlanmış,
Sağlık Bakanlığı bünyesinde, 28 Ekim 2008 tarihinde Türkiye’de ilk olarak Ankara’da faaliyet göstermeye başlamıştır.
Yaklaşık 10 yıldır, Türkiye’de 16 farklı ilde 17 adet helikopter ambulans, 3 adet uçak ambulans ile hizmet vermeye devam etmektedir.
17 Ambulans Helikopterin Görev Sahası
1. Ankara (2 Ambulans Helikopter)
2. İstanbul
3. Antalya
4. Kayseri
5. Diyarbakır
6. Erzurum
7. İzmir
8. Çanakkale
9. Bursa
10. Afyon
11. Konya
12. Adana
13. Samsun
14. Trabzon
15. Van
16. Malatya
Hava Ambulans Hizmetlerinde İş Akışı, Hava Ambulans Talebi Çağrısı
Hizmete ulaşmada ilk aşama, hava ambulans ile tahliye gerektiren durumlarda 112 Acil Komuta Kontrol Merkezi’ne yapılan başvuru niteliğindeki çağrıdır. Çağrı 112 acil KKM’ye;
· Vatandaşlardan
· Sağlık kurum ve kuruluşlarından
· Hava ambulans araçlarının hizmet sahası içerisindeki diğer illerin komuta merkezlerinden
· Polis, Jandarma, İtfaiye ve diğer kurtarma ekiplerinden
· 112 numaralı telefon aracılığı ile veya diğer iletişim araçları vasıtası ile yapılır.
Hava Ambulans İle Hasta Nakli İçin Tıbbi, Genel Kriterler
Aşağıdaki kriterlerin bir veya birkaçının varlığı ile hava ambulans görevlendirilebilir.
Bu kriterler;
· Kara ambulansı ile olay yerine ulaşma süresinin 30 dakika veya daha fazla uzadığı durumlar,
· Arazi ve iklim şartlarının kara yolu ile hastaya ulaşımı zorlaştırdığı veya engellediği durumlar,
· Hastanın karayolu ile uygun bir sağlık kuruluşuna götürülmesi için geçecek zamanın hastanın hayatta kalması veya sakat kalması açısından tehdit oluşturduğu durumlar,
· Afet veya olağan dışı durumlar,
· Adalardan veya deniz üzerinden hasta nakli gereken durumlar,
· Olay yerine sağlık personelinin hızlı bir şekilde nakli gereken durumlar,
· Aynı anda birden fazla hasta/yaralının taşınması gereken durumlar,
· Yurtiçi ve yurtdışına personel, hasta/yaralı veya tıbbi malzeme ve ekipman nakli gerektiği durumlar,
· Yurtdışından ülkemize hasta nakli yapılacağı durumlar,
· Organ, organ nakli olacak hasta veya organ nakli ekibinin taşınması gerektiği durumlar,
· Salgın vb durumlarda aşıların ihtiyaç bölgelerine soğuk zincir şartlarında taşınması gereken durumlar,
· Acil ihtiyaç durumlarında kan ve kan ürünlerinin nakli gereken durumlar,
· Hastanın acil müdahalesi ve stabilizasyonu bir sağlık merkezinde yapıldıktan sonra ileri tetkik ve tedavisinin yapılabilmesi nedeni ile nakli zorunlu olan hastalar
· Erişkin ve çocuk hastaların acil müdahalesi ve stabilizasyonu yapıldığı halde ve yoğun bakım ihtiyacı gerektiren durumlarda hastanın bulunduğu ilde veya bölgede yoğun bakımlarda yer bulunamadığı durumlar,
· Yoğun bakım koşullarında izlenmesi gereken yenidoğanların yenidoğan yoğun bakım ünitelerine nakli gereken durumlar,
· Yukarıda belirtilen durumlar dışında Genel Müdürlükçe uygun görülen görevler.
Anatomik ve Fizyolojik Bulgular
Hava ambulans görevlendirilmesini düşündüren anatomik ve fizyolojik bulgular:
· Bilinç kapalı veya bilinç durumu giderek bozuluyor ise
· Sistolik kan basıncı 90 mmHg’nın altında ise, çocuk için yaşa uygun kan basıncı değerlerinin altında ise
· Solunum hızı dakikada 10 defadan az ya da 30 defadan çok ise, çocuk için yaşa uygun solunum değerlerinin üzerinde veya altında ise
· Glasgow koma skoru yetişkinde 10’un çocukta 12’nin altında ise
· Solunum arresti veya apne varsa
· Travma skoru erişkinde 12’ nin çocuklarda 8’ in altında ise
· Göğüs, karın, baş, boyun ya da kasıklarda açık yaralanma varsa
· Progresif şoka götüren kırıklar varsa (2 ya da daha fazla uzun kemik kırığı veya pelvis kırığı)
· Yelken göğüs
· El, ayak veya uzuv kopması
· Nörolojik bulgu veren spinal yaralanma
· Şoka neden olabilecek yanık (vücut alanının yüzde 20 sinden fazla 2. ve 3. derece veya yüz boyun el ayak genital bölgede)
· Solunum yolu yanığı, inhalasyon veya kimyasal yanık
· Suda boğulmalar
· Multitravmalı hastalar
· Fibrinolitik tedavi gerektiren vasküler olaylar
· Akut koroner sendrom
Hava Ambulansı ile Hasta Nakli Uygun Olmayan Durumlar
Hava ambulansı ile hasta nakli uygun olmayan durumlar;
· Hastanın sağlığı açısından uçuşuna mani durumlar, (Müdahale edilmemiş; pnömotoraks, pnömomediastinum, pnömokranium, gazlı gangren, ileus gibi)
· Hava ambulansın inmesine uygun alan bulunmayan veya güvenlik gibi nedenlerden dolayı izin verilmeyen yerler için gelen çağrılar,
· Dekontaminasyon yapılmamış, radyoaktif/kimyasal kontamine hastalar
· Davranış bozukluğu ve şiddete başvurabilecek psikiyatrik hastalar
Detaylı bilgi için;
Ambulans Hava Aracı İşletmesine Dair Esaslar
(link)
İzmir Nif Dağındaki kazadan olay yeri adına birkaç resim;


