Aytaç DİREK
Forum Demirbaşı
- Kayıt
- 17 Haziran 2013
- Mesaj
- 496
- Tepki
- 1.956
- Şehir
- izmir
- Başlangıç
- 2010—11
- Bisiklet
- Canyon
- Bisiklet türü
- Yol bisikleti
Selamlar, Fransa Bisiklet Turunun ilk dönemleri ile ilgili kısa bilgilerin bulunduğu bir yazıyı Türkçe'ye çevirdim. Yazının orjinaline (link)ulaşabilirsiniz.
“Beni tek bir şeyin etkilediğini söyleyebilirim, hafızamda tek bir şey var: Tour de France'ın başlangıcından beri kendimi, banderillaları (arenadaki boğaya batırılan metal şişler) kendisiyle birlikte çeken, onlardan asla kurtulamayan banderillaların deldiği bir boğa gibi görüyordum”.
Maurice Garin, ilk Tour de France'ın şampiyonu.

Tour de France bu yıl ertelendi ve sonunda yapıldı ancak koronavirüs tarafından mağlup edilemedi. Fransa Bisiklet Turunun yapılmaya başlandığı 20. yüzyılın ilk yıllarındaki zorlu dönemlerinin ardından, bisiklet sürmenin en yüksek teknolojik seviyeye eriştiği günümüzde 2020 yılı şampiyonu Tadej Pogacar, kupasını evine götürdü.
Zafere giden son etabında Pogacar, “Bugün yarışan ben değildim. Tüm bu süreç tur rotasını hesaba kattığımız günden itibaren ekip çalışmasının bir meyvesi. Her köşeyi biliyordum. Nerede hızlanacağımı biliyordum. Ekibimin ve takım arkadaşlarımın yaptığı harika işlerinden sonra, bana sadece pedallara basmak kalıyordu." diyordu.

Türünün ilk çok etaplı bisiklet yarışı olan ilk Tour de France'da başlangıçta hiçbir takıma izin verilmemişti. 2003 yılında kurulan EF Pro Cycling takım yetkililerinin anlattıklarına göre ilk turun yarışmacıları, ilk yarış yılı olan 1903'te rotası tam olarak çıkartılmamış yani diğer bir ifadeyle "keşfedilmemiş bölgelere” gönderilmişler.
İlk yıllardaki yarışçıların kendilerini nelerin beklediğine dair hiçbir fikirleri yoktu.
EF Pro Cycling yetkililerini dinlemeye davam edelim, "Fransa'daki çoğu insan doğdukları yerden çok uzağa gitmezlerdi çünkü bisikletler hala oldukça yeni ve pahalı bir icat olsa da, bir yerden bir yere ancak at arabası, yaya olarak veya satın alacak paranız varsa ancak bisikletle gidebiliyordu."
Aslında bisikletler, ülke çapında 2.428 km'lik bir yarış için üretilmiş araçlar değillerdi.

1957'de kadrodan vites değiştiriciyi kullanarak Tour de France'ı kazanan son sürücü Jacques Anquetil,
İlk turlar, televizyonda görmeye alıştığımız pürüzsüz, hesaplanmış yol yarışlarından çok, günümüzde macera ya da dayanıklılık yarışı denen şeye benziyordu.
Bunlar, asfaltsız “yaz sıcağında çakıl veya Arnavut kaldırımlı yollarda” - güvenilmez frenlere sahip ağır, vitessiz, hantal bisikletler ile ve ayrıca kolayca patlayabilen lastiklerle yapıldı. (market bisikletleri desek abartmış olmayız sanırım)

Maurice Garin, bu çelik La Francaise bisikletle ilk Tour de France'ı kazanmıştı.

Bu da 2020 şampiyonu Tadej Pogacar'ın Colnago V3Rs modeli.
Ancak yarış, ideal olmayan ekipmanlarla yapılsa da yine de epey rekabetçiydi. İlk turdaki 60 yarışmacının çoğu amatördü ve yıllık ortalama maaşın altı katı değerindeki büyük ödül için savaştılar.
Yeni doğan bu spor, yavaş yavaş profesyonelleşti.
Bisiklet teknolojisinin de gelişmesi oldukça zaman aldı.

Birkaç yıl boyunca bisikletlerde hiçbir vitese izin verilmedi ve sürücüler daha hafif, daha hızlı ve çok daha güvenilir alüminyum yerine ahşap jantlar kullanmaya zorlandı.
Road Cycling UK şöyle yazıyor: " Dışarıdan mekanik yardım almak tur kurallarına aykırı olduğu için yarışçılar sele çantalarında temel mekanik aletler ve pompalar taşımak zorundaydılar.”
Zamanla, manuel viteslere geçildi, ardından gidondan değiştirilebilen vites aktarıcılar standart hale geldi. Ayrıca alüminyum jantlar ve karbon kadrolara ilaveten tura olan ilgi arttıkça devasa teknik destek ekipleri de oyuna dahil oldular.

1906 yılındaki peloton.
Bu günlerde, bisiklet dünyasının her yerinden seçilen uluslararası takımlar zafer için yarışıyor.İlk dönemlerde bisiklet, hayatın her kesiminden dayanıklı bireylerin egemen olduğu aşırı bir spor olarak görülüyordu.

Léon Despontin, 1925 Tour de France'ın 2. Etabı
Ancak bazı şeyler pek değişmedi. Başlangıcından bu yana, dünyanın en büyük bisiklet yarışı olan Fransa Bisiklet Turu, ilk olarak gazeteci ve bisikletçi Henri Desgrange tarafından L'Auto gazetesinin satışlarını artırmak için başlatılan bir tanıtım gösterisiydi.
"Gazetecinin tanıtım kampanyası meyvesini vermişti. L'Auto 'un okuyucu sayısı Tur sırasında günlük 25.000'den 130.000'in üzerine çıkmıştı. "

Fransız bisikletçi Amedeé Fournier, 1939 Tour de France sırasında dinleniyor.
Tıpkı doping skandallarının sporu takip etmesi ve bu süreçte bir zamanlar kahraman olarak görülen Lance Armstrong'u alaşağı etmesi gibi, en azından 1960'lardan beri, çeşitli hile biçimleri Tur'un başından itibaren, bir "omerta" ile çevrelenmişti.

Romilly-sur-Seine'deki yarışmacılardan biri (1936)
Tarihçi Peter Cossins, The First Tour de France 'da, ilk kazanan Maurice Garin'in kurallara aykırı bir takım kurduğunu anlatıyor. " Maurice Garin, takım arkadaşlarından birini başka bir sürücüyü yere itmeye zorladıktan sonra, yarışmacının bisikletini parçalara ayırmıştı”. Yetkililer suçu görmezden geldi, ancak ertesi yıl benzer şekilde saldırgan maskaralıklardan dolayı diskalifiye edildi.

Raphael Geminiani, 1952'de Tour de France'ın 18. etabında Fransız Pireneleri'ndeki Col du Tourmalet'e inerken.
Sonuç olarak bisiklet sporu da tıpkı diğer spor branşları gibi teknoloji, spor felsefesi, medya ve belki de en önemlisi olan izleyicilerin yönlendirmesi ile sürekli evrim geçiriyor. Olur da küresel ısınma o zamanlara kadar canımıza okumazsa bir yüz yıl sonra sporseverler Tadej Pogacar'ın Colnago V3Rs modeline bakım ne kadar hantal bir bisikletmiş diyecekler mi acaba?

Eddy Merckx, 1969'da Ventoux Dağı'nı fethediyor

Aad Van den Hoek sigara molası sırasında (1978)

1960 yılındaki turda mola vermiş bisikletçiler

Gıda takviyesi (1960)

Beslenme istasyonu (1964)
“Beni tek bir şeyin etkilediğini söyleyebilirim, hafızamda tek bir şey var: Tour de France'ın başlangıcından beri kendimi, banderillaları (arenadaki boğaya batırılan metal şişler) kendisiyle birlikte çeken, onlardan asla kurtulamayan banderillaların deldiği bir boğa gibi görüyordum”.
Maurice Garin, ilk Tour de France'ın şampiyonu.

Tour de France bu yıl ertelendi ve sonunda yapıldı ancak koronavirüs tarafından mağlup edilemedi. Fransa Bisiklet Turunun yapılmaya başlandığı 20. yüzyılın ilk yıllarındaki zorlu dönemlerinin ardından, bisiklet sürmenin en yüksek teknolojik seviyeye eriştiği günümüzde 2020 yılı şampiyonu Tadej Pogacar, kupasını evine götürdü.
Zafere giden son etabında Pogacar, “Bugün yarışan ben değildim. Tüm bu süreç tur rotasını hesaba kattığımız günden itibaren ekip çalışmasının bir meyvesi. Her köşeyi biliyordum. Nerede hızlanacağımı biliyordum. Ekibimin ve takım arkadaşlarımın yaptığı harika işlerinden sonra, bana sadece pedallara basmak kalıyordu." diyordu.

Türünün ilk çok etaplı bisiklet yarışı olan ilk Tour de France'da başlangıçta hiçbir takıma izin verilmemişti. 2003 yılında kurulan EF Pro Cycling takım yetkililerinin anlattıklarına göre ilk turun yarışmacıları, ilk yarış yılı olan 1903'te rotası tam olarak çıkartılmamış yani diğer bir ifadeyle "keşfedilmemiş bölgelere” gönderilmişler.
İlk yıllardaki yarışçıların kendilerini nelerin beklediğine dair hiçbir fikirleri yoktu.
EF Pro Cycling yetkililerini dinlemeye davam edelim, "Fransa'daki çoğu insan doğdukları yerden çok uzağa gitmezlerdi çünkü bisikletler hala oldukça yeni ve pahalı bir icat olsa da, bir yerden bir yere ancak at arabası, yaya olarak veya satın alacak paranız varsa ancak bisikletle gidebiliyordu."
Aslında bisikletler, ülke çapında 2.428 km'lik bir yarış için üretilmiş araçlar değillerdi.

1957'de kadrodan vites değiştiriciyi kullanarak Tour de France'ı kazanan son sürücü Jacques Anquetil,
İlk turlar, televizyonda görmeye alıştığımız pürüzsüz, hesaplanmış yol yarışlarından çok, günümüzde macera ya da dayanıklılık yarışı denen şeye benziyordu.
Bunlar, asfaltsız “yaz sıcağında çakıl veya Arnavut kaldırımlı yollarda” - güvenilmez frenlere sahip ağır, vitessiz, hantal bisikletler ile ve ayrıca kolayca patlayabilen lastiklerle yapıldı. (market bisikletleri desek abartmış olmayız sanırım)
Dilerseniz sırf zevkine ilk kazanan bisiklet ile 2020 yılında kazanan bisikleti karşılaştıralım.

Maurice Garin, bu çelik La Francaise bisikletle ilk Tour de France'ı kazanmıştı.

Bu da 2020 şampiyonu Tadej Pogacar'ın Colnago V3Rs modeli.
Ancak yarış, ideal olmayan ekipmanlarla yapılsa da yine de epey rekabetçiydi. İlk turdaki 60 yarışmacının çoğu amatördü ve yıllık ortalama maaşın altı katı değerindeki büyük ödül için savaştılar.
Yeni doğan bu spor, yavaş yavaş profesyonelleşti.
Bisiklet teknolojisinin de gelişmesi oldukça zaman aldı.

Birkaç yıl boyunca bisikletlerde hiçbir vitese izin verilmedi ve sürücüler daha hafif, daha hızlı ve çok daha güvenilir alüminyum yerine ahşap jantlar kullanmaya zorlandı.
Road Cycling UK şöyle yazıyor: " Dışarıdan mekanik yardım almak tur kurallarına aykırı olduğu için yarışçılar sele çantalarında temel mekanik aletler ve pompalar taşımak zorundaydılar.”
Zamanla, manuel viteslere geçildi, ardından gidondan değiştirilebilen vites aktarıcılar standart hale geldi. Ayrıca alüminyum jantlar ve karbon kadrolara ilaveten tura olan ilgi arttıkça devasa teknik destek ekipleri de oyuna dahil oldular.

1906 yılındaki peloton.
Bu günlerde, bisiklet dünyasının her yerinden seçilen uluslararası takımlar zafer için yarışıyor.İlk dönemlerde bisiklet, hayatın her kesiminden dayanıklı bireylerin egemen olduğu aşırı bir spor olarak görülüyordu.

Léon Despontin, 1925 Tour de France'ın 2. Etabı
Ancak bazı şeyler pek değişmedi. Başlangıcından bu yana, dünyanın en büyük bisiklet yarışı olan Fransa Bisiklet Turu, ilk olarak gazeteci ve bisikletçi Henri Desgrange tarafından L'Auto gazetesinin satışlarını artırmak için başlatılan bir tanıtım gösterisiydi.
"Gazetecinin tanıtım kampanyası meyvesini vermişti. L'Auto 'un okuyucu sayısı Tur sırasında günlük 25.000'den 130.000'in üzerine çıkmıştı. "

Fransız bisikletçi Amedeé Fournier, 1939 Tour de France sırasında dinleniyor.
Tıpkı doping skandallarının sporu takip etmesi ve bu süreçte bir zamanlar kahraman olarak görülen Lance Armstrong'u alaşağı etmesi gibi, en azından 1960'lardan beri, çeşitli hile biçimleri Tur'un başından itibaren, bir "omerta" ile çevrelenmişti.

Romilly-sur-Seine'deki yarışmacılardan biri (1936)
Tarihçi Peter Cossins, The First Tour de France 'da, ilk kazanan Maurice Garin'in kurallara aykırı bir takım kurduğunu anlatıyor. " Maurice Garin, takım arkadaşlarından birini başka bir sürücüyü yere itmeye zorladıktan sonra, yarışmacının bisikletini parçalara ayırmıştı”. Yetkililer suçu görmezden geldi, ancak ertesi yıl benzer şekilde saldırgan maskaralıklardan dolayı diskalifiye edildi.

Raphael Geminiani, 1952'de Tour de France'ın 18. etabında Fransız Pireneleri'ndeki Col du Tourmalet'e inerken.
Sonuç olarak bisiklet sporu da tıpkı diğer spor branşları gibi teknoloji, spor felsefesi, medya ve belki de en önemlisi olan izleyicilerin yönlendirmesi ile sürekli evrim geçiriyor. Olur da küresel ısınma o zamanlara kadar canımıza okumazsa bir yüz yıl sonra sporseverler Tadej Pogacar'ın Colnago V3Rs modeline bakım ne kadar hantal bir bisikletmiş diyecekler mi acaba?

Eddy Merckx, 1969'da Ventoux Dağı'nı fethediyor

Aad Van den Hoek sigara molası sırasında (1978)

1960 yılındaki turda mola vermiş bisikletçiler

Gıda takviyesi (1960)

Beslenme istasyonu (1964)


