Scudo Sports

Arka Amotisör Çalışma Prensibi

csumerkent

Daimi Üye
Kayıt
11 Ağustos 2008
Mesaj
223
Tepki
43
Şehir
istanbul
Herkese selam öncelikle konuyu buraya açma sebebim en çok ve ensağlıklı cevapları buradan alcağımı düşündüüm içindir

Yaklaşık 4-5 ay önce deliler gibi all mountain aradıımı yazmıştım ve sonunda kavuştum.Canavar gibi bi Cannondale Prophetim oldu ancak bi sorum var oda şudur arka şokun çalışma mesafesi 140mm ancak 30 cm yada biraz üstü her atlayışımda şokun köke dayandığını gördüm (şu ölçmek için kelepçeler varya o dibe gelior) ve havanın az olduunu düşünüp hava bastım o zaman farkettimki fazla hava basmak dip noktanın yer değiştirmesinden başka bi işe yaramıo bu sefer kök biraz daha öne geldi.
Şimdi
1.Bu teorim yanlışmı biraz daha hava basmak köke dayanmasını gerçekten engellioda benmi yanlış algılıyorum?
2.Arka amortisörün havası haftada bir kontrol edilmelimi havanı azalması gibi bi durum varmı?
3.Arkanın şokun tam olarak çalışma prensibini bilen varsa bi açıklayabilirmi
4.Şok Fox Float R ama ben daha iyi bişeyler almak istiyorum ve bu hava kaçma olayı beni havalı şoklardan soğuttu Fox van coili nasıl bilrsiniz sizce dooru seçimmi olur ve yayın şu lbs yada kg olarak bi dayanma birimi var sanırım o ne olmalı (Bu sırada çok yüksekten olmasada atlayıp zıplamayı çok severim)
Son bi soru Ön amortisör olarak tavsiyeleriniz şu anda Fox Float R 140mm var ama ben 150lik bişiler düşünüorum sizce Van nasıldır havalıdan dahamı iyidir yoksa yayın bakımı ve dayanıklılığı dahamı havalı kadar iyi değilmi

ÇOK TEŞEKKÜRLER ŞİMDİDEN İŞALLAH KARTEPEDE GÖRÜŞMEK ÜZERE

He son bişi daha fren elixir r mı yoksa xt mi
 
Scudo
FS karoların arka çalışma mesafeleri sabittir bu sebeple 140 söküp 150 takamassın yerine.

Çünkü sabit bir bağlantı mesafesi ve çalışma mesafesi seçmen gerekir alırken... Prophetlerin kaçtı hatırlamıyorum ama netten bulabilirsin eye to eye mesafesini...

Ama mesela dhx air serisini tercih edersen van dan çok daha iyi bir seçim olur yada marzocchi roco tst benim tercilerim o yöndeydi satmasaydım...

Fren olarak da XT ve Eliri de kullandım 203xt=185 elixir desem yeterlidir sanırım...
 
  • Beğen
Tepkiler: Mert Bağcılar
Ben arkaya diil öne 150 düşünüyorum zaten arkaya dhx seçmeme sebebim onun fiyatının biraz uçuk olmasından kaynaklanıyor

Cevaplarınız bekliyorum arkadaşlar teşekkürler
 
Öne 160 a kadar çıkabilirsin rahat rahat van biraz ağır kaçıcak bir model yaylı olduğu için ama yaylı sistemler her zaman Fr - DH gibi alanlarda daha verimli oluyorlar...
 
Bisikletin hayırlı olsun öncelikle

Bu bisikletin teknik verilerine şurdan bakabilirsin: (link)
O linkteki verilere gore konusuyorum:

Bisikletin arka teker çalışma mesafesi: 14 cm
Float R arka suspansiyon göz göze uzunlugu: 20 cm
Float R arka suspansiyon çalışma mesafesi (yani shaft uzunlugu): 5 cm

Arka shocka hava bastıkca sıkısma direncini arttırırsın = amortisor daha zor calısır = teker daha zor kapanır = daha sarsıntılı surus olur vs..
Havayı bosaltırsan da haliyle daha 'yumusak' bir surus elde edersin = teker yerden eskisi kadar ayrılmaz...

Cannondale (ve daha bir çok başka firma da), bu bisiklet kategorisi için %25 SAG payı vermiş. (SAG = bisiklet üzerinde normal sürüş pozisyonu aldıgında amortisorlerin kapandıgı miktar)
Yukarıda yazdım: arka amortisörünün çalışma mesafesi 5 cm. 5 cm'in %25'i 1.25 cm . Bisiklet üzerine oturup sürüş pozisyonu aldıgında o amortisör 1.25 cm kapanmalı. Bu deger bu bisiklet için ideal deger.

Ha sen bu degerle oynayabilirsin. Drop yapıyorsan, daha fazla hava basıp (SAG degerini düşürüp), amortisörü daha direncli bir hale getirebilirsin.
Olmadı bisikletinle DH yapacaksan da, tam tersini yaparsın. Havayı bosaltır, SAG miktarını arttırırsın (%35-40 sag), ve boylelikle daha yumusak daha kontrollu bir surusun olur.

Anlaşılıyor mu bilmiyorum biraz aceleyle yazıyorum :)

Elindeki shock Fox uretimi, kolay kolay hava falan kacıracagını sanmıyorum. Ayrıca havalı shockların guzelligi, istedigin surus stiline gore shock direncini diledigin gibi degistirebilmen. Yukarda dedim, ister hava bas ister havasını al.
Yaylı bir shock kullanırsan eger bu degisim icin yayı degistirmen gerekir bunu unutma.

Ayrıca bu mesajı Sam hill falan yazıyor olsa tamam en ufak detay bile o adam icin onemli olabilir ancak sahsi gorusum, on arka amortisorlerde Rebound dışındaki diger ayarların gereksiz oldugu yonunde. Ha "ben amortisörü kitlemek istiyorum", "düşük hız, yuksek hız kapanma ayarları yapmak istiyorum" vs şeyler diyorsan ayrı.
Ancak gerçekten de bunların ne işe yaradıgını, veya senin için cidden gerekli olduguna inanıyor musun? "Onlar da ne ya" diyorsan inan bana gereksiz şeyler.

30 cm'den düz zemine atlıyorsan; düz zemine atlama bir, düz zemine atlamak hiçbir şeyin kriteri degil iki. Dh için ayarlanmış 200mm maşa-shock'i da 'istersen' 30 cmden atlayarak komple kapatabilirsin. Bu bir kriter degil.

Yine şahsi görüşüm, arkada 140mm teker çalışma mesafesi varsa, öne bundan daha çok çalışan bir maşa takma. Ön 150, arka 140 'bence' ideal degil. Illa farklılık olacaksa, arka taraf lehine bir fazlalık olması daha iyidir derim.

Şimdilik bu kadar, iyi geceler :)
 
Yorumların için öncelikle teşekkürler
Amortisör özellikleri dediin gibi reboun haricinde çok ta önemli diil ve havalı şoklar için doru söyluosun.O zaman bi sorum olacak amortisör ön arka farketmez sıcak ve soğuktan etkileniyormu yani içindeki hava genleşip daralma gibi özellikler gösteriomu belkide benim hava kaçırma dediim odur

Teşekkürler
 
Tekrar selam.

Isıdan etkilenir haliyle, özellikle arka shock sıcaktan daha çok etkilenir. Önde ön teker ve amortisör 1:1 oranında çalışır, teker 2 cm kapanınca amortisör de 2 cm kapanır. Arkada öyle degil ama. 14cm arka travel'a karşılık 5 cm bir shaft hareketi söz konusu. Neredeyse 3:1 oranı. Bu daha fazla yük ve daha yüksek basınç demek. Bu da çalışma anında daha çok ısı anlamına geliyor. Aynen dedigin gibi hava genleşir, hava kaçmasını önleyen seal'a daha çok basınc uygular, bu da daha zor calısan bir amortisör anlamına gelir. Bundan ötürü safkan DH makinelerinde air shock kullanmıyorlar. Bisiklet üzerindeki bazı komponentler (vites attırıcı, fren kolları gibi) XC'den bozma, agırlık tasarrufu icin, ancak shock yaylı. Uzun sureli yogun calısmada air shock, 'normal' kullanımında sergiledigi kullanım performansını sergileyemeyebilir.

Bu arada yukarda Rebound dışındaki şeyler gereksiz demişim ya, bu genel geçer birşey ASLA degil. Tamamen senin kullanım alanın, stilin, vs burda kriter. Inış yaptıgın kadar çıkış da yapıyorsan ön ve arkada bir lockout switchi olması güzel olabilir, neden olmasın. Amortisör yavas darbelerde şu kadar kapansın, hızlı darbelerde kolay çalışsın vs diyorsan da bu low-high speed compression ayarıyla hallediliyor, boyle bir gereksinimin varsa alırsın ve kullanırsın illaki. Burada bir 'gereksizlik-sacmalık' durumu söz konusu degil, yanlış anlama yani.

Bir de yukarda dedigim şu SAG degerleri, hava basma-alma hadisesi varya. Bunlarda da bir limit oldugunu unutma. Min-max basabilecegin PSI cinsinden bir deger vardır, bunların dahilinde kalmalısın.

Edit: Lastiklerin nasıl zamanla hava kaybediyorsa shock icin de aynısı gecerli. Fox'un shockları hava kacırmaz diye birsey yok. Bu bir 'sorun' degil.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hasan Çağri
Dier özellikler şöyle gereksiz hani alet 10-12 kilo olur sende iyi yokuş çıkmak istersin anlarım ama benim alet 15 kilo orjinalinden sadece shock ve kadro aynı o yüzden sana atılıyorum ve hava kaçırma teorim dooru sıcaklık etken demekki o zaman son bi soru

Elixir R mı Xt mi (185lik rotorlarla)
 
@csumerkent

Arkadaş çok güzel anlaşılır bir biçimde anlatmış , zaten havanın genleşmesin konusunda bir yorum yapmak istedim ve Senin tahmin bu konuda doğru bir tespit . shockun ısınması içerisindeki havann basınç değerinde değişkenlik göstermesine sebep oluyor sen zaten kullanırken bunu hissediyorsun havalı shock için değil sadece : ön amortisörlerin havalı olanları içinde bu geçerli ayrıca sadece hava değil sağ bacakda bulunan yağda sıcaklık aynı etkiyi yaratır ki sağ tarafda bulunan yağda çalışma sırasında iki bacağın baskı dengelemek için ventil v.s. sistemle çalışmasını sağlar .

Havanın sıcaklığa verdiği tepkiden kaynaklı çalışması fark gösterebiliyor ..

shock seçimin için de tavsiyem havalının da avantajları var bence havalıdan vazgeçm ancak yaylı bir shock almak niyetinde isen ki onlardada hava desteği mevcut şimdiki üretimlerde yay seçimini iyi yapman gerekli stroke ölçüsünü normal standardında bir yay almanı ve imkanların doğrultusunda bu yayın titanyum olmasını tavsiye ederim çünki metalde esnerken ısınma yapacak ve buda sürüşte tepkiyi değiştirecek fakat titantum bu konuda ıs olayı ve eseneme olayı değişkenlik göstermeyen bir metal olduğu için sıcak ve esneme sırasında yumşama olayı olmaz


Saygılar
 
Teşekkürler yorum için türkiyeden mi yurtdışındanmı getirtsem gdiye bakıyorum bende ama anladığım kadarıyla titanyum yayla gelen shock yok o sonradan takılabiliyor bide şu yaylı ve havalı shocka bi örnek verebilirmisiniz merak ettim
 
@csumerkent

Üst seviye yaylı shockların hepsi hem yaylı hem havalı zaten örnek:

Fox: DHX 3,0 - DHX 4,0 - DHX 5,0 - DHX rc4
Marzzochi: Rocco - Rocco Tst r - Rocco Rc Wc

Bunların fiyatları soldan itibaren en aşağı e bay de 270 dolar civarından başlar 400 e kadar yolu var.Yurt dışından getirtsen daha ucuz olur.

Pink bike da nerdeyse binlerce fr-dh bisikleti incelemişimdir.Shocklarda titanyum yayları çok fazla tercih eden yok pro yarışçılar bile üzerindeki yayla kullanıyo.Bence gereksiz.%40 gibi bir ağırlık avantajı olur sana.Eksisi çok pahalılar.
 
titanyum yay konusunda bende aynısını düşünüyorum gereksiz yere pahalılar.
öte yandan havalı shock a çok hava bastım demişsin, shock u çok zorladıysan hava nın bir kısmı negatif tarafa geçmiş olabilir. buda karşı taraftanda bi drenç oluşturmuş olabilir.yüksek basınçlarda basmana rağmen bu durumdan dolayı basıncı düşükmüş gibi çalışabilir...
 
ben sadece ön amortisör için şunu söylemek istiyorum. şayet mx tipi değilse prophet, ön tarafa düşündüğün 140 üzeri ölçüler cannondale tarafından önerilen ölçüler değil. zira mx modeller (bendeki mx1 ve 160'lık ön amortisör kullanılmış) darbenin etkisine direnci artırabilmek için "gusset"lara sahip modellerdir. düz prophet modellerinde bu "gusset"lar mevcut olmadığından, kadro mimarisinin ve hesabının gözetilmediği darbeler, kadronun ve dolayısıyla senin zarar görmene neden olabilir.
 
@tito


Ya ben baktımda dediiniz gibi bir ek en azından ön tarafta görmedim zaten alın borusu baştan aşşağı her iki modeldede kaynaklı ama fark var tabii arka 12mm göbek falan ama dediğiniz gibi kadro farkı varsa merak ettim bi link biliosanız yollayabilirmisiniz bide tabiiki önermicektir firma fakat önde sadece 2 santimlik bi fark sorun yaratıcağını düşünmüyorum en azından 5-6 metrelik bi drop yapmadıım sürece ki ben o kadar ii olsam zaten prophet kullanmam(alın borusunun açısıyla oynayabildiimiz bi bisiklet sonuçta ayrıca çoğu freeride bisiklette bile böyle kalın ve kaliteli kaynak yok die düşünüorum)
 
@csumerkent

titanyum yaylı 2010 da bir çok marka ürünler çıkartmaya başladı marzocchi nin ti serileri foxun da mevcut yani sen titanyum yayı sonradan alman daha uygun olabilir çünki baya pahalı shocklar oluyor ti yaylı modeller

manitou swinger 6 way , 5the elementh , ve fox shocklardada hava tüpü mevcut .
İşin aslı çok fazla basınç lı bir hava kartuşları yok ama yinede sertlik ayarını yapabilmen için yay değişimi yerine bir alternatif


saygılar
 
konu için çok sağolun arkadaşlar bilgilendirme süper
 
Geri