Zekeriya Çab
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 29 Haziran 2014
- Mesaj
- 1.083
- Tepki
- 1.614
- Şehir
- İstanbul
Yıllardır söylerim aero jant seti peletondaki adamı yanal rüzgardan da korumak amaçlıdır aslında aero anlamda pek bir işe yaramaz diye ama dinletemem. Bisiklet parası bedellerle alınmaya devam eder. Sonunda biri test etmiş ispatlamış.
Üstteki yazıyı üstün körü bir çevireyim.
1. Yavaş gittikçe aero yapı daha önemli oluyor.

Grafikte çeşitli derinliklerde ve yaw açılarında sürtünme kuvvetinin sonuçları. Yaw nedir? Yaw kadroya gelen rüzgarın açısı, yaw 0° olduğunda rüzgar kadroya tam önden geliyo ve tüm aero için harcadığınız paraların karşılığını alıyorsunuz. 90° olduğunda tam yandan geliyor. Yaw kadroya gelen rüzgarın açısı, hızı ve sizin hızınızın kombinasyonundan oluşur. Tam karşıdan gelen rüzgarla aero olmayan jant ile earo olan jantın maksimum yarar değeri olarak kabul edersek 6° açı ile hava verildiğinde normal jantın daha altında bir verime doğru gidiyor.
Çünkü hava tirbulansı kırılmak yerine tekerlekle birlikte kalıyor siz tirbulansıda hızınızla yarattığınız karşıdan gelen (içinden geçtiğiniz hava ya) rüzgar karşı taşırsınız. Işık hızında gittiğinizi var sayarsak yaw açınız 0° da sabit kalır çünkü daha fazla hız yok. Nekadar hızlı gidersen earo jantlar okadar işe yarar ama toplam tasarruf edilen zaman daha yavaş giden yarışçıda kalır.
Profesyoneller hızlı gittikleri için daha 10° fazla yaw açısı görmezler ama biz okadar hızlı gidemediğimiz için aynı rüzgar bize 20° olur. Yani yandan yediğimiz rüzgarı önden hızımızdan dolayı yardığımızdan fazla olmasına sebep olur yavaş olmamız. Daha hizlı gidersek bu sefer hızdan dolayı yardığımız hava yandan gelenden daha büyük olacağından earo jantın avantajını görürüz aksi taktirde tam bir dezavantaj.
2. Yanlış lastik takarsanız jantlarınız aero olmaz.
Lastiklerin üzerindeki izler genel olarak dönmedende kaynaklı oluşan türbülansı kırmaya yönelik tasarlanmış olmalı. Slick lastiklerin aero anlamda kötü olduğu söylenmiş. Yine yandan gelen rüzgar yön verebilen bir diş yapısı ön görülmüş. Testte gp 4000 lastik ile silik bir lastik denk gelmiş arada vantajlı fark gp4000 olarak çıkmış ama bu demek değil ki bu konuda gp 4000 en iyisi. Yani earo dinamik lastik aranmamış sadece ne denk geldiyse kullanılmış. Gp 4000 tamamen tesadüf ama yaw açısı 20° üzerinden yapılan teste gp 4000 derin profilli jantta daha verimli olurken aynı jantta slick lastik jantın tüm özelliğini yok etmiş.
3. Ağırlık her zaman ikinci plandadır.
Genelde derin profilli jantlar normal profilli tırmanış kanlarına göre 100-150 gr kadar daha fazla olur. Bu 100 gr lık artış ta toplamda değil tabiki çemberde olur. Dönen parça ağırlığı akışı etkiler. Örmek sürüşte 120 km ve 1200 m irtifa kazanım ile yapılmış deney binicinin 211.4 Watt saat ürettiğini ve ortalama hızın 30 olduğu sanal ortamda 8.1 kg bisiklet ve 75 kg binici öngörülmüş.

%1.25 ile %5 arası ağılık farkı ve sürtünme farkı eklendiğinde sürtünmenin daha önemli olduğun pembe ile yazılan toplam süreye ekleyeceği dez avantaj fakları yazılmış. Sonuç aero olmak için daha ağır olmayı göze almak mantıklı. Daha ağır olan aero jantlar hafif normal profile göre aero yararı daha üstün. Fakat dikkatinizi çekerim farkların en büyüğü 87 saniye ki 1dakikadan biraz fazla. Aynı sanal sürüçü %4 eğimli 20km tırmanışla tasarladığımızda normal profilli hafif jant avantaja geçiyor.

Eğim sadece %1 den %4 çıkarıldı. %3 fark yaşadığımız yerlerde nekadar komik bir fark. Tırmanış yada tepeleri çok olan sürüşler yapıyorsanız aero dan daha çok hafifliğe yatırım yapmalısınız diyor. Eğer düm düz yolunuz varsa aero yatırım daha iyi.
4. Son olarak disk firen farkı...
Zipp 303 Fc nin diskli ve disksiz farkı %16 diskli dezavantajı ile sonuçlanıyor. Bu fark yandan gelen rüzgarın diskte yarattığı sürtünme, frenleme gücüne karşı daha fazla tel sayısı ve daha fazla hub- merkez malzemesi tüm drag- sürtünmeyi artırıyor. Diskli janların külliyen yalan bir pazar dayatması olduğunu açıkça ortaya koymuşlar helal olsun.
Benim son sözüm. Profilli jantlar 3 ve daha fazla kişi ile yapılan sürüşler, peleton için avantajlı. Peletonda lider takım arkadaşını yanal rüzgardan daha efektif koruyup yarışın iniş kısımlarında 25 ve üstü süratlerde yandan gelen rüzgarda daha hızlı şekilde ileri gidip havayı delmeye çalıştığında avantajlı. Yani normal kullanıcı için avantajı görülmeyecek kadar az.
Türkiye'nin konumu gereği küzey kuzey doğu ve güney Güney Doğu rüzgarlar en etkili tüzgarlar. Konya'da kuzey güney ekseninde bir sürüş rotanız varsa kesinlikle derin profil jant alın derim. Şehir içinde binalar ve yol açılarının sürekli değiştiği rüzgar tek yönden essede bisikletçi için yönün belli olmadığı İstabul gibi en düz yolunun uzunluğu 5 km geçmediği bir şehirde profil jant avantajlı değil, hatta tehlikeli.
Yakın geçiş yapan otobüs ve harfiyat kamyonları profil jantlı birini çok rahat ilk önce yol kenarına ittirip yoldan çıkarabilir eğer olmazsa sonra da hüüp diye arka lastiklerinin altına doğru çekebilir. Yorgun bir anınıza denk gelirse yapar. Trafikli bir ortamda profil jant savrulan bir çapa gibi sizi ordan oraya savurur. Denemesi bir hayli parayla ama deneyenlerde o parayı verdiği için janların dezavantajlı yanlarını görmek istemeyip sorana da almaları yönünde telkinde bulunurlar.
Not: bu çeviri genel hatlar itibarı ile yapılmıştır. Ayrıntıda biraz daha bilgi mevcuttur ama dolambaçlı anlatmış tam çevirsende anlaması güç.
(link)
Üstteki yazıyı üstün körü bir çevireyim.
1. Yavaş gittikçe aero yapı daha önemli oluyor.

Grafikte çeşitli derinliklerde ve yaw açılarında sürtünme kuvvetinin sonuçları. Yaw nedir? Yaw kadroya gelen rüzgarın açısı, yaw 0° olduğunda rüzgar kadroya tam önden geliyo ve tüm aero için harcadığınız paraların karşılığını alıyorsunuz. 90° olduğunda tam yandan geliyor. Yaw kadroya gelen rüzgarın açısı, hızı ve sizin hızınızın kombinasyonundan oluşur. Tam karşıdan gelen rüzgarla aero olmayan jant ile earo olan jantın maksimum yarar değeri olarak kabul edersek 6° açı ile hava verildiğinde normal jantın daha altında bir verime doğru gidiyor.
Çünkü hava tirbulansı kırılmak yerine tekerlekle birlikte kalıyor siz tirbulansıda hızınızla yarattığınız karşıdan gelen (içinden geçtiğiniz hava ya) rüzgar karşı taşırsınız. Işık hızında gittiğinizi var sayarsak yaw açınız 0° da sabit kalır çünkü daha fazla hız yok. Nekadar hızlı gidersen earo jantlar okadar işe yarar ama toplam tasarruf edilen zaman daha yavaş giden yarışçıda kalır.
Profesyoneller hızlı gittikleri için daha 10° fazla yaw açısı görmezler ama biz okadar hızlı gidemediğimiz için aynı rüzgar bize 20° olur. Yani yandan yediğimiz rüzgarı önden hızımızdan dolayı yardığımızdan fazla olmasına sebep olur yavaş olmamız. Daha hizlı gidersek bu sefer hızdan dolayı yardığımız hava yandan gelenden daha büyük olacağından earo jantın avantajını görürüz aksi taktirde tam bir dezavantaj.
2. Yanlış lastik takarsanız jantlarınız aero olmaz.
Lastiklerin üzerindeki izler genel olarak dönmedende kaynaklı oluşan türbülansı kırmaya yönelik tasarlanmış olmalı. Slick lastiklerin aero anlamda kötü olduğu söylenmiş. Yine yandan gelen rüzgar yön verebilen bir diş yapısı ön görülmüş. Testte gp 4000 lastik ile silik bir lastik denk gelmiş arada vantajlı fark gp4000 olarak çıkmış ama bu demek değil ki bu konuda gp 4000 en iyisi. Yani earo dinamik lastik aranmamış sadece ne denk geldiyse kullanılmış. Gp 4000 tamamen tesadüf ama yaw açısı 20° üzerinden yapılan teste gp 4000 derin profilli jantta daha verimli olurken aynı jantta slick lastik jantın tüm özelliğini yok etmiş.
3. Ağırlık her zaman ikinci plandadır.
Genelde derin profilli jantlar normal profilli tırmanış kanlarına göre 100-150 gr kadar daha fazla olur. Bu 100 gr lık artış ta toplamda değil tabiki çemberde olur. Dönen parça ağırlığı akışı etkiler. Örmek sürüşte 120 km ve 1200 m irtifa kazanım ile yapılmış deney binicinin 211.4 Watt saat ürettiğini ve ortalama hızın 30 olduğu sanal ortamda 8.1 kg bisiklet ve 75 kg binici öngörülmüş.

%1.25 ile %5 arası ağılık farkı ve sürtünme farkı eklendiğinde sürtünmenin daha önemli olduğun pembe ile yazılan toplam süreye ekleyeceği dez avantaj fakları yazılmış. Sonuç aero olmak için daha ağır olmayı göze almak mantıklı. Daha ağır olan aero jantlar hafif normal profile göre aero yararı daha üstün. Fakat dikkatinizi çekerim farkların en büyüğü 87 saniye ki 1dakikadan biraz fazla. Aynı sanal sürüçü %4 eğimli 20km tırmanışla tasarladığımızda normal profilli hafif jant avantaja geçiyor.

Eğim sadece %1 den %4 çıkarıldı. %3 fark yaşadığımız yerlerde nekadar komik bir fark. Tırmanış yada tepeleri çok olan sürüşler yapıyorsanız aero dan daha çok hafifliğe yatırım yapmalısınız diyor. Eğer düm düz yolunuz varsa aero yatırım daha iyi.
4. Son olarak disk firen farkı...
Zipp 303 Fc nin diskli ve disksiz farkı %16 diskli dezavantajı ile sonuçlanıyor. Bu fark yandan gelen rüzgarın diskte yarattığı sürtünme, frenleme gücüne karşı daha fazla tel sayısı ve daha fazla hub- merkez malzemesi tüm drag- sürtünmeyi artırıyor. Diskli janların külliyen yalan bir pazar dayatması olduğunu açıkça ortaya koymuşlar helal olsun.
Benim son sözüm. Profilli jantlar 3 ve daha fazla kişi ile yapılan sürüşler, peleton için avantajlı. Peletonda lider takım arkadaşını yanal rüzgardan daha efektif koruyup yarışın iniş kısımlarında 25 ve üstü süratlerde yandan gelen rüzgarda daha hızlı şekilde ileri gidip havayı delmeye çalıştığında avantajlı. Yani normal kullanıcı için avantajı görülmeyecek kadar az.
Türkiye'nin konumu gereği küzey kuzey doğu ve güney Güney Doğu rüzgarlar en etkili tüzgarlar. Konya'da kuzey güney ekseninde bir sürüş rotanız varsa kesinlikle derin profil jant alın derim. Şehir içinde binalar ve yol açılarının sürekli değiştiği rüzgar tek yönden essede bisikletçi için yönün belli olmadığı İstabul gibi en düz yolunun uzunluğu 5 km geçmediği bir şehirde profil jant avantajlı değil, hatta tehlikeli.
Yakın geçiş yapan otobüs ve harfiyat kamyonları profil jantlı birini çok rahat ilk önce yol kenarına ittirip yoldan çıkarabilir eğer olmazsa sonra da hüüp diye arka lastiklerinin altına doğru çekebilir. Yorgun bir anınıza denk gelirse yapar. Trafikli bir ortamda profil jant savrulan bir çapa gibi sizi ordan oraya savurur. Denemesi bir hayli parayla ama deneyenlerde o parayı verdiği için janların dezavantajlı yanlarını görmek istemeyip sorana da almaları yönünde telkinde bulunurlar.
Not: bu çeviri genel hatlar itibarı ile yapılmıştır. Ayrıntıda biraz daha bilgi mevcuttur ama dolambaçlı anlatmış tam çevirsende anlaması güç.
(link)