Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Karbonun ömrü

Konu, 'Bisiklet Seçimi' kısmında mehmetsunu tarafından paylaşıldı.

  1. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.387
    Beğeniler:
    6.423
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Cromoly bir bisikleti bakımını yaptığınız sürece on yıllarca kullanabiliyoruz. Peki karbon bir bisikletin ömrü veya şöyle diyelim ekonomik ömrü ne kadardır. yani ne kadar süre sonra doğal deformasyon süreci başlar.
     
    Srklgk bunu beğendi.
  2. Cem Coşkun

    Cem Coşkun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    23 Şubat 2007
    Mesajlar:
    202
    Beğeniler:
    134
    Şehir:
    Muğla
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Karbonfiber, diğer metallerden üretilmiş bisiklet kadroları gibi metal yorgunluğuna uğramaz. "Karbonfiberin ömrü şu kadar yıldır" diyebilecek kimse yoktur sanırım. Karbon kadronun ömrü çizik, kesik, çatlak vb streslere maruz kaldıkça azalır, ağır bir darbe aldığında da sona erer maalesef.

    Karbon malzemeli bir bisikletiniz varsa malzemenin yaşını hesaplamaktan ziyade, üzerindeki yıpranmaları gözlemeniz gerekir.
     
  3. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.387
    Beğeniler:
    6.423
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Bu soruyu yönetlmemin sebebi karbon bisikletin ekonomik olarak ne denli yararlı olup olmadığını tespit edebilmek için
     
  4. Osman D.

    Osman D. Forum Bağımlısı

    Yaş:
    26
    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    737
    Beğeniler:
    270
    Şehir:
    Antalya\Kepez
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Merak etmeyin :in: Karbon, cromoly (Fe-Cr-Mo), Çelik, Alüminyum hepsinin standart ömürleri insan ömrünün çok çok üzerinde :D Tabi kaza, çatlak, kırık vs. durumlar dışında...
     
  5. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.387
    Beğeniler:
    6.423
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Sağolun arkadaşlar ilginiz için
     
  6. Güney Tuncer

    Güney Tuncer Onursal Üye

    Kayıt:
    21 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.674
    Beğeniler:
    2.804
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Karbon kadroyu, eğer dikkatli kullanılırsa, değiştirme nedeni muhtemelen can sıkıntısından olacaktır. Yalnı bu dikkat meselesi önemli !
    Bugün çoğu karbon kadronun aynakol göbeği, headset ve dropout larında aluminyum kullanılıyor. Karbonfiber'in aluminyum ile birleşme noktasının işçiliği çok önemli husus. Buralardan nem alıp korozyona uğradığı vakit sapasağlam kadronuza güle güle diyebilirsiniz. Ful metal kadrolarda en azından bu şekilde bir sıkıntı nispeten yok.
    Diğer bir nokta ise malzemenin daha sert olmasından ötürü kaza esnasında kırılmaya daha yatkın olması. Normalde metal kadro ile hafif eziklerle atlatacağınız bir kazada karbon bisikleti çatlatma/ kırma olasılığı yüksek. Tüm bu olasılıkları alt alta koyup topladığınız zaman ticari anlamda karbon kadronun daha iyi olmadığı aşikar.
     
  7. z. usta

    z. usta Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    20 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    633
    Beğeniler:
    757
    Seviye:
    karbon kadro testlerinde genelde üzerlerindeki kuvvet etkileri test edilmiş gördüğüm kadarıyla, düşme üzellikle yana yatma testlerine rastlamadım. 15-20 km hızla giderken düşme ve yana yatma halinde bu kadroların gösterecekleri direnç ve sağlamlık nedir sorusu bisiklet kullanıcılarının önemli bir kısmına cevap olur kanaatindeyim.
     
    krmtoprak bunu beğendi.
  8. Yılmaz Uyar

    Yılmaz Uyar Bisikletkolik

    Yaş:
    61
    Kayıt:
    10 Nisan 2009
    Mesajlar:
    1.004
    Beğeniler:
    752
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Karbon malzeme üretirken direnc kuvvet yüzeyini/yönünü belirlemek ve buna göre daha direncli yöne karar vermek gerekir.

    Bisiklet kadrosu için örneklersek direnc dikey olarak kuvvetlidir ama yandan gelen darbeler zayıf noktasıdır. Karbon üretim aşamasında kullanılacak alanın kuvvet yüzeyin durumuna göre tasarlanır. Karbon kadroda dikey daha dayanlıklı iken, spor aracın arka spoileri karşı direnci daha dayanıklı gibi. Yumurta kabuğunun yan ve dikey direnc farkı buna iyi örnektir. Yandan kolay kırılır ama dikey zorlar.
     
    Onur Ali İmren ve serkkan bunu beğendi.
  9. Uğurcan Avan

    Uğurcan Avan Üye

    Kayıt:
    5 Aralık 2012
    Mesajlar:
    55
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    Spd kullanmadığım için ne zaman düştüğümü hatırlamıyorum bile kaza da aynı şekilde, çok şükür.
    Ama yol bisikleti alıp da spd kullanmamak çok abes olur.
    Spd ye yeni başlayanlar özellikle gözlemlediğim kadarıyla dur kalklarda düşme olayını çok yaşıyorlar genelde de ışıkların olduğu yerlerde kaldırıma ya kendileri ya kadroları çarpıyor.

    Yol bisikleti arayışında olduğum için bu durumları daha da gözlemleyince karbon kadro gözümü korkuttu.
    Ayrıca 2013 modellerinde hemen her markanın üst düzey alu kadrolu yol bisikleti ürettiğini ve fazlasıyla özendiklerini görebilirsiniz.
    Bu ve çeşitli sebeplerden dolayı yol bisikleti işini rafa kaldırdım.
    Şu an bile karbon kadrolara yakın ağırlıkta alu kadrolar üretiliyor ama hiçbir zaman daha hafif veya denk kadro üreteceklerini de sanmıyorum kendi ürünlerini baltalamamak adına.
    Yarışlara katılacağım, tamamen performans istiyorum kırılırsa da kırılana kadar aldığım zevke bakarım demeyecekseniz iki kere düşünün derim.
     
  10. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    873
    Beğeniler:
    2.177
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    İronik ama karbon-fiber kadrolarda "metal yorgunluğu"nun etkisi metal kadrolardakinden çok daha fazladır. Dolayısıyla ömürleri en azından çelik veya titanyuma göre daha az olacaktır. Buradaki problem metal yorgunluğu terimindedir; bu terimin doğrusu "fatigue"dir ve sadece metallerde görülmez. Şu başlık altında daha detaylı bilgi bulabilirsiniz:

    http://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=108348
     
  11. caner ünsal

    caner ünsal Bisikletkolik

    Yaş:
    54
    Kayıt:
    1 Ekim 2007
    Mesajlar:
    1.154
    Beğeniler:
    496
    Şehir:
    izmir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    "metal yorgunluğu - fatigue" denilen durumu yol bisikleti satın alırken dikkate almalı mı? Araştırma geliştirme çalışmaları bulunan bisiklet üreticilerine sormak lazım bence.
     
  12. mehmetsunu

    mehmetsunu İKONOKLAST

    Kayıt:
    28 Eylül 2011
    Mesajlar:
    3.387
    Beğeniler:
    6.423
    Şehir:
    kayseri
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    Yüksek ısı farkları örneğin karbon bir bisikletin uzun süre soğuğa-eksi derecelerde- maruz kalması sert karbon liflerinde kırılmalara yol açabilirmi.
     
  13. özcan yılmaz

    özcan yılmaz Kıdemli Üye

    Kayıt:
    28 Aralık 2011
    Mesajlar:
    275
    Beğeniler:
    343
    Şehir:
    Tekirdağ/çorlu
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Aşırı soğuk ve sıcak karbon liflerini bir arada tutan polimerin fiziksel yapısında(elastikiyet ,gerilme gibi) değişiklik yapar liflerin kırılmasına,kopmasına neden olabilir(aşırı kuvvetler altında tabiki)Zaten polimerler zaman içinde özelliğini yitirir.Güneş ışınları ve asit ve yağlar baş düşmanı tabi bunlar benim kısıtlı kimya bilgimle düşündüklerim.Dikkatli kullanım ve bakımla heves bitene kadar kimseyi yarı yolda bırakmaz.Bu arada ilk yapılmış karbon kadro ne durumdadır merak ettim?
     
  14. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.054
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Metal yorgunluğu - fatigue ile iligli bir yorumu okuyordum roadbikereview sitesinden. Yazılan, karbon fiber'in bu konuda bilinen bütün metallerden daha iyi olduğu şeklinde.

    Birileri bilmeden konuşuyor fakat, burası mı orası mı karar vermedim.
     
  15. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    873
    Beğeniler:
    2.177
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    “Bilinen bütün metallerden..” gibi mühendislik dışı aşırı cesur şekilde başlayan iddialara şahsen baştan şüpheyle yaklaşırım. Bahsettiğiniz konunun da linkini verir misiniz?

    Ortada böyle komik cümleler bile var: “Carbon doesn't fatigue - only metals have a fatigue life.” :p

    Karbon fiber’in fatigue dayanımının metallerden daha iyi olduğunu iddia eden kaynaklar çok, aralarında düzgün kaynaklar da var.. ancak biraz inceleyince aslında bu kaynaklarda “metaller” olarak bahsedilen şeyin sadece aluminyum alaşımları olduğu görülüyor. (Örn: havacılık, bisiklet, araba jantları vs) Aluminyum’un fatigue açısından en zayıf metallerden biri olduğunu düşünürsek, iyi bir karbon kompozitin aluminyumdan daha iyi fatigue dayanımı göstermesi olası.
     
    erkan vatansever ve Onur Ali İmren bunu beğendi.
  16. Osman D.

    Osman D. Forum Bağımlısı

    Yaş:
    26
    Kayıt:
    18 Nisan 2012
    Mesajlar:
    737
    Beğeniler:
    270
    Şehir:
    Antalya\Kepez
    Bisiklet:
    Cube
    Seviye:
    [​IMG]

    Bu da benden olsun abi :)
     
  17. Osman Boğaçhan Serdaroğlu

    Osman Boğaçhan Serdaroğlu Yeni Üye

    Kayıt:
    31 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    2
    Beğeniler:
    0
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Carraro
    Merhaba arkadaşlar sizlere en basit örneği şöyle vereyim; F1 araçlarında, Uçak kanat ve gövdesinde Karbon alaşımlar kullanılır dayanıklılık olarak ne kadar uzun süre dayanabileceğini ve bisikletinizi ne kadar uzun süre kullanabileceğinizi bir düşünün derim Ancak Karbon bisikletlerin çarpmayla ezilmeyle kırılabileceğini düşünüyorsunuz peki full karbon mtb leri ne için yapıyorlar diye soruyorum sizlere..
     
  18. mehmet ulaş

    mehmet ulaş Bisikletkolik

    Kayıt:
    9 Temmuz 2014
    Mesajlar:
    1.173
    Beğeniler:
    620
    Şehir:
    İstanbul Çengelköy
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Kudret abi uzun zamandır karbon kadro kullanıyor diye biliyorum.5-6 yıl diye kullandı diye bi muhabbet olmuştu.tabii onların yalancısıyım :D
     
  19. eozalp1914

    eozalp1914 İZMİRLİ ALTAYLI !

    Kayıt:
    11 Ekim 2014
    Mesajlar:
    249
    Beğeniler:
    211
    Şehir:
    İzmir- Denizli
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    @Osman Boğaçhan Serdaroğlu

    Öncelikle full karbon ve karbon alaşımları tamamen farklı şeyler. Alaşım dediğimiz oluşum elementlerin üstün özelliklerini bir arada kullanmak için yapılır. Uçaklarda Alüminyum bor titanyum vanadyum gibi elementler de katılıyor.

    Karbon malzemeler diğer mühendislik malzemeleri olan çelik al gibi malzemelerden daha gevrek yapıya sahiptir. Bu gevreklik eksenel olmayan yüklenme altında kırılmaya çok yatkındır. Trainerde karbon kadro kırma olayı da bu yüzden olur.

    Bilgilerden sonra asıl cevabıma gelirsek karşılaştırdığın şeyler farklı. Bazı anlarda hafiflik dayanıklılıktan önce gelir. Full karbon mtb prof sporcu takımların işi genelde. Yarışlık avantaja bakıyorlar kısaca. Mtblerde amortisör ve lastik kalınlığı da bir avantaj. Yerden gelen tepki kadroya çok etki etmiyor. Aynı şekilde düşüp çarpıldığında kırılır.
     
  20. Emre Yönlüer

    Emre Yönlüer Onursal Üye

    Kayıt:
    4 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    1.655
    Beğeniler:
    943
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Trek
    Seviye:
    Ben aluminyum Trek kullanıyorum ve kadro ömür boyu garantili......:cool:
     
    mustafa ç bunu beğendi.