Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Hidrolik fren sorunları ve çözümleri

Konu, 'Frenler' kısmında suat akman tarafından paylaşıldı.

  1. suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.902
    Beğeniler:
    2.904
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    HD (hidrolik disk) fren olayı maalesef çok kişinin başını ağrıtan bir konu. HD fren sessiz, güçlü, az bakım gerektiren, hemen her yol ve hava koşulunda iyi performans sergileyen bir fren türüdür. Ancak problem çıkardığında her yerde herkesin kolayca çözemeyeceği, parçaları diğer frenlere göre zor bulunan ve pahalı olan bir sistemdir. HD frenlerde ilk problem mantığını ve özelliklerini kavrayamadığımız için sorunu anlayamamamız ve çözemememiz.

    İkinci problem sorunumuzun kaynağında fikir sahibi olamadığımız için bisiklet servisinin teşhisine ve uygulamalarına mahkum olmamız. Aşağıda ne nedir, neden olur ve ne yapılabilir konusunda açıklamalar getirmeye çalıştım. Umarım yeni başlayan ve mekanik kısmı hakkında bugune dek pek ilgilenmeyenlere yardımı olur. HD Freni incelersek (ki mekanik diskte aynı mantığa yakın, ana fark hidrolik hortumun ve yağın işlevini fren teli üstleniyor):

    • Fren kolu ve mineral yağ deposu (gidonda bulunur)
    • Hidrolik yağ hortumu (fren kolu ve kaliper arasındaki kablo gorunumlu hortum)
    • Kaliper (diskin içinde döndüğü, piston ve balataları içeren, hidrolik hortumun son bulduğu, maşa ve/veya kadroya bağlı olan fren mekanizması)
    • Kaliperdeki pistonlar (kaliperin diski kavrayan iki yanına bağlı hareketli ancak kalipere entegre kısımlar)
    • Kalipere takılan balatalar (kalipere pim ile bağlanan, pistonların hareketi ile diske yapışarak kavrayan ve serbest bırakan değişebilir parçalar)
    • Rotor (disk; tekerlek göbeğine bağlı, kaliperden geçen parlak dairesel metal parça)

    Çalışma prensibi;
    fren kolu çekildiğinde hortumdaki yağa basınç uygular, sıkışan yağ pistonları iter, pistonlar ayni anda ve eşit baskıyla balataları rotora iterek rotoru sıkıştırır. Fren koluna uygulanan baskının şiddeti ile doğru orantılı olarak disk sıkışır ve dönüş hızını kaybeder.

    SORUNLAR
    1. Sorun Başlığı
    Fren kolu boşalıyor; sisteminizde yeterli yağ yoktur veya hava yapmıştır. Frenlerim iyi durumdaydı ancak şimdi tutmuyor. Fren kolu yumuşadı ve sanki boşaldı; sisteminizde yeterli yağ yoktur veya hava yapmıştır.

    Her iki durumda da sorunun kaynağı ortada. İkinci durum aniden ortaya çıktıysa bisiklet tamir, ayar veya lastik sökmek için ters çevrildiğinde mevcut olan hava fren kolunda yağ deposunda etkisizce dururken, bisiklet ters çevrildiğinde fizik kuralları gereği harekete geçmiş, kalipere ilerlemiş ve pistonları iten kısma yerleşerek “hava” yapmıştır. Bu da piston üzerine ve balataya yeterli basınç iletilemediği için fren boşalması etkisine neden olur.
    Çözüm; havanın alınması, gerekiyorsa (ki hava olduğuna göre gerekir) yağ takviyesi yapılması gerekir. Veya komple yağ boşaltılıp sistemde hava kalmayacak şekilde yeniden yağ konulur. Sisteminize uygun yağ kullanıldığına emin olun.

    2. Sorun Başlığı
    Fren kolunda yumuşama var ve sürtme sesi geliyor; sisteminizde yeterli yağ yoktur veya hava yapmıştır. Bu nedenle pistonlardan birisi frenlemeden sonra yerine geri dönmüyor ve bağlı olduğu balatayı baskıda tutarak sürtme sesine neden oluyordur. Emin olmak için tekerinizi sökün. Teker sökülüyken asla fren sıkılmaz. Balataları çıkarın. Pistonların konumuna bakın. Pistonlardan birisi dışarı doğru duruyorsa sürtmenin kaynağını buldunuz demektir.

    Çözüm;
    Sert bir malzeme (lastik levyesi olabilir, geniş yüzeyli ve plastik olduğu için zararsızdır) ile pistonu kalipere doğru bastırın yerine oturur. Lastik levyesini pistonlar arasında tutarak frene basın. Piston yerine dönmüyor ve yine sorun çıkarıyorsa, bunun sebebi ilk başta denildiği gibi sisteminizde yeterli yağ yoktur veya hava yapmıştır. Bu durumda pistonu yerine iterek düzeltiyor ve 1. çözüme dönüyoruz.

    NOT:
    Tekerlek sökülüyken freni sıkmayın. Yoksa balata ve pistonlar birbirine yapışarak durumu güçleştirir. Teker sökülüyken yanlışlıkla freni sıktınız ve yapıştıysa ince sert bir malzeme (tornavida – bıçak – çakı vb.) zedelemeden balataların arasına sokun ve yavaşça ayırmaya çalışın. En kötü ihtimal, balatalarınızı zedeler ve bozarsınız. Yeni balata alınca düzelir.

    3. Sorun Başlığı
    Fren kollarımda sorun görünmüyor. Kollarda hafif bir yumuşama var ancak fren etkisi düşüyor, fren sırasında ses geliyor; balatalarınız bitiyor, balata ve rotor arasındaki mesafe milimetrikte olsa arttığı için fren kolunun bir parça daha fazla sıkılması gerekiyor. Ayrıca balata metali üzerindeki balata malzemesi tükendiği için artık frenlemede rotorlarınıza sürtüyor ve sese neden oluyor.
    Çözüm; Fren balatalarını gözle inceleyerek üzerindeki frenlemeyi sağlayan katmanın durumunu inceleyin. Eğer bitmiş veya bitmek üzereyse yeni balata alın ve değiştirin.

    4. Sorun Başlığı
    Fren kollarımda sorun yok. Ancak fren tutmuyor / fren etkisi zayıflıyor; fren balatalarınıza veya rotorunuza bulaşan bir madde nedeni ile (yağ, kimyasal vb.) balatalarınız rotoru kavrasa bile kaydırıyor, fren etkinizi zayıflatıyor.

    Çözüm;
    Rotorunuzu iyice yıkayıp temizleyin. Balata temizleyici kullanın veya yakın. Ancak sorun devam ediyorsa rotorunuzu degil balatalarınızı yenileyin. Sonucta rotor metaldir ve iyice yıkanıp temizlenirse sorun kalmaz. Balatanın frenleme yapan kısmı yağı/kimyasalı içine çektiyse, gözenekli yapisi nedeni ile tamamen maddeden arındırılması mümkün olmayabilir ve frene olumsuz etkisi devam eder.

    5. Sorun Başlığı
    Fren kollarımda sorun yok ancak sürekli sürtme sesi geliyor; Bunun farklı nedenleri olabilir. Basitten zora doğru aşağıdaki işlemleri takip edin.

    a. tekerlek sökülüp takıldığında yerine tam oturmamışsa, rotor kaliper ve balatalar arasında milimetrikte olsa çarpık hareket ederek sese neden olabilir.

    Tekerleği sökün doğru yerleştiğinden emin olun. Ses kesildiyse sorun çözülmüştür.
    b. Rotorunuz yamulmuş olabilir. Tekeri yerden keserek çevirin. Rotor dönerken sağ ve sol pistonlara doğru düzenli olarak yaklaşıp uzaklaşıyorsa rotor yamulmuştur. Ya düzeltmeyi / düzelttirmeyi deneyin ya da rotorunuzu değiştirin.

    c. Balatalarınızı kontrol edin. Balata üzerine yapışan yabancı bir madde veya balataları tutan düzenekte bir yamulma var mi kontrol edin. Eğer bu iki durumdan birisi varsa ya temizleyin/duzeltmeye çalışın ya da yeni balata alıp değiştirin.

    d. Kaliper ortalaması gerekiyor olabilir. Kaliperi maşaya veya kadroya bağlayan iki aylan vidasını bir parça gevşetin. Freni sıkın ve sıkılı tutun. Bu durumda piston ve balatalar sorunsuz ise rotorunuzu doğru şekilde kavrayacak ve kaliperi ideal konumuna oynetecektır. Freni bırakmadan alyanları kademeli ve eşit olarak sıkın. Sıkma işlemi bitince freni bırakın. Ses kesildiyse sorun çözülmüştür.

    e. Pistonlar yerinden oynamıştır. 2. sorun başlığındaki çözümü uygulayın. Sorun çözülürse yağ ve hava probleminiz yoktur.

    6. Sorun Başlığı
    Fren kollarımda ve frenlemede sorun yok ancak frenleme yaparken aşırı ses geliyor; Rotor veya balatalarınıza bir şey bulaşmıştır. Su veya çamur benzeri maddeler buna sebep olabilir. Yıkandıktan ve kuruduktan sonra devam ediyorsa geçmesi gerekir. Eğer yanlış balata kullanıyorsanız (organik yerine metal icerikli vb.) rotorunuzla uyumsuz olduğu için ses yapıyor olabilir. Balatalarınızı değiştirin.

    Ayrıca fren boşalması sorunu yaşadıysanız ilk olarak kaliper ve yağ deposunu kontrol edin. Sızma veya akıtma olup olmadığından, yani sistemin yağ kaçırmadığından emin olun. İkinci olarak hidrolik hortumlarınızı kontrol edin ezilme, kırılma, delinme olmadığından, yerinden çıkmadığından emin olun. Sorunsuz ve güvenli frenler ile birlikte, trafikte herkesin birbirine saygılı olduğu, kazasız, belasız, patlaksız, arızasız nice keyifli pedallar.
     
  2. chnkrmz

    chnkrmz cimi cimi qua qua

    Yaş:
    29
    Kayıt:
    16 Şubat 2014
    Mesajlar:
    6.089
    Beğeniler:
    6.507
    Şehir:
    54karya
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    mesajım bulunsun başım sıkıştıkça bakarım :)
    elinize sağlık konu için.
     
    mariokaldato ve suat akman bunu beğendi.
  3. Berke

    Berke Road Bike Cyclist

    Kayıt:
    21 Haziran 2013
    Mesajlar:
    5.874
    Beğeniler:
    9.150
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Yararlı bilgiler, teşekkürler.
     
    suat akman bunu beğendi.
  4. Enis Arslan

    Enis Arslan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    31 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    208
    Beğeniler:
    43
    Şehir:
    Eskişehir
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Gercekten çok iyi olmuş :) Tesekkürler
     
    suat akman bunu beğendi.
  5. Gürkan Ç.

    Gürkan Ç. Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Nisan 2014
    Mesajlar:
    639
    Beğeniler:
    212
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Elinize sağlık. güzel bir anlatım olmuş. ama her zaman v fren. Ayarını yordamını biliyoruz nede olsa.
     
    mariokaldato ve suat akman bunu beğendi.
  6. volkan Öz

    volkan Öz Forever Young

    Yaş:
    41
    Kayıt:
    28 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    531
    Beğeniler:
    809
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Normal şartlarda haftada 2 veya 3 kere kullanılan bir bisiklette aşırı frenli kullanılmıyor ise bir fren balatası ömrünün ne kadar olduğunu biliyormusunuz?
    Teşekkürler.
     
    suat akman bunu beğendi.
  7. LeventK.

    LeventK. Kıdemli Üye

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    23 Ocak 2014
    Mesajlar:
    232
    Beğeniler:
    83
    Şehir:
    Trabzon
    Bisiklet:
    Bianchi
    Seviye:
    önlerden rezerve edeyim yarın öbürgün lazım olur :)
     
    suat akman bunu beğendi.
  8. burak ilhan

    burak ilhan Üye

    Yaş:
    22
    Kayıt:
    3 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    67
    Beğeniler:
    41
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Mineral yağına kaç bin km'de ekleme yapılmalı?
    500 km'den fazla yol yaptım ve şuan arka frende biraz boşluk var gibi. Bisiklet tamircisine gitmeli miyim?
     
    suat akman bunu beğendi.
  9. Sanberk E

    Sanberk E Onursal Üye

    Kayıt:
    4 Haziran 2013
    Mesajlar:
    2.287
    Beğeniler:
    2.374
    Şehir:
    Kocaeli
    Bisiklet:
    Pinarello
    Seviye:
    Bu bilgiler yıllarca lazım olacak... Teşekkürler :)
     
    orkansipahi, mariokaldato ve suat akman bunu beğendi.
  10. Bahadır Aktaş

    Bahadır Aktaş Kıdemli Üye

    Kayıt:
    28 Kasım 2013
    Mesajlar:
    382
    Beğeniler:
    212
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    Elinize sağlık
     
    suat akman bunu beğendi.
  11. Musa Karaoğlan

    Musa Karaoğlan Üye

    Kayıt:
    27 Haziran 2010
    Mesajlar:
    57
    Beğeniler:
    8
    Şehir:
    Samsun
    Seviye:
    Konuda sabitlenmesi gereken çok değerli bilgiler vermişsiniz, çok teşekkürler.
     
    mariokaldato ve suat akman bunu beğendi.
  12. ibrahim COLAK

    ibrahim COLAK Yeni Üye

    Kayıt:
    12 Nisan 2011
    Mesajlar:
    32
    Beğeniler:
    12
    Şehir:
    MUĞLA
    Seviye:
    Peki kavrama noktasini nasil daha one alıyoruz, bunu yaparken sisteme zarar verme ihtimali var mı
     
    suat akman bunu beğendi.
  13. ali.baytekin

    ali.baytekin Yeni Üye

    Kayıt:
    6 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    17
    Beğeniler:
    1
    Şehir:
    diyarbakır
    Seviye:
    Bilgi ve deneyimlerinizi aktardığıniz için ağzınıza sağlık teşekkür ler
     
    suat akman bunu beğendi.
  14. #14
    suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.902
    Beğeniler:
    2.904
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Bu konuda bir bilgim yok. Fren kullanma aliskanliginiza, fren balatalarinizin kalitesine gore degiskenlik gosterecegi çıkarımında bulunabiliriz. Sadece soyle bir ornek verebilirim shimano br m-446 fren setinde BS01 organik balatalar kullaniyorum su anki bisikletimde. Arka balatalar yaklasik 3000 km'de bitti ve degistirdim. On balatalar halen iyi durumda ve bisiklet 3500 km'de. Aslinda km saati almadan kullandigim mesafede sanirim 250 km civarindadir. Ancak bunun kesinligi yok! Fren kullanma aliskanliginiz, bulundugunuz cografyanin yol kosullari (inis-cikis yogunlugu), fren balatalarinizin kalitesi / markasi degiskenlik yaratacaktır.

    Eger frende sorun hissediyorsaniz ve fren veriminiz dustuyse servise goturmeniz veya kendiniz merakliysaniz arastirarak sorunu cozmeniz en dogrusu. Ancak hicbir yerde saglikli bir bakim veya yag degisim bilgisi yok. HD frenler icin kimi yerde "yilda bir bakim yaptirin" deniliyor, kimi yerde "5000 km'de bir yag degistirin" deniliyor. Ama bu tip bilgilerle guvenilir bir kaynakta karsilasmadigim icin bir yorum yapamayacagim. Sanirim en dogrusu sorun hissettiginizde bakım yaptırmak veya eksilme oldugunda yag takviyesi yapmak / yag degistirmek.

    "kavrama noktasini nasil daha one alıyoruz" derken tam olarak neyi kastettiginiz anlayamadim. Aciklayabilirseniz ve yardimci olabilecegim birseyse cevaplamaya calisirim...
     
    mariokaldato bunu beğendi.
  15. ibrahim COLAK

    ibrahim COLAK Yeni Üye

    Kayıt:
    12 Nisan 2011
    Mesajlar:
    32
    Beğeniler:
    12
    Şehir:
    MUĞLA
    Seviye:
    Yani freni siktigimizda fren kolu biraz geride tutmaya basliyor ben hemen fren kolunu biraz cekince tutsun istiyorum
     
  16. #16
    suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.902
    Beğeniler:
    2.904
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Sanırım sizin bisikletinizde Avid Elixir 1 HD fren seti var. Eger fren elcigini elinize oturacak sekilde ayarladiysaniz yapacak fazla bir sey kalmiyor. Elcigin ic tarafinda alyan ile cevrilen (sanirim 3mm) bir vida vardir. Bu vida ile fren kolunun gidona yakinlik ve uzakligini ayarlayabilirsiniz. El ve parmak olcunuze gore rahat tutus ve fren kontrolune yardimci olur.

    [​IMG]

    Sisteminizde hava yoksa ve yag eksiksiz doldurulmussa, freniniz en ust kavrama duzeyindedir. Sizdeki modelde olmayabilir ancak ust duzey modellere gittikce, Avid frenlerinde fren elcik takımı uzerinde degisik gorunumlu kavrama noktası ayar dugmeleri vardir. Kendi kullaniminiza gore kavrama noktasini ayarlayabilirsiniz. Alttaki linkte Avid Frenlerinin (hatta tum frenler icin gecerli temel baglanti sekli) ideal montaji ve ayarı anlatılıyor. STEP 3 fren elciginin elinize gore aci ayarını gosteriyor. STEP 4 farkli modellere gore (sizdeki modelde mevcutsa) kavrama noktası ayarini gosteriyor.

    http://www.evanscycles.com/product_.../bdf/435/avid-hydraulic-brake-setup-guide.pdf

    Yabanci diliniz varsa tamami cok yararli olabilir bu bilgilerin...
     
  17. ibrahim COLAK

    ibrahim COLAK Yeni Üye

    Kayıt:
    12 Nisan 2011
    Mesajlar:
    32
    Beğeniler:
    12
    Şehir:
    MUĞLA
    Seviye:
    Yabanci dil var ingilizce ogretmeniyim. Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim. Sadece yanlis bisey yapmaktan korkuyorum. Gecenlerde pistonlarin vidasini gevsettigim icin hidrolik bosaldi. Neyse soylediginiz cozumu deneyeceğim.
     
    suat akman bunu beğendi.
  18. SerkanH

    SerkanH Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Nisan 2014
    Mesajlar:
    4.100
    Beğeniler:
    4.619
    Şehir:
    Türkiye
    Adı:
    Serkan
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    İyi ki incelemişim bu konuyu. Yarından itibaren HD fren sistemli bir bisiklet kullanmaya başlayacağım. Ne zamandır merak ediyordum bu bilgileri nereden bulurum diye. Harika oldu. Artık içim rahat. Sanırım çatlatacak patlatacak bir şey yok çok komplike bir sistem gibi görünse de aslında basit bir mantığı varmış. Bisiklet tamir ve bakımlarını yıllardır kendim yaptığım için bu konu benim için askıda kalmıştı. Bu yararlı bilgiler için çok teşekkür ederim.
     
    mariokaldato ve suat akman bunu beğendi.
  19. kartal erdoğan

    kartal erdoğan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    25 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    328
    Beğeniler:
    23
    Şehir:
    ANTALYA
    Bisiklet:
    Sedona
    Seviye:
    Her zaman göz önünde olması gereken bir kılavuz. :alkis:
     
    mariokaldato ve suat akman bunu beğendi.
  20. Halil Barış Çaldıran

    Halil Barış Çaldıran Kıdemli Üye

    Kayıt:
    19 Haziran 2014
    Mesajlar:
    220
    Beğeniler:
    80
    Şehir:
    Söke /Aydın
    Bisiklet:
    Merida
    Seviye:
    emeğinize sağlık... ben de hidrolik disk fren hakkında pek az şey bildiğimi düşünürken ilaç gibi geldi..
     
    suat akman bunu beğendi.