Dünyanın en hızlı bisikleti serisi No:5 Felt IA Disc

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
5.981
Tepki
25.709
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Bu haftasonu düzenlenecek olan Ironman Dünya Şampiyonası öncesi tüm markalar birer birer patlatıyor bombaları :cool: Görünüşe göre Kona 2018 yarışı, disk fren cenneti olacak! Felt firması, sadece disk fren güncellemesi yapmakla kalmamış, daha hızlı bir bisiklet olması için kadroda bazı ufak değişikler de yapmış... (Derin bir "oh be "çektiğinizi duyar gibiyim :snzdglsn:)


Felt_IA_FRD_Disc-e1539060836307.jpg


Felt_IA2_Disc.jpg

Felt_IA3_Disc.jpg

Öncelikle Felt firması, bu bisikletin tasarımı ve testleri için prototip üretimi aşamasında 3D print teknolojisinden faydalanmış o_O

pro1.png pro2.png

(Tamam bu ifadeyi bizi etkilemek ve hava atmak için kurdukları kesin ama benim buradan çıkaracağım sonuç; Demek ki 3D print ile prototip kadro parçası üretimi, kalıp hazırlanarak bu kalıplarla yapılan karbon parça prototipi imalatından daha az maliyetli :cool: Ayrıca Bkz: "Zekadan başım ağrıyor doktor bey")

Felt_IA_FRD_Disc_front_end.jpg

Yeni kadro, aynı zamanda daha geniş lastik kullanımına da el veriyor: 28 mm o_O Eski modelde, maşaya dahili olarak gelen fren kaliperleri bu modelde yerini disk frene bıraktığından, o bölgede lastik için daha büyük bir boşluk kaldığından bahsedilmiş. Bunda aynı zamanda arka çatalda yapılan bir değişikliğin de etkisi varmış (Birazdan arka çatalı da detaylı konuşacağız). Hatta Felt, bu kadroda daha da geniş bir lastiğin kullanılabileceğini fakat buna herhangi bir garanti vermediklerini belirtmiş. "Lastik, kadronuza sürtüp boyasını soyarsa sizi tanımayız" diyorlar kibarca ama zaten 30 mm lastiği triathlonda kim ne yapsın Felt bey :snzdglsn:

Felt_IA_FRD_Disc_rear_end.jpg

Tabiki arka çatalın da disk frene uyumlu hale getirilebilmesi adına 130mm'den 142 mm'ye çıkarılması gerekiyordu, bunu yaparken birkaç ufak tasarım hamlesi daha yapılmış, bu hamleler son günlerdeki yeni duyurulan modellerde de sıkça karşımıza çıkan, artık "yine mi :bsmagryr:" dediğimiz hamleler: Arka çatalı dikey yönde çıkararak ardından 70 derece civarı bir kavis vermek :ckskc:

Yazıda bahsedilmemiş ama ekleyeyim, arka çatalda yapılan tek oynama bu değil, bunun bir konfor hamlesi olduğunu Cervelo S5'te de tahmin etmiştim, ki FELT bunun doğru bir tahmin olduğunu şu hamlesi ile bana ispatlamış oldu, çünkü arka çatalda ufak bir kavis var o_O Eski model (disk frensiz) ile yeni modelin kıyasını sizler için yaptım:

1.jpg 2.jpg

Arka çatal kelimenin tam anlamıyla "bıngıl bıngıl" :D Sanıyorum bu iki konfor hamlesinin birden yapılmasında, son dönemlerde yeni trend gereği çok aşağılara inen ve aynakola iyice yaklaşan arka çatalın mesafesinin de kısalması ve kısa bir arka çatalın daha konforsuz oluşu. Yine sanıyorum, mantık "kısa boru, titreşimi daha az emer" mantığı. Yani kısacası bu iki hamle ile de teoride arka çatalın uzunluğu arttırılmış ve daha kolay esneyebilmesi amaçlanmış. o_O Öte yandan sprint bisikletlerinde asla bu kadar aşağı inmiş (aynakola yaklaşmış) bir arka çatal görmeyeceğimizi düşünüyorum çünkü bu hamle kadronun ve dolayısıyla arka çatalın daha "esnek" olması anlamına gelecek. Zamana karşı bisikletlerde bu hamlenin uygulanmasının sanıyorum 3 temel sebebi var:
1- Aerodinami: Arka çatal artık neredeyse yok oldu, hatta bazı kadrolarda gerçekten de yok! Bkz. P5X.
2- Konfor: İronman yarışlarında 180 km gibi uzun bir mesafenin kat ediliyor oluşuna artık firmalar konfor çözümleri aramaya başladılar.
3- Triathlon bisikletleri ile 500+ watt değerlerinin pek sık görülmüyor oluşu, yani sprint atılmıyor oluşu. Ve bu sebeple de arka çatalda "esnemezlikten" çok, konfor ve aerodinami hamleleri görmeye başladık son zamanlarda o_O
Bonus:
4- Özellikle Felt firması, aşırı kalın bir sele borusu (Gerçekten de 13 cm civarı) kullanarak zaten arka çatala binen "esnememe" görevini fazlasıyla üstleniyor.


Kadroda hafifliği ve sağlamlığı bir arada verebilmek adına, özellikle bağlantı noktalarında "TeXtreme Spread Tow carbon fiber" adını verdikleri bir karbon teknolojisi kullanıldığı belirtilmiş. Bu teknolojinin de, totalde daha az karbon fiber katmanı kullanılması amacıyla, iki farklı karbon fiber katmanının birbirlerine 90 derece açı yapacak şekilde birleştirilerek tek bir katman haline getirilmesi olduğu söylenmiş.

carcar1.jpg carcar2.jpg
Anladığım kadarı ile örnekteki gibi iki farklı karbon fiber yaprağı önce aynı bu şekilde döndürülerek üst üste konuyor ve güzelce birbirlerine presleniyor, neredeyse tek bir karbon fiber katmanı kalınlığına gelmeleri sağlanıyor:

carcar1.jpg
Ve bu şekilde çapraz örümleme ile hem daha sağlam, hem daha ince bir karbon yaprağı elde edilmiş oluyor :harika::cool:

Bu yeni karbon fiber teknolojisinin sürüş konforunu da arttırdığı söylenmiş. Bisikletin ağırlığı ise pedalsız 8.9 kg olarak açıklanmış.

Felt_IA_Disc_CALpac.jpg
CALpac 2.0

Felt_IA_Disc_BTSPac.jpg
BTSpac

Kadroda 2 adet depolama modülü bulunuyor. Birisi sele borusunun arkasında bulunan BTSpac adı verilen modül, diğeri ise üst borunun hemen üzerinde bulunan CALpac 2.0 modülü.

BTSpac modülünün tamir malzemeleri için, CALpac 2.0 modülünün ise beslenme için kullanılması amaçlanmış.

Felt-IA-Disc-geometry-2019.jpg

Felt, eski (mekanik frenli) kadro ile yeni (disk frenli) kadronun herhangi bir geometrik farklılığının olmadığını açıklamış. (İnsan hiç olmazsa orta göbeği 1 milim aşağı alıp "Kadroyu daha stabil yaptık" der, yazıklar olsun Felt :snzdglsn:)
Beni duymuş olacak ki Felt firması, bu kararlarında özellikle Kona'daki Profesyonel Kadınlar'ın son 5 yılda bu kadroyu kullanarak kazandığı zaferlerin (5 yılda 5 dünya şampiyonluğu o_O) bu kararda etkili olduğunu açıklamış (Nasılsa 5-0 öndeyiz, oyuncu değiştirmeye gerek yok :islik:)

43675343_10158187181474199_6892734172851339264_o.jpg

Fiyatlandırma:
  • IA FRD Disc + Shimano Dura Ace Di2 + Zipp 454/858 NSW (15,749 $)
  • IA2 Disc + SRAM Red eTap + Zipp 30 (7,899 $)
  • IA3 Disc + Shimano Dura Ace Ultegra (karışık grupset) Di2 + DT Swiss P1800 (5,799 $)
  • IA FRD Disc kadro (7,349 $)
  • IA1 Disc kadro (5,249 $)

Faydalanılan kaynaklar:
(link)
(link)
 
Scudo