Dağ bisikletine yol bisikleti lastiği takmak

ahmedseref

Forum Demirbaşı
Kayıt
21 Mart 2008
Mesaj
408
Tepki
550
Şehir
İSTANBUL Çerkezköy
ilk sorum:
Yol bisikletinin kolayca düz gitmesi kadroyla mı alakalı yoksa ince lastiklerle mi?
2.si
Tam tersi, dağ bisikletinin manevra kabiliyeti dişli lastiklerden mi yoksa maşa ve kadro yapısından mı kaynaklanıyor?
Dağ bisikletine ince lastik taktığımızda sürüş kalitesi nasıl değişir?
Kontrolü zor mu olur yoksa yol bisikletine yakın mı olur?
Yol tutuşu ve hız nasıl değişir?
Forumda dağ bisikletine yol lastiği takıldığını duymuştum.
Bu konuda bilgi sahibi olmak istiyorum.

Yanlış yerde açmış olabilirim ama en uygun burasını buldum.
Saygılar
 
Scudo

NightHawk

Aktif Üye
Kayıt
2 Mayıs 2008
Mesaj
186
Tepki
128
Şehir
Ankara 100.Yıl
1.si düz gitme derken neyi kastettiğinizi anlayamadım fakat, ince lastiğin dönüş direnci daha az olduğundan asfaltta tabii olarak daha rahat sürülür.

2. olarak manevra kaabiliyeti derken arazi'de yol tutuşundan bahsediyorsanız burada maşa kadro , özellikle maşanın kalitesi ön plana çıkar. Dişlerin deseni çamurlu ortamlarda daha çok fark eder (çekiş açısından) ince yol lastiğini arazide kullanamazsınız, kullansanız da çamurda yürümez, toz toprakta bile kayıp düşebilirsiniz.

3. Olarak dağ bisikletine yol lastiği takıldığında kontrolü kuru asfaltta daha kolay olur, hızınız da artar. Yalnız daha yüksek basınçla kullanılması gerektiğinden konforunuz düşecektir. Daha sert bir yapısı olduğundan gücü yola esnemeden daha kolay aktarır. Bir Mtb ye ne takarsanız takın bir yol bisikleti özelliği kazandıramazsınız. Sabit maşa bile taksanız, lastik çapı ve dişli oranları çok farklıdır. Yol lastiği takılmış bir MTB daha çok, asfaltta antreman yapacak 2. bir bisikleti olmayanlar, şehir bisikleti almak istemeyip asfalt ağırlıklı olarak mtb kullanacaklar. Asfaltta daha iyi yol tutuş ve daha az sürtünme direnci sürat isteyenler diye sayabiliriz.

Mesela ben daha önceleri yol bisikleti kullandım, fakat şehir içinde yol bisikleti ile yol almak çoğu zaman işgenceye dönüşebilir. Yüksek süratle gireceğiniz portakal büyüklüğünde bir çukur, bir mazgal , viraj içine dökülmüş bir avuç kum :) bile düşmenize yol açabilir. Ayrıca kaldırıma çıkıp inemezsiniz (inersiniz ama devamlı jant lastik yersiniz)

Yol bisikleti kadar ağır olmasın, yokuşlarda da dişli oranları ve hafifliği sayesinde avantajım olsun, maşadaki amortisör sayesinde az da olsa konforum olsun diyorsanız. MTB ye slick güzel bir yöntemdir. Ön maşayı kilitli seçerseniz yokuşlarda rahat edersiniz.
 

Fatih Buzgan

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Ekim 2004
Mesaj
2.562
Tepki
3.085
Şehir
İzmir
1) Düz gitmesi derken "kolayca düz gitmesi" ni kastetmiş.
Yol bisikletlerinin akıcılıkları;

* 28" teker çapları
* Mtb ye göre lastiklerinin ince oluşu
* Lastiklerinin dişsiz oluşu
* Kadro geometrilerinin hızlanmaya yönelik açılarda üretilmiş olmaları
* Kadro boylarının mtb ye göre daha büyük oluşları
* Sürüş pozisyonlarının konfordan ziyade sportif sürüş pozisyonunda oluşu
* Hem teker seti hem de genel ağırlıklarının hafif oluşu
* Lastik basınçlarının mtb lastiklerine göre daha yüksek oluşu (esnemezlik)
* Lastik yanaklarının dar oluşu (modifiye araçlardaki gibi, esnemezliği artırır, dönüş direncini düşürür)

2) Yol bisikletleri yolda, Mtb ler arazide daha iyi manevra kabiliyetine sahiptirler.Bunu herkes bilmez.Yol bisikletleri, asıl kullanım sahaları olan asfaltta, mtb'lere göre daha iyi manevra kabiliyetine sahiptirler.
Mesela önünüze küçük bir taş çıksın, küçücük bir gidon hareketiyle yol bisikletinizi kolaylıkla ve seri şekilde o taşa dokunmadan manevra yapabilirsiniz.
Mtb ile taşın üzerinden geçersiniz :)

Yine ilk sorudaki gibi Mtb kadrolarının geometrileri arazide çeviklik için tasarlanmışlardır.Amortisörleri, darbeleri emerken yol tutuşu iyileştirir.
Dişli ve geniş lastikleri yine toprak virajlarda, taş zeminde manevra kabiliyetini artırır.
Nighthawk adlı üyemizin ; "ince yol lastiğini arazide kullanamazsınız, kullansanız da çamurda yürümez, toz toprakta bile kayıp düşebilirsiniz" cümlesi yanlıştır.
Arazide genel olarak geniş ve dişli lastik kullanılır fakat, çamurda binildiğinde durum değişir.Yine dişli fakat mümkün oldukça ince formda lastikler, dönüş direncini düşürecek ve çamurun lastik üzerinde birikmesini önleyerek lastik dönüşünü rahatlatacaktır.

3 ) Nighthawk'ın bu madde için yazdıklarına katılıyorum.
Ek olarak örnekleme de vereyim;

Mtb ile aynı gücü uyguladığınızda dişli lastikler + mtb çekiş sistemiyle ~30km
dişsiz lastikler ve mtb çekiş sistemiyle ~35km
dişsiz lastikler ve yol rublesiyle ~40km
Yol bisikletiyle ~50km hızla gidersiniz.

Rakamlar yaklaşık ve görecelidir.Çünkü deneme parkuru aynı olsa da, uygulanan güç aynı olsa da, lastik modeli farkı, lastik basıncı farkı, teker seti ve bisikletlerin genel ağırlıklarına göre bu rakamlar aşağı veya yukarı değişecektir.
 

jamesjoice

Daimi Üye
Kayıt
18 Aralık 2007
Mesaj
260
Tepki
301
Şehir
Bursa
NightHawk
Haklısın güzel bir değerlendirme olmuş.
athletic
Sen de haklısın. :D
Güç ve hız karşılaştırman güzel olmuş ben de merak ediyordum bunu.

Benim eklemek istediğim mtb'ye dişsiz ince lastikler takarak az bir masrafla belli ölçüde yol bisikletini anımsatacak bir tecrübe yaşama olanağının bulunması.
Bir de yol bisikletlerinin başlangıç seviyesi bir kullanıcı için mtb'ye oranla biraz daha pahalı olmaları.
 

SerdarAktas90

Forum Demirbaşı
Kayıt
5 Ağustos 2007
Mesaj
527
Tepki
547
Şehir
Ankara
Ben şu anda sabit maşalı mtb bisikletimde 1.15 cst dişsiz lasitk kullanıyorum ve akış durumu olsun dik yokuşlarda teker basıncının etkisiyle esnemezlik olsun süper oluyor...Tabi dişsiz lastiğin hem hava basıncının fazla olması hem dişlerinin olmaması darbe emiş gücünü azaltıyor bu da dezavantajı ama böyle daha güzel oluyor...
 
  • Beğen
Tepkiler: wildboytam35

ahmedseref

Forum Demirbaşı
Kayıt
21 Mart 2008
Mesaj
408
Tepki
550
Şehir
İSTANBUL Çerkezköy
@athletic
Zaman ayırdığınız için hepinize ayrı ayrı teşekkür ediyorum.
Kafamdaki soruların tamamına cevap bulmuş oldum.

*Arazi ve yolda manevra kabiliyeti.
*Yolda dişli ve dişsiz lastiklerin yol tutuşu

İnce olmayan geniş yüzeyli dişsiz lastikler de yolda MTB lastiğinden daha iyi verim verir o zaman değil mi?
 

Fatih Buzgan

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Ekim 2004
Mesaj
2.562
Tepki
3.085
Şehir
İzmir
@encralis

Evet, verim açısından daha faydalı olur.Yol tutuş açısından da yine önde olur.
Engelleri aşmak, merdiven/kaldırım inmek ve çukurlar açısından dişli lastiklere göre de biraz geride kalır.
 
  • Beğen
Tepkiler: ahmedseref

lindemann

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Nisan 2006
Mesaj
1.649
Tepki
1.151
"MTB de kullanılan dişli dış lastiklerde sadece dişler zemine temas etmektedir.
Dolayısıyla temas eden yüzey slick lastiğe göre daha azdır ve buna bağlı olarak sürtünme azaldığı için daha iyi bir performans alabilmek gerekir." bana nedense mantıklı gelse de, bu böyle değildir... - F1 yarışlarında kullanılan lastikleri misal gösterebiliriz. Bilimsel açıklaması nedir bunun ?
 

Okan71

Aktif Üye
Kayıt
21 Haziran 2007
Mesaj
118
Tepki
147
Şehir
İstanbul , Ümraniye
@athletic

Genel yaklaşım doğrudur. Ancak rakamlar tamamen atmasyon olmuş ve gerçekten çok uzak görünüyor. İnsanlar yanlış bir fikir edinebilir. Ben 13 kg ağırlığında orta karar bir MTB ve 8.3 kg ağırlığında Full 105 donanımlı bir Yol bisikleti sahibiyim. Aynı güzergah ve iklim şartlarında her iki bisikleti de sık sık kullanırım. Aynı gücün uygulanması durumunda bu iki bisiklet arasında oluşacak hız farkı max 7-8 km/h dir. Örneğin MTB ile 30 km/h hızla çok rahat uzun süre gidebiliyorum. Ancak bırakın aynı gücü , iki kat güç uygulasam bile 50 km/h hıza ulaşmak ve uzun süre bunu korumak inanın bana çok zor. Çünkü belli bir hızdan sonra oluşan rüzgar direnci bir duvar gibi sizi engelliyor. Düz yolda 35 - 40 km/h hızlara çıktığınız zaman artık bisikletin ağırlığı ile veya tekerin çapı ile pek bir işiniz kalmıyor. Tek rakibiniz rüzgar direnci. Bu rüzgar direnci o kadar büyük oluyor ki oturuş pozisyonundan kaynaklanan avantaj bile bir yere kadar fayda ediyor. Ancak sözkonusu olan asfalt yolda dik tırmanışlar ise o zaman fark miktarsal olrak değil ama oransal olarak çok büyüyebilir. Örneğin yol bisikletiyle 16 km/h hızla çıktığınız bir yeri MTB ile 8km/h ile çıktığınızı düşünelim. Aradaki fark 8 km/h dir ama fark iki katıdır.
 

Okan71

Aktif Üye
Kayıt
21 Haziran 2007
Mesaj
118
Tepki
147
Şehir
İstanbul , Ümraniye
@athletic

Lütfen yanlış anlamayın ama sizin yazınızdan sonra insanlar MTB ile 30 km/h ile gidebiliyorum eğer yol bisikleti alırsam 50 km/h ile de çok rahat gidebilirim gibi yanlış bir düşünceye kapılırlar diye düzeltme gereği hissettim.
 
  • Beğen
Tepkiler: meren12

Fırat Ayanyan

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mart 2008
Mesaj
616
Tepki
259
Şehir
Bakırköy/İstanbul
F1 yarışlarında şu an slick lastik kulanmak yasak önümüzdeki sezon takacaklar slickleri bu sene testleri yapıldı alonso bu durumdan çok memnun kalmış kalitesiz arabasına rağmen tur başına 3 saniye avantav getirdiğini söyledi slick lastiklerin ( devrik cümle oldu kusura bakmayın ) yani f1 e bakmaya gerek yok ama benim bi teorim var yolda mtb lastiğinin yola sadece dişleritemas ediyor doğru ama ben şöyle düşünüyorum ufacık dişler yola temas ediyor ağırlığımız ve verdiğimz güç o dişlerin çok fazla esnemesine sebep oluyor bu yüzden de ne doğru dürüst hız yapılabiliyor ne de rahat bi sürüş ( yorgunluk veriyor) ama dediklerim sadece benim düşüncem bilimsel değildir yani teori sizin görüşleriniz nedir
 

d.berkay

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Ekim 2006
Mesaj
3.863
Tepki
3.046
Şehir
Ankara
İsim
Demir Berkay
Bisiklet
Marin
Aslında benim de ilginç bir düşüncem var:)

Yol bisikletlerinin jantları 28" fakat lastiklerinin yanakları çok ince..
Dağ bisikletleri 26" fakat lastiklerinin yanakları çok kalın :)
Bu durumda tam ölçüleri bilememekle birlikte bence dağ bisikletlerinin lastiklerinin çapları daha büyük gibi.. Bu durumda yol bisikletlerinin 28" olmasının sebebi lastiklerinin yanaklarının inceliğini bertaraf etmek mi acaba? :rolleyes:
 

ahmedseref

Forum Demirbaşı
Kayıt
21 Mart 2008
Mesaj
408
Tepki
550
Şehir
İSTANBUL Çerkezköy
@fırat ayanyan

Dediğin mantıklı, zira çift süspansiyonlu bisikletlerin yoldaki dezavantajlarından biri de bu.
ESNEKLİK.
 

Fatih Buzgan

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Ekim 2004
Mesaj
2.562
Tepki
3.085
Şehir
İzmir
@gokdaltercume

Dişli lastiklerde, zemine sadece dişler temas eder fakat dişsiz lastiklere göre temas eden yüzey daha az değildir.Çünkü slick bir lastikle sabit 50km hızla 15dk süratte gittiğinizde lastiğin sadece ortasındaki 1.5-3cm lik alanın sürekli yere değerek renk değiştirdiğini görürsünüz.(slick lastiklerde tavsiye edilen en yüksek havaya mümkün mertebe yakın basınçla şişirip kullanmak gerekir)

Eğer 65psi sınırı olan 2.0" lik slick bir lastiği 40psi şişirip binerseniz, zemine temas eden yüzeyi genişleyecektir, ayrıca yanakları da sürekli esneyip yuvarlak formunu bozacağı için her iki sebepten de verimi düşürecektir.

Dişli lastiklerde, dişler daha geniş bir alana yayıldıkları için ve özelliklerinden dolayı her zaman slick lastiklere göre daha az hava ile kullanıldıkları için yere temas eden yüzeyleri daha geniştir.
Ayrıca o dişlerin her biri her engelde esneyerek yuvarlak ve sabit formun anlık değişimine sebep olacağından her zaman slick lastiklere göre asfalttaki verimini düşürecektir.

Şöyle bir somut örnek verelim;

1.95" lik dişli bir lastik var
2.10" luk dişsiz bir lastik var.

Farkın büyüklüğünü belli edebilmek adına slick olanı daha geniş seçtim.O daha geniş olmasına rağmen 2.10" luk dişsiz lastiğin yere temas eden yüzey daha dar olacaktır.
Fakat bu sonuç ancak lastiklerin kullanım tavsiyelerine uyulduğu zaman farkedecektir.
1.95" lik dişli lastiği 40psi ile şişirelim, 2.10 luk dişsiz lastiği de 60psi ile şişirelim.Yere temas eden alan bu durumda slick lastikte daha dar olacaktır.
@OkanAyaz
Bakınız kendi verdiğiniz bilgiler de görecelidir.Bu yüzden yanlış fikir vermemesi açısından vurguyu göreceli sıfatına
yükledim.Mesela 13kg lık slick lastikli bir mtb var, bir de 12kg lık dişli lastikli bir mtb var.
Hangisi daha yüksek hızlara kolay ulaşır? Elbette slick lastikli olan daha kolay ulaşacaktır.
Çünkü bisikletçilikte genel hafiflikten daha önemli olan lastiklerin türüdür.
Hatta şöyle uç bir örnek de vereyim, yine somut bir bilgi kalsın akıllarda;
12kg lık bir mtb var ve bu mtb nin teker seti 1230gr olsun. (ön 580gr, arka 650gr) Lastikleri de dişsiz
bir de 10kg lık bir mtb var ve bunun da teker seti 1900gr olsun.Lastikleri de dişli.
Hangisi daha kolay hızlanır ve az yorar? Genel ağırlık değil, dönen parçaların ağırlığı ve formu daha önemlidir.
Rüzgar direnci de hayli önemli fakat verdiğim örneklerde rüzgarsız ortamda denendiğini düşünün.
Yine de sorularınız olursa seve seve cevaplarım.
 

NightHawk

Aktif Üye
Kayıt
2 Mayıs 2008
Mesaj
186
Tepki
128
Şehir
Ankara 100.Yıl
Bisiklette dönen parçalar ne kadar hafif olursa performans da belli oranda artar. Özellikle tekerlek setinin ağırlığı bu konuda önemli. Slick lastikler genelde daha hafif olduğundan (iç lastikleri de hafiftir) toplamda mutlaka normal lastikten bazı durumlarda yarı yarıya daha hafiftir.
 
Kayıt
31 Ağustos 2013
Mesaj
49
Tepki
15
Şehir
Burdur
Bisiklet
Merida
Şimdi bir mtb bisiklete yol lastiği takarak ufak çaplı tura çıkabilir miyiz? Pratik bir bilgim olmadığından mantıken çıkılabilir elbette fakat ne kadar sağlıklı olur ?
 
  • Beğen
Tepkiler: ajajakak
Kayıt
10 Şubat 2014
Mesaj
4
Tepki
2
Şehir
ankara
Herkese selamlar,

Ben Sedona 840 17'' kadro bisiklet siparişi verdim. kısmetse mart ayında gelecek canavarım..

ancak 27,5 jantlı olan bu modele ihtiyaç dahilinde yol lastiği takmak gibi bir düşüncem var.. araştırıyorum 27,5 jant dağ bisikletine uygun yol lastiği bulamıyorum.. bilgisi olan tecrübesi olan lütfen cevaplasın.

Saygılar
 
  • Beğen
Tepkiler: SongülB.
Kayıt
8 Ağustos 2013
Mesaj
4
Tepki
0
Şehir
istanbul
Bisiklet
Sedona
2013 sedona 650B 27,5 jant sahibiyim.Aynı sorunun cevabını ben de arıyorum....??
 
Kayıt
10 Şubat 2014
Mesaj
4
Tepki
2
Şehir
ankara
Hiç bilgisi olan yok mu?

bugün nihat bisikleti aradım onlar da bişeler geveldiler sanırım bu işin net bir çözümü yok..

Sedona 920 ye mi dönsem acaba diye düşünüyorum.. 920 de de shimano sistem var onu da ben istemiyorum sinir oldum yaw..

yok mu lastikten anlayan????

saygılar
 
  • Beğen
Tepkiler: Aly