carbon kadro sağlamlığı

derşan sezer

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Ağustos 2009
Mesaj
890
Tepki
1.158
Şehir
istanbul
Benimde bildiğim kadarıyla formula raçları karbon :) Savaş uçaklarıda öyle,Hoş alimünyum ve titanyumda çok savaş uçaklarında.Sürat tekneleride karbon.Tabi karbon var karbon var.Bir yanda trekin karbonu bir yanda x markanın.Hoş karbon kırılır diyoruz ama ben kaynaklanmış bir aliminyum yada çelik kadroyada inanın binmem.Sonuçta KAza yapmadıkça bir sorun çıkartıcaklarınıda sanmıyorum çıkartırlarsada garanti var.Kasmaya hiç gerek yok.
 
Scudo

Aytaç Biber

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2005
Mesaj
2.147
Tepki
2.201
Şehir
İstanbul
@Samet Şenel


1) bak küçük kardeşim, bu gördüğün şey Columbus XCR tube lü bir Cinelli... XCR tube ler çelikten üretiliyor. Kadronun ağırlığı 1100gr. Fiyatı İngiltere için 3500 Sterlin!!! Yani 8000 küsür lira. Bisikletin değil sadece kadronun! Cinelli nin top model kadrosu ve aynı zamanda cinellinin olduğu kadar dünyadaki en pahalı kadrolardan biri. Bu kadronun ömrüne ve rijitliğine ulaşacak bir karbon kadroda dünyada yok zaten. Bu sadece bir örnek.

http://supbike.files.wordpress.com/2009/08/650_cinelli_xcr.jpg

2) Bu gördüğünde yine Columbus XCR tube ler ile üretilmiş çelik bir Milani. Bu kadronunda fiyatı aynen 3500 ingiliz sterlini! Yine aynı borular kullanıldığı için buda dünya üzerindeki en pahalı kadrolardan biri. Aynı zamanda Milani nin de en pahalı kadrosu.

http://bikeraceinfo.com/tech/images2009/milani-acciao-puro.jpg

3) Buda Tommasini nin ürettiği top model çelik kadrosu. 1400gr ağırlığında ve Tommasini nin gurur kaynağı. Fiyatı ortalama 2200 Sterlin!

http://www.tommasini.com/telai/prodotti_big/xfire_42P_big.jpg

4) Bu gördüğünde bir Pegoretti Responsorium...Fiyatı 4500 dolar!

http://ruedatropical.files.wordpress.com/2009/01/responsorium500.jpg

Bu örnekler sadece hemen aklıma gelenler, daha niceleri var. Colnago, De Rosa, Coppi gibi dünya üzerindeki en şöhretli firmalar hala özellikle çelik kadroları üretirler ve bu kadrolarda kullanılan borularda modern teknoji ile durmadan gelişiyor. Bu kadrolar hakkındaki tüm detayları burda uzun uzun anlatamam, çok merak ettiyseniz artık bundan gerisini siz üretici ve test sitelerinden bir zahmet bakıverin. Gerçi size nie laf anlatmaya çalışıyosam? :)
 

gurol

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Eylül 2004
Mesaj
1.664
Tepki
2.830
Şehir
İzmir
Amma ilginç bir konu olmuş benim için, bir yanda 1 sene çalıştığım Columbus çeliği (ve Cinelli), diğer yanda şimdi çalıştığım Sedona... Ama konu çok dağılmış, bir mücadeleye dönüşmüş, bence gereksiz.

Birinci ve en önemli nokta, evet çelik kesinlikle dayanım, kullanım çeşitliliği ve ömür açısından en öndeki malzemedir. Bu tartışmasız İtalyada da kabul gören bir görüş. Ancak modası geçti bu bir gerçek. Artık bir çok kimse yuvarlak ince borulu kadro görmek istemiyor. İşte bundandır ki özellikle 6061 (hidroforma uygundur) ucuzluğundan dolayı en çok kullanılan malzemedir. Karbon ise tasarımda her şekile izin veren bir malzemedir.

İyi çeliğin günümüz karbonundan pahalı olduğunu göz önüne alınca neden bu kadar az üretildiğini anlarız. Çelik daha mantıklı bir seçim olsa da, üretiminde tasarım çeşitliliği, hafifliği ve nispeten ucuzluğu göz önüne alınında karbonun daha popüler olmasını anlarız. Sadece Amerikada ve Japonyada çeliğin popülerliği devam etmektedir. Ama alım güçlerini düşününce şaşırmaya gerek yok, benim de alım gücüm o kadar olsa ben de evdekilere ek olarak full çelik bir yol bisikleti edinirdim, hem de XCR.

Gelelim Sedona karbona... Önce genel bilgilere değinelim. Dünyadaki 2-3 marka hariç hemen hiç bir markanın kendi karbon fabrikası yok. Bir şekilde teknoloji uzak doğuya taşınmış ve oradaki fabrikalar üretim yapıyorlar. Durum böyle iken Sedona'nın karbon üretimi hakkında yapılan "fason üretim" yorumunu neredeyse bütün tanınmış markalar hakkında söylemek olasıdır. Merak edenler 2teker.com daki yazıyı inceleyebilirler.

Peki ya sağlamlık? Sedona kısa tarihi boyunca hiç bir ürününü sağlamlıktan ödün vererek planlamadı. Öncelikle hedef sağlamlık, sonra tasarım ve ekonomik fiyattır. Üretilecek her model testlerden geçer sonra üretim bantına girer. Yani Sedona karbonlar büyük markalara üretim yapan bir üreticiye ürettirilmekte, test edilmekte ve hatta gayet iyi bildiğiniz iki marka ile birlikte boyanmaktadır.

Hepsi bir yana, garantilidir.
 

derşan sezer

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Ağustos 2009
Mesaj
890
Tepki
1.158
Şehir
istanbul
Türkiyede iyi çelik tur bisikleti bulabilirmiyiz?trek 520 gibi?
 

Aytaç Biber

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2005
Mesaj
2.147
Tepki
2.201
Şehir
İstanbul
@gurol


Teşekürler Gürol bey, forumda donanımlı ve koyun psikolojisi ile düşünmeyen bir bireyin olduğunu görmek beni memnun etti.

Yukarıda ki mesajınızdan bir dönem İtalyan Cinelli de çalıştığınız ve şu an ise Sedona da çalıştığınız hususunu doğru mu anladım acaba? :)
 

Berke ÖZTÜRKMEN

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Temmuz 2008
Mesaj
1.883
Tepki
306
Şehir
İzmir
Bisiklet
Diğer
Son 1 senedir karbon xc kadro kullanıyorum. İlk zamanlarda ilk kez de kullanıyor olmam nedeni ile dağda çok dikkatli ve yavaş kullanıyordum ama son 6-7 aydır korkmadan sertçe tabiri caiz ise hoyratça kullanıyorum.

Karbon kadrolar sandığınız kadar zayıf değiller. Esniyorlar evet ama bu zayıf oldukları ve kolay kırıldıkları anlamına gelmiyor. Yanlış kullanımda esneyemediği için kırılabilecek bir aluminyum kadronun yerine aynı kullanımda bir karbon kadronun darbeleri emebildiği için sağlam kalabileceğini düşünüyorum.

Karbon kadro kullanmanızı öneririm. ;)
 

Aytaç Biber

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2005
Mesaj
2.147
Tepki
2.201
Şehir
İstanbul
@Berke ÖZTÜRKMEN

Ben zaten sağlam olmadıklarını iddia etmiyorum. Anlatmaya çalıştığım şey ömürlerinin sizin sandığınız kadar uzun olmadıkları, hizmet süreleri yani kondüsyonlarını 10-15 yıl koruyamazlar. Hesaplananın dışında bir darbe yediklerinde parçalanırlar ve modern yeni nesil çelik ve titanyum kadrolar kadar güvenilir değiller. Ama onlardan daha ucuz ve az bir miktar daha hafif olmaları bir avantaj tabi ki.
 

Berke ÖZTÜRKMEN

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Temmuz 2008
Mesaj
1.883
Tepki
306
Şehir
İzmir
Bisiklet
Diğer
Mtbtr de karbon kadroların esnemezliğinden bahsedilmiş ama karbon kadrolar aluminyumlardan çok daha fazla miktarda ve çok tatlı esniyorlar. :rolleyes: Benim kadrom tonkawa bilmiyorum bende mi sorun var ama benim deneyimlerime göre böyle.
 
  • Beğen
Tepkiler: drumuta

gurol

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Eylül 2004
Mesaj
1.664
Tepki
2.830
Şehir
İzmir
@Berke ÖZTÜRKMENBunun bir yanılsama olduğunu düşünebiliriz. Çünkü istenildiğinde çok rijit bir karbon yada nispeten esnek bir aluminyum kadro üretmek mümküm. Daha açık yazmak gerekirse, bu, üreticinin seçimine bağlı ve nice gevrek aluminyum kadrolardan daha gevrek karbon kadrolar var.

Bisikletteki yanılsama şudur;

Denediğiniz iki ayrı bisiklette, kadrolar farklı olduğu gibi, sele, sele borusu, jant seti, lastik modeli, lastik basınçları, gidon ve boğaz da farklıdır. Bunların tamamından oluşan iki farklı deneyimi karşılaştırırsınız. Dolayısı ile yanıltır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Berke ÖZTÜRKMEN

Berke ÖZTÜRKMEN

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Temmuz 2008
Mesaj
1.883
Tepki
306
Şehir
İzmir
Bisiklet
Diğer
@gurol

Yalnız ben iki farklı bisikleti karşılaştırarak bu sonuca varmamıştım. Eski aluminyum kadromdaki komponentlerin tamamını yeni karbon kadroma geçirdim. Sonucuma buradan vardım.

Esnek (gevrek) ve rijit aluminyum ve karbon kadrolara verebileceğiniz örnekleriniz nelerdir?
 

gurol

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Eylül 2004
Mesaj
1.664
Tepki
2.830
Şehir
İzmir
@Berke ÖZTÜRKMENEyvallah buna diyecek bir şey yok.
Esnek (gevrek) ve rijit aluminyum ve karbon kadrolara verebileceğiniz örnekleriniz nelerdir?Cinelli Xpreience (alu) 2009, Cinelli Estrada 2008'den (karbon) daha rijit, 2009 Estrada'dan (karbon) daha esnektir. Orta göbek ve furş torsiyonel testleri bizzat ben yaptım. Aluminyum olan her iki karbondan da ağırdır.
 

Berke ÖZTÜRKMEN

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Temmuz 2008
Mesaj
1.883
Tepki
306
Şehir
İzmir
Bisiklet
Diğer
@gurol

Teşekkür ederim.

Peki hepimizin yakından tanıdığı sedona whistle scott trek gibi markalardan yapabileceğiniz karşılaştırma verileri var mı?
 
Kayıt
29 Mart 2010
Mesaj
44
Tepki
13
Şehir
izmir
ya bırakın bunları arkadaslar bı arkadasın forumda yıne catlamıs korbonu hehehehhe korkarak bının cızılmesın karbonunuz test edelım test ben alımınyumlarımla varım her sartta ucalım arkadaslar bakalım konunca kım saglam kalıcak hodrı meydan
 

gurol

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Eylül 2004
Mesaj
1.664
Tepki
2.830
Şehir
İzmir
@Berke ÖZTÜRKMENYok. Bu firmalar kendileri yayınlamadıkça test yapılsa dahi yayınlamak etik olmaz.

Ama açıkça belirtmekte yarar var. Bu testlerin sonuçları çok önemli değil. Çünkü bir çoğumuz için bu esnemenin veya rijitliğin kullanımda hiç bir anlamı yok. Eğer işi pro düzeyde yapıyorsanız ihtiyacınız vardır ama benim gibi kullanıcılar için sadece psikolojik. Hatta benim için kadro ağırlığı da aynı kefede ve önemsizdir. Testlerdeki farklar genellikle %1-2 civarındadır. Zaten hiç bir üretici çok geride kalacak bir ürün üretmez. Üretimden çıkan her model belirli testlerden geçer ve emin olun yeterlidir. Zaten bu yüzden standartlar var.

Bir kaç örnek verelim. Hiç birimiz pro sporcuların seri imalattan gelen kadroları kullandığını düşünmesin. Mesela bir sprinterin 800gr lık kadro ile tatmin olması imkansız, çünkü onlar için torsiyonel rijitlik çok önemlidir ve emin olun kadrosu o yönde güçlendirilmiştir. Veya bir tırmanıcının bu rijitliğe ihtiyacı yoktur ve en hafif kadroyu ister.

Yaşadığım bir örnek ise, geçek sene Cinelli takımında koşan bir sporcu için tamamen dar chain-stay üretmek sorunda kaldık. Çünkü adam dışa basıyordu ve ayakkabısı seri imalat kadroya sürtüyordu.
 

Berke ÖZTÜRKMEN

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Temmuz 2008
Mesaj
1.883
Tepki
306
Şehir
İzmir
Bisiklet
Diğer
@gurol

Söylediklerinize tamamen katılıyorum. Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler.
 

Aytaç Biber

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2005
Mesaj
2.147
Tepki
2.201
Şehir
İstanbul
Gürol bey, Cinelli deki çalışmalarınız ile alakalı bana özelden yolladığınız bilgilendirme için çok teşekür ederim. 50 mesaj atmadığım için henüz özel mesaj atamıyormuşum, bu sebep ile mesajınıza özelden dönemedim kusura bakmayın. Burdan teşekür etmek durumunda kaldım:)
 

Black_list

Üye
Kayıt
11 Mayıs 2008
Mesaj
13
Tepki
6
Şehir
Çorum
@Mithat Koyuncuoğlu

Gardaş Yazdığın Deli Saçması Şeyelerden dolayı banlandın galiba, ama seni en kısa zamanda bu bilmiş tavırlarınla aramızda görmek isteriz, bu sefer birazdaha mantıklı olursan bisiklet forumda daha fazla banlanmadan kalabilirsin, karbonfiber cekme basma ve yorulma deney sonuçlarını netten araştırırsan carbonfiberi çelikten daha sağlam olduğunu görürsün sana miladi bisikletlerinle uzun ömürler, bakalım 30-40 sene sen onamı binecen, o sanamı....
 
  • Beğen
Tepkiler: E-mr-E

Emre Yönlüer

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2010
Mesaj
2.725
Tepki
2.174
Şehir
Eskişehir
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Trek
internette okuduğuma göre karbon-fiber ne kadar yüksek ısıda pişirilirse o kadar ii oluyormuş.o da sadece f1 arabalarında olur herhalde :))
 

mcanb

Forum Bağımlısı
Kayıt
16 Aralık 2008
Mesaj
720
Tepki
917
Şehir
İstanbul
İki kadroyu karşılaştırmak iki sayıyı karşılaştırmak kadar kolay değil. Ayrıca forumda çoğu kişinin de sayın Gürol'un dediği gibi hangisi daha rijit hangisinin neresi daha esnek ayırt edebileceğini sanmıyorum.

He bu arada, karbon kadro evde dururken üzerine sert bişey düşsün ne olur? Ya da parkur da giderken büyük bi taş fırladı kadronun altına çarptı? Herşey çekme basma eğilmeden ibaret değil.

Sonradan görüp orjinaline burun kıvırmamak lazım dimi ama