Aslında çok mantıklı bir cevabı varmış, ama türkçeye çeviremiyorum
Drivetrains are on the right today because that's what bicycle builders decided to do in the late 1800s. As to why they originally decided to put drivetrains on the right, it's probably because rear cogs used to be screwed on (some still are). Standard threads dictate rear cogs be on the right, so that pedaling force tightens the cogs. (If they were on the left, pedaling force would likely loosen cogs.)
"Biz pedalladıkça oluşan güç ile dişlileri sıkıştırıyormuşuz. Kaset değiştirirkenki gibi, sola çevirince kaset yerinden çıkıyor. Pedalladığımızda sağa doğru dönüyor kaset, böylece yolda giderken gevşeyip yerinden çıkmıyor" gibi çevrilebilir sanırım. Daha iyi çevirisi olan varsa lütfen yazsın
Daha basit bir İnglizce anlatım daha
Mechanical sensibility. If you have chainring botls etc on the right side, the transmission turns in a direction that tightens the components. If it were on the left side, it would be going against the right tighty left loosey thingy. Stuff might come loose.