A
Anonim
Silinmiş hesap
Merhaba arkadaşlar.
Genel bisiklet bakımı, temizliği ve kontrolü hakkında bir konu açmak istedim. Daha önce tecrübeli arkadaşların konuları vardı fakat fotoğrafları silinmişti. Biraz daha güncel bir konu olsun, kendim evde nasıl yüzeysel olarak bakım yapıyorum göstermek istedim. Mutlaka tecrübeli arkadaşlarımızın kendilerine özgü yöntemleri vardır, ben kendi yöntemimi aktarıyorum
Görüldüğü üzere elimizde pis ve bakımsız bir dağ bisikletimiz var:
55421 dosyayı görüntüle
Arkadaşım Kaya bisikleti ile pek ilgilenmiyor. Bisikletsiz kaldığım geçen hafta ondan ödünç aldım bu bisikleti. Temiz ve bakımlı şekilde teslim ederek teşekkür edeceğim kendisine.
Hadi bakalım
Hazırlığımız tamam.
55422 dosyayı görüntüle
Önce genel bir temizlik ile başlamak istedim; hafif ıslak bir bezle birçok yeri sildim. Toprak ve çamur kalıntılarından arındırdım bisikleti yüzeysel olarak.
Maşa dağ bisikleti için çok önemli. Ben de maşanın basit temizliğini bitirdikten sonra bacaklarını özenle temizliyorum. O-ring denilen halka kısımların temizliği en can alıcı nokta.
55423 dosyayı görüntüle
Temizlendikten sonra bu bölüme çok çok az makine yağı damlatıyorum.
55424 dosyayı görüntüle
Sonra gidondan bastırarak maşanın esnemesini sağlıyorum. Görüldüğü üzere pislikler çıkmaya devam ediyor.
55425 dosyayı görüntüle
Temiz hale gelene dek, maşayı sonuna kadar esnetip esnetip çıkan pislikleri bezle siliyorum. Gidondan kilitleme kolunu da kontrol etmeyi ihmal etmiyorum, tel gergin, kilitleme çalışıyor.
55426 dosyayı görüntüle
Şimdi diğer önemli noktaları kontrol ederek devam ediyorum. Furç kontrolü yapıyorum, frene basılı tutarak bisikleti hafifçe öne arkaya hareket ettiriyorum. Biraz boşluk var.
Önce alttaki şaft borusunu tutan iki vidayı gevşetiyorum. Ardından görünen ana vidayı çok fazla sıkmadan, boşluk kalmayacak ama gidonun rahat dönmesini sağlayacak kadar uygun ayarlıyorum. Bisikletin önünü elimle kaldırarak, gidonun rahat dönmesine de bakıyorum. O ilk olarak gevşettiğimiz aşağıdaki iki vidayı sıkmayı unutmuyoruz. İşlem tamam.
55428 dosyayı görüntüle
Kadro kulağı bakım zamanında en fazla gözden kaçırılan yer oluyor. Malesef birçok bisiklet tamircisi bile bu hatayı yapıyor. Kulak vidasındaki gevşeme, vites sorunlarına ve hatta kulağın yamulmasına veya kırılmasına yol açabiliyor. Gevşeyen vidayı insanca sıkıyoruz, abanmadan Hassas oluyor bu vidalar.
55429 dosyayı görüntüle
Jant mandallarına da bakalım. Çok çok fazla sıkı olmamalı fakat gevşek hiç olmamalı. Önce mandalın sıkılığını ayarlıyorum, ideal sıkılığı sağladım. Şimdi tekrar açıyorum mandalı; yukarıdan gidona tam ortadan dengeli şekilde bastırarak, jantın maşaya doğru konumda oturmasını sağlıyorum. Tek elle bastırırken diğer elimle de mandalı sıkıyorum.
Arka tarafa da aynı uygulama tabi Burada amaç, fren ayarı için tekerlerin en uygun konumda olması.
Lastiklerin havasına, jant tellerinin gerginliğine, jantların akort durumunu da inceliyorum. İyi durumdalar. Lastikleri pis bıraktım, açıkçası boşuna uğraşmak istemedim. Hala kış aylarındayız, yine çamur olabilir diyerek kaytarıyorum müsadenizle Zaten önemli olan bisikletin düzgün çalışması.
55430 dosyayı görüntüle
Aynakolun vidalarını ve orta göbeği kontrol ediyorum elle. Hafifçe kol kısmını fotoğraftaki gibi pedala basar konumda tutarak, sağa sola doğru boşluk var mı diye inceliyorum. Güzel haber, boşluk yok.
55431 dosyayı görüntüle
Bir de pedallara bakalım. Sağa sola oynatmaya çalışarak pedal göbeğindeki durumu inceliyorum, ayrıca dönüşüne de bakıyorum. Pedalların aynakola monte edilen yerlerinin gevşek olmaması lazım,
hem aynakolun pedal yuvasının ömrü için hem de bizim ömrümüz için Sıkıyoruz. Burası da tamam.
55432 dosyayı görüntüle
Şimdi sele ve sele borusu kontrolü. Birçok bisikletin çıtırtı kaynağı burasıdır. Seleye önden ve arkadan yükleniyorum, çıtırtı var mı diye dinliyorum. Ses yok. Fakat olsaydı seleyi sele borusundan ayırıp her bir kısmı bezle silecektim.
55433 dosyayı görüntüle
Fotoğraftaki görünen vidayı da kontrol ediyorum.
55434 dosyayı görüntüle
Sele borusunu söküyorum, hem sele borusunu hem de kadronun yuvasını bezle temizliyorum. Çok çok az olacak şekilde gresleyebiliriz.
55435 dosyayı görüntüle
55436 dosyayı görüntüle
Sele kelepçesini aynı jant mandalları gibi sıkıyoruz.
55437 dosyayı görüntüle
Genel bisiklet bakımı, temizliği ve kontrolü hakkında bir konu açmak istedim. Daha önce tecrübeli arkadaşların konuları vardı fakat fotoğrafları silinmişti. Biraz daha güncel bir konu olsun, kendim evde nasıl yüzeysel olarak bakım yapıyorum göstermek istedim. Mutlaka tecrübeli arkadaşlarımızın kendilerine özgü yöntemleri vardır, ben kendi yöntemimi aktarıyorum
Görüldüğü üzere elimizde pis ve bakımsız bir dağ bisikletimiz var:
55421 dosyayı görüntüle
Arkadaşım Kaya bisikleti ile pek ilgilenmiyor. Bisikletsiz kaldığım geçen hafta ondan ödünç aldım bu bisikleti. Temiz ve bakımlı şekilde teslim ederek teşekkür edeceğim kendisine.
Hadi bakalım
Hazırlığımız tamam.
55422 dosyayı görüntüle
Önce genel bir temizlik ile başlamak istedim; hafif ıslak bir bezle birçok yeri sildim. Toprak ve çamur kalıntılarından arındırdım bisikleti yüzeysel olarak.
Maşa dağ bisikleti için çok önemli. Ben de maşanın basit temizliğini bitirdikten sonra bacaklarını özenle temizliyorum. O-ring denilen halka kısımların temizliği en can alıcı nokta.
55423 dosyayı görüntüle
Temizlendikten sonra bu bölüme çok çok az makine yağı damlatıyorum.
55424 dosyayı görüntüle
Sonra gidondan bastırarak maşanın esnemesini sağlıyorum. Görüldüğü üzere pislikler çıkmaya devam ediyor.
55425 dosyayı görüntüle
Temiz hale gelene dek, maşayı sonuna kadar esnetip esnetip çıkan pislikleri bezle siliyorum. Gidondan kilitleme kolunu da kontrol etmeyi ihmal etmiyorum, tel gergin, kilitleme çalışıyor.
55426 dosyayı görüntüle
Şimdi diğer önemli noktaları kontrol ederek devam ediyorum. Furç kontrolü yapıyorum, frene basılı tutarak bisikleti hafifçe öne arkaya hareket ettiriyorum. Biraz boşluk var.
Önce alttaki şaft borusunu tutan iki vidayı gevşetiyorum. Ardından görünen ana vidayı çok fazla sıkmadan, boşluk kalmayacak ama gidonun rahat dönmesini sağlayacak kadar uygun ayarlıyorum. Bisikletin önünü elimle kaldırarak, gidonun rahat dönmesine de bakıyorum. O ilk olarak gevşettiğimiz aşağıdaki iki vidayı sıkmayı unutmuyoruz. İşlem tamam.
55428 dosyayı görüntüle
Kadro kulağı bakım zamanında en fazla gözden kaçırılan yer oluyor. Malesef birçok bisiklet tamircisi bile bu hatayı yapıyor. Kulak vidasındaki gevşeme, vites sorunlarına ve hatta kulağın yamulmasına veya kırılmasına yol açabiliyor. Gevşeyen vidayı insanca sıkıyoruz, abanmadan Hassas oluyor bu vidalar.
55429 dosyayı görüntüle
Jant mandallarına da bakalım. Çok çok fazla sıkı olmamalı fakat gevşek hiç olmamalı. Önce mandalın sıkılığını ayarlıyorum, ideal sıkılığı sağladım. Şimdi tekrar açıyorum mandalı; yukarıdan gidona tam ortadan dengeli şekilde bastırarak, jantın maşaya doğru konumda oturmasını sağlıyorum. Tek elle bastırırken diğer elimle de mandalı sıkıyorum.
Arka tarafa da aynı uygulama tabi Burada amaç, fren ayarı için tekerlerin en uygun konumda olması.
Lastiklerin havasına, jant tellerinin gerginliğine, jantların akort durumunu da inceliyorum. İyi durumdalar. Lastikleri pis bıraktım, açıkçası boşuna uğraşmak istemedim. Hala kış aylarındayız, yine çamur olabilir diyerek kaytarıyorum müsadenizle Zaten önemli olan bisikletin düzgün çalışması.
55430 dosyayı görüntüle
Aynakolun vidalarını ve orta göbeği kontrol ediyorum elle. Hafifçe kol kısmını fotoğraftaki gibi pedala basar konumda tutarak, sağa sola doğru boşluk var mı diye inceliyorum. Güzel haber, boşluk yok.
55431 dosyayı görüntüle
Bir de pedallara bakalım. Sağa sola oynatmaya çalışarak pedal göbeğindeki durumu inceliyorum, ayrıca dönüşüne de bakıyorum. Pedalların aynakola monte edilen yerlerinin gevşek olmaması lazım,
hem aynakolun pedal yuvasının ömrü için hem de bizim ömrümüz için Sıkıyoruz. Burası da tamam.
55432 dosyayı görüntüle
Şimdi sele ve sele borusu kontrolü. Birçok bisikletin çıtırtı kaynağı burasıdır. Seleye önden ve arkadan yükleniyorum, çıtırtı var mı diye dinliyorum. Ses yok. Fakat olsaydı seleyi sele borusundan ayırıp her bir kısmı bezle silecektim.
55433 dosyayı görüntüle
Fotoğraftaki görünen vidayı da kontrol ediyorum.
55434 dosyayı görüntüle
Sele borusunu söküyorum, hem sele borusunu hem de kadronun yuvasını bezle temizliyorum. Çok çok az olacak şekilde gresleyebiliriz.
55435 dosyayı görüntüle
55436 dosyayı görüntüle
Sele kelepçesini aynı jant mandalları gibi sıkıyoruz.
55437 dosyayı görüntüle