Arka vites ayarı

Spartiat

🌲🌳🚴🚴🚴🌳🌲
Kayıt
10 Ekim 2019
Mesaj
4.508
Tepki
11.938
Yaş
49
Şehir
İzmir/Karşıyaka
İsim
H. Barış NEVRES
Başlangıç
1986—87
Bisiklet
Diğer
13-14 yasindan kucuk cocuklara vitesli bisiklet almak bence dogru bir karar degil. Cunku o yaslara kadar vites olayinin mantigini kavrayamiyorlar. Vites kullanmayi bilseler bile bunu kullanmayi gerektirecek rotalarda :) zaten kullanamiyorlar. Dolayisiyla cocugun vitese ihtiyaci yok.
Ama ebeveynler bu durumu asla kabul etmiyor, illa vitesli olacak bisiklet. Ondan sonra o youtube kanali senin, bu usta benim, dolanip duruyorlar.
Hele bir de son zamanlarda "disk fren daha guvenliymis" lobisi cikti ki hic sormayin. Sanırsın cocuk disk frenli, destek tekerlekli bisikletle kartepe'den inecek.
Genelleme görünce dayanamıyorum :)
Oğlum 6 yaşında SS, 9 yaşında 7 vitesli bisiklet kullanmaya başladı (Scott Scale Jr.), 12 yaşında 21 vitesli şehir bisikleti, 13 yaşından itibaren Ultegra yol bisikletine geçti, şu anda 15 yaşında. O istisna desek, arkadaş çevresi de benzer yaşlarda benzer bisikletleri kullanıyor hep. Belki etkileşimle ilgilidir, bir toplulukta ne oluyorsa hızla yayılıyordur.
 
Scudo
Kayıt
23 Ekim 2022
Mesaj
5
Tepki
0
Yaş
48
Şehir
osmaniye
İsim
levent ercan
Başlangıç
2020—21
Bisiklet
Corelli
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
13-14 yasindan kucuk cocuklara vitesli bisiklet almak bence dogru bir karar degil. Cunku o yaslara kadar vites olayinin mantigini kavrayamiyorlar. Vites kullanmayi bilseler bile bunu kullanmayi gerektirecek rotalarda :) zaten kullanamiyorlar. Dolayisiyla cocugun vitese ihtiyaci yok.
Ama ebeveynler bu durumu asla kabul etmiyor, illa vitesli olacak bisiklet. Ondan sonra o youtube kanali senin, bu usta benim, dolanip duruyorlar.
Hele bir de son zamanlarda "disk fren daha guvenliymis" lobisi cikti ki hic sormayin. Sanırsın cocuk disk frenli, destek tekerlekli bisikletle kartepe'den inecek.
Hocam görüşünüze saygı duyuyorum ama şahsen ben sorduğum soruya yanıt arıyorum. Sizinki konsept değişikliği ile alakalı. Öyle bir değişikliğe niyetimiz yok.
Şimdi soruyu tekrar etmem gerekirse, vites değiştirme kolunu değiştirmek vites sorunlarını hafifletir mi?
 

MutluGezgin

Daimi Üye
Kayıt
22 Kasım 2021
Mesaj
339
Tepki
421
Yaş
46
Şehir
Niğde
İsim
Ali
Başlangıç
1983—84
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Vites geçişleri rahatlar mı?
Herşeyden önce iyi ayar lazım. Bütün markaların giriş seviyesi bisikletleri Çin malı vites ve vites kolları kullanıyor. Çok da küçümsememek lazım.

Ayar da bazen kaçıyor. Havaların ısınıp soğmasına göre de kablo az da olsa gerilip gevşiyor, o bile etkiliyor. O yüzden vites ayarında alt ve üst vida kullanımı ve kablo gerdirme olayını az çok öğrenirseniz daha rahat edersiniz.

13-14 yasindan kucuk cocuklara vitesli bisiklet almak bence dogru bir karar degil.
7 yaşımdaki oğluma vites kullanımını ve mantığını öğrettim. Arkadaşları ile buluştuğunda genelde hep 1'inci ve 2'inci vitesi kullanıyor. Ama onu bazen bisiklet sürmeye çıkarıyorum ve sürekli doğru viteste gitmesini sağlıyorum. Hızlı gitmek istediği zaman vites yükseltiyor, yani gayet de farkında ve kullanıyor.

Çocuk, benden ve arkadaşlarından 21-24 vites görüyor, o da istiyor ama bir sene daha 20 jant ve 6 vitesli bisiklete binecek diye anlaştık. Bizim sitede çocukların bindiği bisikletler hep kron xc serisinden 75 ve 100 oldu. Parayla reklam yapsalar bu kadar bisiklet satamazlar.

Disk fren olayına ise katılıyorum. Velinin yönlendirmesi de önemli tabi ki...
 

kimbell71

Aktif Üye
Kayıt
12 Temmuz 2021
Mesaj
102
Tepki
103
Yaş
52
Şehir
Bursa
Başlangıç
1980—81
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Diğer
Herkese iyi forumlar öncelikle. Arkadaşlar sağolun varolun, sizler sayesinde bisikletimdeki ufak tefek ayarları bugün kendim yapabildim. Küçük bir sorunum daha var sizlere danışmak istediğim. Bende van rysel edr af 105 var. Arka ruble microshift, geri kalan bütün donanım 105 set. Rublede 5.dişlide bir yer var, zincir dişliden ayrılırken tık tık ediyor o bölümde. Zannederim dişte bir sorun var. Nasıl hallederim bu meseleyi yardımcı olursanız sevinirim.
 
Kayıt
15 Haziran 2020
Mesaj
61
Tepki
79
Yaş
34
Şehir
İzmir
İsim
Kerem Tarık
Başlangıç
2004—05
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Anlayan bilenlere bir soruda ben sorayım.

Vites sistemim 2x11, arka aktarıcım rdu6020-11. Arka aktarıcıda geçişlerde küçük dişlilerde değilde büyük dişlilerde (26'dan 30'a, 30'dan 34'e, 34' den 39'a, 39'dan 45'e) hemen hemen 3/4 pedal da (tam turdan çeyrek eksik) vites geçişi tamamlanıyor. Haliyle yokuş yukarı çıkarken vites değiştirmek işkence oluyor. Çatırtı çuturtu olmuyor ancak, hem tork kaybı/hız kaybı/kadans kaybı can sıkıyor. Bunu sadece aynakol küçük dişlideyken (22) yapıyor, büyük dişlide (36) herhangi bir sorun yok. Zincir hattı ön 22 arka 34'de ip gibi düz görünüyor, çapraz filan değil.

Diğer her türlü kombinasyonda vites değiştirme gayet hızlı oluyor.


- Bir çok kez vites ayarı yapıldı.
- Zincire bakla eklendi/bakla çıkarıldı.
- Geometride sıkıntı yok, q-faktör filan kadroya uygun.
- Sadece bisikletimin çeki borusu uzunluğu normalden biraz uzun (50cm) sebep bu olabilir mi? Veya arka aktarıcı arızalı diyebilirmiyiz?
 

Can Çelik

🛠 🛠 🛠
Kayıt
20 Eylül 2019
Mesaj
3.399
Tepki
6.995
Yaş
39
Şehir
İstanbul
İsim
Can Çelik
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Fixed Gear
1 - Koldan komut verince, üst dişlinin bir dişinin zinciri kapmasından önce, bir süreliğine zincirin dişliye sürtme sesi geliyor ise, bu vites kademelerinin (indexlerinin) bir miktar sağa kaymış olduğunu gösterir. Vites ayarı gerektirir.

2 - Kulağın (ing. hanger) o ruble için fazla uzun olması. Böyle olduğunda üst dişlinin zinciri kapması bir miktar gecikir çünkü attırıcının üst makarası dişliye yeteri kadar yakın değil. Attırıcının üst makarası "zinciri en büyük dişliye ucu ucuna atabilecek" mesafede olmalı. Dişli-makara mesafesi arttıkça (makara yere yaklaştıkça) zincir atma performansı düşüyor.

Belki de bisikletin çekiş sisteminde yapılabilecek bir iyileştirme yok. Hız kaybından bahsedince, "tırmanırken vites küçültmenin incelikleri" ni bilmediğine ihtimal verdim. Tırmanırken vites küçültmek için bir süreliğine kendini çok zorlayıp kendine hız kazandırmalısın. Sonrasında "pedal çeviriyor ama zincir yüksüz halde" iken koldan komut vermelisin. Zincir üst dişliye sarıldığı o 1 saniye boyunca zincire yük binmemeli. Yani zincir geçişini zincire yük binmeden tamamlayabilecek kadar bir hız vermelisin kendine. Otomobildeki ara gazı vermek gibi düşün. Otomobil debriyaja basılı sürede tahriksiz kalacağı için haliyle bir miktar yavaşlayacak. Biz de bunu kompanse etmek için kısa bir süreliğine o vitese göre yüksek sayılacak bir hız veriyoruz.
 
Son düzenleme:

Spartiat

🌲🌳🚴🚴🚴🌳🌲
Kayıt
10 Ekim 2019
Mesaj
4.508
Tepki
11.938
Yaş
49
Şehir
İzmir/Karşıyaka
İsim
H. Barış NEVRES
Başlangıç
1986—87
Bisiklet
Diğer
Anlayan bilenlere bir soruda ben sorayım.

Vites sistemim 2x11, arka aktarıcım rdu6020-11. Arka aktarıcıda geçişlerde küçük dişlilerde değilde büyük dişlilerde (26'dan 30'a, 30'dan 34'e, 34' den 39'a, 39'dan 45'e) hemen hemen 3/4 pedal da (tam turdan çeyrek eksik) vites geçişi tamamlanıyor. Haliyle yokuş yukarı çıkarken vites değiştirmek işkence oluyor. Çatırtı çuturtu olmuyor ancak, hem tork kaybı/hız kaybı/kadans kaybı can sıkıyor. Bunu sadece aynakol küçük dişlideyken (22) yapıyor, büyük dişlide (36) herhangi bir sorun yok. Zincir hattı ön 22 arka 34'de ip gibi düz görünüyor, çapraz filan değil.

Diğer her türlü kombinasyonda vites değiştirme gayet hızlı oluyor.


- Bir çok kez vites ayarı yapıldı.
- Zincire bakla eklendi/bakla çıkarıldı.
- Geometride sıkıntı yok, q-faktör filan kadroya uygun.
- Sadece bisikletimin çeki borusu uzunluğu normalden biraz uzun (50cm) sebep bu olabilir mi? Veya arka aktarıcı arızalı diyebilirmiyiz?
Aynakol (link) , ruble de (link) olmalı.

Bisiklet (link) bahsedip 2x11'e çevirmeyi planladığınızı yazdığınız (link) mu?

Diğer vites bileşenleri neler?
 
Kayıt
15 Haziran 2020
Mesaj
61
Tepki
79
Yaş
34
Şehir
İzmir
İsim
Kerem Tarık
Başlangıç
2004—05
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
@Can Çelik cevap için teşekkür ederim, vitesi dediğiniz gibi yokuşa gelmeden hallederim, yokuş içerisinde de kadans arttırıp değiştiririm. Sorunum bundan ziyade sadece üst dişlilerde değişim süresi uzun, bisikletin orjinalinde yanlış hatırlamıyorsam en büyüğü 36 olan kaset vardı. Bisiklet yanımda değil, haftasonu kadro kulağı uzunluğuna ve en büyük dişlideyken aktarıcı üst makarasının konumunu kontrol edeceğim. Videoda çekeyim sizde fikir verebilirsiniz.

@Spartiat hayır o bisiklet değil, henüz onu getiremedim, bisiklet alındı ancak daha Türkiye'ye getirilemedi. 15 ocak gibi inşallah. Evet set olarak (göbekler dahil) komple u6000 seti.
 

mostrider

Üye
Kayıt
13 Temmuz 2021
Mesaj
99
Tepki
92
Yaş
38
Şehir
İstanbul
İsim
Ersin
Başlangıç
1991—92
Bisiklet
Cannondale
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Selamlar, arka aktarıcı en büyük dişliden bir alta geçmeye çalıştığımda geçmiyor ve cır cır şeklinde bir ses çıkıyor. Eğer bir tık daha düşürürsem bir alta değil iki alta inmiş oluyor. Tam tersi yönde küçük dişliden yukarıya doğru vitesi düşürdüğümde ise geçişler sorunsuz. Sadece en büyükten bir sonrakine inerken sorun yaşıyorum. Kendim düzeltmeye çalıştığımda ya daha kötü duruma getirdim ya da en fazla aynı yere geri dönmüş oldum.

Bisiklette 105 set var. Ruble sunrace ve 11'li.
 

Spartiat

🌲🌳🚴🚴🚴🌳🌲
Kayıt
10 Ekim 2019
Mesaj
4.508
Tepki
11.938
Yaş
49
Şehir
İzmir/Karşıyaka
İsim
H. Barış NEVRES
Başlangıç
1986—87
Bisiklet
Diğer
Selamlar, arka aktarıcı en büyük dişliden bir alta geçmeye çalıştığımda geçmiyor ve cır cır şeklinde bir ses çıkıyor. Eğer bir tık daha düşürürsem bir alta değil iki alta inmiş oluyor. Tam tersi yönde küçük dişliden yukarıya doğru vitesi düşürdüğümde ise geçişler sorunsuz. Sadece en büyükten bir sonrakine inerken sorun yaşıyorum. Kendim düzeltmeye çalıştığımda ya daha kötü duruma getirdim ya da en fazla aynı yere geri dönmüş oldum.

Bisiklette 105 set var. Ruble sunrace ve 11'li.
Gerginlik fazla gibi görünüyor.
Vitesi 11'e alın, zincir önde büyük dişlide olsun. Vites telini gevşetip arka attırıcı bacağını elle rubleye doğru yaklaştırmaya çalışarak attırıcı üst makarası ile rublenin en küçük dişlisinin aynı hizada olduğundan emin olun, aynı hizada değilse üst sınır ayarını yapın.
Zinciri önde küçük dişliye alın, attırıcıyı elinizle en büyük dişliye doğru en sona kadar bastırarak bu sefer attırıcı üst makarasının en büyük dişliyle aynı hizada olup olmadığını kontrol edin, hizalı değilse alt ayar vidasıyla hizalayın.
Hizalıysa/hizalandığında çok abanmadan ama boşluk da kalmayacak şekilde teli gergin şekilde bağlayın. Vites değiştirerek en büyük dişliye kadar gelmeyi deneyin. Dişli büyütmeye çalışırken tıkırdıyor ama geçmiyorsa gerginlik vidasıyla gerginliği arttırın, kolayca geçiyor ama sonraki dişliye geçecekmiş gibi sürtüyorsa gerginliği azaltın. En büyük birkaç dişli için zinciri önde küçük dişliye alabilirsiniz, bazı tamirciler nasılsa çapraza düşülmeyeceği için öyle yapıyor ama normalde arkadaki 11 dişlinin öndeki her iki dişliyle de sorunsuz çalışacağı şekilde ayarlanabilir.

(link) , sayfa 12'den itibaren 21'e kadar. Bu kılavuzda gerginlik ayarı biraz daha detaylı ama kabaca yukarıdaki gibi.
 

mostrider

Üye
Kayıt
13 Temmuz 2021
Mesaj
99
Tepki
92
Yaş
38
Şehir
İstanbul
İsim
Ersin
Başlangıç
1991—92
Bisiklet
Cannondale
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Teşekkürler @Spartiat , kontrol ettim düzgün gibi fakat yine de bir pürüz var gibi
 
  • Beğen
Tepkiler: Spartiat

mostrider

Üye
Kayıt
13 Temmuz 2021
Mesaj
99
Tepki
92
Yaş
38
Şehir
İstanbul
İsim
Ersin
Başlangıç
1991—92
Bisiklet
Cannondale
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Teşekkürler @Spartiat , kontrol ettim düzgün gibi fakat yine de bir pürüz var gibi
Belki bir başkasına faydası olur. @Spartiat yönlendirmesiyle kontrollerimi yaptım ayarlar doğru gibiydi. Fakat problem devam ediyordu. Sonra H ve L ayarı yapılan vidaların dışında bir üçüncü vida fark ettim. Bu Vidayı sıkınca aktarıcı rubleden uzaklaşıyor yani aşağı yöne doğru yay uzuyordu. Gevşetince ise tam tersi aktarıcı rubleye yaklaşıyor. Benim sorunum bu vidanın gevşemiş olmasıydı. Aktarıcı neredeyse rubleye temas edecek kadar yükselmişti. En büyük dişliden bir alta geçerken zincir için yeterince boşluk oluşmuyordu. Biraz mesafeyi açınca sorun düzeldi.

Tabi yanlış düşünmüyorsam aktarıcı ve ruble arası çok açılırsa bu sefer geçişler sessiz ve pürüzsüz olmuyor. Tak tak diye sesli bir vites geçişi oluyor.
 

Eser_Yasar

Üye
Kayıt
10 Nisan 2024
Mesaj
1
Tepki
0
Yaş
16
Şehir
Eskişehir'de
İsim
Eser Yaşar
Başlangıç
2006—07
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Herkese iyi bayramlar arkadaşlar 4 gün önce giant talon 1 SLX aldım ve ben pek bisikletlerden anlamadığım için ben bunu vites ayarsız birkaç gün kullandım vites değiştirdiğim zaman çat çat ses geliyor yokuş çıkarken vites kendisini ya bir büyüğe yada bir küçüğe atıyor bayramdan sonra.bisikletciye götüreceğim acaba arka vites aktaracida yada herhangi bir malzemede sıkıntı cikarmi iyi bayramlar