düz maşa/eğimli maşa

hakano

Daimi Üye
Kayıt
4 Ekim 2007
Mesaj
376
Tepki
313
Şehir
ankara
Selam,

Ben gerci celik yol kadrolari icin soruyorum ama muhtemelen diger yol kadrolari icin de gecerlidir: uzerinde egimli masa olan bir bisiklete duz masa takilabilir mi? Yani kadro geometrisi sadece egimli masaya ayarlanmis olabilir mi? Bir de ustunlukler-zayifliklar yonunden duz masa-egimli masa karsilastirmasi yapabilir misiniz?
 
Scudo

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
Kadrolar yapılırken - Maşalarıda o kadroların geometrisine uygun olarak yapılırlar.
Yani o kadro için uygun maşa odur , o maşa ile doğru açıyı ve sürüşü yakalar kadro.
Başka maşa olmazmı ? Olur. ama bisiklet bir garip gözükür gözünüze - bi terslik olduğunu anlarsınız ( Bilen anlar diyelim )

Eğimli maşaların çok fazla çeşidi var ,
Bir arkadaşım kadro yapımı ile ilgili bir kitaba gömüldü son zamanlarda , orada bolca yer verilmiş konuya doğal olarak...

Şunu söyleyebilirim kısaca ; Açıları dik olan maşalar ve kadrolar sportif amaçlı üretilmişlerdir , bu sportif amaca pist bisikletleride dahildir.
Hatta bazılarında açı bile yoktur.
City Bike tadında , komfora yönelik , İngiliz tarzı bisiklerde yüksek açılı maşalar ile bolca karşılaşırsınız.
 

Selçuk Çilek

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Eylül 2007
Mesaj
693
Tepki
1.258
Şehir
Ankara
Bisikletle yol alırsınız ama geometri bozulur. Bozulduğunu nasıl anlarsınız? Akslar arası mesafeyi bozduğunuz için çok küçük boy kadrolarda olduğu gibi viraj dönerken ayak uçlarınız ön lastiğe sürtmeye başlar.
 
  • Beğen
Tepkiler: hakano

Burçak Erbil

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Eylül 2006
Mesaj
892
Tepki
2.691
Şehir
Istanbul
@Halil Uygun

Merhaba Halil,

O kitaba ben de gömüldüm :D ve de söylediklerine ek olarak kısaca bir açıklama geçecek kadar bilgi edindim..
Şöyle ki;
Furş ekseni (daha doğrusu head tube ekseni) yere tam olarak dik olmadığından; dümdüz bir maşa ile gidonu çevirdiğimizde, teker bir "yükselip alçalma" hareketi yapacaktır. Bunu bertaraf etmek için teker ekseni maşanın "steering tube" ekseninden bir miktar offset yapılır; bu offset değerine de "rake" denir. Gidon döndürüldüğünde tekerin hiç yükselip alçalmadığı duruma ise "neutral steering" denir. Bisikletin head tube açısına ve teker çapına bağlı olarak "nötr" steering veren tek bir rake değeri vardır.
Nötr steering rake'inden daha fazla değerler "understeering" daha az değerler ise "oversteering"e yol açar. (Yalnız bu kavramlar arabada kullanılandan biraz farklı)
Ancak kitapta yazana göre genelde maşalar bir miktar "oversteer" verecek şekilde tasarlanır, ve aslında sürüş açısından kullanılabilir sayılacak max rake değeri "nötr" değerdir. Understeer karakteristiğinde bir bisikleti döndürmek çok zor oluyormuş.

Yani buradan çıkan; aslında tek bir doğru rake değeri yoktur; ama düzgün sürüş verecek bir "aralık" vardır. Ama tabii ki rake bisikletin sürüşünü önemli derecede etkiler..

Şöyle;
Rake arttıkça bisiklet düz yolda daha stabil gider, ancak manevra yapmaya isteksiz olur; gidonu döndürmek için ektradan güç harcamak gerekir. (Tur bisikleti tarzı)
Rake azaldıkça ise bisikletin manevra kabiliyeti artar, gidon çok daha hassas olur ama düz yol stabilitesi azalır. (Pist veya criterium tarzı)

Düz maşaya gelince; düz maşada da aslında rake vardır; bu maşalar genelde çatalın başladığı yerden (yani fork crown'dan) açılıdır, veya açı olmasa bile en azından maşa kolları veya dropoutlar steering ekseninden bir miktar ileridedir. Steering tube ekseni ile teker ekseni arasındaki offset bu şekilde sağlanır.

Bunlardan ayrı olarak; Halil'in de söylediği gibi kavisli maşa düz maşaya göre biraz daha esnek olur, kavisin şekli bile hissiyatı değiştirir, ama bu sürüşe bence rake kadar farkedilir bir etki getirmeyecektir.

Neyse... Soruya geri dönersek; iki maşanın "rake" değerlerini iyi kötü ölçebilirseniz ve aynı civarlardaysa rahatça kullanabilirsiniz. Zaten iki maşa da aynı tarz olduktan sonra (yani ikisi de yol bisikleti maşası ise..) head tube açıları çok fazla değişmeyeceğinden, çok büyük bir fark yaratacağını sanmam. Ben kendi 49cm kadrolu bisikletime 60cm kadronun maşasını taktım (genelde kadro büyüdükçe maşa dikleştiğinden rake azalır) Sürüşü gayet güzel.
 

Bülent ÖZER

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Ağustos 2006
Mesaj
3.011
Tepki
2.822
Şehir
istanbul
Bisiklet
Colnago
Hemen hemen tüm maşalarda (yol bisikleti için konuşuyorum ) görünüş aldatıcıda olsa bir rake değeri vardır. rake :maşanın ön göbek miline yaptığı açı , bunlar 42 43 44 45 mm vs gibi değişebilir yani dik görünüşlü bir maşa ile eğimli bir maşanın rake değeri aynı olabilir arasındaki tek fark dik maşada açı şaftın dibinden verilirken eğimli maşada açı maşanın bacaklarından verilmiştir.Bunu 1980 lerin sonunda 1990 ların başında colnago master serisinde denemiştir ve çokça tutulmuştur. kendi bisikletimde de dik maşa kullanıyorum bir önceki eğimli maşam 43 mm idi şimdi kullandığım dik maşada 43 mm , sadece görünüşte farklılık var yani dik maşalar aslında dik değil onlarda eğimlidir..:in:



(link)
(link)


(link)
(link)


(link)(link)

(link)(link)
 

Burçak Erbil

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Eylül 2006
Mesaj
892
Tepki
2.691
Şehir
Istanbul
@Bülent ÖZER

Rake değeri bir "açı" değildir; "mesafe"dir.
Sizin resim üzerinde göstermek gerekirse; ;)

http://img6.imageshack.us/img6/8073/rake.jpg

Zaten çoğu MTB amortisöründe hiç açı yoktur; rake, fork crown offsetinden ve teker milinin maşa borularına olan offsetinden elde edilir.

Bu arada bisiklet güzelmiş :in:
 
  • Beğen
Tepkiler: hakano

Hakim Arslan

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Kasım 2008
Mesaj
2.382
Tepki
715
Yaş
37
Şehir
Adıyaman
Bisiklet
Giant
Düz maşanın tırmanışlarda iyi olduğunu biliyordum öyle mi acaba..?