@Halil Uygun
Merhaba Halil,
O kitaba ben de gömüldüm
ve de söylediklerine ek olarak kısaca bir açıklama geçecek kadar bilgi edindim..
Şöyle ki;
Furş ekseni (daha doğrusu head tube ekseni) yere tam olarak dik olmadığından; dümdüz bir maşa ile gidonu çevirdiğimizde, teker bir "yükselip alçalma" hareketi yapacaktır. Bunu bertaraf etmek için teker ekseni maşanın "steering tube" ekseninden bir miktar offset yapılır; bu offset değerine de "rake" denir. Gidon döndürüldüğünde tekerin hiç yükselip alçalmadığı duruma ise "neutral steering" denir. Bisikletin head tube açısına ve teker çapına bağlı olarak "nötr" steering veren tek bir rake değeri vardır.
Nötr steering rake'inden daha fazla değerler "understeering" daha az değerler ise "oversteering"e yol açar. (Yalnız bu kavramlar arabada kullanılandan biraz farklı)
Ancak kitapta yazana göre genelde maşalar bir miktar "oversteer" verecek şekilde tasarlanır, ve aslında sürüş açısından kullanılabilir sayılacak max rake değeri "nötr" değerdir. Understeer karakteristiğinde bir bisikleti döndürmek çok zor oluyormuş.
Yani buradan çıkan; aslında tek bir doğru rake değeri yoktur; ama düzgün sürüş verecek bir "aralık" vardır. Ama tabii ki rake bisikletin sürüşünü önemli derecede etkiler..
Şöyle;
Rake arttıkça bisiklet düz yolda daha stabil gider, ancak manevra yapmaya isteksiz olur; gidonu döndürmek için ektradan güç harcamak gerekir. (Tur bisikleti tarzı)
Rake azaldıkça ise bisikletin manevra kabiliyeti artar, gidon çok daha hassas olur ama düz yol stabilitesi azalır. (Pist veya criterium tarzı)
Düz maşaya gelince; düz maşada da aslında rake vardır; bu maşalar genelde çatalın başladığı yerden (yani fork crown'dan) açılıdır, veya açı olmasa bile en azından maşa kolları veya dropoutlar steering ekseninden bir miktar ileridedir. Steering tube ekseni ile teker ekseni arasındaki offset bu şekilde sağlanır.
Bunlardan ayrı olarak; Halil'in de söylediği gibi kavisli maşa düz maşaya göre biraz daha esnek olur, kavisin şekli bile hissiyatı değiştirir, ama bu sürüşe bence rake kadar farkedilir bir etki getirmeyecektir.
Neyse... Soruya geri dönersek; iki maşanın "rake" değerlerini iyi kötü ölçebilirseniz ve aynı civarlardaysa rahatça kullanabilirsiniz. Zaten iki maşa da aynı tarz olduktan sonra (yani ikisi de yol bisikleti maşası ise..) head tube açıları çok fazla değişmeyeceğinden, çok büyük bir fark yaratacağını sanmam. Ben kendi 49cm kadrolu bisikletime 60cm kadronun maşasını taktım (genelde kadro büyüdükçe maşa dikleştiğinden rake azalır) Sürüşü gayet güzel.