Zincirde bir atlama oluyor (sanırım)

BuRroM

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ağustos 2006
Mesaj
680
Tepki
218
Şehir
ANKARA
selamlar.. TREK 3900 bisikletim var.. sadece 180 km yapıldı ama bu sabah süreyim dedim ve zorlandığı zaman pedalın tak sesiyle bi an için boşaldığını farkettim(ilk kez böyle bir şey oldu) bisiklet sadece askeri lojman içinde küçük kardeşim tarafından kullanıldı.. yani herhangi bir kırılma vs. olamaz sanırım? sizce sorun neden kaynaklanıyor olabilir? bu arada 24 viteste de denedim değişik kombinasyonlarda ve hala oluyordu o atlamalar.. dişlilerin hepsini kontrıl ettim herhangi bir kırık yok.. evde tertemiz bir şekilde yatan bu bisiklette oluşan bu durum nedir nasıl düzelir yardım ederseniz sevinirim.. --BURAK--
 
Scudo

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Burak öncelikle bisikletin yeni ve sistemin aşınmadığını düşünerek zincirini yağlamanı ve özellikle arka attırıcının ayarlarını gözden geçirmeni öneririm ;).
 

Murat CER

Forum Bağımlısı
Kayıt
11 Ekim 2004
Mesaj
2.047
Tepki
1.134
vites ayarıdır Halil'in de dediği gibi.ancak küçük bir ihtimalle de olsa (ki yeni bisiklette olması çok çok zor) zincir uzunluğu fazla olunca bazen böyle bir soruna sebep olabiliyor.tecrübe ile sabit.
 

Hakan Yazman

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Ekim 2004
Mesaj
3.960
Tepki
5.442
Şehir
Alanya/İstanbul
Eğer zincir baklalarında sıkışma olduysa böyle bir sorun yapar. Anlamak için bisiklet dururken pedalı geri çevirin bir düzensizlik varmı zincirde...
 

Sinto

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Temmuz 2006
Mesaj
2.686
Tepki
2.052
@Hakan Yazman

o sorun bende var :( ruble geriye hareket etmiyor bazen ne yapmam lazım ?
 

emsey229

Daimi Üye
Kayıt
30 Ekim 2006
Mesaj
209
Tepki
70
Şehir
İdealtepe
@Hakan Yazman


Bazen boşta pedal cevirince birşey olmuyor zorlandığımı ses çıkarmaya başlıyor. Benim de böyle bir sorunum var yolda deli ediyor.
 

Gürsel A.

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Eylül 2004
Mesaj
1.387
Tepki
2.153
Şehir
İstanbul
her dişli konumunda atlama yapıyorsa kesin olarak Hakan'ın yazdığı gibi bir zincir baklası sıkışmıştır. Bu bisikleti yeni alanlarda çok sık olan bir durumdur ayrıca.. (Yalnış konumda pedala abanma sonucu olur genelde.) Bu mesela yokuş yukarı geç vites atmaktan olabilir. Yokuşun dikleştiği yerde zincir doğru konuma geçememitir, yarı yoldayken pedala yüklendiğinizde baklanın biri yamulabilir.

Bu yamuk veya sıkışık baklayı şöyle bulun: Zinciri arkada en küçük dişliye alın. (Bu arada diğer ayarların doğru olduğunu varsayıyoruz) pedalı geriye çevirirken zincirin vites makaralarından geçişini izleyin.sıkı bakla hemen kendini gösterecektir. Bunu düzeltmek için de zinciri yatay olarak elle kastırmak işe yarayabilir.(Yani ön-arka teker aksına dik kuvvetle zincirin o baklasını bükün.) İşe yaramazsa ya o baklayı sökün atın ya da eğer zinciriniz yeniyse yerine yeni bakla koyun..O noktaya biraz yağ damlatın..
Ama bu durum zincirin yağsız kalmasından olmaz.. İlle de zorlama ya da ilk montajda hata var demektir..

Bu yazdıklarım yeni sistem için geçerlidir.. Baklalar sağlam ise geriye başka seçenekler kalır.
1- Yeni zincir-eski kaset veya ayna dişli kombinasyonu
2- Eski zincir-çok eski kaset veya çok eski ayna dişli kombinasyonu..
(Ama kaydırmayan eski sistemde baklayı yamultursanız kaydırma zaten olur)

Zincir ayna dişlide kaydırıyorsa daha ince ve tınısı olan bir tak sesi çıkar. ("tak" diye değil de "tennnk" diye:)
Kasette kayıyorsa "tak" diye ses çıkar..Bu kaydırmanın nerde olduğunu gözle anlamak zor olabilir.
Genelde kasetin küçük dişlilerinde kayma olur. (Zincirin içine giren diş sayısı azaldığı için..)Bir de orta ayna dişlide..

Diğer bir not:
Viteslerini doğru kullanan bisikletçilerin genelde kasette en küçük değil de sonraki dişlileri ve orta ayna dişlisi daha çok aşınır genelde..(Çoğunlukla arazide binenler için)
 

Gürsel A.

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Eylül 2004
Mesaj
1.387
Tepki
2.153
Şehir
İstanbul
@emsey229
Bu durumda sesin cinsi önemli:
1A-Zincir en büyük ayna dişlide:
a-her pedalda "zırrr zırrr" ise ön vites teli gevşek olabilir.(zincir ön vites duvarının dışına sürtüyordur)
1B-Zincir orta ayna dişlide:
a-"zırr zırr" ise yine vites ayarı
b-yükteyken her pedalda "tık" ise:1-Chain Line (Zincir hattı) yalnış(orta mil kısa); zincir büyük dişlinin kapma tırnaklarına takılıyordur.2-Dişiller arasındaki pullar yalnıştır, zincir yine büyük dişlinin bir yerlerine takılıyordur..3- Ayna dişli peynirden :)yapılmıştır feci esniyordur.4- Bir dişli veya komple ayna dişli yamuktur..

2-Zincir yalnış montaj yapılmış olabilir. Yükte baklanın biri kopmak üzeredir.
 
  • Beğen
Tepkiler: CaylakPrens

Gürsel A.

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Eylül 2004
Mesaj
1.387
Tepki
2.153
Şehir
İstanbul
@sinto
Bunun nedeni:
1-Arka kaset ise :
a-Body'nin içi bozulmuş olabilir. (Body kasetin üzerine oturduğu tırtıklı silindir (Tırtıkları kaset varken görülmez)
b-Body ile jant telleri arasına bir cisim girmiştir

Arka kaset değilse (Ruble ise) iç mekanizma bozuk, çok yağsız/paslı olabilir

Her iki tip dişlide de:
1-Zincir hattı (Chain line) bozuktur.
2-Vites ayarı bozuktur
3-Vites kulağı yamuktur
4- Vites kafesi (makaraların olduğu yer) yamuktur.
5- Az bir olasılık ama maksimum ve minimum ayarları hafif kaçıktır..(eğer bu konumlarda geriye dönmede zorluk varsa)
 

emsey229

Daimi Üye
Kayıt
30 Ekim 2006
Mesaj
209
Tepki
70
Şehir
İdealtepe
@gürsel


Öncelikle böylesine güzel bir cevap için teşekkür ederim. Bence kesinlikle 2 numaralı madde ben de ondan şüpheleniyordum. Bazen de durduk yere pedal bile basmazken hatta bisikletin üstinde olmadığım bir zamanda zincir ayna koldan çıkıyor. Ben en iyisi senin yanına bir uğrayayım ;)
 

BuRroM

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ağustos 2006
Mesaj
680
Tepki
218
Şehir
ANKARA
çok teşekkürler arkadaşlar.. kusura bakamayın daha yeni açabildim bilgisayarı malum okul sınav.. söylediklerinizi haftasonu uygulayabilirim ancak.. bu arada bisiklette zorlanma vs. olduğunu düşünmüyorum.. belirttiğim gibi kardeşim kullanıyor:) neyse hepinize teşekkürler --BURAK--
 

Turhan Evci

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Eylül 2004
Mesaj
613
Tepki
313
Şehir
Fenerbahce/Istanbul
Süper bilgiler için Gürsel Akay'a teşekkür ederim.
Artık bisikletimi daha bilinçli kullanabileceğim.
 

Ender Alıcıoğlu

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Haziran 2006
Mesaj
2.405
Tepki
3.923
Şehir
Antalya
Herkese merhaba

Hazır bu topicte güzel sorular ve muhteşem cevaplar varken, bende birşey sormak istiyorum. tam bu konuyu gördüm, tandem bisikletimde balkondaydı, hemen aldım elime zincir sökme anahtarını ( Hayatımda ilk defa zincir söktüm, eskiden söktüğüm zincirler klipsliydi)
Çok zorlukla değişik bir pim buldum . Ama öbürlerinden pek farklı değildi.Ben de bu pim aradığım pimdir deyip söktüm.

Soru 1-Mutlaka hep aynı pimdenmi açmak gerekir zinciri? Yoksa hangi pim denk gelirse açılırmı?
Ve tek seferde o anahtarı takıp zincir pimini çıkardım. temizledim ve takmak için geldiğimde, zincirin yönünü karıştırdığımı anladım.

Soru 2 - Zincir mutlaka, söküldüğü yöndemi takılması gerekir?

Benim için çok önemli değil, çünkü arka dişilimi 1-2 gün içinde değiştireceğim, o zaman yeni dişliye yeni zincir takacağım. Arka dişli benim 7 li ve vidalı sistem olduğu için dişlimi ev ortamında sökemedim. Evde yeni dişlim hazırdı. Ondan zincirin yenisini takmaya kıyamadım.

Soru 3- Arka dişli ve zincirim yeni olunca , öndeki ayna dişilimide mi değiştirmem gerekir? Yoksa ayna dişliyi değiştirmeye gerek yok mu?

Aslında herhangi bir problem yok sistemde, ama hem 2000 km yol yaptım hemde arka dişliden bazen dik yokuş çıkarken uzun müddet çıkarsam tak tak diye bir ses geliyor , onun için dişli ve zinciri değiştireceğim.

Soru 4- Yeni aldığım zincirim shimano HG 50 ama eski zincirim KMC markaymış ölçtüğümde 4 bakla yeni zincirimin uzun olduğunu gördüm. Takarken bunu kısaltmam mı gerekir? Kısaltmam gerekirse demek 4. baklanın piminden çıkarıp 4 baklayı atacağım.

Güzel cevaplarınız için şimdiden teşekkür ederim.

Hoşçakalın.
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
1-) Hep aynı bakladan açmanın çok bir anlamı yok, hele hele oraki pim gevşerse başa bela olabilir :). En iyisi klipsi zincir kullanmak. Sram ve KMC zincirlerini bu şekilde üretiyor. En pratiği bence...

2-) Bu konuda da özel bir özen göstermeye gerek yok. Zaten zincirin yüzeysel aşınmasından çok zincirin 2 pimi arasındaki mesafenin uzaması, ömrünün tamamlandığı anlamına geldiği için hangi yönden takarsak takalım o mesafe değişmeyecek :) (offtopic: Baklalar arası mesafenin genişlemesi 0,075 mm'ye dayandığı anda o zincir bitmiş demektir :).

3-) Bu ayna kolun aşınma durumu ile ilgili aslında. Demir yapraklı olanlar neredese hiç aşınmıyor, ancak üst modellerdeki gibi aluminyum yapraklar söz konusu olunca aşınma da hızlı oluyor tabi ki. Ancak yine de bir kaç zincir, bir kaç rubleden sonra değişme zamanı onun da geliyor. Ancak ayna kol, ruble ve zincire göre çok daha "sesli" ve "sert" bir biçimde değişme zamanının geldiğini haber veriyor :). Anlamamak imkansız neredeyse...

Bir de zincir, ruble değiştirmek için ille de sistemde sorun olmasını beklememek gerekiyor. Uzun ömürlü kullanım için belirli periyodlar da bu zincirlerin değiştirilmesi gerekiyor. En sağlıklı yöntem, sürekli zincir ölçümü yapmak.
Zincir değiştirme periyodu sürücü ağırlığından IG, HG sistemine, sürüş tarzından tutun da sürüş alanına kadar bir çok değişken yüzünden farklılık gösterebilir.

4-) Marka önemli değil önemli olan gönüller bir olsun :). Şey yani modeller uyumlu olsun :D. Eski zincirin kısalığı gibi bir şeyden şikayetçi değilsen Ender Abi, yenisini de kısalt. Ancak ölçüt olarak ayna kol ve rubleyi en küçük dişliye getirdiğinde, arka vitesin alt bacağının yere paralel olması gerektiğini düşünebilirsin. Bu genel geçer bir yöntemdir, hep de işe yaramıştır :).
 
  • Beğen
Tepkiler: Mechanicstorm

Ender Alıcıoğlu

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Haziran 2006
Mesaj
2.405
Tepki
3.923
Şehir
Antalya
Halil'cim
Güzel ve aydınlatıcı cevabına çok teşekkür ederim. Zincirin yönü değişmesin diye pimi tersten takmaya uğraşıp durdum. Hemde tekerleği bile sökmeden zinciri taktım. Halbuki pimi kolay taraftan taksaymışım da olacakmış.
İşte sayenizde öğreniyoruz.
Çok teşekkürler.
İyi günler dilerim. Hoşçakal.
 

S26

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2007
Mesaj
2.741
Tepki
1.453
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Amoeba
merhaba,

ben de bu zincir uzamasıyla dişlileri aşındırması ve yeni zincir takınca atlama yapması hakkında bir şey sorayım:

zinciri baya bi uzun süre değiştirmemiştim ve haliyle aynakol ve ruble dişlileri zincirin şeklini aldılar. yeni zincir taktığımda ise atlama yapıyor. bana "eski zinciri kullanmaya devam et" dediler, "yeni takacağın zaman tüm sistemi değiştirirsin".

peki sistemi değiştirmeden kullanmak istesek inatla :D yeni zincirin dişlilerin şeklini alması yada eski dişlilerin yeni zincirin şeklini alması nekadar sürer, yada bu mümkün müdür, şekil değişikliği olur mu? yada eski, aşınmış dişlilere yeni zincir takıp atlama yapmadan kullanabileceğimiz bir yöntem var mıdır?

saygılar...
 

Fatih Buzgan

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Ekim 2004
Mesaj
2.562
Tepki
3.085
Şehir
İzmir
Aşınmış çekiş sistemine yeni zincir takılmaz,çünkü taktığınızda;
1) ya yeni zincir aşınmış sisteme uyum sağlayamayıp dişlileri kullanamayacaksınız,
2) ya da uyum sağlasa bile (uyum sağlaması çok düşük bir ihtimaldir) en kısa zamanda, o da aşınmış çekiş sistemine uyum sağlamak için kendini aşındıracak ve astarı yüzünden pahalıya malolacaktır.

İlk kaliteli bisikletim Trek 4300'ümün çekiş sistemini hiçbir değişiklik yapmadan 10.000km boyunca kullanmıştım, sonunda hem aynakol, hem ruble, hem de zinciri aynı zamanda değiştirmek zorunda kalmıştım :) Aman siz aynı hataya düşmeyin, hele hele 9'lu sistem kullananlar :)
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Zincir ölçümlerinizi ve gerektiğinde değişimlerini aksatmazsanız 3-4 zincir ile bir ruble, 3-4 ruble ile de bir ayna kol kullanabilirsiniz sanıyorum ;):
 

burgazz

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Temmuz 2005
Mesaj
865
Tepki
324
Şehir
Istanbul / Çapa
halil bu km lerde cok cabuk doluyor be kardesım bırınde 4000 bırınde 2000 kusur km(buna az bınmeye calısıyorum) yapmısım 1 senede bızım ısımız ne olacak :D