@burhan ilter
Yol, dağ- şehir- tur Bisikletleri arasında sağlamlık karşılaştırması yapamazsın.
Bu kamyonla ferrariyi karşılaştırmak gibi birşey.
Tur ve şehir bisikletlerini konu dışı bırak, çünkü her ikiside Yol bisikletinin amaçlı fakat biraz daha hesaplı versiyonu ( jant ebatları ve kadro geometrisi vs.) geriye dağ ve yol yarış bisikleri kalır, haa tabii birde Pist bisikletleri varki kimi zaman single/ fixed gear olarak şehirdede ve hatta patikada bile kullanılabilinilir, kaldıki bu kullananın becerisi ve zevkine/ seçimine bağlı.
Pist bisikletlerinin gerçek amacı olan pist'leri şimdi konu dışı bırakalım çünkü Türkiye' de bir tane bile yok.
Ama güzelim ülkemde dağ, bayır, orman çok. İşte dağ bisikleti orda çok işe yarar. Farklı disiplin, farklı keyif. Kadrosuda, lastiğide, jantıda farklılık gerektirir.
Lastik incelince jant riskemi girer? Girer tabii ! Bu alman gereken riske bakar, aynı lastikle kullandığın jantada bakar. " Hafif olsun diye" 1400 gr.(ön-arka) lık jantla İstanbul yollarında aşık atarsan ilk çukurda jantı eline alırsın, ama 32 tel örgü kalileli bir jantla 5yıl ayarda çekmeyebilirsin.
Amortisörlü maşalar kadro metal yorgunluğunu azaltıyorlarmı??
Sen metal yorgunluğunu hiç dert etme, ilk sıkı bir antramanda bacak yorgunluğu bütün "metalurji" dertlerini bir kenara bıraktırır.
Sağlamlık konusu: ( Aluminiumu bir kenara bırakalım) Titanium u unutmuşsun.
Günümüz tenolojisi ile inşa edilebilecek en sağlam kadro belkide "carbon fibre" kadrodur. Ama buda röletif, tıpkı sorularının "subjektif" oluşu gibi.
Günümüzde "çelik kadro" denince sağlamlık, "carbon" kadro denince hafiflik değerleri tartışılıyor.
900 gr. lık bir karbon kadro kesinlikle 1700gr.lık lugged çelik bir kadrodan zayıftır. Ama 1200 gr. lık bir karbon kadro en az ve hatta daha sağlam olabilir.
Kaldıki aynı karbon fiber ile 1400 gr. bir kadro imal edin ( birçok üst düzey pist ve time trial kadroları gibi) işte o kadro birçok çelik kadrodan çok daha sağlamdır.
Yol bisikletlerinin "nazikliği" ve pahalılığı.
Yol yarış bisikletlerini kastediyorsan pahalı olmaları normal, en üst teknolojinin indirgendiği yarış amaçlı makinalar bunlar, az sayıda üretiliyorlar ve en yüksek perfonmans amaçlı kullanım için hedeflenmişler, tıpkı Bugatti vs.
Naziklik konusu? Hafiflik ön plana çıktı çıkalı naziklik tartışılır ( "boru çapları 5 lik Pimaşı geçti") ama bu yinede bir zevk meselesi tabii.
İnan bana yol bisikletleri nazik görünseler bile muazzam sağlam ve hızlı makinalar: Eğer profesyonel bir sporcu senede 60-80000 kilometreyi dağ-bayır demeden yıllarca bu bisikletlerin üstünde çıkarabiliyorsa, yeri geldiğinde yokuş aşağı 100-120 kilometreye vurupta üstünde kalabiliyorsa o bisiklet sağlam demektir.
Nazik görünüşleri seni aldatmasın, they are mean machines.
Eh arada bir lastik değiştirmek istiyor tabii.
"5 lik Pimaş" (link)