Yol bisikletine binmeden bilinesi 7 şey!

Fırat Y.

Forum Bağımlısı
Kayıt
8 Temmuz 2014
Mesaj
884
Tepki
1.370
Şehir
samsun
Bisiklet
Focus
Bugün güzel bir yazıya rastladım ve bir kez daha farkına vardım ki yol bisikleti kullanmaya başlamak insanı farklı bir boyuta taşıyor , yol bisikletine geçmeyi düşünenlere güzel bir fikir verebilir.

Şehir bisikleti kullandınız, gezdiniz, tozdunuz ama yanınızdan yol bisikletiyle hızla gidenlere de biraz gücendiniz. Yemediniz, içmediniz ve kendinize benzer bir “canavar” aldınız. Sürpriiiiz! Bazı şeyler fazlasıyla farklıymış değil mi? Sürprizlere her zaman açık olun ama böyle bir çılgınlık yapmadan önce deneyimlerimizi okuyun. Zararlı çıkmazsınız!

1- Konfora elveda!
Yeni oyuncağınıza bindiğiniz anda birçok konforlu ayrıcalığınızı kaybettiğinizi anladınız, değil mi? Şehir bisikletleri günlük koşuşturma içinde kısa mesafeleri pedallayarak aşmak için tasarlanır ve üretilirler. Tasarımcılar hız ve performanstan ziyade kullanıcıların rahatlığını önemser. Dayanıklı olmaları önemlidir; bu yüzden daha kalın ve ağır malzemeden üretilirler. Çukurlara girip çıkarken sıkıntı vermemesi için amortisörlü modeller tercih edilir. Birçok şehir bisikletine çamurluk takılır; bir toplantıya sırtınız çamurlu girmek istemezsiniz! “Hızlı çocuk”ta ise bu ayrıcalıkların hiçbiri yoktur. Onun tek derdi biraz daha tempolu gidebilmenizdir. Üstelik sürüş pozisyonu da ister istemez bedeni biraz zorlayıcıdır. Bu yüzden ilk başlarda sadece metal çubuklar üzerinde pedal çevirdiğinizi düşündüğünüz çok olacak. Merak etmeyin, yalnız değilsiniz!

2- Pedal iyi de kilidi kötü!
Keyfinize, amacınıza, boyunuza göre bir yol bisikleti buldunuz. Sıra pedal ve ayakkabı almaya geldi. Evet, yol bisikletleri pedalsız satılır ve tıpkı bisikletler gibi çeşitli amaçlara göre farklı kalitede modellere sahiptir. Yol bisikletinin pedalları ayağa kilitlenir. Bu sayede hem eski usulde olduğu gibi bastığınızda güç üretirsiniz, hem de çarkı döndürüp ayağınızı çekerken. Kilitli pedallar dizlerin çalışmasını iki aşamaya böldüğü için de daha sağlıklıdır. Böyle bir pedalı alınca, yanında bedava vermeseler de bir de bisiklet ayakkabısı edinirsiniz. Ayakkabının altındaki aparat, pedala kilitlenir ve ayağınızı yerden keser. Tam anlamıyla! Giderken bir sorun yoktur ama aniden durmak gerektiğinde ayağınızı topuk bölgesinden başlayan bir hareketle pedaldan çıkartamazsanız yere yapışırsınız! Zamanla bunu da öğreneceksiniz.

3- Yoksa bisiklete binmeyi bilmiyor muyum?
Pedala bir şekilde alıştınız da o incecik tekerlekler yok mu? İnsanı bisiklete binmeye başladığı ilk günlere götürecek kadar hassastırlar. Aslında yol bisikletlerinin yol tutuşları, aerodinamik yapıları sayesinde şehir bisikletlerinden daha iyidir ama hafiflik ve performans peşinde gitmeleri için daha ince tekerlek kullandıklarından ilk günlerde sürücüsüne sürekli düşme korkusu yaşatırlar. Özellikle viraj alırken ve iniş yaparken dikkatinizi yola değil de tekerleklere verdiğinizde nasıl olup da düşmediğinizi düşünmeye başlayabilirsiniz. Böyle yapmayın! Kendinize ve altınızdaki arkadaşınıza güvenin; ikiniz de bu yolu iyi biliyorsunuz.

4- Şu frenler diyorum, niye bu kadar uzakta?
Yol bisikletinin gidonu hem yokuş tırmanmak hem de iniş yapmak ve sprinte kalkmak için farklı pozisyonlarda tutuşa göre düzenlenmiştir. Yokuşlarda gidon başlarında tutmak doğruyken, diğerlerinde gidonu alttan tutarsınız. Frenler de hızla giderken daha rahat kullanılabilsin diye yine alt taraftadır. Bu da özellikle tutuş için gidon başını tercih ettiğinizde parmaklarınızın frene yeterli gücü veremeyeceğini düşündürtebiliyor. Şehir bisikletlerinde fren hakimiyetine göre biraz yutkunarak durumu kontrol altında tutabilirsiniz! Panik yok, buna da alışacaksınız.

2.jpg

5- “Şimdi ben kaçıncı vitesteyim!”
Şehir bisikletlerinin konforlu yapısında gidonun geniş olması ve üzerine tüm sülalenizin resmini koyabilecek genişliğinin bulunması iyidir. Bu sayede gidonda iki vites göstergesine yer bulmak zor olmaz. Muhtemelen eski bisikletinizi size satan arkadaşlar “Bunu 2’ye getirdiğinde, bunu da 3-4-5’te kullan. Yoksa zincir fazla çapraz kalır ve atar” diyerek sizi uyardılar. Siz de gözünüzün önündeki iki göstergeyi rahatça kullandınız. Bravo! Ama şimdi işler değişti, çünkü böyle göstergeler artık hayatınızda yok. Özellikle ciddi bir yokuşa gelirken o yokuşun harcı ikiliyi bulmak için deneyime ihtiyacınız olacak. Bu yeteneği kazanırken şu iki yola başvurun. Başınızı eğin, acaba zincir istediğiniz dişlilerde mi diye çarklarınıza bakın. Ya da parmak hesabı yapar gibi arka tarafı en büyük dişliye gelecek şekilde hızlıca küçültün, sonra sayarak istediğiniz ayarı yapın. Bir süre sonra bacaklarınız size doğru viteste olup olmadığınızı söylemeye başlayacak.

6- Şimdi alışveriş zamanı
Şehir bisikletiyle de spor yapmak elbet mümkün; ama daha çok ulaşım amacıyla kullanıldığından “bisikletçi” kıyafetleri ve ekipmanlarını kullanan pek fazla olmaz. Ne zaman yol bisikletine geçilip biraz daha performans odaklı pedal çevrilmeye başlansın değişen tek şeyin bisiklet olmayacağı ortaya çıkar. Örneğin şehirde kasksız bisiklete binenler vardır ama bir sporcuyu asla kasksız göremezsiniz. Kafanıza uygun, hava geçişlerinin doğru olduğu, sağlam bir kask edinmeniz şart olacak. Terinizi çeken bir forma, soğuklar için aynı özellikle içlik, rüzgarı ve yağmuru kesecek bir dış katman giysisi, inişlerde gözlere yabancı cisimlerin kaçmasını engelleyecek bir gözlük, efor değerlerini ve zamanları ölçmek için uygun aparatlar mutlaka gündeminize gelecek. Ve evet; o bisiklet taytını giyeceksiniz! Soğuklar için uzun, diğer havalarda kısa taytları giyeceksiniz ve ne kadar rahat ettiğinizi göreceksiniz. Zaten zamanla iyice forma girip bacaklarınız kaslanıp incelirken bu taytların çok da yakıştığını fark edeceksiniz!

1.jpg

7- Bugüne kadar aklım neredeydi?
Buraya kadar okudunuz ve yeni bisikletinizi satışa çıkartmaya karar verdiyseniz durun! Merak etmeyin, doğru yoldasınız; sadece kendinize biraz zaman vermelisiniz. Kısa sürede yeni bisikletiniz de vücudunuzun bir parçası haline dönüşüp sizi yabancılaşmadan kurtaracak. Gündelik hayatta bir yerden bir yere gitmek, arkadaşlarla laflayarak sahilde pedal çevirmek, küçük çocuğunuz varsa arkaya monte ettirdiğiniz koltukta onu taşımak harika şeyler ama iş sportif amaçlara geliyorsa yol bisikleti tercihi yapmanız en doğrusu. Düşünün; ciddi anlamda daha hafif bir bisiklete bineceksiniz. Bu sayede bacaklarınız ve dizlerinize çok daha az yük binecek; bunun da anlamı hızlanmanız ve sakatlık riskinden uzaklaşmanız. Hızlandıkça temponuzu artırmak için kendinizi biraz daha zorlayacaksınız ve daha iyi performans sergileyerek hedeflerinizi tutturacaksınız. Yaya ve araç trafiğine girdiğinizde çok daha seri hareket etmeye başladığınızı fark edeceksiniz. O çıkılmaz yokuşları rahatça tırmandığınızı görüp kendinizle gurur duyacaksınız. Bisikletinizi iki, üç kat omuzlayıp merdivenlerde taşırken aradaki kilo farkı bile sizi mutlu etmeye yetecek. Hele şehir bisikletinizi satmayıp onu da diğer amacınız için bir kenarda tuttuysanız dünyanın en keyifli bisikletçisi olmanız garanti!

Kaynak: (link)
 
Scudo

Enes Dökmen

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Mayıs 2015
Mesaj
1.093
Tepki
769
Şehir
Bursa
İsim
enes dökmen
Bisiklet
Mosso
evet bende eskiden dağ bisikleti kullanırken hayatta tayt giymem. diyordum. ama şimdi giyiyorum. gerçekten tayt rahatmış. yol bisikletine geçtim. bisiklet için alışveriş yapmaya başladım.
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
6. şık dışında evet bazılarına inanıyorum ama sırf yol bisikletine biniyorum diye yok tayt,yok spd pedal, yok bu, yok şu geçsinler o işi.
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
Kullanıyorum ama bu dayatmalar sanki bir otoriteymiş gibi lanse edilenlere ve edenlere acayip kıl kapıyorum.
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
@Fırat Y. Formam var yahu taytımda var yok değil gözlük kask hepsi mevcut kimseyede karışmam saygı duyarım beni ilgilendirmez karışmam ama bazı tipler var en pahalısını,en markasını en iyisini alınca ''god mode''oluyorlar.bende koşarak kaçıyorum.
 

C. Tiryaki

Daimi Üye
Kayıt
15 Nisan 2014
Mesaj
233
Tepki
501
Yaş
36
Şehir
Göztepe / ISTANBUL
Bisiklet
Scott
Ve hayır; o bisiklet taytını GİYMEYECEĞİM. Basketbol şortu ya da deniz şortu ile tiril tiril biniyorum. Sıkıntı olur mu?

Bisiklet işinde sevmediğim iki şeyden biri tayt goygoyu. "Taytsız bisiklete binilmez". Lan nasıl binilmez? Gayet güzel biniyorum. Ve evet yol bisikletine biniyorum.
Allah aşkına şu tayt ve "yollarımız malum, o yüzden mtb kullanıyorum" saçmalıklarını bi kenara bırakın.

Sanırım millet ne der hapishanesinden tam olarak firar edemeyenler bunu yapıyor... Mtb muhabbeti de pişmanlığın dışa vurumu galiba.

(@Fırat Y. genelden bahsediyorum. Size değil yazdıklarım. Ayrıca paylaşım için teşekkürler.)
 

C. Tiryaki

Daimi Üye
Kayıt
15 Nisan 2014
Mesaj
233
Tepki
501
Yaş
36
Şehir
Göztepe / ISTANBUL
Bisiklet
Scott
@drumbanger Yol bisikleti ile 60, şehir bisikleti ile 80-90.

Yalnız şu var; "Ve hayır; o bisiklet yatyını GİYMEYECEĞİM." derken bisiklet kullanıcıları ve bazen de satıcıları tarafından yapılan dayatma ve abartmadan bahsediyorum. Yoksa herhangi bir yere "asla ve asla tayt giymeyeceğim" şeklinde bir taahhütüm olmadı. Bisiklet taytı rahat mıdır? Elbette rahattır. Giyet miyim? Olabilir. Peki bahsettiğim km miktarı kadar yapılacak turlarda şart mıdır? Hayır. (Bence)
 

Berke

Road Bike Cyclist
Kayıt
21 Haziran 2013
Mesaj
5.419
Tepki
5.964
Yaş
26
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Bianchi
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@C. Tiryaki
Rahatlıktan ziyade sağlık için giymek lazım aslında. Yol bisikleti ile 60 km ciddi bir rakam sayılır sağlığınız için giymeniz gerekli. Forumda işin testis kanserine kadar gittiğini okumuştum.
 

Ozan k.

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Haziran 2014
Mesaj
2.027
Tepki
2.738
Şehir
İstanbul
Bisiklet
KTM
Kaliteli bir tayt denememiş insanlarin bu atarli yazilarina bayılıyorum.

Evet zorunluluk degil ama tayt moda diye giyilmiyor. Konfor ve sağlık icin giyiliyor. Taytin uzerine pantolon sort vs de giyebilirsiniz. Sonuc olarak dini inanc, erkeklik, kültür vs demeyin bana hic bahaneniz yok tamamen ön yargı baska bir sey degil...

:)
 

G_Theill

Üye
Kayıt
6 Mart 2015
Mesaj
16
Tepki
13
Yaş
36
Şehir
Istanbul
İsim
Serdar
Bisiklet
Sedona
Şehirden yola geçmek istediğimi söylediğim zaman karşı çıkan insanlar oluyor genelde. Üstelik kısa mesafeli de olsa denedim de. Kararsızlık biraz var gibi fakat kısa da olsa bindiğimde şunları farkettim:

1- Oturuşu çok da abartılacak kadar rahatsız değil, ben kilolu bir insanım, buna rağmen şehir bisikletiyle 50 km menzile yaklaşıyorum her geçen gün.
2- Bisiklet alma kararımda sahilde belediyenin kiralık bisikletleriyle denemelerim etkili olmuştu. O zamandan bu zamana menzilim artıyorsa yol bisikletiyle 100 km civarı turlar neden olmasın ?
3- Pedallar dişli oranları sebebiyle ağır evet, ama buna rağmen pedal çevirme pozisyonu şehir, mtb gibi bisikletlere nazaran çok daha iyi. Yani bacağıma yük binerken bile yorulduğumu fazla hissettirmedi. (İyi ısınmış durumdaydım)
4- O dropbarın hassasiyetine hayran kaldım, gidonu çevirdiğimi hatırlamıyorum bile, istediğim hemen her yere girip çıktım.
5- Şehir bisikletiyle, insanlara kafan attığında, kaldırıma, çime, toza toprağa dalabiliyorsun, yolda sanıyorum sıkıntı olur.

Aklıma gelenler bunlar, yazı şehir bisikletiyle bitirip yola geçme niyetim var bakalım :).
 

S.Çal

Daimi Üye
Kayıt
31 Aralık 2014
Mesaj
385
Tepki
700
Yaş
37
Şehir
Afyon
İsim
Soner ÇAL
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Bir çoğuna göre tayt forma şekil olarak giyiliyor gibi görülebilir. (Şeklende çok giysen insan var) Ben bisiklet adına aldığım kıyafetleri sağlığım için giyiyorum. Kasık bölgesinin sağlığı açısından, vucuttaki terin sağlıklı bir şekilde uzaklaştırılabilmesi açısından bisiklet kıyafetleri edinilmeli. Evet forma giyilmesi şart değil. Pedli, bisiklete yönelik iç çamaşırlar mevcut, ama o pedin üstüne birşey giydiğinizde çok da fonksiyonunu yerine getirmiyor malesef.

Tayt giymeyen ve tayta karşı olan arkadaşların en uzun sürüş mesafelerini merak ediyorum... 100-200-300km bisiklet üstündeyken de o kıyafetlerle aynı düşüncelere sahip olur musunuz diye düşünmedim değil :)

Pedli taytın bisikletçi sağlığı açısından yararlarını okumanızı tavsiye ederim:harika:

Yazıya gelecek olursak, daha öncede okumuştum, saçma bir yazı. Yol bisikleti öcü gibi gösterilmiş sanki :)
 

fatihözüdoğru

Daimi Üye
Kayıt
7 Ağustos 2014
Mesaj
265
Tepki
197
Yaş
38
Şehir
Nevşehir
İsim
Fatih Özüdoğru
Bisiklet
Bianchi
mtbden yol bisikletine geçtiğimde 7. maddede yazan her şeyi hissettim. Yol bisikleti çok mutlu etmişti. Aklım neredeydi almakta geç kalmışım bile dedim.