Scudo Sports

Yol bisikletinde 36 x 36 olur mu?

Cem Unden

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Şubat 2010
Mesaj
3.435
Tepki
5.228
Şehir
İzmir
Bazı yol bisikletçilerinde bir kompleks vardır . MTBcilerin kullandıkları dişli kombinasyonlarını kullanmadan yokuşları çıkacaklarını iddia ederler .

Yol bisikletlerinde ön dişli genellikle 52-38 , arka 12-25 falan olur .Yani en baba yokuşu bile 38 x 25 , 38 x 23 gibi kombinasyonlarla çıkmanız gerekebilir . MTB'lerde ise ön dişliler 24'e kadar iner , arkada ise 32-36 gibi büyük dişlilerde olur.

Neyse , aşağıdaki resim Garmin Cervelo sporcusu David Millar'ın Zoncolan'da %22 eğimde kullandığı bisiklet . Ön küçük 36 , arka büyük 36 . Ne dersiniz , bu adamlar bile 36 dişli takıyorlarsa , bizlerinde MTB dişlilerini yol bisikletlerine takmamız acaip kaçmaz . Tabii arka aktarıcıyı ve zinciri de değiştirmek lazım :)

http://3.bp.blogspot.com/-y_UDGFzzLJI/Tdil4xCF3BI/AAAAAAAAGMU/aGe74xnohiQ/s400/Millars_sprocketandrings1.jpg
 
Scudo
%22 eğimde de 36*36 kullansınlar bi zahmet,o eğime bacak mı dayanır:)
 
  • Beğen
Tepkiler: ihtiyar
@Cem Unden

Cem bence sorun 36 diş ruble kullanmaları değil yüzde 22 lik yokuşu turun kaçıncı kilometresinde tırmandıkları ile o yokuşu kaç km hızla çıktıkları eğer ki 150 km yol gittikten sonra 20-25 km ile çıkıyorlarsa dişli sayılarının bence önemi yok.
 
Sevgili Cem,öncelikle selam.Uzun zamandır görüşemiyoruz.

Bu David Millar rahat ve keyfine düşkün bir adamdır.Malum,yaş da geldi geçiyor artık.Yani,1.90 ın üzerinde boyuyla 80 li kilolarla o etapta 36/36 kullanması normal.Biliyorsun o etapları 65-70 kg lık bisikletçilerin çoğu 28/39 oranlarıyla çıkıyorlar.
 
Bir de bisikletcinin bahsedilen etapta neyi hedefledigini görmek gerekmez mi? David Millar muhakkak bu dislileri etapi kazanmak icin degil, daha sonraki etaptaki saate karsi yarisa yipranmadan ulasmak icin kullanmistir.
Bu isin eskiden farkli raconu vardi diye yazmistim daha önce. 45 yasima kadar 21 disliden büyük disli kullanmadim. 53/39 - 13/21. Adet böyle idi. Hatta 1989 Eylül' ünde Avusturya Slovenya arasindaki Loibl Pass' i (Zoncolan' i aratmaz , % 24) 21 disle ciktim.( Bazilari soracak, nereden hatirliyorum diye. Büyük oglum üc aylik bebekti, devirmedigim gecit kalmamisti Avusturya' da 35 yasindayken.
Fakat devir degisti. Isin sirri cözüldü, yeni seyler ögrenildi. Contador bile 34-32 ile yokuslar cikti. Bir Millar 36-36 kullanmis, göze batmamasi lazim.
 
@ihtiyar

Amacım bisiklet sporundaki vizyon değişikliklerini göstermek . Eddy Merckx'un 52-42 x 14 , 15 , 17 , 19 , 21 dişlilerini kullandığı 10 vitesli 9 kiloluk bisikletlerden ne günlere geldik .

Biz yolcular , kendimizi 38 x 25 gibi dişlilerle zorluyoruz , ama pro bile 36 x 36 kullanıyorsa bizler niye kullanmayalım . Tabii ki Zoncolan kısa bir bölüm , yarışın tümünü bağlamaz ; acaba Millar bu dişlileri kullandı mı ? O da şüpheli ama artık MTB , yol dişli kombinasyonları , sistemleri birbirine karışmış .

Ben de bu resimden sonra acaba yol bisikletine MTB dişlisi taksam mı diye düşünür oldum . Şöyle 38 x 36 , 38 x 34 ile yokuşları daha seri çıkmak güzel olmaz mı ? Contador bile İspanya Turunda arkaya 28 taktı . Benim arka en büyük 25 , ne gerek var ?

Amaç yokuşu çıkmak , en hızlı şekilde çıkmak değil mi ?

Herkese saygılarımla ,

SRAM yöneticisi Ben Raby , Vuelta'da Contador'un çoğu zaman 53 x 28 kullandığını söyledi . Arka aktarıcı bacak uzunluğuna dikkat. SRAM WifLi Red modeli . Sanırım henüz satışta değil.

Uzun arka aktarıcı sayesinde SRAM X-Glide 11-32 MTB dişlisi takılabiliyor .

http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2012/09/04/1346778883679-1boo3ajsd7pf9-670-75.jpg

(link)
 
@Cem Unden

İşte bu sebeplerden pek çok konuda yazdığım gibi burada da yazayım.Yarış koşmuyorsak ve uzun yol performansını seviyorsak 3 lü aynakol en geniş yelpazeyi bize sunuyor.Her rotaya göre ruble değiştiremeyeceğimize göre 30-39-52 dişlerine sahip bir üçlü aynakol ile her duruma uyabiliriz.Kaybımız ise 100-200 gram fazlalık olacaktır.Şimdiye kadar başka zararını görmedim.Birde kendini condator zannedenlerden duyacağınız yol bisikletine 3 lü aynakol mu olur cümleleri :)

39 diş ile her rampayı çıkmak mümkün fakat bu rampa turun 150 nci kilometresinde veya daha sonralarında başlıyor ise bu kilometreye kadar seni taşıyan bir domestiğin de yoksa :) durum çok değişiyor.O zaman alıyorsun 30 dişe keyfine baka baka 80-90 kadans ile tırmanıyorsun hızın düşmüyor, nefesin fazla değişmiyor, dizler de kendini üzmüyor.
 
Dişli oranları konusunda ben de geçen senelerde 39*23 kullanıyordum oran olarak.
Çok ciddi yokuşları da çıkıyordum o şekilde. Fakat sonradak farkettim ki gerçekten işkence yapıyorum kendi kendime.
Yeni bisikletimde 53-39 aynakol ve 27-12 ruble ile başladım sürmeye.
Daha sonra rubleyi 28-11 olarak değiştirdim. Amaç mı? 1 diş 1 diştir.

Şimdi ise amacım 34-50 bir aynakol almak. (hala 3lü aynakolun çirkin göründüğünü düşünüyorum :D )
Peki böyle düşünmeme neden olan şey ne derseniz, antrenmanlarımı kayıt altına almam ve kadans - ortalama hız - ortalama nabız karşılaştırmalarını yapmam.
Mesela size bir kaç sürüş örneği göstereyim geçen seneden;
http://img18.imageshack.us/img18/6016/screenshot20130203at122.jpg
Dikkat çeken 3 veri ise şu şekilde

Ortalama Hız - Ortalama Kadans - Ortalama Nabız
32.9 - 99 - 168
35.9 - 99 - 169
24.3 - 84 - 152


24.3'lük sürüş gezi havasında geçen bir sürüştü. O nedenle ortalama nabız düşük. Fakat yüksek ortalamalı turlarımın hepsinde kadansım 95 üstünde...


ekleme;
50-34 aynakol ile maksimum hız düşmüyor.
hatta 50/11, 53/12'den daha uzun bir oran :D
 
Üçlü ayna dişli veya ikili ayna dişli konusuna dönüşen bu topiğe yardımcı olması amacıyla, daha önceden bilmeyenler için şu (link)i veriyorum. Fare yardımıyla istediğiniz ayna dişli ve arka dişli kombinasyonunu kurabilirsiniz. "compare" tuşu ile ikinci dişli takımını görsel ve diğer değerleri ile kıyaslayabilirsiniz. Fare ile her dişliyi kaydırdığınızda veya kadansı değiştirdiğinizde nasıl bir değişiklik olduğunu görme açısından çok yararlı tool olduğunu düşünüyorum. Güle güle kullanın!:)
 
@Gökhan Toros

Arkadaşlar genel olarak haklısınız ama her zaman küçük dişli kombinasyonları - yüksek kadans sürmeye kendimizi alıştırmamalıyız . Bacaklar zayıf kalır .Yüksek kadans her zaman iyi değildir . Arada düşük kadans , ağır dişlileri de denemek lazım.

Hatta bacak kuvvetlendirme antremanlarında leg-press , squat 'a alternatif olarak 52 x 12 - 11 , 50 x 12 - 11 gibi kombinasyonlarla 2-3 tekrar x 6 dakika gibi yokuş intervalleri yapıyorlar . Bu intervalleri bende denedim . Bacakları felaket kuvvetlendiriyor . Tabii bu oldukça geniş bir konu . Oturarak , gidonu drop'tan tutarak yapılan mükemmel antremanlar . Bu antremanlar düz yolda çevirdiğiniz hızları da artırıyor . Başka bir konu başlığı altında bunları tartışmak güzel olur. Haftada en fazla 2 kez yapılan antremanlar . Pro bisikletçiler bu antremanları çok yapıyor

Genel olarak söylemek gerekirse kısa yokuşlar için eski kombinasyonlar ideal 38-39 x 23-25 gibi ama uzun yokuşlarda 30-34 x 25 - 34 gibi absürd ama eğlenceli dişli kombinasyonları denenebilir sanırım :)

Bir Fransızca sitede şu bilgiyi görmüştüm (Her ne kadar Fransızca bilmesemde Allah , Google Translate icad edenden razı olsun)

Ön dişlide her 3 dişli eksiltmede , arkadan 1 eksiltmeniz gerekiyor . Böylece aynı kombinasyonlara ulaşıyorsunuz

Örneğin : Ön= 50 , arka = 23 ; aynı verimi almak için ön = 38 olduğunda arka kaç olmalı ?

50 - 38 = 12 ; her 3 dişlide arkadan 1 dişli eksilteceğiz . 12/ 3 = 4 ; 23 - 4 = 19

50 x 23 = 38 x 19 kombinasyonu oluyor
 
2011 İspanya türünün bir dağ etabında yarışçıların bu parkurda kullandıkları ayna kol dişli oranlarını verdiler. Parkur yer yer %20-22 ye varan eğimli yokuşlar içeren tam bir tırmanış etabı idi. Süper bisikletçiler bile ayna kol yaprakları 36/28 ya da 38/26 olan çok düşük dişliler ile pedalladıklarını eski konulardan birinde paylaşmıştım. O zaman shimanonun katoloğunu biraz tarayıp hiç böyle oranlarda ayna kola rastlayamamıştım. Burada tekrar alıntı yapmamın nedeni parkura göre farklı aynakol seçimi yapıldığı, dünyanın en iyilerinin bile yukarıda verdiğim oranları kullanabildiklerini hatırlatmak. ama merak ettiğim rubleleri kaçlı idi. Birde bu aynakolları bulmak ve seri üretimi olan yol bisikletlerine tatbik etmek mümkünmü ?
 
@caner ünsal

Benim bildiğim; O yüksek eğimli parkurlarda, Aynakol olarak 52/38; 52/36; 50/36 veya 50/34 kullanıp, ruble olarak da "11-28" veya "11-32" kullanıyorlar.
 
Caner bey,aynakol yaprakları 36/28 ifadesindeki 36 aynakolun küçük dişlisi,28 ise rublenin büyük dişlisidir.Yani bazı etaplarda 53/39 yerine 53/36 aynakol kullanılıyor olabilir,bu mümkün.Ayrıca vuelta 2011 de 142 km lik 1570 m tırmanılan bir dağ etabı vardı evet ama bu etapların bir de inişleri var yani prolar aynanın küçük yaprağında değişiklik yapıyorlar.Buna ilave olarak rublede de 11-23 yerine 11/12-28 kullanıyorlar.Bu oranlar şimdilerde aynada 36-rublede ise 11-34 hatta 11-36 ya kadar çıkıyor.
 
@Derya Keçeci
Haklı olduğunuzu düşünüyorum. Konuşmacı aynakol yapraklarının diş sayılarını değil ön arka dişli oranını kastediyordu. diğeri mantıklı değil.
 
  • Beğen
Tepkiler: Derya Keçeci
Dağ bisikleti rublesi vites oranı farkları yüksek olduğundan uzun mesafeli sürüşlerde sürekli aynı devirde pedal çeviremeyiz.Rubleyi bir yukarı ve bir aşağı diş indirmek zorunda kalabiliriz,istediğimiz deviri tutturamadığımız için.Örneğin ön,büyük dişlide arka, 6. dişlide. Ağır geliyor ve devrimiz düşüyor.Rubleyi 5.ci dişliye aldığımızda da vites bir anda hafifliyor ve devrimiz yükseliyor ama o kadar yüksek devirde çevirmek yoruyor.Bu sefer 6.cı ve 5.ci dişli arasında çok geçiş yapmak zorunda kalma riski de var.Ruble ile oynamak yerine aynakol 3'lü yapılabilir yada 34-50 aynakol tercih edilebilir.3'lü aynakol çok geniş vites oranı yelpazesisi sunar.
 
@Cem Unden

Pratik bir formūl bu söylediğiniz ama tam olarak doğru değil, küsüratlardan dolayı fark ortaya çıkıyor.
38x19 un tam karşılığı 46x23 olur aslında.
Ya da 50x23 yaklaşık olarak 38x17 olur.

Zaten yol bisikletinde 50x23 çok da kullanılabilir değil, belki 50-34 ve 11-28 kullanıyorsanız olabilir ama o durumda da büyük aynada kalmazsınız zaten.
 
@murat beyaz

Kendi aynakolundaki dişliye göre hesap yapacaksın . 46 dişliyi nereden buldun . Genellikle aynakollar 53-39 , 52-38 , 50-34 , 52-42 . Elinde yaprak falan varsa , o zaman OK


@murat beyaz

Neye göre hesapladın bilmiyorum ? Sanırım bölme yöntemi falan kullandın . Ben bu yöntemi Fransız bir bisiklet antrenörünün sitesinden aldım . Fransa'da pratik olarak hesaplamada oldukça fazla kullanılıyormuş. 50 x 23 'e gelirsek , her kombinasyon gibi o da kullanılıyor . Yokuş çıkarken kullanan arkadaşlar var . Ezbere konuşmamak lazım .Zincir çapraz falan geliyor dersen , onu pek önemsemeyen roket gibi yokuş çıkan arkadaşlar var . Bu sporda 2 + 2 her zaman 4 etmiyor
 
@Cem Unden


Öncelikle biraz daha özenli yazmanızı rica edeceğim (yapacaksın, nerden buldun vb.).
Kendi aynakoluma göre yazdım zaten bir daha okursanız, o da 38*17 olur. (ya da genel kullanılan olarak 39*17 de olabilir biraz fark olsa da)

Ben tabii ki hesabı bölme işlemine göre yapıyorum, bu kadar net sonuç veren bir işlem varken başka neye göre yapabilirim ?
O formül pratik olabilir, ama kesin olarak aynı oranı vermez, kimin yazdığı önemli değil, matematik belli.

Ben ezbere ya da kesin konuşmadım.
50*23 için olmaz demedim ama pek kullanılabilir değil dedim.
Tabii ki 100 bisikletçi arasında 3-5 tane kullanan çıkabilir, ama bence mantıklı olan 50*23 gibi çaprazlama yerine (23'lü rublede bunu yapabilir misiniz bilmiyorum, hiç denemedim, çaprazlamanın sınırlarını zorlar heralde) küçük aynaya alıp arka dişliyi de daha küçüğe almaktır.
O da başta verdiğim örnek olan 38*17'dir zaten.

Son olarak ben şahsi olarak sizi eleştirmiyorum, sadece doğru olduğunu düşündüklerimi yazıyorum.
 
@murat beyaz

Sırf bir şeyler yazmak için cevap vermenin anlamı yok . Benim anlattığım hesap pratik olan , kafadan anında hesaplanacak bir sistem . Örneğin 50 x 17 çeviriyorsun ama ileride yokuşlar başlıyor , torque düşürmemen lazım ama birkaç km sonrada %8-10 eğimler başlıyor 38 x 19 - 21 - 23 çevireceğini biliyorsun ve 38 dişliye geçmen daha mantıklı , hemen kafadan bir hesap yapıyorsun .

50 - 38 = 12

12 / 3 = 4 ve 17 - 4 = 13

38 x 13 ' e atıyorsun aşağı yukarı aynı torque seviyesine ulaşıyorsun .Sen şimdi çapraz gelir diye 38 x 13 kullanmazsın .

Tabii bunlar pratik hesaplar ve yarış sırasında kimi zaman gerekiyor ama senin yöntemle güneş enerjisiyle çalışan bir hesap makinası almak lazım :) Bunlar yarışlarda , antremanlarda yaşanan şeyler yada ...

İki bisikletin var biri 50 ön ayna diğeri 53 ; dişli kombinasyonlarını nasıl karşılaştıracaksın . 50 x 19 ve 53 x 20 gibi

(Kusura bakma sen dedim , siz diyecektim :) :) Benim uslübüm böyle . İster oku , ister okuma )
 
  • Beğen
Tepkiler: muratcolakoglu
Geri