Yol bisikleti yarışlarında parkurlar arası farklılıklar

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.097
Tepki
12.203
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
(link) yarışçılar arasındaki farklılıklardan bahsetmiştim, şimdi parkurlardan bahsetmek istiyorum, böylece hangi yarışlarda veya etaplarda ne tür bisikletçinin avantajlı olduğu, genel klasman iddialısı bir yarışçının ne gibi özelliklere sahip olması gerektiği açıklık kazanacaktır.

Profesyonel yarışçıların gittikleri hızlarda düz yolda sürerken harcanan enerjinin yaklaşık %80'i; aerodinamik direnci, yani rüzgar direncini, aşmaya yöneliktir. Ancak aerodinamik direnç, bisikletçinin diğer bisikletçilere göre konumuna göre değişir. Bunun sebebi, önde giden sürücünün veya sürücülerin arkadan gelenlerin rüzgarını kesmesidir. Grup halinde gitmek, tek başına gitmeye göre; büyük bir grubun içinde gitmek de küçük bir grubun parçası olarak gitmeye göre daha avantajlıdır. Peşpeşe iki bisikleçi bile gittiğinde, arkadaki tek başına sürmeye oranla yaklaşık %30 daha az aerodinamik direnç ile karşılaşır.

Düzlük bir etapta avantaj sprinterlerdedir, çünkü son düzlükten önce atak yapıp ana gruptan kaçan birisi kalan kilometreleri tek başına gitmek ve çok daha fazla enerji harcamak zorunda kalacaktır. Kaçanlar küçük bir grup olsa bile çok şiddetli çapraz rüzgarlar veya büyük kazalar gibi istisnai durumlar olmazsa ana grubun sayısal ve koordinasyon avantajı sayesinde yakalanırlar ve çoğu zaman toplu bir sprint olur.

Yokuş çıkarken ise durum değişir, çünkü hız düştüğü için aerodinamik direnç ve dolayısıyla arkadan takip etmenin avantajı azalır. Bu sayede rakiplerinden sadece biraz daha iyi olan bir bisikletçi onları geride bırakabilir. Ayrıca tüm bisikletçiler kiloları ile orantılı olarak daha fazla güç üretmek zorunda kalırlar ve profesyonel bisikletçiler arasında en kilolu olanlar genelde sprinterlerdir.

Yokuşlarda kimin daha hızlı olacağı bir önceki yazımda bahsettiğim güç profili belirleyicidir. 1 kilometrelik, 2 dakikada tırmanılan bir yokuşta 2 dakika boyunca kilosu başına fazla güç üretebilen bisikletçi başarılı olur; 15 kilometrelik, 45 dakikada çıkılan bir yokuşta ise 45 dakika boyunca kilosu başına fazla güç üretebilen yarışçı avantajlıdır.

Bisikletçiler bitiş çizgisinden grup halinde geçerlerse, yani peş peşe geçen iki bisikletçi arasındaki fark 1 saniyeden az ise; grubun tamamı etabı aynı zamanda bitirmiş sayılırlar. Dolayısıyla toplu sprint etaplarında genel klasman açısından genelde hiç fark oluşmaz. Birkaç dakikalık kısa yokuşlarda ise en fazla 5-10 saniyelik farklar oluşabilir. Bu yüzden genel klasman açısından belirleyici olan etaplar uzun tırmanışların olduğu etaplar ve zamana karşılardır. Bu yüzden genel klasmanda başarılı olmak isteyen bisikletçilerin ya zamana karşıda ya da uzun tırmanışlarda çok iyi, diğerinde de kazandığı avantajı kaybetmeyecek kadar iyi olmaları gerekir.

Kaçanların en şanslı oldukları etaplar ise bol bol tırmanışın olduğu ama zirvede bitmeyen etaplardır. Tırmanışta kazanacağı zamanı inişte ve ardından gelen düzlükte kaybetme olasılığı yüzünden genel klasman iddialıları kendilerini bu tip etaplarda fazla yormak istemezler. Genel klasmanda iddiası olmayan tırmanışçılar ise bu tip etaplarda tek günlük bir yarış gibi sürüp ertesi günü (onlar için) oldukça düşük tempoda tamamlayabilirler.
 
Scudo

Özgür R

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Haziran 2014
Mesaj
999
Tepki
2.208
Şehir
Aydın
Yol bisikleti yarışları yeni izlemeye başlayanlar için ilk başlarda karışık ve zordur.Fakat yarış içerisinde yapılan hamleleri anlamaya başladıkça da çok zevkli ve heyecanlıdır.

Bu yüzden bu ve önceki konunuzu kendi adıma söylemek gerekirse çok yararlı ve faydalı buldum..Eminim birçok kişi de bu bilgilerden yararlanacaktır..
 

taner07

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Nisan 2015
Mesaj
2.436
Tepki
4.946
Yaş
30
Şehir
Antalya
İsim
Taner Yılmaz
Bisiklet
b'Twin
Bisiklet yarışlarını yeni izlemeye başlayan arkadaşlar için çok güzel açıklamalar hem ilk konu hem de bu, teşekkürler paylaşım için :)