Murat B.
Forum Trolü
- Kayıt
- 23 Eylül 2013
- Mesaj
- 4.097
- Tepki
- 12.203
- Şehir
- İstanbul
- Bisiklet
- Specialized
Yol yarışları, seyretmeye yeni başlayanlara oldukça karışık görünebilirler. Mesela Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu'ndaki etapların yarısını kazanan Cavendish'in genel klasman iddiasının olmaması; büyük turların favorileri olan Contador ve Froome gibi isimlerin tek günlük yarışlarda hiç görünmemesi kafaları karıştırır. Bu durumun nedeni farklı yarışları kazanabilmek için farklı tür özelliklere sahip olmak gerekmesidir.
Yatay eksene zamanı, dikey eksene ise bisikletçinin o süre boyunca uygulayabileceği maksimum gücü gösteren bir grafik çizerseniz şunun gibi birşey elde edersiniz:
(Bu grafik, Strava'nın benim için yaptığı tahmin. Benim kilomdaki üst düzey bir profesyonel yarışçının güç değerleri bunun yaklaşık iki katıdır.)
Sürücüler arası en temel farklılık, güç profili de denilen bu eğrinin şeklidir. Kimi bisikletçide çok yüksek değerlerde başlayıp hızlıca düşerken, kiminde daha düşük bir değerden başladığı halde daha yavaş azaldığı için uzun sürelerde daha yüksek değerlere sahip olur. Farklı özellikleri olan bisikletçiler için farklı tanımlamalar vardır, bunları şöyle sıralayabiliriz:
Sprinter: Peletondaki en yüksek hızlara çıkabilen bisikletçilerdir, 5-10 saniyeliğine çok yüksek güç üretebilirler ancak diğer bisikletçilere göre genelde daha kilolu (kaslı) oldukları için yokuşlarda zorlanırlar ve dağlık etaplarda geri kalırlar.
Puncheur: Yumrukçu veya boksör anlamına gelen bu kelimenin bisiklet dünyasındaki karşılığı kısa yokuşları hızlı tırmanabilen Philippe Gilbert ve Peter Sagan gibi isimlerdir. Birkaç dakikalık bir süre boyunca diğer bisikletçilere göre yüksek güç üretebilirler. Bu gücü uzun süre koruyamadıkları için büyük turların uzun tırmanışlarında etkili olamazlar ama ne dağlık ne de düz olan etapları kazanabilirler.
Tırmanışçı: Yokuş çıkarken önemli olan kilo başına yüksek güç üretmek olduğu için ince yapılı bisikletçiler avantajlıdır. Etap yarışlarında en büyük zaman farkları dağlık etaplarda oluşabildiği için genel klasmanda genelde bu tür bisikletçiler başarılı olurlar.
Zamana karşı uzmanı: Yüksek laktat eşikleri sayesinde uzun süre yüksek güç üretebilirler. Wiggins gibi bazı zamana karşıcılar genel klasman iddialısı olabilirken çoğu normal etaplarda takımlarının diğer yarışçıları için çalışırlar.
Yatay eksene zamanı, dikey eksene ise bisikletçinin o süre boyunca uygulayabileceği maksimum gücü gösteren bir grafik çizerseniz şunun gibi birşey elde edersiniz:
(Bu grafik, Strava'nın benim için yaptığı tahmin. Benim kilomdaki üst düzey bir profesyonel yarışçının güç değerleri bunun yaklaşık iki katıdır.)
Sürücüler arası en temel farklılık, güç profili de denilen bu eğrinin şeklidir. Kimi bisikletçide çok yüksek değerlerde başlayıp hızlıca düşerken, kiminde daha düşük bir değerden başladığı halde daha yavaş azaldığı için uzun sürelerde daha yüksek değerlere sahip olur. Farklı özellikleri olan bisikletçiler için farklı tanımlamalar vardır, bunları şöyle sıralayabiliriz:
Sprinter: Peletondaki en yüksek hızlara çıkabilen bisikletçilerdir, 5-10 saniyeliğine çok yüksek güç üretebilirler ancak diğer bisikletçilere göre genelde daha kilolu (kaslı) oldukları için yokuşlarda zorlanırlar ve dağlık etaplarda geri kalırlar.
Puncheur: Yumrukçu veya boksör anlamına gelen bu kelimenin bisiklet dünyasındaki karşılığı kısa yokuşları hızlı tırmanabilen Philippe Gilbert ve Peter Sagan gibi isimlerdir. Birkaç dakikalık bir süre boyunca diğer bisikletçilere göre yüksek güç üretebilirler. Bu gücü uzun süre koruyamadıkları için büyük turların uzun tırmanışlarında etkili olamazlar ama ne dağlık ne de düz olan etapları kazanabilirler.
Tırmanışçı: Yokuş çıkarken önemli olan kilo başına yüksek güç üretmek olduğu için ince yapılı bisikletçiler avantajlıdır. Etap yarışlarında en büyük zaman farkları dağlık etaplarda oluşabildiği için genel klasmanda genelde bu tür bisikletçiler başarılı olurlar.
Zamana karşı uzmanı: Yüksek laktat eşikleri sayesinde uzun süre yüksek güç üretebilirler. Wiggins gibi bazı zamana karşıcılar genel klasman iddialısı olabilirken çoğu normal etaplarda takımlarının diğer yarışçıları için çalışırlar.