Yol Bisikleti Çapraz Vites Kullanımı

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
73
Tepki
61
Uzun zamandır merak ettiğim bir konu. Özellikle yüksek meblağlar verip yol bisikleti kullanan 4-5 kişi de bu duruma rastladım. Halen daha denk geldiğim oluyor.

Soru şu : Bir yol bisikletçisi neden 53-25 veya 53-23 de diyebiliriz, dişli oranlarında bisiklet kullanır?

Bu durumdayken zincir ön aktarıcıya sürterek ciddi bir ses çıkartıyor. Ancak ısrarla bu şekilde sürenleri görüp, merakımı bir türlü gideremiyorum!

Umarım sizler yardımcı olursunuz. :)


Bu örnekte aynakol 3'lü görünüyor ancak faydalı olabilir.
http://i1.wp.com/www.cyclingtr.com/wp-content/uploads/2011/10/aynakol_2D00_ruble_2D00_pozisyonu.jpg
 
Scudo

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Mesaj
4.580
Tepki
7.565
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
Abi ilk olarak, çapraz kullanımda ön aktarıcıya sürtmüyor zincir. Ayarları düzgün yapılmamıştır onun.

İkincisi, ön vitesi küçültüp rubleyi büyütmektense, çapraz kullanıp o yokuşu çıkmak daha kolay.
Üçüncüsü, aynı vites oranlarında büyük/büyük, küçük/küçük kullanmaktan daha verimli. Zincir daha az kıvrıldığı için daha az güç kaybı oluyor.
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
73
Tepki
61
Zincir sürtmesini önlemek için nasıl bir ayar yapılmalı. Bisikletçiler normal şartlarda, yani çapraz kullanım dışında, olması gereken vites oranlarına göre ayar yapıp bırakıyorlar. Bir de kime denk geldiysem bu sürtme sesini duydum.

Yokuşlarda büyük/büyük, küçük/küçük kullanmak mantıklı gibi görünse de kalıplaşmış kuralın dışına çıkan çok az insan var. Ayrıca bu durumun zincir'e ve diğer ekipmanlara zarar vereceği şeklinde bir efsane dolaşıyor. :D
 

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.097
Tepki
12.194
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
Zincir sürtmesini engellemek için ön aktarıcıda trim denilen bir mekanizma oluyor genelde. Vites üst (53) konumundayken vites koluna hafifçe bastığınızda aktarıcı çok az bir miktarda kadroya yaklaşarak büyük/büyük kombinasyonunda zincirin sürtmesini engelliyor. Düzgün çalışması için trim ayarı da yapılması gerekiyor, düzgün yapılmazsa zincirin sürtmesine veya vitesin değişmesine sebep olabilir.

Biraz fazla teknik ama ön aktarıcı ayarlarının nasıl yapılacağı için aşağıdaki belgenin sağ sütununa bakabilirsiniz:
(link)

Di2 sistemler trimi otomatik yapıyor, siz arka vitesi her değiştirdiğinizde ön aktarıcı da çok az bir miktar hareket ederek zinciri takip ediyor.

Ben her türlü vites kombinasyonunu kullananlardanım, şimdiye kadar da bir zararını görmüş değilim. Üstelik, arka aktarıcının kapasitesini sonuna kadar kullandığım için (kısa bacak aktarıcı ile 12-30 ruble ve 52/36 aynakol kullanıyorum), küçük/küçük veya büyük/büyük kombinasyonunda aktarıcıyı da sonuna kadar zorlamış oluyorum. Çapraz kullanımın zincir ömrünü kısalttığını ben de çok duydum ve doğru olduğuna inanıyorum, zincirin uzaması baklaların arasındaki pinlerin aşınması ile oluyor ve çapraz kullanımın pinleri daha hızlı aşındıracağı son derece makul geliyor. Zincirin 5000km'de değil de 4000km'de değiştirilmesinin gerekmesi bence çok önemli bir kayıp değil. Fakat tipik ömründen önce aşındırdığınız zinciri zamanında değiştirmezseniz rubleye ve aynakol dişlilerine de zarar verebilirsiniz.
 

Samet POLAT

Daimi Üye
Kayıt
15 Mayıs 2011
Mesaj
279
Tepki
160
Şehir
KOCAELİ
Bisiklet
Eddy Merckx
(link)

Murat arkadaşımızın verdiği belgenin Türkçesi.

Sitede çok güzel belgeler var. Murat sayesinde bende öğrendim bu siteyi. Teşekkür ediyorum Murat :)
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
73
Tepki
61
Yorumlar için teşekkürler. Bahsi geçen bu trim ayarını en kısa sürede yapmalı veya bir bilene yaptırmalıyım o zaman. :)
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Mesaj
4.580
Tepki
7.565
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
@Erdal YILMAZ

Aslında zor bir şey değil.
Üst dişli ayarı yapıldıktan sonra, vites küçültmeye tek tık basıyorsun. O zaman aktarıcı tam inmiyor aşağıya, bu trim pozisyonuna geçiyor. Orada da tel gerginliği ile, en çaprazda sürtmeyecek şekle getiriyorsun aktarıcıyı.
Sonra alta indirip limit ayarını yapıyorsun.
 
  • Beğen
Tepkiler: Uğur S.

alcest

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Ekim 2016
Mesaj
482
Tepki
515
Şehir
İstanbul
İsim
Ahmet
Bisiklet
Canyon
Epey bir hort olacak ama bu ayarı bozduğum için bisiklet 3. vitesten aşağı inmiyor. Böyle bir şey olabilir mi? :)
 

alperr125

Daimi Üye
Kayıt
12 Haziran 2016
Mesaj
303
Tepki
265
Şehir
Istanbul
İsim
Alper
Bisiklet
Merida
@alcest aktarıcı üzerideki H yazan vidayı sonuna kadar sıktıysan belki olabilir ama 3. vites de az sen başka bir yeri bozmuş olabilirsin.
 

alcest

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Ekim 2016
Mesaj
482
Tepki
515
Şehir
İstanbul
İsim
Ahmet
Bisiklet
Canyon
@alperr125
Onu hiç ellemedim geldiği gibi fakat gerginlik ayarı için olan el ayar vidasını sıkıyorum, gevşetiyorum düzelmiyor.

 

mtbrhnkc

Daimi Üye
Kayıt
27 Ocak 2015
Mesaj
331
Tepki
355
Yaş
33
Şehir
İstanbul
İsim
Burhan Küçükoğlu
Bisiklet
Merida
@alperr125
H değil L vidasın sıkması gerek vitesin üst dişlilere geçmemesi için
 

alcest

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Ekim 2016
Mesaj
482
Tepki
515
Şehir
İstanbul
İsim
Ahmet
Bisiklet
Canyon
@mtbrhnkc
Şöyle ki bisikletim büyük son 3 dişliye geçmiyor. Yani 1.2.3. vitesler olmuyor mu bu büyük dişliler?
 

mtbrhnkc

Daimi Üye
Kayıt
27 Ocak 2015
Mesaj
331
Tepki
355
Yaş
33
Şehir
İstanbul
İsim
Burhan Küçükoğlu
Bisiklet
Merida
@alcest
Tamam hocam L vidasını çeyrek tur çeyrek tur gevşeterek ayarlayın. Bir anda ço gevşetmeyin.
 

alcest

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Ekim 2016
Mesaj
482
Tepki
515
Şehir
İstanbul
İsim
Ahmet
Bisiklet
Canyon
@mtbrhnkc
Olmuyor :( Ben videolardan anladığım kadarıyla H'yi gevşetmem gerekiyor L'yi değil.
 

mtbrhnkc

Daimi Üye
Kayıt
27 Ocak 2015
Mesaj
331
Tepki
355
Yaş
33
Şehir
İstanbul
İsim
Burhan Küçükoğlu
Bisiklet
Merida
@alcest

Hocam arka tekeri askıya alın, ön vitesi en küçük dişliye alın, sonra L vidasını gevşetin, gevşettikçe pedal çevirerek vitesi düşürmeye çalışın, olacaktır.
 

alcest

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Ekim 2016
Mesaj
482
Tepki
515
Şehir
İstanbul
İsim
Ahmet
Bisiklet
Canyon
@mtbrhnkc
Maalesef olmuyor. Bisikletçi olsa götüreceğim fakat yok. Olana kadar kurcalayacağım mecburen.
 

mlhkrc

Üye
Kayıt
12 Mart 2017
Mesaj
27
Tepki
24
Yaş
30
Şehir
İstanbul
İsim
Melih K
Bisiklet
Mosso
Youtube 'da geziniyo bisiklet kanalı var. Orada bu vites ayarlarının yapılması hakkında bilgiler veriyor. İzleyerek yapman daha pratik olabilir.
 

Thranduil

Daimi Üye
Kayıt
14 Temmuz 2016
Mesaj
367
Tepki
385
Şehir
İzmit / Kocaeli
İsim
Sadık
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Brompton
Tel gerginliğini de kontrol edin. Ne çok gergin ne de çok gevşek olmamalı. Aktarıcının kolay kolay bozulacağını zannetmiyorum. Kendiniz aktarıcıya baskı yapıp oynamasına bakın nereye kadar gittiğine bakın mesela.
 

Yigit K.

Aktif Üye
Kayıt
28 Temmuz 2016
Mesaj
138
Tepki
95
Şehir
Bursa
Bisiklet
Salcano
Teli İngiliz anahtarıyla açarak teli gerginleştirin sonra h ve l ayarı yaparsınız