Yol B. ile Dağ B. arasındaki asfaltaki hız farkına lastik dönme momentinin etkileri

Ongun Yücesan

Aktif Üye
Kayıt
13 Haziran 2009
Mesaj
151
Tepki
97
Şehir
Ankara, Konya
Arkadaşlar, televizyonlarda bu aralar bisiklet lastiği ile jiroskop yapıyorlar....

Tork diye bir kavram var biliyorsunuz... Bir aralar zihnimde daha netti...
(link) adresinden faydalanarak size tanımları yazıyorum...
Makineciler filan daha detaylı yazabilirler, yorumlayabilirler...

TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen
bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi� Tork; bu dönen tekerleğin dönme
ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.

Dağ bisikletinde lastik büyük ve geniş olduğu için, bu lastiğe yerin, ağırlığın uyguladığı kuvvetler, atelet kuvvetleri toplamı daha büyük olmaktadır....

Asıl burada atelet, yani ilk uygulanan kuvvete olan direnç, ilk dönmeme direnci, dağ bisikletini hareket ettirirken daha kuvvetli olmaktadır... Dolayısı ile hızlanırken, birim devir artış için daha çok güç uygulamak durumunda kalıyoruz, yani atelet torkunu yenmeye çalışıyoruz... Bu da düz yolda ki hız farkını oluşturuyor... Sanırım bu kuvvetinde bayağı bir etkisi oluyor...

Dolayısı ile yol bisikleti jantı ve lastiği, hem hafif, hem ince olduğu için, atalet torku daha düşük oluyor... Böylece daha kolay hareketleniyor, uzun yolda bu avantaj olarak ortaya çıkıyor...

Yokuşlarda hareket azaldığı için, sanıyorum dönme momenti azalıyor, atalet ise gene azalıyor, dolayısı ile yokuşlarda sanırım bu etki azalıyor...

Fizikçi ve mekanikçi arkadaşların görüşleri nasıl acaba?

Dağ bisikleti ile yol bisikleti arasındaki tek fark sürtünmeden ve aerodinamiklikden değil, aynı zamanda lastik dönme ataletinden de kaynaklanıyor...
Bu etkide bayağı etkili oluyordur sanıyorum...
 
Scudo

Levent ÖNDER

Aktif Üye
Kayıt
9 Temmuz 2010
Mesaj
130
Tepki
63
Şehir
Mersin
İsim
Levent ÖNDER
Bisiklet
Mosso
Faydalı bilgiler. Yeni şeyler öğrenmiş oldum. Ellerinize sağlık, teşekkürler...
 
  • Beğen
Tepkiler: Ongun Yücesan
Kayıt
5 Eylül 2010
Mesaj
72
Tepki
78
Şehir
istanbul
Aynen öyle, özellikle tekerleğin en dış yükünü oluşturan lastik ve jant çemberleri bo noktada kilit rol oynuyor. Yol bisikleti ile mtb ler arasındaki farkın büyük kısmını bu değindiğin konu etkilesede bunda teker çaplarınında etkisi var.
 

derşan sezer

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Ağustos 2009
Mesaj
890
Tepki
1.158
Şehir
istanbul
Bisikletle dünya hız rekoru 20 inch jantlarla kırıldı ve diğer rekorlarda dağ bisikletleriyle.Büyük gezegenler nasıl yavaş dönüyorsa ufaklarda nasıl hızlı dönüyorsa ekseni etrafında bu konuya ordan yaklaşmak gerek.Karasal hız rekorları arabalarda dahil hep küçük lastiklerle kırıldı.Dezavantajları düzlüklerde iyiler :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Ongun Yücesan

Ongun Yücesan

Aktif Üye
Kayıt
13 Haziran 2009
Mesaj
151
Tepki
97
Şehir
Ankara, Konya
Sanırım, yol bisikletlerinde atalet daha düşük olduğu için, durum daha büyük cantlara izin veriyor, çevirdiğiniz pedaldan daha çok verim alabiliyorsunuz...

Cantın çapınında etkisi söz konusu demek ki...
 

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
Ben bayılıyorum bu " Yol biskleti ile MTB arasındaki " irdelemelere.
Konu hiç bitmiyor, bunlar sayesinde Yol bisikleti ve bisikletçiliği hakkında çok derin "teorik" bilgiler ediniyoruz.:D
 
  • Beğen
Tepkiler: sonEr´´

derşan sezer

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Ağustos 2009
Mesaj
890
Tepki
1.158
Şehir
istanbul
(link)
Pek çok testde var internette.Hız rekorlarının kırıldıgı makinaların hiçbirince 700c yok.
Kendi bisikletlerimden söylim bende 20 inch 26 inch ve 700c var hepsinin kendine göre özel çekiş sistemi var kendi gücümü aşağı yukarı biliyorum ve hepsindede aynı hızı aynı güçte yakalıyorum tek sorun 70c ile aynı hızı daha uzun süre tutabiliyorum 26 da ondan daha düşük 20de ise en düşük.