Ongun Yücesan
Aktif Üye
- Kayıt
- 13 Haziran 2009
- Mesaj
- 151
- Tepki
- 97
- Şehir
- Ankara, Konya
Arkadaşlar, televizyonlarda bu aralar bisiklet lastiği ile jiroskop yapıyorlar....
Tork diye bir kavram var biliyorsunuz... Bir aralar zihnimde daha netti...
(link) adresinden faydalanarak size tanımları yazıyorum...
Makineciler filan daha detaylı yazabilirler, yorumlayabilirler...
TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen
bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi� Tork; bu dönen tekerleğin dönme
ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.
Dağ bisikletinde lastik büyük ve geniş olduğu için, bu lastiğe yerin, ağırlığın uyguladığı kuvvetler, atelet kuvvetleri toplamı daha büyük olmaktadır....
Asıl burada atelet, yani ilk uygulanan kuvvete olan direnç, ilk dönmeme direnci, dağ bisikletini hareket ettirirken daha kuvvetli olmaktadır... Dolayısı ile hızlanırken, birim devir artış için daha çok güç uygulamak durumunda kalıyoruz, yani atelet torkunu yenmeye çalışıyoruz... Bu da düz yolda ki hız farkını oluşturuyor... Sanırım bu kuvvetinde bayağı bir etkisi oluyor...
Dolayısı ile yol bisikleti jantı ve lastiği, hem hafif, hem ince olduğu için, atalet torku daha düşük oluyor... Böylece daha kolay hareketleniyor, uzun yolda bu avantaj olarak ortaya çıkıyor...
Yokuşlarda hareket azaldığı için, sanıyorum dönme momenti azalıyor, atalet ise gene azalıyor, dolayısı ile yokuşlarda sanırım bu etki azalıyor...
Fizikçi ve mekanikçi arkadaşların görüşleri nasıl acaba?
Dağ bisikleti ile yol bisikleti arasındaki tek fark sürtünmeden ve aerodinamiklikden değil, aynı zamanda lastik dönme ataletinden de kaynaklanıyor...
Bu etkide bayağı etkili oluyordur sanıyorum...
Tork diye bir kavram var biliyorsunuz... Bir aralar zihnimde daha netti...
(link) adresinden faydalanarak size tanımları yazıyorum...
Makineciler filan daha detaylı yazabilirler, yorumlayabilirler...
TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen
bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi� Tork; bu dönen tekerleğin dönme
ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.
Dağ bisikletinde lastik büyük ve geniş olduğu için, bu lastiğe yerin, ağırlığın uyguladığı kuvvetler, atelet kuvvetleri toplamı daha büyük olmaktadır....
Asıl burada atelet, yani ilk uygulanan kuvvete olan direnç, ilk dönmeme direnci, dağ bisikletini hareket ettirirken daha kuvvetli olmaktadır... Dolayısı ile hızlanırken, birim devir artış için daha çok güç uygulamak durumunda kalıyoruz, yani atelet torkunu yenmeye çalışıyoruz... Bu da düz yolda ki hız farkını oluşturuyor... Sanırım bu kuvvetinde bayağı bir etkisi oluyor...
Dolayısı ile yol bisikleti jantı ve lastiği, hem hafif, hem ince olduğu için, atalet torku daha düşük oluyor... Böylece daha kolay hareketleniyor, uzun yolda bu avantaj olarak ortaya çıkıyor...
Yokuşlarda hareket azaldığı için, sanıyorum dönme momenti azalıyor, atalet ise gene azalıyor, dolayısı ile yokuşlarda sanırım bu etki azalıyor...
Fizikçi ve mekanikçi arkadaşların görüşleri nasıl acaba?
Dağ bisikleti ile yol bisikleti arasındaki tek fark sürtünmeden ve aerodinamiklikden değil, aynı zamanda lastik dönme ataletinden de kaynaklanıyor...
Bu etkide bayağı etkili oluyordur sanıyorum...