Scudo Sports

Vites sayısına göre zincir farkı (9V 10V ..)

Ali Güven

Aktif Üye
Kayıt
25 Ağustos 2007
Mesaj
115
Tepki
94
Şehir
İzmit
Bisiklet
Amoeba
Zincir konusunda aklıma (basit görülebilecek) 2 soru takıldı.
Forumda çeşitli aramalar yaptım ancak cevaplarını bulamadım.
Benzer durumda arkadaşların da olabileceğini düşünerek
araştırma sonuçlarını ve cevapsız kalan kısmı paylaşmak istedim.

İlk akla takılan soru sanırım bu oluyordur:
9 vitese uygun bir zincire, bakla ekleyerek 10 vitese uygun hale
getirebilir miyim? Veya vites sayısı değişimi için zincire bakla
ekleme çıkarma yapmak çözüm müdür? ((link))

Değildir! Vites sayısının artmasına veya azalmasına
zincir uzunluğu değil zincir genişliği değiştirilerek uyum sağlanır.
Bu basit cevabı öğrenene kadar (link).

http://oi59.tinypic.com/255ifs3.jpg

http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/891966958_1/Wholesale-Practical-Bicycle-Chain-Buckle-of-KMC-Chain-Magic-Buckle-8-9-10-Speed-Magic-Button.jpg

(link)

Zaten(link) da açık bir karşılaştırma bulunuyormuş:

6 speed - 7.8mm (all brands)
7 speed - 7.3mm (all brands)
8 speed - 7.1mm (all brands)
9 speed - 6.6 to 6.8mm (all brands)
10 speed - 6.2mm (Shimano, Campagnolo)
10 speed(Narrow) - 5.88mm (Campagnolo, KMC)
10 speed(Narrow, Direction) - 5.88mm (Shimano CN-5700,CN-6700,CN-7900)
11 speed - 5.5mm (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Bakla boyu sabittir. Hatta (link), ağaç motoru vs.
makinelerde bile aynı boyda baklalı zincirler kullanılır.
Bu standart nasıl belirlenmiş bilmiyorum, öğrenmek isterim.

Bakla genişliğinin azalmasına başta şöyle bir yorum yaptım.
"Kaset dişli (ruble) yüksekliği sabit olmalı ki zincir daralıyor"
Ancak (link)yı gördüğümde aynı olmadığını farkettim.
Ruble yüksekliğinin artması ve bakla genişliğinin azalması
karşılıklı yapılarak mı uyumluluk sağlanıyor. Yoksa ruble ölçüsü
tamamen farklı bir parametre mi; bu da anlayamadığım kısım.
 
Scudo
Bakla dediğin gibi standartdır. Önemli olan genişliktir. Şöyle düşün vites sayısı arttıkça göbekler genişlemiyor, rubleler daralıyor. Yani sen 8v den 9v ye geçtiğinde vites geçişlerinde sürekli tıkırdama olurdu bu şekilde daralma söz konusu olmasaydı. Ayrıca sen ruble yüksekliği demişsin ruble yükseliği zinciri çok etkilemez. En fazla 1 adet bakla söker veya takarsın.
 
  • Beğen
Tepkiler: Berkan Gürsoy
Teşekkürler y0lcu, güzel bir bilgilendirme olmuş.

Sayın mhmmt111, sizin bahsettiğiniz mesele farklı sanırım, arkadaşın koyduğu resime bakarsanız daha iyi anlaşılır.
http://sheldonbrown.com/images/STCASS.JPG
 
  • Beğen
Tepkiler: ZekiAlper
Konuyla ilgili iki ingilizce kaynak buldum.
Bağlantı 1'de benzer bir soru sorulmuş: "6V uyumlu bir zincir 8V uyumlu sistemde kullanılırsa ne olur?"
Zincir atması, zincir kaynaklı sesin artması ve küçük dişlilerde daha fazla olacak şekilde diş aşınması oluyormuş.

(link)

Bağlantı 2'de bir kitapta zincirle ilgili bölümde kısa bir açıklama yapılmış.
Uyumsuz zincir kullanımında vites geçişlerinin zorlaşacağı hatta hiç olmayabileceği belirtilmiş.
(Kitap: Bisiklet Bakım ve Onarım - Yol ve Dağ Bisikletleri, Todd Downs, 2005)

(link)

Gelelim yine aynı soruya. Kaset dişlinin (rublenin) dişlileri (cogs) aynı kalınlıktaysa zincirler arasında ne fark oluyor?
Önceki mesajdaki fotoğrafta açıkca belirtilmiş aslında ama gözümden kaçmış.
Zincir kalınlığına etki eden rublenin dişlisi değil, dişliler arasındaki boşluk! (spacer)

http://cdn.mos.bikeradar.com/images/bikes-and-gear/components/groupset/mountain/1302625649333-19vn3b7eimqgm-500-70.jpg

Yani isterseniz 7li bir rubleyi öyle dizersiniz ki 10V uyumlu bir zincir(~6mm) kullanmanız gerekir.

http://oi58.tinypic.com/2hoeixs.jpg

Kafa karışıklığı olmaması için piyasada ruble-zincir uyumunun olduğunu sanıyorum.
Ruble yüksekliği ile ilgili tartışmalar bambaşka bir konu :)

http://i.picresize.com/images/2014/02/18/aV0Gz.jpg
 
Zincirler de iç dış olayı var mıdır yani içeri tarafı dışarı tarafı gibi,
bilgisi olan var mıdır ?
 
Yazılı olan kısım dışa bakacak demişsiniz ama benim zincirimin iki tarafında da yazılar var. Her iki tarafta da ortalama 6-7 baklada bir "KMC", "3F" ve "Z" yazıyor.

Bu konuda bilgi verebilecek kimse yok mu? Zincirin düz ya da ters olması gibi bir durum var mı?
 
Yakın zamanda zincir değiştirdim. 3x9 sistem. Bisikletin standartta üzerinden çıkan zincirin aynısından taktım. Fakat şu anda aktarıcının konumu değişmeksizin vites kendiliğinden değişiyor. Bu da genellikle yüke bindiği zamanlarda oluyor. Acaba nedendir? (Sram PC-951)
 
@Lombardini zincirinizi zamanında değiştirmemişsiniz. Bundan dolayı rubledeki en çok kullandığınız dişlilerin ömrünü de bitirmiş oldunuz. Rubleyi de değişmeniz gerekecek ancak yükteyken zincirin aynakolda atlama yapıp yapmadığını kontrol edin. Eğer atlama yapıyorsa aynakol dişliside gitti demektir. Bende olduğu gibi..
 
Yeni kayıt oldum, öncelikle herkese merhaba. 2x5 vites sistemine sahip bir yol bisikletim var. Zinciri değiştirmeyi düşünüyorum. KMC'nin 11li zincirlerinden takmayı düşünüyorum. Sizce olur mu yoksa kendi zincirini ya da daha düşük vitesli bir zincir mi kullanmam gerekir? Teşekkürler
 
@yiiitd 11 li zincir ruble (arka dişli) 11 li ise uyar. Yani sizin arka ruble 5 li ise ona uygun zincir almanız gerekir.
 
Geri