Uzun turda disk fren

Arda Oral

Daimi Üye
Kayıt
10 Ekim 2013
Mesaj
241
Tepki
141
Şehir
NİĞDE
Bisiklet
Salcano
Uzun turda disk fren kullanmanın artı ve eksileri nelerdir
 
Scudo

Abdullah.R

Forum Demirbaşı
Kayıt
8 Temmuz 2013
Mesaj
565
Tepki
958
Yaş
62
Şehir
Büyükçekmece & Anamur
İsim
Abdullah Ramazanoğlu
Başlangıç
1973—74
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
- Isıyı janta yaymadığı için, yükle uzun inişlerde disk aşırı ısınıp tutuşu kaybedebilir. Bir dünya turcusu, "tur bisikletinde disk fren intihara eşdeğer" demişti.

- Arızaya daha yatkın, yolda tamiri çok zor (çoğunlukla imkansız), büyük merkezler dışında disk frenden anlayan ve gerekli ekipmana sahip düzgün tamirci çok azdır. Türkçesi dağın başında kalakalırsınız.

- Ön yüklük takarken zorluk çıkarır.

+ Daha iyi tutar, hatta iyi takla attırır. :) (ama düzgün bir V fren de yüklü tur bisikletini makul performansla tutuyor)
 

K.Burak

Daimi Üye
Kayıt
30 Temmuz 2012
Mesaj
313
Tepki
103
Yaş
27
Şehir
İzmir
Bisiklet
Giant
@Abdullah.R

Merhaba,
Acaba disk fren inişlerde her zaman tutmamazlık yapar mı ? Disk frenli tur bisikletim ile tura çıkacağım ama böyle bir şey görünce içimde bir kaygı oluştu. Gideceğim yer uzun inişleri de olan bir yer.
 

Abdullah.R

Forum Demirbaşı
Kayıt
8 Temmuz 2013
Mesaj
565
Tepki
958
Yaş
62
Şehir
Büyükçekmece & Anamur
İsim
Abdullah Ramazanoğlu
Başlangıç
1973—74
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
@Burak KüçükUzun turda disk fren hiç kullanmadım, bilmiyorum. Ben sadece okuduklarımı aktardım.
 

Enis Arslan

Daimi Üye
Kayıt
31 Mayıs 2014
Mesaj
205
Tepki
46
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Sedona
Merhaba..Uzun turda Disk Freni Stabil Kullanırsan Isınması normal...Ama Kendini egitir cek bırak-Cek bırak yaparsan hem cok iyi bir frenleme saglarsın HD sayesinde..Hem rotor ısınmaz devamlı sıkmaya göre..Devamlı sıkma ile cek bırak Fren yormama teknigi arasında belirgin fark var alısırsan..Tur sırası frenlemelerde durup bakarsan iki sekilde farkı hissedersin..
Kesin cözüm ise=Abdullah Abi vermiş V Fren ..+1
Ama Hd ilede imkansız degil.Kolay gelsin
 

Abdullah.R

Forum Demirbaşı
Kayıt
8 Temmuz 2013
Mesaj
565
Tepki
958
Yaş
62
Şehir
Büyükçekmece & Anamur
İsim
Abdullah Ramazanoğlu
Başlangıç
1973—74
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
@Bora DorukHocam bu çek-bırak işi karda kaymamak için tamam da, diski ısıtmamak bu şekilde mümkün değil.

Sebebi basit. Diyelim ki dağdan aşağı %10 eğimi 5 km. boyunca iniyorsunuz. Sürücü dahil bisikletin toplam ağırlığı 130 kg olsun. Şimdi hesaplamaya üşendim ama bisiklet yokuş aşağı belli bir kuvvete maruz kalacak. Kuvvet x Yol = İş = Isınma. Siz frenlerken hangi ritüeli uygularsanız uygulayın, bu fizik kanununun dışına çıkamazsınız. Mesela çek-bırak yaparsanız, bu sefer hızınızı kontrol altında tutabilmek için "çek"leri normalden daha kuvvetli yapmanız gerekecek, yani diskleri düzenli -atıyorum- 400W ile ısıtacağınıza, aralıklı olarak 800W ile ısıtacaksınız.

Disklerin ısınmasını kontrol altında tutmanın iki yolu var:

1. Isının yayılmasını kolaylaştırmak: Büyük disk, ısı kanatçıklı disk, disk ile göbek (bisiklet gövdesi) arasında ısı iletim kanalı (geniş metalik kontakt)... V frende bu iş ısının büyük janta yayılması ve janttaki birikimin de hem geniş yüzey sayesinde havaya yayılması ve hem de teller vasıtasıyla bisikletin gövdesine yayılması şeklinde yapılıyor.

2. Isı üretimini kontrol altında tutmak = saniyede üretilen işi (frenlerde açığa çıkan ısıyı) = saniyede alınan yolu (hızı) düşük tutmak. Yani yokuşu yavaş ineceksiniz.

Çek-bırak disk ısınmasına çözüm değil. Yavaş inmek çözüm. V-fren çözüm.
 

bkagan

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Haziran 2012
Mesaj
763
Tepki
247
Şehir
Güzel olan heryer...
Bisiklet
Salcano
1- uzun süredir HD kullanıyorum. evet dağ inişlerinde ısınma oluyor(ciddi derecede) fakat tutmama gibi bir şey olmadı hiçbir zaman.. :)
2- uzun turlarda şimdiye dek hiç bir sıkıntı yaşamadık (yaşamadık diyorum çünkü 4 kişiyiz ve 4 bisiklette HD fren sistemine sahip :) ) aksine çok hafif dokunuşlarla tuttuğu için insana güven veren yapısı var.
3 ısınma sorununa Abdullah beyin dedikleri çüzüm getirebilir... ama dediğim gibi ısının herhangi bir zararını görmedim (elimi yakması dışında :) )
 

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Mesaj
2.121
Tepki
4.927
Şehir
Antalya
Yine bir disk mi v fren mi ikilemiyle karşı karşıyayız.:)
Ben disk frenle iki günlük bir tur yapmıştım. Hidrolik de değil. Normal disk fren. Güzergahımız iniş çıkışların bol olduğu köy yollarıydı. Herhangi bir sorun yaşamadım. Bu tarz frenler motosikletlerde bile kullanılıyor. Yani tamamen güvenilir. Frenlerin tutup tutmaması, ısınma gibi bir sorun yaşamazsınız. Isınma bütün sürtünme yapan yüzeylerde olur. Tabiki v frende ısınma yapar. Hatta bu yüzden lastik patlatabilir. Dağ bisikletlerinde disk frenin daha önde olduğunu bile söyleyebilirim.
Disk frenin ağırlığı yanında asıl dezavantajı şu: Bozulduğunda ne yapacaksınız?
Bu yüzden turlarda genellikle v fren tercih edilir.
***
Ben bisiklet seçilirken disk mi, v fren mi ikilemini doğru bulmuyorum. Mühim olan aslında sizin isteğiniz ve bacaklarınız. Her ikisi de iş görüyor. Her ikisinin de kendine göre avantajları dezavantajları var. Ülkeler arası tur düşünmüyorsunuz ikisi de isteğinizi karşılar.
 

Enis Arslan

Daimi Üye
Kayıt
31 Mayıs 2014
Mesaj
205
Tepki
46
Şehir
Eskişehir
Bisiklet
Sedona
@Abdullah.R

Abdullah Abi zaten Rotor Capını Düsündügümüzde Anlık Fren bile bassak o anki Rotorun dönüsü ve Fren basıldıgı an ne olursa olsun o balata tüm rotor yüzeyine baskı uygulayacak..Yani Kastım o degildi zaten..Ama devamlı basmaktansa biraz olsun yararı olur cabasındayım..ısınma en azından 3-5 C daha az olur gibisinden..Dedigin gibi yokus asagı zaten HD nin kendisinde biter olay..HD frene sahit bir insan dönüşüm yapacagına en azından bu sekilde dener Yormamaya calısır..Acıkcası Yokus vs deneyimim oldu baya ısındıgınıda biliyorum+hava sıcaktı sıkıntı cekmedim..İsallah arkadasta cekmez..iyi forumlar
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
v fren'in tek avantajı parçasının "bakkalda" bile bulunabilimesi ve fişi prize takabilen beceride olan bir insanın bile tamir edebilmesidir.
yoksa başka hiçbir avantajı yoktur.
ısı konusundada bahsedilen yorumlar "en alt seviye frenler içindir"
örnek vermek gerekirse tektro hdc300 - shimano brm 395..

bende bunları kulladım daha sonra shimano xtr icetech rotor + deore brm 615 frene geçince "ısınan frenlerdeki performans azalmasının" sadece alt seviye frenlerde olduğunu anladım.
 

Abdullah.R

Forum Demirbaşı
Kayıt
8 Temmuz 2013
Mesaj
565
Tepki
958
Yaş
62
Şehir
Büyükçekmece & Anamur
İsim
Abdullah Ramazanoğlu
Başlangıç
1973—74
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
@kivilcimbİlk mesajımda disk frenin dezavantajlarını sayarken iki noktayı unutmuşum. Nasıl yapsam da bunları da eklesem diye kaşınıp duruyordum, sizin mesajınızı bahane edeyim bari. :)

- Disk fren daha ağırdır.

- Daha pahalıdır.

Sonradan bir tane daha aklıma geldi:

- Disk fren maşanın sağ ve sol bacaklarına ciddi boyutta dengesiz yük bindirerek burkulma kuvveti uygular. (Ön yüklük takan tur bisikleti için vahim bir durum) Son okuduklarım kadarıyla, bunun olumsuz etkileriyle hala uğraşıyorlşar bisiklet üreticileri. Kimi bacakların birini kalın birini ince yapıyor, kimisi daha da abartıp tek bacaklı (leftie) maşa yapıyor, kimisi de boşveeer koptuğu yere kadar gider diyor... :D
 
  • Beğen
Tepkiler: MustafaNR
Kayıt
21 Haziran 2014
Mesaj
81
Tepki
7
Şehir
Isparta
Kardeş hidrolik disk fren öyle kolay bozulacak bir şey değil adamlar kolay bozulcak bir şey olsa takmazlardı. Eed bozulursa tamiri zor ama her insan da yanında v fren teli ve pabuçlarını yanında taşımıyor.yani dükkanların olmadığı yerde her iksii de bozulursa ikisindede kalırsınız :D en önemlisi yedek parça ile gitmek. Hidrolik disk fren tamirini öğrendikten sonra çok basit gelecektir. Yanınızda kablosunu bide yağ kutusunu taşıyın tamirini de bildikten sonra her türlü tamir edersiniz. Aynı şey v frendede geçerli. Malzemesi olmadıktan sonra onu da tamir edemezsiniz. Ve ayrıca v fren bence daha kolay bozuluyor
 

suat akman

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Mayıs 2013
Mesaj
2.391
Tepki
4.895
Yaş
50
Şehir
Muğla - Bodrum
Başlangıç
1985—86
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Bu tartisma uzaaar gider :)
26" vs 29" veya MTB vs Yol Bisikleti tartismasina doner. Yani kazanani veya kesin sonucu yok :)

Iki sisteminde avantaj ve dezavantaji var. Kullanicinin teknik + mekanik seviyesi, tercihleri ve izleyecegi guzergahlar daha cok onem kazanir bu tercihte. Uzun yolda sorun yasanmasi daha olasi ve pratik basit hafif ekipmanlar one cikiyor. Ancak normal kosullarda bilincli bir kullanici 3000 - 5000 km gibi mesafelerde freniyle hic ilgilenmek zorunda kalmiyor. Bu da gayet yeterli bir uzun tur mesafesi. Siz dunya turuna cikiyorsaniz is degisebilir belki. Ama acil yedek parca olarak tasinacaklar:
HD icin - bir yedek disk, bir sise 50 ml yag, basit kisa ince hortum ve siringa, fren kablosu hortumu, yedek balata
V fren icin - tel, fren pabucu

Eger ki fren kolu veya fren ayagi/kaliperi sorun cikardi! V frende muadilini bulmak kolay. HD fren icin her zaman her yerde bulunmasi sorun olabilir.

HD nin uzun turda kullanilirsa en buyuk artisi sessizligi, gucu, zirt pirt jant ayarı istememesi olur. Sorun cikmazsa ki normalde 3000 - 5000 km hatta daha uzun mesafelerde cikarmiyor, daha rahat olacagi dusunulebilir. Olduki sorun cikti, tek frenlede uzun sure isinizi gorursunuz. Sonucta uzun tur yapiyorsaniz deneyiminiz dengeniz ve ongoru ile tek frenle performansiniz yeterince iyidir.
 
  • Beğen
Tepkiler: MehmetAliB.

isamorgil

Daimi Üye
Kayıt
13 Mart 2014
Mesaj
381
Tepki
617
Şehir
istanbul
İsim
isa morgil
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
KTM
Bisiklet türü
Yol bisikleti
1,5 aydır hidrolik disk fren li bir bisiklet kullanıyorum ondan önceki bisikletimde de V fren vardı.

uzun tur yapmadım ama bisiklet bir mtb olmamasına rağmen sıklıkla belgırat ormanları içerisinde zorlu iniş çıkışlı 50-70km lik parkurlar da kullandım. evet frenler ısınıyor ama tutmamazlık yapmadı bu güne kadar. düzenli şekilde bakım ve temizliği yapılmış bir disk fren sisteminin sorun çıkaracağını sanmıyorum. ha takdiri ilahi hidrolik borusunu parçalar yağını boşaltırsın o zaman yapacak birşey yok. tabii bu tür olumsuzluklar V frenli bir bisikletin de başına gelebilir.

yukarıda bir arkadaşında söylediği gibi ülkeler arası bir tura çıkmıyorsan her iki sistemde işini görecektir.

son olarak HD disk de bastın mı duruyor kardeşim :D helede lastikler yola tutunan bir modelse.
 

Yunus Emree

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Nisan 2013
Mesaj
867
Tepki
150
Şehir
giresun
Bisiklet
Sedona
Hidrolik diskin dezavantajını tura çıkarak mı öğrendi herkes anlamadım.
Hadi ben bunları yaşadım, ya tura bunla çıkma ya da çıkacaksan yanına yedekleri al dese neyse de. Öyle bir şey de yok...
Sadece ihtimaller üzerine yazılmış.

Heralde tura disk frenle çıkanlar disk sökme aleti rotor felan taşımıyordur değil mi? Alacaksa bakım aletlerini alır işini de düz bir zeminde göremez mi?
Ayrıca bu frenler zırt pırt sorun çıkarıyor gibi yazılıyor nedense.
Isınma soruna gelince o da ice tech rotorlarda olmuyordur heralde. Üzerlerindeki delikler de elbet ısıyı dağıtmak için kullanılıyordur.
 
  • Beğen
Tepkiler: suat akman

Murtega

Daimi Üye
Kayıt
6 Ocak 2014
Mesaj
387
Tepki
519
Şehir
Budapeşte
İsim
Murat B.
Bisiklet
b'Twin
Gecen ay bisikleti ile dünya turu yapan bir Fransizi agirladik birkac gün. 4 sene önce de Güney Amerika'yi bastan sona gecmis. Su da bisikleti:
http://wheelbeback.com/wp-content/gallery/1er-mois/01.jpg

Mekanik disk frenli bir recumbent bisiklet. (Türkcesi ne ki bu türün?) 70 kilodan fazla da yük tasiyor kendisi ile beraber. Bir kere bile jant kirilmasindan ya da mekanik disk frene yedek parca bulmada ne kadar sikinti yasadigindan bahsetmedi. Aksine öyle anilar anlatti ki...

Bu kadar kuruntu yapmayin artik da elinizde ne varsa onunla cikin su turlara. :)
 

mete semiz

Üye
Kayıt
2 Haziran 2013
Mesaj
93
Tepki
28
Yaş
58
Şehir
İzmir
İsim
Mete Semiz
Bisiklet
Fuji
@Abdullah.R

Abdullah Bey;

V frende jantın lastikleri yakması için ne kadarlık bir ısı gerekir (Aşağı yukarı santigrat derece olarak)? Bilgi verebilir misiniz?
Çıkış ve inişleri çok olan bir tura çıkmak üzereyim. Bu bilgi oldukça işime yarayacak.
 

Abdullah.R

Forum Demirbaşı
Kayıt
8 Temmuz 2013
Mesaj
565
Tepki
958
Yaş
62
Şehir
Büyükçekmece & Anamur
İsim
Abdullah Ramazanoğlu
Başlangıç
1973—74
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Mete bey, markaya ve tipe göre tavsiye edilen max jant sıcaklığı değişir. Bunu lastik üreticisine sormanız gerekir. Ayrıca, bu bilginin çok işinize yarayacağını sanmıyorum. Jantın ısı yok etme (dissipation) karakteristiği epey karmaşık gibi görünüyor bana. Çemberin hava teması var, jant tellerinden bisiklet gövdesine akan ısı var, jant tellerinin pervane/radyatör olarak havaya ısı yayması var. Belli bir yükle belli bir yokuşu inerken jantın ne kadar ısınacağını hesaplamak için bayağı sıkı bir makine mühendisinin oturup bunu modellemesi lazım sanırım. Buna hava şartlarını eklemedik daha... :)

Mevcut jant sıcaklığını ölçebilirsiniz ama önden hesaplamanız pek mümkün görünmüyor bana.
 
  • Beğen
Tepkiler: MehmetAliB.

mete semiz

Üye
Kayıt
2 Haziran 2013
Mesaj
93
Tepki
28
Yaş
58
Şehir
İzmir
İsim
Mete Semiz
Bisiklet
Fuji
@Abdullah.R

Teşekkür ederim.
Aslında haklısınız. Benim ki saçma bir soru oldu.