Temel Bisiklet Sürüş Teknikleri

Mücahit Kıvrak

Forum Demirbaşı
Kayıt
7 Eylül 2010
Mesaj
404
Tepki
132
Şehir
İstanbul - Aydın(Çine)
Temel sürüş pozisyonu:
* Dirsekler serbest, yaklaşık 90
derecelik bir açı oluşturacak
şekilde kırık olmalıdır.
* Gidonu çok fazla olmamak
şartıyla sıkıtutun. Eğer avuç
içlerinizde beyaz bölgeler
oluşuyorsafazla sıkıyorsunuz
demektir.
* Sırtınızı dik tutun. Omurganız
yerle yaklaşık 45 derece açı
yapsın.
* Pedallar üzerinde "ayakta
durmaya"çalışın. Seleye oturun
ama ağırlığınızın tamamını
seleye vermeyin.
* Pedal çevirmezken pedal
kollarınıyere paralel tutun (saat
3 ve 9 pozisyonu).
Dönüşler:
* Dönüşe girmeden her iki freni
de kullanarak yavaşlayın.
- Eğer yol tutuş iyi ise;
* Dıştaki pedalı aşağı bastırın ve
ağırlığınızı içe verin.
* Köşeye geniş girin, dönüşün
"doruğunu (apex) iç kenara
yakın geçin ve geniş bitirin.
* Eğer bisikletin "sınırlarında"
dönüyorsanız ön freni
kullanmayın. Ön tekerleğin tüm
imkanları zaten dönüş için
kullanılıyordur. Eğer bu durumda
bir de ön fren kullanırsanız ön
tekerleğiniz -çoğu zaman
kurtulmanın imkansız olduğu- bir
kayma hareketine başlayacaktır.
Arka tekerlekler dönüşler
sırasında biraz daha serbesttir.
Bu nedenle arka frenleri
kullanmak daha güvenliolacaktır.
- Gevşek zeminde dönüş için;
* Bisikleti görece dik tutarken
bedeninizidöneceğiniz
döneceğiniz yöne eğin.
* Ağılığınızı hafifçe öne verip
dıştaki pedalı aşağı basın.
* Bedeninizin üst kısmını
döneceğiniz yöne çevirip hafifçe
içe yüklenin.
* Gidonu dış tarafta aşağı itin,
içte yukarı çekin.
Fren yapma:
* Fren gücünün büyük bir kısmı
ön frendedir. Çünkü fren
yaptığınızda ağırlığınızöne baskı
yapacak ve ön tekerleğin yere
iyice tutunmasını sağlayacaktır.
* Fren gücünüzü maksimuma
çıkarmakiçin fren yaparken
ağırlığınızı arkaya verin.
* Gevşek zeminde freni daha çok
kullanmaya çalışın. Çünkü ön
tekerlek zemini "yararak"
gittiğinden tutunmasıçok
zordur.
* Kızaklayan bir tekerlek size
hiçbir kontrol vermez. Fren
yaparken tekerleklerin
kilitlenmemesine dikkat edin.
"ASLA" fren yapılmaması
gereken durumlar olduğunu
unutmayın.
* Havadayken asla fren
yapmayın. Herhangi bir atlayış
sırasında havadayken ön freni
sıkmak sizi gidonun üzerinden
iyi bir uçuşa götürecektir.
* Dönüşlerde ön freni
kullanmayın. (bkz. Dönüşler)
* Yokuş aşağı frenleri sıkı
tutmayın. Bunun yerine hafifçe
sıkın.
Vites değiştirme:
* Vites değiştirirken hafifçe
pedal çevirmelisiniz. Pedalları çok
güçlü basarsanız zinciri kırmanız
işten bile değildir.
* Eğer "shifter"larınız (vites
değiştirme kolu) üzerinde sayılar
varsa onları kullanmayın. Bunu
yerine diskler üzerindeki diş
sayılarına göre vites oranlarını
hesaplayın ve onları kullanın.
* Ne zaman vites değiştirmeniz
gerektiğini önceden kestirip
(mesela yokuş yukarı çıkarken)
mecbur kalmadan değiştirin.
Mecbur kaldığınızda çok geç
olabilir.
* Zincirin kırılmasını önlemek için
her zaman temiz ve iyi
yağlanmış olduğundan emin
olun.
* Pek çok yerde "vitesleri çapraz
kullanmayın" uyarısıyla
karşılaşırsınız. Yani büyük ayna
kol dişlisi ile büyük ruble ve
küçük ayna kol dişlisi ile küçük
rublenin aynı anda
kullanılmaması önerilir. Bunun
nedeni dişlilerin çabuk
aşınmasını önlemektir. Ancak
kaliteli dişliler kullandığınız
sürece pek sorun
yaratmayacaktır. Ama yine de
dişli oranlarınız izin verdiği
sürece vitesleri çapraz
kullanabilirsiniz.
Yokuş yukarı:
* Vites ayarlarını tırmanmaya
başlamadan önce yapın. Hangi
eğimde hangi vitesin iyi
olduğunu anlamanın tek yolu
deneme yanılmadır.
* Uzun mesafeli tırmanışlarda
veya gevşek zeminde oturarak,
iyi yol tutuşu olan kısa dik
yerlerde ise ayakta pedal
basmak en iyisidir.
* Eğer çok hafif viteste
olduğunuzu farkederseniz, bir
ruble yukarı çıkın. Asla birkaç
tanesini birden geçirmeyin.
* Her zaman yol üzerindeki en
düzgün çizgiden gitmeyeçalışın.
Oturarak tırmanış:
* Eğer oturarak tırmanacaksanız,
selenin hafifçe önüne oturun.
* Ön tekerleğin yolu tutmasını
garantilemek başınızı gidona
yaklaştırın.
* Gidonu yukarı çekmeyin.
* Bedeninizi gevşek tutun.
Omuzlarınızdan geçen doğrunun
yola dik olmasına özen gösterin.
* Küçük bir vitese geçin ve pati
atmamayaçalışın.
Ayakta tırmanış:
* Ayaktayken çok hızlı pedal
çeviremezsiniz ancak her
vuruştaçok daha fazla güç
uygulayabilirsiniz.
* Eğer tırmanışı ayakta yapmaya
karar verirseniz büyükçe bir
viteskullanın.
* Selenin tam önünde ayakta
durun vegöğüsünüz gidonun
hizasında olsun. Dirseklerinizi
kırın.
Yokuş aşağı:
* Ağırlığınızı arkaya verin.
* Pedalları saat 3 ve 9
pozisyonunda tutun.
* Eğim ne kadar çoksa ağılığınızı
o kadar arkaya vermeniz gerekir.
Çok dikinişlerde arka tekerleğin
üzerine oturur gibi inmek
gerekir.
* Pozitif düşünün ve kafanızdaki
düşüş senaryolarına uygun
yerler aramaktan vazgeçin.
Unutmayın: Baktığınız yere
gidersiniz.
* Ayna kolda büyük dişliye
geçin. Bu zincir üzerindeki geri
kuvvetleriniarttıracak ve
zincirin engebelerde titreşim
sonucu şıngırdamasını
engelleyecektir.
* Yavaşlamak için ön, durmak
için arka freni kullanın. Ön freni
sert kullanırsanız kendinizi
superman gibi havada
bulabilirsiniz.
* Frenleri tekerlekleri neredeyse
durduracak -ama asla
kilitlemeyecek- birşekilde
kullanın. Eğer kilitlenir ve
kızaklamaya başlarsa kontrol
edemeyebilirsiniz.
* Omuzlarınızdan geçen doğru,
yol çizgisine dik olsun.
* Bazı durumlarda seleyi dört-
beş santimetre alçaltmak işe
yarayabilir.
Wheelie (Ön teker havada
sürüş):
* Başlangıçta engelsiz, düz
zeminde çalışın.
* Oturun ve ağırlığınızı biraz öne
verin.
* Küçük bir vitese geçin.
* Pedala çok güçlü basın ve
ağırlığınızı arkaya verin. Bu
arada gidonu güçle yukarı çekin.
* Dizlerinizi dışa açın ve
ağılığınızı arkada tutmaya çalışın.
Pedal çevirmeye devam edin.
* Eğer çok fazla geri
yüklendiğinizi hissederseniz arka
freni hafifçe sıkın. Düz
pozisyona döneceksiniz.
Küçük engelleri aşma:
* Bir "wheelie" yapın ve ön
tekerleği engelin diğer tarafına
indirin.
* Pedalları hemen saat 3-9
durumuna getirin ve ağırlığınızı
öne kaydırın.
* Arka tekerleğiniz engelin
üzerinden geçecektir.
Büyük engelleri aşma (30-60
cm):
* Bir "wheelie" yapın ve ayna kol
engelin üzerine gelecek şekilde
inin.
* Daha güçlü ayağınız önde
(yaklaşık 70 derece) inmelisiniz.
* Ağırlığınızı öne aktarın ve
pedal basın. Çok güçlü
çevirmeyin yoksa düşersiniz.
Suda sürüş:
* Dibini göremediğiniz hiçbir
suya girmeyin.
* Eğer çok fazla engel yoksa
suda da hiçbir şey yokmuş gibi
sürebilirsiniz.
* Eğer su çok derinse küçük bir
ayna kol dişlisi kullanın.
* Eğer su gerçekten çok derinse
"yarım pedal" (3-9 pozisyonunda
çeyrek tur pedal çevirme-
Ratcheting) gidin.
* Jantlar ıslanınca fren
gücünüzün büyük bölümünü
kaybedersiniz. Tetikte olun!
* Sudan sonra her iki freninizi de
"pompalayarak"kurumalarını
sağlayın.
Çamurda sürüş:
* Ön tekerleğe mümkün
olduğunca az ağırlık verin.
* Eğer sadece küçük bir birikinti
ise tam ortasından gidin ki
patika zarar görmesin.
* Eğer derin ve ıslak ise küçük bir
vitesle, oturarak geçin ki arka
tekerlek "pati"atmasın.
* Geçtikten sonra her iki freni
pompalayarak çamuru
temizleyin.
* Çamur, bisikletinize pek çok
zarar verebilir. Özellikle fren
pabuçlarınıçok çabuk aşındırır.
* Ön tekerleğe mümkün
olduğunca az ağırlık verin ki
gömülüp sizi uçurmasın.
* "Koyu" çamurdan mümkün
olduğuncaçabuk geçin. Bu hem
saplanıp saplanıp kalmanızı
engeller, hem de çamur
deryasındançabuk
kurtulursunuz.
Gevşek zemin:
* Ağırlığınızı her iki tekerleğe
eşit bölün.
* Eğer öne fazla ağırlık verirseniz
ön tekerlek saplanır ve uçarsınız.
Eğer arka tekerleğe fazla ağılık
verirseniz ön savrulur ve bir
çizgi üzerinde gidemezsiniz.
* Mümkün olduğunca hızlı girin
ve hızınızı korumaya çalışın.
* Kumda mümkün olduğunca
yavaş dönün ve ağırlığınızı sağa
sola kaydırmayın. Sert
dönüşlerden kaçının çünkü ön
tekerlek zemini -siz durana ya da
düşenekadar- kazıyacaktır.
* "Pürüzsüz" bir sürüş yapmaya
çalışın. Fazla güçlü pedal
çevirmek yalnızca arka lastiği
zemine gömecektir.
Dar patikalar (SingleTracks):
* SingleTrack, yalnız bir bisikletin
geçebileceği genişlikte patika
demektir.
* Patikanın sınırlarına
bakmaktansa tam karşıya ve ileri
bakın. Böylece daha düz bir
çizgide sürebilirsiniz. Yine
hatırlatayım: Nereye
bakarsanız oraya giderseniz.
Ağaca bakarsanız ağaca
çarparsınız.
* Patikanın ortası çoğunlukla
aşınmış olacağından tüm dönüşü
dış çizgiden yapmaya çalışın.
* Bol dönemeçli patikalarda
seleden 4-5 santimetre
kalkarsanız, bisikletinizi
bedeninizle yönlendirmeniz
kolaylaşır.
* Eğer bir engeli geçemiyorsanız
inin ve yürüyün. Bu bazen en iyi
çözümdür.
- Switchback (Patikanın
sonundan geriye dönüş)
* Çoğunlukla (patika çok dar
olmadıkça) standart dönüş
teknikleri yeterli olacaktır.
* Patika çok darsa, içteki
ayağınızıyere koymak bisikleti
etrafında döndürmek için
kolaylık sağlayabilir.
- Öneri!
Kırmızı ışıkta ayağı yere
koymadan durmak gayet hoş
olabilir. (İnanın bana bu harika
birşey!)
* Hafif bir eğim bulun ve
bisikleti eğime dik olacak şekilde
sürün.
* Pedalları saat 3-9 pozisyonuna
getirin. İçteki ayağınız önde, güç
ayağı olarak dursun.
* Bisikleti "nazikçe" durdurun ve
öntekerleği hafifçe yokuş
yukarı çevirin.
* Frenleri kullanmadan ve
bisikleti hareket ettirmeden
dengede durmayaçalışın. Eğer
dışa doğru düşecek gibiyseniz
içteki ayağa güç verin. İçe
düşecek gibiyseniz içteki
ayağınızın gücünü azaltın.
* Bunu eğimde yaklaşık 30
saniye yapabilirseniz aynı
uygulamayı bu sefer düz bir
zeminde deneyin.
Merdivenden aşağı sürüş:
* Başlangıçta birkaç alçak
basamakla başlayın. İyi yapmaya
başlayınca daha dik basamaklara
geçin.
* Yokuş aşağı sürüş pozisyonu
alın, ancak ancak seleden
yukarda, ağırlık tamamıyla
arkada, kollar ve bacaklar
mümkünolduğunca gevşek
olsun.
* Bisikletin yere tam dik
olduğundanemin olun ve
dümdüz bir çizgide sürün.
* Eğer gerekiyorsa biraz fren
kullanın ama havadayken
tekerlekleri kilitlemek
istemezsinizdeğil mi?
Tebrikler artık bir MTB pilotu
adayısınız.
 
Scudo
Yukarı Alt