Tek vitesteki problemler:
1- Parçaları bulmanın zorluğu.
2- Zincir gerginliği.
3- Zincirin çapraz gitmesi.
4- Arka göbeğe tek dişli takılması.
5- Uygun ön/arka dişli oranı seçilmesi.
Tek vitesin güzellikleri:
1- Bakım derdi yok.
2- Ayar bozulması mümkün değil.
3- Vites değiştirme, yüksek-alçak vites geyiği yok.
4- Sessiz bisiklet. Çıtır çıtır dişli sesi yok.
5- Masrafsız.
Problemleri inceleyelim:
En zor kısımparçaları bulmaktır. Parçalar bulunduktan sonra bir araya getirmesi tatlı bir telaş olur. Arka tekerin girdiği yuvanın (Dropout) şekline göre arkada zincir gergisi kullanılır ya da kullanılmaz. Dropoutlar genelde 3 çeşittir.
Bu türler yol bisikletinde bulunur ve gergi kullanılmadan düzgün bir zincir hattı (Bol olursa zincir sarkar ve güç transferi engellenir, aynı zamanda zincir devamlı kenarlara düşer.) Bakınız yol bisikleti dropoutu:
http://www.bikefanclub.com/gallery/data/509/125Drop1.jpg
Bu tür ise genelde dağ bisikletinde ve cyclo-cross bisikletlerinde bulunur. kulakçık da olsa şekil aynıdır. Bu türde zincir hattını düzgün sağlamak zordur. Tek vites çeviriciyi kullanmak gerekebilir. (Tek vites çevirici -singleator- hakkında birazdan bilgi vereceğim.) Bakınız dağ bisikleti dropoutu:
http://www.bowmancycles.com/Pix/Drop1s.jpg
Salon bisikletlerinde (Velodrom konsepti ülkemizde hiç olmayan ve alayla karşılanan bir olay. Avustralyalı bir arkadaşımla konuşurken şöyle bir muhabbet geçti: Ben: Türkiye'nin en büyük şehrinde bir tane bile velodrom yok. Mike: Türkiyedeki bisikletçilik a.ısından elem verici. Ben ufak bir kasabada yaşamama rağmen 3 saatlik çevremizde 6 tane velodrom var!) dropout yere paraleldir. Bu sayede arka tekeri geri çekerek gerekli zincir gerginliği sağlanır. Bakınız salon ya da BMX bisikleti dropoutu:
http://www.bmxmuseum.com/4images80s/pinkdropout.JPG
Özet yapalım, 3 tür dropout vardır. Çapraz (yol, touring vs bisikletler.), Horizontal (MTB, yeni yol bisikletleri, cyclo-cross bisikletleri), Vertical (Salon, BMX bisikletleri).
Dropoutunuzun MTB dropoutu olduğunu kabul ederek yazıya devam edelim. Eğer çaprazsa zaten iş kolay.
135 mm genişliğinde arka göbek gereklidir. Normal dağ göbekleri 135 mm genişliğinde olurlar. Tek vitese özel bir göbek kullanmak en doğrusu olur. bakınız tek vitese özel göbek seti:
http://www.irocycle.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/singlespeed1.jpg
Bu göbeğe free-wheel takılır ve pedal çevrilmeden arka tekerin dönmesi sağlanır. Free-wheel takılmazsa tam bir salon bisikleti olur ve arka teker döndükçe pedallar da döner. Bu bisiklete bacağına güvenen adamlar fren takmazlar ve pedalların dönmesini engelleyerek bisikleti durdurmaya çalışırlar. Free-wheel istenirse BMX için free-wheel bisikletçilerde bulunur. 20 dişlili olur genelde. Arka göbek de BMX göbeği kullanılabilir.
Göbek problemi halloldu. Şimdi zincir gerginliği var. Eğer arka teker yerine takıldığında, zincir gergin duruyorsa problem yok ama bisikletlerin %90'ında gergin durmaz. Özellikle dağ bisikletlerinde çare Surly Singleator bakınız: http://www.surlybikes.com/parts/popup_images/parts_prodSingleator.jpg
olabilir. Arka değiştiricinin yerine takılan bu parça yaylı mekanizması sayesinde zinciri gerer.
Aynakol'da önemlidir. İlle de tek dişlili aynakol kullanılacak diye birşey yok. Normal dağ bisikleti aynakolundan yaprak çıkarılabilir hatta çıkarılmadan öylece kullanılabilir. En dıştaki yaprağın dişleri traşlanarak koruyucu haline getirilebilir. Bakınız tek vitese uygun aynakol:
http://www.singlespeed.net/images/articles/whiteindustries/dscn1919.jpg
CNC lenmiş aluminyumdan nefis bir parça.
Aynakol ve arka dişlinin aynı çizgi üzerinde bulunması gerekir. Bu genelde orta mille sağlanır. Ortamilin aynakol takılan kısmı sağa sola çekilerek aynakol hareket ettirilir.
En son problem de uygun dişli seçilmesidir. İyi bir bisikletçi 52x16 çevirebilecekken benim gibi alt seviye biniclier 42x18 de rahat ederler. Unutulmaması gerekir ki bu dişli oranı seçilrken en zor yokuşları çıkabileceğiniz bir oran tercih edilmelidir.
Bu konuda bilgi alabileceğiniz bazı siteler:
www.singlespeed.net
www.fixedgeargallery.com
www.surlybikes.com
www.irocycle.com
bunların son ikisinden alışveriş yapılabileceği gibi bu parçaların bulunacağı en iyi kaynak
www.ebay.com 'dur.
daha fazla bilgi almak isteyenler pm ile bağlantı kurabilirler. msn den muhabbet ederiz.