Scudo Sports

slx 180lik rotor mu 203lük rotor mu ?

xcr maşa üzerinde 203mm xt rotor kullanmıştım zamanında, tavsiye etmem..
hem maşana zararı var, hemde bol bol metal sesi duyabilirsin :p
 
Scudo
Gördüğüm rotor çap seçimleri bende merak uyandırıyordu ne zamandır. Hazır böyle bir konu açılmışken sorayım. Burada geçen konuşmalara uyacak şekilde genelde ön rotor büyük oluyor. Yani anladığım frenleme gücü önde yüksek oluyor. V-fren kullanımından dikkatimi çeken bir şey var. Ben genelde arkayı çok kullanırım, ve önce yıpranır. Ön daha az yıpranır ve daha sıkı olur. Ama ön frenin arkadan sıkı olması, bir de maşa yumuşak ayardaysa öne doğru devrilerek takla atma riski getiriyor gördüğüm kadarıyla. Ayrıca, tırtıksız teker kullanıyorsanız, genelde asfaltta sürüyorsanız, önü arkaya göre oransız sıkmak arka tekerin yana ve öne doğru denge bozacak şekilde kaymasına neden oluyor.
Dik yokuşları inerken 160-160 kombinasyonu yeterli olmuyor. Özellikle Ankara'nın bol yokuşlu yollarında. Yukarda açıkladığım durumun da etkisiyle ön rotoru aynı bırakıp arkada çapı yükseltmeyi düşünmüştüm. Maşam skareb manitou post mount (160mm için adaptörsüz kullanım) kadrom Kron XC4000. Ne yapamamı önerirsiniz? Önde büyük arkada küçük rotor seçimini (ve neden tersinin olmadığını) bana açıklayabilir misiniz? Teşekkürler şimdiden.
 
@Burak Paç


fren anında bilindik eylemsizlik hareketinden dolayı ağırlığınızın aktif momentinizin dengeli dağılımı ön tarafa doğru kayıyor tabi düz yolda.aşağı eğimli yollarda ise bu oran çok daha fazla dediğiniz doğru önü kilitlemek veya çok sıkmak taklaya veya ön tekerin kaymasına yol açar ama elinizi belli bir seviyeye alıştırırsınaz ön frenleriniz sizi durdurmada daha aktif olur..

önlerin büyük olması bildiğim kadarı ile hem ön frenin etkinliğini ayarlamak hemde rotor çapı büyüdüğü için etkili fren dozajınızı daha rahat ayarlarsınız.. bu yüzden önler daha büyük oluyor.aynı durum arabalar kamyonlar bilimum araçlardada geçerlidir...
 
  • Beğen
Tepkiler: Burak/
herhangi bir aracı durduran frenler %60 70 oranında ön frenlerdir. bu yüzden motorsikletlerde önde iki tane dev gibi disk ve kaliper arkada ufak bir disk ve kaliper arabalarda önler hava sogutmalı disk arkalar tambur fren vs vs dir. bisiklet ile ön fren yüzünden takla atma meselesi de teknik eksikliğinden kaynaklanır. maşanın yumuşalığı lastik vs buna neden olmaz siz agırlıgınızı arkaya verin ön frene istediginiz kadar basın sıkıntı olmaz. bir de 203 rotor denilmiş xc kadrolarının hiç biri arkada 203 rotor kullanımından kaynaklanacak kuvveti karşılayacak şekilde üretilmez hatta downhill kadroları için bile sıkıntıdır arkada 203. arka için 160 yeterli olacaktır. ben 140 kullanmayı düşünüyorum hatta.
 
  • Beğen
Tepkiler: Burak/
Bilgi için teşekkürler. Fren tekniğini çalışmak gerek demek ki. Özellikle inişlerde vücut konumunu iyi ayarlamak gerektiğini duymuştum. Yine de ani bir frende bunların tam kurtaracağını sanmıyorum. O durumda bu 60-70 oranının düşmesi gerekeceğini tahmin ediyorum.
203'lük rotorun kaliper ve rotor bağlantı yerlerine uygulayacağı kuvvet V-frenin pivot yerine uyguladığına göre çok mu yüksek? Kadro ömrü uygulanan kuvvetten bu kadar etkileniyor mu? O zaman fazladan 15 kilo vücut ağırlığından kim bilir nasıl etkileniyordur...

@bhdrkrc
 
disk frenin baglantı noktasının arka üçgenin kaynak noktalarına uyguladıgı moment v frenin uyguladıgına göre çok daha yüksek çünkü v fren kaynaga çok yakın yani yeter rijitlik saglanıyor ama disk fren baglantısı en uçta oldugu için ortaya çıkan bükme etkisi çok daha fazla. sürücü agırlıgını taşıyan kadro kısımları ile fren yükünü çeken kadro kısımları aynı noktalar olmadığı için de 15 kg fazlalık önermesi yanlış oluyor.
 
Doğrudur, işe tork yönünden bakmak gerek. Bu durumda aynı frenleme için V-frenin janta yaptığı ile disk kaliperinin rotora yaptığı sürtünme kuvveti arasında uygulanma yarı çaplarına ters orantılı ilişki var. Burada kat kat fark var, doğrudur. Bu bakış açısıyla 203mm rotor, 160'lıkla karşılaştırılınca, rotor yüzeyinde daha az sürtünme kuvvetiyle, ve kaliper bağlantılarına daha az yük binmesiyle aynı frenlemeyi sağlıyor gibi görünüyor. Zaten fren kollarındaki rahatlık farkı da bunu anlatıyor. Böyle olunca kadro ömrü hesabı tersine dönmüyor mu?



@Bahadir.Karaca
 
  • Beğen
Tepkiler: Bahadir.Karaca
Hayır dönmez. şöyle ki sizin frene uyguladıgınız kuvvet ile frenin kadro veya masaya uyguladıgı kuvvet arasında ters orantı var hidroliklerde. idrolik frende rotor çapı buyudukçe sizin durmak için harcadıgınız kuvvet azalır bunun sebebi de rotor capının sagladıgı fazla momenttir ve kadro veya masanız bu momenti dengelemek için daha fazla ters güç uygulamak zorunda kalır. v frende ise moment kolu uzunlugu 13.inç fakat siz herhangi bir akışkanın mekaniğinden faydalanmadan direk kaba kuvvetiniz ile tel gererek durdugunuz için hidrolikten çok daha fazla güç harcarsınız ama pivotlara sizin harcadıgınız güç iletilmez.

zaten hidrolik frenin en büyük avantajı da aynı frenleme gücünü uzun süre yorulmadan verebilmenizdir. bir de rotor çapı büyümesi yukarıda dediğim gibi sadece sizin frene uyguladıgınız kuvveti değiştirir frenin rotora uyguladıgı kuvveti değil siz eger ki ben o aradaki 4mm lik farktan dogan kuvveti fren koluna daha yumusak basarak kapatırım böylece kaliper baglantısına 160lık rotorun uyguladıgı kuvvetin aynısının binmesini saglarım derseniz 203 rotor kullanmanızda bir sakınca olmaz aynı zamanda gerek de olmaz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Burak/
Geri