merhaba, son anda kafanızı karıştırmak istemem ama ne tarz bir kullanım için bu bisikleti seçiyorsunuz? açıkcası sehiriçi ve %90 asfalt kullanımı söz konusuysa ben size sabit maşalı modelleri de araştırmanız dahiline katmanızı tavsiye ederim. Gerek MTB gerek Şehir-tur olsun maşalı bisiklet kullanan arkadaşlar genelde maşaları lockout özelligine sahipse yani kilitlenebilirse kilitleyip gezerler. Bir heves MTB alıp daha sonra slick lastik, düz maşa gibi degişikliklere giden birçok forum üyesi bulabilirsiniz. Gerçi 28" bir bisiklet seçerek güzel bir karar almışsınız..
Bana nedense bu tarz bisikletler biraz "arada kalmış bisikletler" gibi gelir. Asfaltta giderken kilitlenen bir maşa ise kilitleyip yol alacaksanız neden fazladan 2-3kg agırlıga katlanasınız ki? Kaldı ki kilitli bir maşa, son anda rastlanılan bir çukur, engebe ya da kaldırım bitimi gibi bir durumda bisikletin ağırlık merkezini öne çektiğinden dolayı sabit maşalara nazaran daha kötü sonuçlara hatta kazalara sebep olabilir.. 28" bisikletlerde eğer sabit maşa yoksa zaten kilitli yaylı maşa vardır; neden? çünkü genel kullanımı asfaltta olacaktır ve maşa açık şekilde asfaltta sürmek gerçek anlamda insanı yormakta performansının ve gücünün gereksiz esneme sebebiyle kaybına yol açmaktadır. Peki neden genelde yaylı maşa vardır? Çünkü zaten konfor için üretilen bisikletin kadro geometrisi hidrolik/havalı maşanın kullanım alanı olan arazilere çok da uygun olmayan bir yapıya sahiptir. En fazla doğa-trekking tarzı asfalt olmayan yollarda sakin tempo, gezinme şeklinde kullanımı kaldırabilir. Ve profiliniz gösteriyor ki istanbul'dasınız; istanbul'da ne kadar toprak yollu doğa ile başbaşa kalabileceginiz alan kaldı ki?
Değineceğim birkaç nokta daha var; acıkcası ben orta seviye mekanik disk fren yerine kaliteli bir v freni tercih ediyorum. Eğer gerçek anlamda çamur deryasına girmeyecekseniz tabi.. öyle bir durumda disklerin avantajı gözardı edilemez. Ama günlük kullanımda çok da farkları yoktur. Yine de bir mekanik frenin bakımı; örnegin rotorun asırı ısınması sebebiyle yamulması (sonucta fiyatı uygun tutmak icin zaman zaman kaliteden ödün verebiliyor firmalar) ve actıgı masraf ile bir v-fren arızası ve actıgı masraf karsılastırılabilir. Ya da hidrolik frende yasadıgınız bir yağ eksilmesi vb gibi bir sıkıntıya o an müdahale edemezsiniz, ayarlarını yapmanız icin hidroligine ve cesitli ekipmana sahip olmanız ya da bisikletciye gitmeniz gerekir, fakat v-frende tamiriniz bir alyana, ya da en kötü 3-4tl den baslayan fiyatlara bulacagınız bir tele bakar.
Ya da ağırlık konusuna cok fazla takan gramlarla miligramlarla hesap yapan biri değilim fakat set olarak dusunuldugunde fren kollarını değiştirmediginizi varsayarak alt seviye mekanik disk seti ile (rotoru, kaliperi, varsa adaptörü) ile orta-üst seviye bir vfren seti (fren bacakları ve pabucları) agırlıkları düsünüldügünde 1kg a yakın bir fark dahi olusabiliyor.. Eğer arada sırada da sahilde keyif turu da atabilirim ama bol bol patikalarda tur atacagım hatta bol bol zorlu arazilere girecegim, ama yine bu arazilere gitmek icin asfaltta sürmem gerekecek diyorsanız bütceniz dahilinde gercekten güzel gerek 26" gerekse 29" MTB'ler de bulabilirsiniz. Ya da tam tersi ise sabit maşalı güzel 28"ler bulabilirsiniz. Sabit maşa toprak yola gelmez demeyin, her sabit maşalı tur bisikleti serce parmagı kalınlıgındaki yol bisikleti lastigine sahiptir sanmayın. bütçeniz dahilinde sabit maşalı cok güzel tur bisikletleri de bulabilirsiniz.
Yine de eğer kullanım koşullarına uygun oldugunu dusunduyseniz ve uzun bir eleme sürecinden geçerek çeşitli sebeplerle bu 2 bisiklete kadar bir daraltma yapabildiyseniz, ben size yine de sedona'yı almanızı tavsiye ederim. Daha önce diğer arkadaşlar da belirtmiş, salcano fiyatı uygun tutabilmek için sele, sele borusu, gidon, bogaz gibi ürünlerde firmalara kendi adına fason yaptırdığı malzemeleri kullanmaktadır. Jant setlerinde göbekler hakkında firmalar bilgi verse de çemberler her ikisinde de kendi ürettirdikleri çemberlerdir. Salcano dış lastikler daha tur ve konfora yönelik bir 28" tur icin genis sayılabilecek dış lastiklere sahip ilen iken sedona da biraz daha hıza yönelik daha ince ve daha az diş barındıran lastikler bulunmaktadır. Ama dış lastik değiştirmek cok maliyetli bir iş de degildir. Ayrıca yine arkadasların benden önce belirttiği gibi ileride elinizden cıkarmaya calıstıgınızda sedona nın 2.el piyasası daha canlıdır; ürününüz daha az değer kaybeder ve daha çabuk alıcı bulur.
Biliyorum çok uzun yazdım ama büyük bir hevesle aldıgınız bir bisikletten kısa sürede soğuma ihtimalinizi ortadan kaldırmak istedim.. Umarım kafanızı cok fazla karıstırmamısımdır..