Scandium Maşa

Emre TAŞCAN

Forum Demirbaşı
Kayıt
19 Haziran 2007
Mesaj
523
Tepki
407
Yaş
41
Şehir
Istanbul (Anadolu)
Bisiklet
Cervélo
Merak ediyorumda karbon'dan rijit maşa var da, hiç scandium'dan rijit maşa var mı? Ne dersiniz arkadaşlar bu konu hakkında, eğer bulabilirsem almayı düşünüyorum. :rolleyes:
 
Scudo

Hakan Yazman

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Ekim 2004
Mesaj
3.960
Tepki
5.443
Şehir
Alanya/İstanbul
Ben pek duymadım ama olsa güzel olurdu, scandium güzel bir malzeme ama az kullanılıyor...
 

yighitjan

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Ocak 2007
Mesaj
1.011
Tepki
292
Şehir
Ankara/Dikmen
Scandium 'un çabuk yoruldugunu duydum,maşada yerden darbeleri alan ikinci yer(Tekerden sonra),pek sağlıklı olmaz diye düşünüyorum.
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Scandium o kadar çabuk yoruluyorsa, kadronun arka tarafında da darbeleri alan 2. yer konumunda olduğu için hızla yorulacaktır. Bu nedenle bu konuda soru işaretleri taşıyorum.

Diğer yandan, benim hatırladığım kadarıyla scandium, aluminyuma göre daha fazla inceltilebilen bir alaşımdı. Bu nedenle scandium kadrolar aluminyum kadrolara göre daha hafif oluyorlar.

Şimdi bir SID Team amortisörü düşünürsek, şaft borusu aluminyum, üst tacı 6061 aluminyum, iç boruları 7000 alaşımlı aluminyum, dış bacakları (en alt kısım) ise magnezyum alaşımı.

Muhtemelen tüm bu parçaların et kalınlığının fazla olması bir gereklilik olduğu için scandiumun ağırlık yönünden getirisi fazla değildir ve bu sebeple tercih edilmiyor olabilir. Tercih edilmesi rijitliği artırır mı? Bundan da emin değilim çünkü zaten dediğim gibi et kalınlıkları kadroların et kalınlığına göre çok fazla.

Tabi bu benim şu anda bu soruyu gördüğümde ürettiğim teorim. O nedenle kesin bir yargıya varamıyorum. Kesin bilen arkadaşlar varsa da cevabını merakla bekliyorum :).
 

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
@Technetium

Öncelikle şunu belirteyim Scandium olarak adlandırdığımız kadro boruları
aluminium alaşımdır ve AL3sc olarak anılır. Scandium son derece nadir bulunan ve çok hafif bir element, element ham madde olarak 1 gramı 400$( US market) bulacak kadar pahalı.
Scandium/ aluminium alaşımlı kadro boruları(AL3sc) süper alloy olarakda geçer.
Bu malzemenin rijitliği diğer Alu. alaşımlara göre daha çok olması nedeniyle boru çapları daha ince çekilir, dolayısıyla hafiflik buradan geliyor.
Fakat bu denli rijit ve sert malzemenin bir dezavantajı vardırki kırılgandır.
Tıpkı cam gibi düşünün, son derece sert ve rijit fakat yük altında kolay bükülmez fakat kırılgandır.

Bu scandium alaşım alu. kadroların kolay kırılacağı anlamanı gelmez, çünkü kadro geometrileri hesaplanırken bu göz önüne alınır.
Tıpkı yukarıda Halil'in dediği gibi bisikletin arka üçgeni en çok yükü alan yeri olduğu halde kadro tasarımında arka üçgeni 5 boru kesişimi ve orta göbek bağlantısı destekler, buda yeterli sağlamlığı geometriye getirir.

Fakat maşa tasarımları yapılırken, ister alu.alloy, ister çelik veya titanium kullanılsın, maşada biraz daha yumuşak yani esnek boru/alaşım tipi seçilir.
Bunun nedeni maşanın bisiklet geometrisinde en zayıf eleman olmasıdır, çünkü maşa kadroda tek noktadan konsol çalışan tek elemandır, dolayısıyla yerden gelen yük ilk önce kulakçıklarda daha sonra yükselerek maşanın head tube'e girdiği kafada patlar. Bu nedenle maşalarda kullanılan malzemenin biraz daha az kırılgan yani esneme yeteneği olan alaşımdan yapılması gerekir.

Sonuçta sacndium alu. alaşım malzemeden yapılacak maşa ayaklarının et kalınlığını biraz daha kalın tutmak bize hafiflikte avantaj getirmeyeceği gibi fiyatta belkide 3000$ lara varan maliyete vardıracaktır.
 

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
Aklıma gelmişken belirteyim, süspansiyon maşa olmamakla birlikte sert Ti. MTB maşalarını gösteren bir konuyu aşağıdaki linkten bulabilirsiniz.
Crisp Titanium:

(link)
 

Hakan Yazman

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Ekim 2004
Mesaj
3.960
Tepki
5.443
Şehir
Alanya/İstanbul
Teşekkürler Mustafa abi, benim de ilk aklıma gelen gevreklik konusu olmuştu, bizim de maşada istediğimiz bir miktar konfor, çelik maşalı tur bisikletmin çatalının esnemesini gözle dahi rahatlıkla görebiliyorum, scandium muhakkak oldukça rahatsız olacaktır tahminimce...
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@HaliliOzturk

slm Halil...
"scandium kadro" bir aluminyum alaşımıdır..aluminyumun içerisine diğer elementlerin yanında belirli oranda scandium elementinin katılmasıyla oluşturulan alaşım dır..

sanki "scandium" derken biraz karbon kadrolar ile aluminyum kadroların yanında ayrıca scandium kadrolarda varmış gibi anlaşılıyor..:eek:

Bu arada scandium aluminyum içerisine karıştırıldığında,alaşımın mukavemet değerleri iyileştiğinden ,hacmi küçültülerek(inceltmek) kütlesi düşürülmüş oluyor...fakat zaman içerisinde mekanik titreşimler alaşımın yapısında diğer alaşımlara göre daha erken yorgunluğa sebep olduğundan...scandium kadroların veya malzemenin ömrü(zaman içerisinde sünekliğinin azalıp kırılması) diğer aluminyum alaşımlara göre daha düşüktür diyebiliriz...bu nedenden dolayı amaçı titreşimleri absorve etmek olan süspansiyonlarda ana taşıyıcı eleman olarak kullanılması elverişli olmamaktadır...