@Technetium
Öncelikle şunu belirteyim Scandium olarak adlandırdığımız kadro boruları
aluminium alaşımdır ve AL3sc olarak anılır. Scandium son derece nadir bulunan ve çok hafif bir element, element ham madde olarak 1 gramı 400$( US market) bulacak kadar pahalı.
Scandium/ aluminium alaşımlı kadro boruları(AL3sc) süper alloy olarakda geçer.
Bu malzemenin rijitliği diğer Alu. alaşımlara göre daha çok olması nedeniyle boru çapları daha ince çekilir, dolayısıyla hafiflik buradan geliyor.
Fakat bu denli rijit ve sert malzemenin bir dezavantajı vardırki kırılgandır.
Tıpkı cam gibi düşünün, son derece sert ve rijit fakat yük altında kolay bükülmez fakat kırılgandır.
Bu scandium alaşım alu. kadroların kolay kırılacağı anlamanı gelmez, çünkü kadro geometrileri hesaplanırken bu göz önüne alınır.
Tıpkı yukarıda Halil'in dediği gibi bisikletin arka üçgeni en çok yükü alan yeri olduğu halde kadro tasarımında arka üçgeni 5 boru kesişimi ve orta göbek bağlantısı destekler, buda yeterli sağlamlığı geometriye getirir.
Fakat maşa tasarımları yapılırken, ister alu.alloy, ister çelik veya titanium kullanılsın, maşada biraz daha yumuşak yani esnek boru/alaşım tipi seçilir.
Bunun nedeni maşanın bisiklet geometrisinde en zayıf eleman olmasıdır, çünkü maşa kadroda tek noktadan konsol çalışan tek elemandır, dolayısıyla yerden gelen yük ilk önce kulakçıklarda daha sonra yükselerek maşanın head tube'e girdiği kafada patlar. Bu nedenle maşalarda kullanılan malzemenin biraz daha az kırılgan yani esneme yeteneği olan alaşımdan yapılması gerekir.
Sonuçta sacndium alu. alaşım malzemeden yapılacak maşa ayaklarının et kalınlığını biraz daha kalın tutmak bize hafiflikte avantaj getirmeyeceği gibi fiyatta belkide 3000$ lara varan maliyete vardıracaktır.