Sağ fren ön tekerleği mi sıkıyor?

Kayıt
3 Şubat 2014
Başlık
2
Mesaj
21
Tepki
9
Şehir
Düzce
Bisiklet
Kron
Motosiklette ÖN fren için SAĞ maneti sıkıyoruz, ARKA fren için SAĞ ayak (Viteslilerde) Sol manet debriyaj için.
(Scooter gibi otomatik olanlarda SOL MANET ARKA FREN.)

Bisikletlerde durum nasıl?

.

Kıymetli moderatör arkadaşlar, BAŞLIK DÜZELTİLEMİYOR ve küçük harf kabul edince garip bir durum oluştu, düzenlenmesini nasıl halledebilirim?
Şikayet butonu da yok, hemen görevli arkadaşlara durumu bildirsek.
 

Cem Bayıll

Daimi Üye
Kayıt
1 Ağustos 2013
Başlık
3
Mesaj
254
Tepki
68
Şehir
Mersin
deneyerek anlayabılırsınız veya kablo nereye gıdıyorsa bakıp anlayabılırsınız
 

Sefa

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Haziran 2013
Başlık
21
Mesaj
1.039
Tepki
834
Bisiklet
Focus
Bisikletlerin standart fren düzeneği; sol-ön sağ-arka şeklindedir.
Ancak bunu forumda sormak yerine sabit duran bir bisikletin fren kollarını sıkarak da öğrenebilirdiniz.
 
Kayıt
3 Şubat 2014
Başlık
2
Mesaj
21
Tepki
9
Şehir
Düzce
Bisiklet
Kron
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #4
@Sefa.

Cevabınıza teşekkürler.

Asıl hedefim; Bu karmaşaya dikkatleri çekmekti. Bisikletten motora binince ya da tersi, sonuçları ağır bir duruma dönüşür. Gençlik yıllarımdaki bisikletler, şimdiki motosiklet düzenindeydi. Şimdiki bisikletlerin fren hususunun nasıl olduğunu ve başkalarının ne düşündüğünü öğrenmek istiyorum.
 

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Başlık
40
Mesaj
2.273
Tepki
6.088
Şehir
Antalya
Sefa Bey'e katılıyorum
Belki arkadaşımız benim gibi motosiklet kullanan ve bisiklet almayı düşünen biridir. Fren alışkanlığını değiştirmek istemiyordur.
Bisikletlerde sağ önü, sol ise arka freni kontrol eder. Fakat siz bunu istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz. Ben değiştirdim örneğin. Sadece kabloların yerini değiştiriyorsunuz. Çok kolay
 

Aytaç Biber

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2005
Başlık
96
Mesaj
2.156
Tepki
2.206
Şehir
İstanbul
Bisiklet için doğru olan aynı motosikletlerdeki gibi sağ ön fren olmasıdır ki ben de bisikletlerimi çocukluğumdan beri bu şekilde kullanırım. Çoğu Avrupa ülkesinde de bu şekilde (İtalya, İngiltere vs..) Yurtdışından temin ettiğim hemen her bisiklette frenlerim hep bu şekilde geldi ancak amerika ve uzakdoğuda üretilmiş bütün bisikletler sol ön fren şeklinde geliyor. Piyasa ve bisikletin pazar konjonktürü değiştiğinden beri sol ön fren piyasaya yerleşti. Çoğu kullanıcı, uzakdoğu üretimi ilk bisikletleri ile artık bu şekilde tanışıyor ve öyle gidiyor ama doğrusu sağ ön frendir. Aslında sağ doğrudur demek de tam doğru olmuyor. Esas olan hissiyatınızın ve hakimiyetinizin yüksek olduğu eliniz ile sağ ön freni kullanmanızdır. Solaksanız sol, sağlak iseniz sağ ön fren şeklinde.
 
  • Beğen
Tepkiler: S.R.YILDIRIM

Sefa

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Haziran 2013
Başlık
21
Mesaj
1.039
Tepki
834
Bisiklet
Focus
Aytaç bey, yanlış anlamayın sadece merakımı cezbettiği için soruyorum.

Bisiklette neden baskın olan elin, ön frene hakim olması gerektiğini düşünüyorsunuz ya da bu konuda yapılan bir deney/çalışma varsa bunu neye dayandırmışlar? :confused:

Baskın tarafı sağ olanlardan birisiyim ve bisikleti sürerken hız kesmek veya yavaşlamak için hafif bir dokunuşla ön freni, durmak için sert bir hareketle arka freni kullanıyorum. Gerek alışkanlığımdan dolayı olsun gerek sağ el kaslarımın soldakilere göre daha gelişmiş olmasından dolayı olsun gerek bilinç altıma yerleşen refleksif hareketlerimden dolayı olsun, her ne sebeple olursa olsun "sol-arka sağ-ön" şeklinde bir düzenlemeye gitmem benim için oldukça pahalıya patlar açıkçası. Çünkü sağ elim frene asılmaya şartlanmış durumda, sağı öne alırsam bisikletle beraber 1-2 takla atarım herhalde.
 

Aytaç Biber

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2005
Başlık
96
Mesaj
2.156
Tepki
2.206
Şehir
İstanbul
@Sefa.

Sebep açık.

Hareket eden cisimleri durdurmaya veya yavaşlatmaya çalıştığınızda enerji ve ağırlık hareket yönüne yığılır. Yani frenleme yönüne. Bu durumda fren yükü arka değil ön lastik üzerindedir. Arka frenle durulması gerektiği bir şehir efsanesidir ve yanlıştır. Fren yaparken her iki freninizi birden kullanmalısınız çünki sadece ön veya sadece arka freni kullanmak hem fren mesafenizi uzatır hem de frenleme esnasında enerji transferinin kontrolsüz dağılımına sebep olur. Bu da frenlemenin şiddetine bağlı olarak düşmenize kadar varacak sorunlara yol açar. Çok kabaca kural şudur. Ön fren yükün aslan payını kaldırır, arka fren ise bisikletinizi dengelemek ve frenlemenize destek olmak içindir. Bu durumda frenlemeye olan etkisi bakımından önceliki ve hayati olan fren ön olduğuna göre dozajlama konusunda da daha hassas olan elim ile ön freni kullanmak daha mantıklıdır. Tıpkı motosikletlerdeki gibi.

Bu arada, alışkanlığınızı değiştirmeye kalkmayın. Bir önceki mesajımda belirttiğim gibi, muhtemelen bisiklet hayatınıza sağ arka frenli bir bisiklet ile denk gelip başladığınızdan refleksleriniz bu şekilde oturmuş. Değiştirmeye çalışmayın. Ancak ben bisiklete yeni başlayacaklar veya motordan geçiş yapacaklar için hakim oldukları elleri ile ön freni kullanmalarını tavsiye ediyorum. Bu da genelde sağ eldir.
 

Mert C.

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Ağustos 2013
Başlık
62
Mesaj
1.611
Tepki
460
Bisiklet
Salcano
@Aytaç Biber

bir italyan örnek göstereyim, ki üzerine bisiklet tanımam... sol-ön, sağ-arka

http://i.imgur.com/wNSYtEll.jpg
büyük boyutlusu: Fotoğraf bulunamadı.

ön frenler de, maşanın fren borusunu tutmak için olan kısmı da solda bulunuyor.
tüm üretim buna yönelik...
 

Sefa

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Haziran 2013
Başlık
21
Mesaj
1.039
Tepki
834
Bisiklet
Focus
@Aytaç Biber

Bahsettiğiniz, fren esnasındaki yük ve enerji dağılımından haberdarım. Bu yüzden her iki freni de kullanmaya çalışıyorum. Tek freninin kullanılmaması gerektiği alenen ortada olan bir şey ama bana tuhaf gelen şey zaten bu değildi.

Sözünü ettiğiniz "baskın olan elin, ön freni kontrol etmesi" gerektiği yönündeki düşüncenize takıldım ben. Bir arkadaşımın başına gelen hadise şu; Uzun yıllar bisikletten uzak kaldıktan sonra bir anda aklına esiyor ve bisiklet alıyor. Solak olan bu arkadaşım bir gün ani fren yapmasını gerektiren bir durumla karşılaşıyor ve refleksif olarak sol taraftaki fren koluna asılarak bisikletten uçuyor. Şimdi düşündüğünüz uygulama ile kendimi ve bu örneği hayal ettiğimde benim de başıma bu tür bir şey geleceği aşikar. Çünkü sağ elim baskın durumda, sağ fren kolunu ön frene göre ayarladığımın bilincinde olsam bile reflekslerim beni sağ kolu sıkmaya yönlendirecek ki bu da benim işime gelmez açıkçası.

Yani bir panik anında baskın olan elim, daha fazla kasılacağı ya da güç harcayacağı için direkt olarak bu elin ön frene hükmetmesi sakıncalı olmuyor mu?
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Başlık
128
Mesaj
4.689
Tepki
8.458
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
İngiltere'de sağ fren, ön tekeri kontrol eder. Neden bilmiyorum, direksiyonla ilgili bir şey olabilir. Gıcıklar o konularda biliyorsunuz.

Onun dışında, gidonun sağ tarafındaki kumandalar arkayı kontrol ederken (arka fren, arka vites, arka amortisör kilidi) sol tarafındaki kumandalar önü (ön vites, ön fren, ön amörtisör kilidi) kontrol eder.
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
2 Şubat 2005
Başlık
0
Mesaj
0
Tepki
13
Shimano artırıcılarda sol artırıcı ön, sağ artırıcı arka tasarlanmıştır; frenlerin de kafa karışmasın diye bu şekil tasarlanması normal.
(Pinarello da dahil)
Aytaç bey zaten kısaca değinmişti.
 
  • Beğen
Tepkiler: 1 kişi

Aytaç Biber

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2005
Başlık
96
Mesaj
2.156
Tepki
2.206
Şehir
İstanbul
@Mert C.

1) Marka italyan olabilir ancak üretim uzakdoğu.
2) Hangi ülke pazarı için toplandığını fotoğraftan bilemezsin.
3) Maşalar üzerinde kablo yönü soldadır çünki ön fren kablosu sağ fren üzerinden gelince sol bacak üzerine daha düz ve doğal bir line üzerinde ters "L" hattı üzerinde oturur.
4) İstediğin freni istediğin yönde kullan, hatta hiç kullanma, kimse sana bir şey dayatmıyor.

http://www.wigglestatic.com/product-media/5360057660/Team-Carbon-349-0110.jpg
http://www.conrantalkingshop.com/wp-content/uploads/2011/06/Charge-Bikes_2-670x446.jpg
http://www.wigglestatic.com/product-media/5360082648/IMG_9978.JPG


Konuyu uzatmanın pek manası yok aslında. Ben sadece amerika ve uzakdoğulular bu işin içine girmeden önce yaygın olan kullanım şeklinin sağ-ön, sol-arka yönünde olduğunu belirttim. Motosikletlerde de halen böyledir. İsteyen ön frenini solla, sağla hatta becerebiliyorsa poposu ilede sıkabilir yoksa, bana göre hava hoş. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: S.R.YILDIRIM

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Başlık
40
Mesaj
2.273
Tepki
6.088
Şehir
Antalya
Motosiklet üzerine sürüş eğitimi aldım tabi doğru fren üzerine de
Arkadaşlar doğru frende ön frenin oranı arkadan daima daha büyüktür. Bu motosiklette ve bisiklette aynıdır ve fizik kurallarına dayanır. Oran takriben 70ön-30arka, 60ön-40arka şeklindedir. Hatta integral ABS modeller bu şekilde çalışırlar. İnsanların çoğunun baskın eli sağ olduğu için ön fren sağdadır.
Kimse alışkanlıklarınızı değiştirin demiyor. Normal alışkanlığınız nasılsa öyle devam edebilirsiniz. Ancak işin doğrusunu söylemek lazım. Doğru frende ön frenin önemi daha büyüktür. Daha kısa mesafede durursunuz.
Fren yapılırken ikinci önemli nokta baskı şeklidir. Fren manetlerini çekerek değil üzerlerine baskı uygulayarak durdurma yapmalıyız. Aynı tetik çekerken yaptığımız baskı gibi veya araba frenine yapılan baskı gibi.
Önce serbest yolda deneme yanılma yapın. Sonradan ne kadar kısa sürede durduğunuzu göreceksiniz:)
 
Kayıt
3 Şubat 2014
Başlık
2
Mesaj
21
Tepki
9
Şehir
Düzce
Bisiklet
Kron
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #15

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Başlık
40
Mesaj
2.273
Tepki
6.088
Şehir
Antalya
@S.R.YILDIRIM
limon sıkar gibi diyebiliriz evet. burada anlatılmak istenen freni sert değil yavaştan orta dereceye doğru sıkmaktır. aldığınız bisiklette frenler sertse biraz gevşettirmeniz iyi olur. ayrıca frenin lastiği sıkan yerleri mümkün olduğu kadar birbirine eşit mesafede sıkış yapmalı. örneğin bir taraf iyi çalışmıyorsa lastik titremesiyle kendini belli eder.
***
diğer sorunuza gelirsek. fren yönlerini istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz. sorun olmaz. değişecek olan şey sadece ön kabloların yerleri. bisikletçiler kolayca değişim yaparlar
:in:
 
  • Beğen
Tepkiler: S.R.YILDIRIM
Kayıt
3 Şubat 2014
Başlık
2
Mesaj
21
Tepki
9
Şehir
Düzce
Bisiklet
Kron
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #17
@MehmetAli07
Hidrolik frendede kolay mı acaba?
 

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Başlık
40
Mesaj
2.273
Tepki
6.088
Şehir
Antalya
@S.R.YILDIRIM
Maalesef o kolay değil. hidrolik frende yağ var çünkü. onun değişimini sadece bisikletçiler yapabilir
 
  • Beğen
Tepkiler: S.R.YILDIRIM

Cem Ç

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Kasım 2013
Başlık
113
Mesaj
2.209
Tepki
1.290
Şehir
istanbul
Bisiklet
Merida
motosiklette arka freni kampana olanları bisiklette v-fren yada mekanik disk fren gibi düşün fazla kaydırmaz. motosikletteki kaydırıp atma olayı kontrolsüz arka frenleme yüzünden olur bisikletlerden 10 larca kat ağır olan motosikletlerde bu yüzden bisiklete göre arka fren pek sık kullanılmaz bisikleti kontrol edebilirsiniz yalnız motosiklet direk yere yapışır ani arka frenlerde, bu yüzden bisiklette arka fren motosiklette ön fren kullanılır genelde.

şimdi ön fren iyi tutar daha iyi tutar gibi tartışmaya girmek istemiyorum vs falan filan...
bisiklette ben duruş mesafemi ayarlarım arka fren durdurmadı ise son çare ön freni basıp çekerek motosiklette ki gibi dururum . asla motosiklette ki gibi sadece ön freni kullanmam bisiklette...

yalnız şöyle bir durum var motosiklette ön fren genelde kullanılır ön teker hiç bir zaman kaymaz fırlatıp atmaz motoru 250 cc ve üzeri için...

bisiklette ise disk fren sadece ön fren olarak kullanılırsa (motosiklette ki gibi) kontrolsüz olarak bisiklette takla bile attırabilir.

motosiklette sol el debriyaj vazifesi görür sol ayakta debriyajı değiştirir, bisiklette ise sol el ön fren işine yarar. motosiklette sağ el ön fren işini görürken bisiklette ise arka fren işlemini görür...
 
  • Beğen
Tepkiler: S.R.YILDIRIM
Kayıt
3 Şubat 2014
Başlık
2
Mesaj
21
Tepki
9
Şehir
Düzce
Bisiklet
Kron
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #20
@İsa İhsan Akdoğan
.
Cevabınıza teşekkür ediyorum. Motordan da, bisikletten de düşmeye hakkım yok, 2 platinli bel ameliyatlıyım. Risksiz sürüş, zorunlu alışkanlığım oldu artık. Tabii bu, düşmeyeceğim, kaza yapmayacağım, kazaya karışmayacağım anlamına gelmez. Ben önlemlerimle binmeyi sürdürmeye çalışıyorum.
.
Fren sistemi bisiklette farklı, motorda farklı olunca; birinden diğerine bindiğimde kargaşa yaşamak istemiyorum, o nedenle soruşturuyorum. Aslında bu KASITLI değişikliği kim bizlere sokuşturduyda, o art niyetlilerin validelerine :evil: benden selam olsun.
.
44 yıldır motor sürüş alışkanlığımı istesem de değiştiremem, Salcano LONDON HD fren yön değişimi zormuş galiba, olmadı 2. almayı düşündüğüm bisikletimi de v frenli olanından seçerim.
 
Yukarı Alt