Rotör boyu arttıkça fren kuvvetinin artmasının nedeni

Konu, 'Frenler' kısmında Harun Salcı tarafından paylaşıldı.

  1. Harun Salcı

    Harun Salcı Bisikletkolik

    Kayıt:
    8 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.380
    Beğeniler:
    652
    Şehir:
    İnegöl/Bursa
    Seviye:
    Bilmeyenler için anlatıyorum.Tamamen kendi fikrimdir,bir araştırma yapmadım.
    Kapıyı ittiğimizi düşünelim,sonundan mı itsek daha kolay olur başından mı?Ya da tekerleği çevirdiğimizi düşünelim,merkezden mi çevirirsek daha kolay döner yoksa çevresinden mi?Rotör çapı arttıkça frenlemedeki kuvvetin artmasının nedeni de bu.20" bisiklete,26" bisiklete taktığımız freni takarsak daha kolay durur diye düşünüyorum,bisiklet ağırlığı aynı kalacak şekilde.
     
  2. Muzaffer YILMAZ

    Muzaffer YILMAZ Kıdemli Üye

    Kayıt:
    7 Kasım 2010
    Mesajlar:
    315
    Beğeniler:
    194
    Şehir:
    .......
    Seviye:
    Herşey iyi güzelde, "rotör" değil, "rotor". ;)
     
    M.Burak KARADAĞ ve dark_king_26 bunu beğendi.
  3. #3
    Harun Salcı

    Harun Salcı Bisikletkolik

    Kayıt:
    8 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.380
    Beğeniler:
    652
    Şehir:
    İnegöl/Bursa
    Seviye:
    Tamam... :D
     
    Muzaffer YILMAZ bunu beğendi.
  4. Mustafa Volkan Koca

    Mustafa Volkan Koca Bisikletkolik

    Kayıt:
    18 Eylül 2008
    Mesajlar:
    1.055
    Beğeniler:
    558
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    dip not: v frende en dıştan tutuyor bu durumda en iyisi v fren diye düşünebilirsiniz fakat frenleme hidrolik kadar değil bunun nedenide hidroliğin verdiği basıncı sağlayamamasıdır
     
    ahmet türkölmez bunu beğendi.
  5. M.Burak KARADAĞ

    M.Burak KARADAĞ Onursal Üye

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    2.696
    Beğeniler:
    2.048
    Şehir:
    İstanbul, tatil dönemlerinde Ankara
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    :D abi birgün bu dil bilgisi sevdan yüzünden başına birşey gelecek ya :D bakalım nasip. :D benim geldi bir kere o yüzden söylüyorum :D
     
  6. kuduzk9

    kuduzk9 Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2010
    Mesajlar:
    313
    Beğeniler:
    149
    Şehir:
    BOLU
    Seviye:
    [​IMG]
    By null at 2010-10-15

    ön203mm arka160mm.hidroliğe gerekte kalmıyor hele arka rotor 160mm sonrası haram,bu bile kızaklamasına yetiyo ama önde 203mm şart.
    -dediğin formül=kuvvet X kuvvet kolu
     
  7. M.Burak KARADAĞ

    M.Burak KARADAĞ Onursal Üye

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    2.696
    Beğeniler:
    2.048
    Şehir:
    İstanbul, tatil dönemlerinde Ankara
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Abi sen bisikleti ağırlıkla kullandığından ötürü 203 mm rotor sana şartmış gibi geliyor olmasın :D çünkü bahsettiğin 33 kg bayağı bir ağırlık :D
     
  8. #8
    Harun Salcı

    Harun Salcı Bisikletkolik

    Kayıt:
    8 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    1.380
    Beğeniler:
    652
    Şehir:
    İnegöl/Bursa
    Seviye:
    203 mm ha. :D
     
  9. kuduzk9

    kuduzk9 Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2010
    Mesajlar:
    313
    Beğeniler:
    149
    Şehir:
    BOLU
    Seviye:
    öyle demeyin aşk olsun tamam biraz tombul bi mtb :D.kışlık kışlık.
     
  10. kuduzk9

    kuduzk9 Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2010
    Mesajlar:
    313
    Beğeniler:
    149
    Şehir:
    BOLU
    Seviye:
    nerde yazıyo beee 33 kg muş da 203mm şartmışta falan filan.yok öyle bişey benim trek im zarif manken gibi yahuu.abarttım yine dimi.
     
  11. M.Burak KARADAĞ

    M.Burak KARADAĞ Onursal Üye

    Yaş:
    23
    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    2.696
    Beğeniler:
    2.048
    Şehir:
    İstanbul, tatil dönemlerinde Ankara
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    Tabi abi :D çok zarif :D trek olmasının yanında muhteşem bir hamal :D o arkadaş :D
     
  12. Muzaffer YILMAZ

    Muzaffer YILMAZ Kıdemli Üye

    Kayıt:
    7 Kasım 2010
    Mesajlar:
    315
    Beğeniler:
    194
    Şehir:
    .......
    Seviye:
    Bir yanlışı düzeltmek istedim sadece.:) Yoksa kötü bir amacım yok. ;)
     
  13. Deniz

    Deniz Üyeliği iptal edildi.

    Kayıt:
    18 Nisan 2007
    Mesajlar:
    2.352
    Beğeniler:
    3.753
    Şehir:
    Fahrettin Altay, İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    203 mm'lik rotor kullanırken, sahip olduğumuz maşanın bu çapta bir rotoru destekleyip desteklemediğinden emin olmalıyız. Her maşa böyle büyük çaplı rotorlar için uygun değildir.
    Kısa sürede olmasa da, uzun vadede maşaya zarar verebilirsiniz.
     
    İlyas ŞANLI ve Muzaffer YILMAZ bunu beğendi.
  14. Mustafa Acar

    Mustafa Acar Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    2 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    823
    Beğeniler:
    538
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Kron
    Seviye:
    Suntouru anlamıyorum dış bacakları madem toradan daha iyi nden 203 lüğe izin vermiyorki..:S..Axon var bende max 180 mm kullanılıyor..:S..Madem dış bacakların daha kaliteli neden 203 lüğü izin vermezki.:S..Gerçi et kalınlıkları ne kadar :D onuda bilmiyoruz yaa..biri 1600 gr biri 2200 sadece yaylar bu kadar ağırlık yapmaz herhalde.:D
     
  15. Deniz

    Deniz Üyeliği iptal edildi.

    Kayıt:
    18 Nisan 2007
    Mesajlar:
    2.352
    Beğeniler:
    3.753
    Şehir:
    Fahrettin Altay, İzmir
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    O şekilde kıyaslama yapmamız doğru olmaz. Mesela Yeni Sid modelleri de maksimum 185mm'lik rotor öneriyor.
    Ayrıca Tora sağlamlığı ile ünlü bir model, bu şekilde Axon ile kıyaslama doğru olmaz. Axon'un daha hassas daha üst seviye olduğu gibi bir gerçek var. Zaten sınıf olarak da farklı maşalar bunlar.
     
  16. Muzaffer YILMAZ

    Muzaffer YILMAZ Kıdemli Üye

    Kayıt:
    7 Kasım 2010
    Mesajlar:
    315
    Beğeniler:
    194
    Şehir:
    .......
    Seviye:
    Yeni AXON 1500 gr'mış. ;)
     
  17. Muzaffer YILMAZ

    Muzaffer YILMAZ Kıdemli Üye

    Kayıt:
    7 Kasım 2010
    Mesajlar:
    315
    Beğeniler:
    194
    Şehir:
    .......
    Seviye:
    Ayrıca 203 mm'lik rotora ne gerek var ki? Düşünsenize, jantın yarısı Rotor. Yaptığı ağırlık, heryere takılması da cabası. Hatta downhillciler bile bildiğime göre 185 kullanıyor. :)
     
  18. kuduzk9

    kuduzk9 Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2010
    Mesajlar:
    313
    Beğeniler:
    149
    Şehir:
    BOLU
    Seviye:
    önde kuvvetli fren iyi oluyo mekanik kaliper kullandığımdan aşırı bi frenleme yapmıyo zaten. haa yapıyo ama hidrolikle ayarlayamadığım hafif frenleme olayını mekanik daha iyi yapıyor.olduki kuru zeminde keskin bi frene ihtiyacım oldu 203 iyi sonuçlar veriyo.balata ömrüde uzuyo.
    -bişey daha maşa 185mm destekliyo trek disbiritorü eşliğinde takıldı.bi bildikleri var demekki(yani 203mm rotor kullanıcaksan yeni maşa almanı şart koşma POLİTİKASI).
     
  19. Fatih Sert

    Fatih Sert Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    28 Haziran 2010
    Mesajlar:
    667
    Beğeniler:
    3.009
    Şehir:
    KONYA
    Seviye:
    Disk frenler hazneye ters kuvvet uyguladıklarından, jant seti, hazne ve amortisöre ciddi basınç uygularlar. Bu kuvvetten dolayı teller, çember, tel başları, hazne disk frene özel üretilmiş olmalıdır. Hidrolik frenleme elbette daha iyi frenleme gücü ve konforu demektir. Ama bisiklet üzerindeki total ağırlık arttıkça, ki yokuş aşağı bu yük kat be kat artar, disk frenleme bu parçaları yorar. Lastik temas çapına yaklaşıldıkça, frenleme için gereken basınç azalacaktır. Bu durumda rotoru büyültmek daha az kuvvet demektir. Bu da güçlü frenlemeyi getirir. Lakin bu da hazneye yapılan basıncı arttıracağından, uygun olmayan komponentler ciddi kazalara sebebiyet verebilir. V frenler yer temas noktasına en yakın noktaya ters kuvvet uygularlar ve en az basınca ihtiyaç duyarlar. Çift taraflı olduklarından dengelidirler. Tellere, tel başlarına, amortisörlere, hazneye tek taraflı, burkulma suretiyle ek yük getirmezler....
    Disk fren çamur, yağmur şartlarında daha iyi perfonmans verirler ve tercih edilirler. Hele hidrolik olursa konfor sağlar... V frenden diske geçerken tüm komponentler güçledirilmiş olmalı, hele rotor çapı arttırılacak ve hidrolik tercih edilecekse, cidd bir bütçe ayrılmalı. Teller kalınlaşmalı, çember güçlendirilmiş olmalı, amortisör pistonları takviyeli olmalı, rotor çapı arttıkça hazne en sağlamı olmalı. E ağırlık artmasın diyorsak epey bi bütçe ayrılmalı diye düşünüyorum... Sonuç paralel baskı kaliteli bir v set.. Lokum gibi olur..


    Deney: iki kişi kapının iki tarafına geçip biri uç taraftan, diğeri menteşeye daha yakın taraftan itsin, hangisi galip gelir... Bir de manteşeye ek bir parça kaynatıp (rotor) sadece menteşeye sabitlenmiş bu küçük parçadan itsin. Kapı kolundan iten tüm menteşeyi kırar vallahi KAzasız sürüşler....
     
  20. d.berkay

    d.berkay Onursal Üye

    Kayıt:
    2 Ekim 2006
    Mesajlar:
    3.886
    Beğeniler:
    3.207
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Demir Berkay
    Bisiklet:
    Marin
    Seviye:
    Fizikte bu moment olarak adlandırılır. Moment, kuvvetin belirli bir eksen etrafında döndürme etkisidir. M= Fxd ile formülize edilir. M momentin büyüklüğü, F kuvvet ve d'de dönme ekseninden uzaklıktır. d ne kadar büyük olursa momentte o kadar büyük olur. Rotor çapının frenleme üzerindeki etkiside bununla alakalıdır. Rotor çapı yani "d" arttıkça momentte büyür. Bu moment ters yönlü bir momenttir ve bisikletinizi durdurmaya yarar.
    İç bacak çapı 28- 30 mm olan maşalarda genellikle 180mm rotordan büyük rotor kullanımı tavsiye edilmez. Tabi bu hidrolik fren için geçerli. Mekanik frenler hidrolik frenler kadar büyük fren gücü oluşturmalar bu yüzden maşanın bacaklarını tehllikeli booyutlarda esnetebilecek momenti oluşturamazlar. Ancak hidrolik disk frenlerde 180mm üzeri rotorlar günlük kullanım hatta XC yarış koşullarında bile kesinlikle gereksizdir. Ben çok uzun bir süre 180mm rotorlar ile hidrolik disk fren kullandım ve şu an ön arka 160mm kullanıyorum yarışlarda olsun çok uzun inişlerde olsun keşke 180mm olsaydı dediğim bir yer olmadı.
    Büyük rotorun avantajlar var tabi ki. Birim zamanda daha küçük rotora göre daha fazla moment oluşturabildiğinden daha az fren gücü ile daha çabuk durmanızı sağlar. Bu çok hızlı giderken yapacağınız uzun frenlemelerde size büyük fayda sağlar. Bunun haricinde fren pabuçlarının ömrüde büyük rotor kullanımında az da olsa artar. Ancak özellikle günümüzde hafiflik merakının iyice arttığı bisiklet acmiasında rotor başına yaklaşık 100 gram ekstradan ağırlık çok gereksiz görülmektedir. Ayrıca büyük rotorlarda, arazi kullanımında her zaman daha çok risk vardır.
    Hidrolik jant frenlerinden bahsedilmiş evet onlar şu an için en büyük momenti oluşturan frenler. Ancak hidrolik v-fren kullanırken dikkat etmeniz gereken daha fazla detay var. Öncelikle jantınızın hidrolif v-fren kullanımına uygun sağlamlıkta olması gerekiyor. Hidrolik v-frenler günümüzde üretilen çoğu hafif jant için büyük risk arz ediyorlar.Ayrıca yüksek hızlarda yapılan uzun frenlemelerde jantın aşırı ısınması dış ve iç lastik için çok büyük bir tehdit unsuru.
    Bunların yanında ağırlık faktörü ön plana çıkıyor. Hidrolik V-frenler neredeyse en ağır fren setleri. O yüzden günümüzde sadece Trials kullanımında arka fren olarak tercih ediliyor. Arazide özellikle çamurlu arazide yapısından dolayı disk frenlere göre büyük dezavantajı da cabası..
     
    surfer, kuduzk9 ve İlyas ŞANLI bunu beğendi.