Aytaç DİREK
Daimi Üye
- Kayıt
- 17 Haziran 2013
- Mesaj
- 351
- Tepki
- 1.480
- Şehir
- izmir
- Başlangıç
- 2010—11
- Bisiklet
- Canyon
- Bisiklet türü
- Yol bisikleti
Profesyonel gibi inin
Tekrar selamlar. Geçen hafta İngiltere'de yayınlanan Get into Road Cycling isimli dergiden "profesyonellerden tırmanma teknikleri" ile ilgili bir makale paylaşmıştım. Bu hafta da yine aynı dergiden "bir profesyonel gibi inin" isimli makaleyi çevirmeye çalıştım. Çeviri hataları için şimdiden hoşgörünüze sığınıyorum. Kısa bir makale olduğu için orjinal metni de aşağıya ekliyorum, dileyen oradan da okuyabilir. Bisikletçiler için tırmanışların en güzel tarafı keyif veren inişlerdir. Vereceğimiz ipuçları sayesinde inişler korkutucu olmaktan ziyade, daha da eğlenceli olabilir.
Gevşek Kalın
Gidona sıkı sıkı tutunmayı bırakın ve kollarınızı ve omuzlarınızı gerginlikten kurtarın. Kaskatı bir gövde, bisikletle birlikte bir bütün olarak hareket ederek yoldaki darbelere tepki verir. Ağırlığınız bisikletten daha fazladır, ayrıca ataletiniz nedeniyle oldukça yorucu bir sürüş şeklidir bu. Ağırlığınızı pedallere verin ve bırakın bisiklet altınızda süzülsün, bacaklarınızı amortisör gibi kullanarak tümseklerden kaynaklanan darbeleri emmesini sağlayın. Pedallerin seviyelerini bu süspansiyonu sağlayacak şekilde ayarlayın.
Pedallemeye devam edin
Uzun inişlerin çoğu sert bir tırmanışın hemen ardından başlar. Bu nedenle iniş başlar başlamaz pedallemeyi keserek bacakları aniden rahatlatmak onları kaskatı yapacaktır.Bunu engellemek için, hızınızda bariz bir artışa neden olmayacak olsa bile pedal çevirmeye devam edin. Bu yöntem sayesinde bir sonraki tırmanışta bacaklarınız sizi yarıyolda bırakmayacaktır.
Mesafenizi koruyun
Sizin yada önünüzdeki bisikletçinin fren lambalarının olmadığını unutmayın.Ani frenleme veya yoldan çıkma durumunda bir uyaranınız olmayacaktır. Bu nedenle sadece önünüzdeki bisikletçinin tekerleğine değil de daha çok yokuşun aşağı bölümlerini iyi görmeli ve reaksiyon için kendinize mesafe bırakmalısınız. Peki yeterli mesafe ne kadar? Otoyollarda kullanılan takip mesafesi kuralının aynısını kullanabiliriz. Eğer önünüzdeki bisikletçiler çok yavaşsa uygun bir noktada onları hızlıca geçerek ardınızda bırakabildiğiniz kadar mesafe bırakın.
Yolu okuyun
Tehlikeleri doğru bir şekilde tespit etmek için (keskin virajlar,yol yüzeyindeki değişiklikler, yoldaki yamalar, kanalizasyon kapakları, yoldaki yamalar, önünüz ve arkanızdaki bisikletçiler ve yolun iç tarafındaki arabalar gibi) sürekli gözlem yapmalısınız. Kavşak uyarı işaretleri bize yayalar ve diğer hareketli tehlikeleri,sıralı ağaçlar ve telefon direkleri kör noktalarda kalan virajları, yıpranmış beyaz yol çizgileri arabaların sürekli olarak viraj içinde şerit ihlali yaptıklarını, pürüzlü asfalt yoğun frenleme yapılan bir trafiği belki de sürpriz bir virajı,keskin virajlar kanalizasyon kapaklarını (yerin altındaki borular viraj noktalarında sıkıştıkları için) ve kavşaklar araç sürücülerinin yolun 4 noktasını da aynı anda göremediği (hatta bırakın 4 yönü 2 yönünü bile göremezler) güzergahlardır.
Hızlı kaçış
Kadroya doğru ne kadar yatarsanız dirsekleriniz o kadar kırılır. Vücudunuzun ön cephesini küçülttükçe rüzgar direnci azalır ve yerçekimi sizi ileriye doğru iter.
Yeterince esnekseniz başınızı ileride tutarak nereye gittiğinizi görebilirsiniz ki bu zaten hayati birşeydir.Daha da hızlı gitmek istiyorsanız elleriniz gidonun en alt kısmındayken göğsümüzü gidon boğazına dayayın.Aniden gücü azaltmanız gereken durumlarda pedalin birden boşa düşmesini engelleyecek uygunlukta bir vites seçmelisiniz. Zinciri büyük dişlide tutmak, zinciri sürekli gergin tutacak ve bir tümseğe çarptığınızda zincirin kurtularak göbek boğazı ile küçük dişli arasına girmesine engel olacaktır.
Yavaşlamak için dik oturun
Yokuş inişlerinde Aero sürüş tekniği sizi nasıl hızlandırıyorsa, selede doğrulup rüzgara yakalanmak da sizi frensiz bir şekilde yavaşlatacaktır. Ellerinizi drop bar'dan fren başlarına kaydırmak ve dirsekleri ve dizleri dışarı doğru açmak rüzgar direncine katkı sağlar. Vücudunuzu fren mekanizması gibi kullanmak kontrole yardımcı olarak sert bir frenlemenin neden olacağı tekerlek kilitlenmesinden sizi korur.
Çıkışı izleyin
Diğer bisikletçilere ve trafiğe yaklaşırken çevrenizi kontrol edin. Kafanız virajdan çıktıktan sonra varacağınız noktaya doğru baksın çünkü bisiklet baktığınız yöne gider.
Eğilin
Omuzlarınız rahat ve dirsekleriniz bükülmüş durumda olmalı. Kendinizi kasarsanız ve gidonu aşırı kontrol etmeye çalışarak freni yoğun kullanırsanız virajın orta noktasına geldiğinizde dönüş çizgisini kaybetmek gibi bir sorunla yüzleşirsiniz.
Kolları bırakın
Elleriniz frende olsun fakat yapmanız gereken tüm frenlemeyi dönüşe başlamadan önce yapmış olun. Viraj boyunca yapacağınız serbest dönüş, tekerleklerin dönüş kuvvetleri ve fren etkisi gibi etmenlerin baskısından kurtararak size güvenli, yumuşak ama hızlı bir dönüş sağlar. Dönüş esnasında aşırı frenleme yapmak bisikletin altınızdan kayması gibi telafisi mümkün olmayan sonuçları doğurabilir.
Yol çizgisine hakim olun
Amaç virajın en keskin noktasından kararlı ve yumuşak bir dönüş sağlamaktır. Sola 90 derecelik bir virajı dönerken sağ kaldırım hizasındaki beyaz çizgi üzerinden virajın orta noktasına doğru girmek en ideal manevradır fakat çukurlar ve yakın geçen araçlar bu manevrayı bozabilir.
Ağırlığı dışa verin
Dönüşe başlamadan önce virajın iç tarafında kalan ayağınızı saat 12 yönünde kaldırın. Sol ayağı havada tutup bisikleti sola yatırdıkça vücut ağırlığınız dış taraftaki (sağ) pedale transfer olacak ve yerçekimi merkezli ağırlıkta bir azalma oluşacaktır. (Ağırlığınız selede değil pedallar üzerindedir) Ellerinize gereğinden fazla yük bindirmeyin fakat içteki (sol) elinize biraz fazla basınç uygulamak bisikletin dönüşünü rahatlatır.
Güç aktarımı
Virajın en sert noktasını geçmeden pedallemeye başlamayın. İniş çok dik ise zaten hıza çok takılmanıza gerek yok fakat mutlaka bunu yapmamız gerekiyorsa uygun vitese viraja girmeden geçmiş olmalısınız.