Neden dağ bisikleti alıp şehirde kullanıyoruz?

Çetin ŞAHİNÖZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Temmuz 2013
Mesaj
1.538
Tepki
1.893
Yaş
56
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Sedona
Ben doğrusu kendi adıma bu seçimi pek bilinçli yapmadım. Ama aldıktan sonra ciddi ayrımlar olduğunu öğrendim.
Peki en başta kendi adıma model çeşitliliği, estetik beğeni falan yüzünden dağ bisikleti seçtiğimi biliyorum ama daha bilgili de olsaydım yine de bu şekilde seçer mişim gibi geliyor.

Forumdaki özellikle ileri seviye sürüş ve bisiklet bileşen bilgilerine sahip arkadaşlarımızdan destek alarak bu konuyu daha iyi kafamızda şekillendirebileceğimizi düşünüyorum.

Malum önümüzde fuar(lar) var ve sezon açılıyor yavaş yavaş. Bu demektir ki birçok yeni PEDALDAŞ adayımız bisiklet almak için bu konudaki net bilgilere ihtiyaç duyacak.

Ben benim tecrübemi yazayım.

Benim hareket noktam, işe gidip geldiğim ve yeni güzel modellere heves ettiğim için yaklaşık 20 yıllık bisikletimi dinlendirip, daha yeni ve bisikletli kurye görüntüsü vermeyeceğim bir bisiklet almaktı.

Sonra şehir içinde ve/veya kısa turlarda ihtiyaç duyduğum aksesuarlarının birçoğunun dağ bisikletinde bulunmadığını, üzerindeki arazi lastiklerinin asfaltta beni fazladan yorduğunu fark ettim.

Daha sonra bu aksesuarları eklemeye çalışırken de ilginç birşey fatk ettim ki;
Dağ bisikletini alıp kendi kullanım profilimize göre şekillendirmek, şehir bisikletini hazır halde almaktan daha iyi sonuç veriyordu.

Evet şehir bisikleti üzerinde ihtiyaç duyacağımız birçok donanımı zaten hazır olarak bulunduruyordu ama sınırları da o kadar kesin çizilmişti ki farklı en ufak bir donanım eklemek bayağı bir sorun oluyordu.

Şimdi benim ortaya çıkan bisikletim melez bir SEDONA 721 ve bilmediğim ve kendi adıma öğrenmek istediğim, mesela üretimden kaynaklanan ve
ne olursa olsun bisikletimin değişmeyecek olan MTB doğasının unsurları nedir ?
Bu unsurlar beni ne kadar zorlar. Bu soruların cevabına ben ve yeni alacak birçok PEDALDAŞ adayımızın ihtyacı var sanırım.
 
Scudo

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Mesaj
4.580
Tepki
7.568
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
Ben de uzun zamandır aynı soruyu soruyorum, dağ bisikleti kullananlara.

Hatta şöyle bir durum var. Tur bisikletinin lastiği ince, patlar o diyerek dağ bisikleti alanlar; 2 ay sonra performans'ı yetmediği için daha ince lastiklere geçiyorlar.
Dağ bisikleti ya o, patlamıyor(!) o lastik de :)

Neyse, her zaman amacına uygun bisiklet almak önemlidir.

Eğer amaç şehir içinde ulaşımsa, bu amaçlanarak tasarlanmış şehir/tur bisikleti alınmalıdır.
 

Melih Çolak

Cyclist ♥
Kayıt
10 Ağustos 2013
Mesaj
2.541
Tepki
3.073
Şehir
Kocaeli-Kartepe
Bisiklet
Scott
bundan yaklaşık 7 ay önce aldım bisikletimi maceramada o günden sonra başladım. sıfır bilgim vardı mtb dahi nedir bilmiyordum girdim bisiklet bayine gözüme hoş gelen bisikleti seçtim aldım. sonra bu forumla tanıştım iyikide tanışmışım :) sonra sonra nedir ne değildir öğrendim şimdiki aklım olsa yol alırdım :)
 

Berke

Road Bike Cyclist
Kayıt
21 Haziran 2013
Mesaj
5.419
Tepki
5.964
Yaş
26
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Bianchi
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Asfaltta dağ bisikleti kullanan kişilerin çoğu bisiklet sporuyla çok ilgili olmayanlar ama sevenler, hafta sonları 1-2 saat hobi olarak kullanan kişiler bana göre.
İşi bilenlerin zaten asfaltta dağ bisikleti kullanacağını sanmıyorum.
 
Kayıt
30 Haziran 2012
Mesaj
61
Tepki
26
Şehir
Tekirdağ/Çorlu
Benim mtb kullanmamın amacı kullandığım hızlarda 45-50 gibi veya biraz daha üstü çıkabilirsem tabi maksimum yol tutuşu sağlıyor 2.2 veya 2.0 lastikler ani sağ veya solda yapınca o hızlarda düzgün bir yolda hiç kayma eğilimi göstermiyor bu sayede yüksek hızlarda bile hiç korkmadan istediğim yerden geçebiliyorum :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Burak Coskun

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
Bende de ghost cross 1800 var. Hibrit şehir bisikleti sayılabilir. Bundan önce şehir bisikleti pininfarina 26" bisiklet vardı. Kadrosu ufak geliyordu ve ghosta geçiş yaptım.
Ghost almadan önce salcano cyc02 veya giant anyroad2 arasında kalmış biraz daha cyclocross a geçme eğilimi olmuştu. Hatta konu bile açmıştım. Son anda fikir değiştirip hibrit bisiklet aldım.

Bu bisiklette bazı değişikliklerle tur bisikletine benzer bir forma sokarak değişken sürüş imkanı elde etmeyi planlıyorum. Aynen sizin gibi ben de fark ettim ki şu anki bisikletimin cyclocross bisiklete göre daha rahat sürüş pozisyonu bana daha çok uyuyor.
Sadece mevcut hoşuma giden yapısının yanında dişli schwalbe smart sam lastik ve düz gidonu değiştirmek ve bisikleti biraz daha asfaltta rahat giden esnek sürüş pozisyonlu şehir / tur bisikleti haline getirmek istediğimi fark ettim.

Şimdiye kadar aldığım parçalar:
- continental şehir tipi tur lastiği (700x35c)
- 400mm dropbar gidon
- cinelli reflektörlü gidon bandı
- 100mm gidon boğazı
- tektro cx ara fren kolu
- shimano 3400 3x9 sti kollar
- sele borusuna takılabilen portatif bagaj

Tek eksiğim iş yoğunluğundan yapamadığım mekanik kollarla hidrolik kolları kullanmak için aparat; o aparat da bitse tüm ekipmanı takacağım.



Tapatalktan gonderdim Turkce karakter varsa "tepetaklak" olmus olabilir
 

Berke

Road Bike Cyclist
Kayıt
21 Haziran 2013
Mesaj
5.419
Tepki
5.964
Yaş
26
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Bianchi
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@BünyaminÇ.

Lastiğin kalın olması yol tutuşunun mükemmel olması anlamına gelmiyor ki ıslak yolda 2.0 arazi lastikten daha iyi tutan 1.50 asfalt lastikleri de var ayrıca düz yolda mtb ile nasıl 45-50 yapıyorsun onu merak ettim.
 

Çetin ŞAHİNÖZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Temmuz 2013
Mesaj
1.538
Tepki
1.893
Yaş
56
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Sedona
Bu konuda ben şöyle düşünüyorum;

Bisiklet kullanıcılarının profilleri o kadar çeşitli ki dağ bisikletyol bisikleti ayrımı kullanıcı tarafından bakılınca üreticilerin bakışı kadar net olmuyor.

Şimdi kendimden örnek vereyim;

İşe bisiklet ile gidip gelmek benim için çok keyifli ve vazgeçmek istemediğim bir kullanım,
Bisiklet ile doğa veya uzun şehir turlarına çıkmayı da seviyorum ve her fırsatta yapmak istiyorum,
Her iki kullanımımda da yanımda bazı malzemeler taşımayı ve sorunları kendim çözebilmeyi istiyorum,

Yani şimdi bence bu profile göre benim 2 adet bisikletim olmalı değil mi
yada tarafımdan melezleştirilmiş bir model

Keşke yer, bütçe vb sorunlar olmasa da 2 hatta 3 adet bisikletim olsa.
Ama o zamanda her donanımı, habir bir bisikletten diğerine söküp takmak gerekecek.

Aklımdan şöyle birşey geçiyor;

Yeni alacak birisi için uzman arkadaşlar bize mesela kullanım profilinin gerektirdiği en önemli bileşeni yazsa;
mesela kadro mudur gidon mu çamurluk mu ben bilemiyorum.

Dolayısı ile hangi temel unsuru seçip de onun üzerinde ne ekleme-değişiklik vs yapılabileceği belirli olsa.

Mesela %70 yolda kalanı da arazi ve turda kullanacak olanlara MTB kadrosunda yol lastiği mi uygundur
Yoksa yol kadrosu üzerinde çalışmak daha mı doğrudur..
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
@Mehmet Harman

Kalın lastik (eğer kötü üretilmemişse) daha iyi yolu kavrar. İyi kavradığı için sürtünme daha fazla olur ve son sürati ince silik lastiğe göre daha az olur.


Tapatalktan gonderdim Turkce karakter varsa "tepetaklak" olmus olabilir
 

Çetin ŞAHİNÖZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Temmuz 2013
Mesaj
1.538
Tepki
1.893
Yaş
56
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Sedona
Merhaba,
Lastiğin kalın olması (sadece kendi tecrübem için yazıyorum genelleme yapacak kadar bilgili sayılmam)
eğer diş profilleri yağmur ve kaygan yola göre üretilmiş(mesela su tahliye kanalları ve yere basan yüzeyin genişliği-kavrama yapısı) ise
gayet başarılı oluyor. Oldukça kaygan sayılabilecek sahil yolunda haff ıslak ve kaygan ortamda da sürdüm, direkt yağış altında da. 20 Kg bisikletim ile virajları 15-16km ile alabildim. Burada lastik reklemı yapmayayım ama uygun ve doğru lastik seçimi ile gayet başarılı sürüşler yapılabiliyor

@Berke Kazankaya
 
Kayıt
30 Haziran 2012
Mesaj
61
Tepki
26
Şehir
Tekirdağ/Çorlu
@Berke Kazankaya

45-50'den sonra ''tabi yapabilirsem'' kullandım bu yüzden ıslak yolda yol tutuşu hakkında birşey yazdığımı görmedim mecbur kalmadıkça asla kullanmam ıslak yolda kötü bir anım var
 
  • Beğen
Tepkiler: Berke

Sefa

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Haziran 2013
Mesaj
978
Tepki
677
Bisiklet
Focus
Peki dişli lastiklerde durum nedir? Benim bildiğim kadarıyla dişli lastiklerin asfalt performansı, slick lastiklere göre daha düşük (Yoksa yol bisikletleri neden slick lastik tercih etsin?). Lastiklerle haşır neşir olmadığım için pek emin değilim ama "bildiğim kadarıyla" 2.2 gibi ebatlarda slick ya da semi-slick türden lastikler pek yok, bunların alayı dişli olarak üretiliyor. Bu açıdan bakınca tekerleğin kalınlığından ziyade dişli olup olmaması daha vurucu bir detay gibi geliyor bana.

Not: Tekerlekler konusunda gerçekten çok cahilim. Bu konudaki yorumları/düşünceleri takip etmek isterim açıkçası.
 

Çetin ŞAHİNÖZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Temmuz 2013
Mesaj
1.538
Tepki
1.893
Yaş
56
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Sedona
Tabii birde şu konu var ki;

MTB Bisikletler yol bisikletlerine göreceli olarak daha fazla atlama zıplama, çukurdan geçme, ani dönüş vs. için
üretiliyor. Bu da biz şehirde kullananlara şehrin neredeyse dağ gibi yollarında daha fazla dayanıklılık sağlıyor.

Mesela asfalttan kaldırıma çıkmak istediğimde hafif bir yüklenme ile bisikletime zarar verebileceğimi düşünmeden yapabiliyor veya
kaldırım bitirilip iniş yokuşu yapılmadan bırakılmamışsa asfalta atlarken, aman acaba jantımı yamultur muyum, yada falanca ayarım bozulur mu diye düşünmüyorum. Yani hangi şehrimizin yolları sahiden şehir bisikletine uygun ki..

Böyle sağlam bir kadroya kalın ama dağ lastiği kadar dişli olmayan iyi bir lastik takınca da asfaltta akıyor yani insan:)
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
Sefa bey,
Benim bir önceki bisikletimde 2.0" kenda marka silik lastik vardı; konfordan taviz vermeden ortalama hızı da gayet iyiydi. Yalnız ben de çok fazla bu ebatlarda silik lastim görmedim.
Dişli lastikler genelde nispeten daha yumuşak formlu olduğu için asfaltta daha fazla sürtünme katsayısı oluyor.
Yol lastikleri esneme yapacak bir dişi olmadığı için ve 110psi ye kadar hava basıldığı için çok daha sert formlu oluyor. Dolayısı ile de yol temas eden yüzey çok az oluyor. Bu da çok az miktar sürtünme ve çok fazla yüksek hız demek.

Çetin beyin söylediğini bir cümleyle toparlarsak:
Lastik yanak kalınlığı ne kadar fazla ise (havası tam basılmış ise) olası bir darbede jantla darbe yapan yüzey arasında iç lastiğin ezilmesi ve patlaması ihtimali azalır.


Tapatalktan gonderdim Turkce karakter varsa "tepetaklak" olmus olabilir
 

Çetin ŞAHİNÖZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Temmuz 2013
Mesaj
1.538
Tepki
1.893
Yaş
56
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Sedona
Basınç yüzey ile ters ortantılıdır.
Burada basınç ağırlık sabit tutulur ise ne kadar geniş yola temas o kadar iyi yol tutuş ama daha az sürat demek oluyor.
Aynı ağırlıkta daha ince temas profili olan lastik ise daha yüksek hız ama daha az yol tutuşu ve az nemli yolda bile kayma riski oluşturuyor.

Adamlar diyor ki kardeşim hız yapacaksan ince lastik ama iyi ve kuru yol
Daha az hız ama güvenlik istiyorsan kalın profil ve görece daha zor yol koşulları.

Galiba burada biz herşeyi birden istiyoruz ondan oluyor.:)
 

Çetin ŞAHİNÖZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Temmuz 2013
Mesaj
1.538
Tepki
1.893
Yaş
56
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Sedona
Yavu yol bisikletleri de çok kibar ve zarif görünümlü genelde..
Bizim Türk erkeğine gelmez öyle şeyler bozar..

Bize güçlü kalıplı taş gibi araç lazım:) bisiklette bile;)
 

phrygian

Halaybaşı
Kayıt
3 Nisan 2012
Mesaj
426
Tepki
551
Yaş
35
Şehir
Eskişehir
İsim
Ali Burak
Başlangıç
1994—95
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Hem uzun yollarda hem de kent orman parkurlarında bisiklet sürüyorum, ne ikinci bisikleti alacak durumum ne de koyacak yerim var. Şehir bisikleti alıp parkura girmektense dağ bisikleti alıp asfalta çıkmak daha mantıklı geldiği için dağ bisikleti aldım. İki jant setim var, biri yol biri kalın lastikli, yerine göre 1 dakika içinde değiştirip çıkabiliyorum.

GT-I9295 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi