Nasıl Daha İyi Düşülür?[Yeşil Bisikletten]

Said Ergöktaş

Forum Demirbaşı
Kayıt
15 Temmuz 2005
Mesaj
444
Tepki
197
Şehir
KAYSERİ - Hill Climb - XC
Nasıl Daha İyi Düşülür?
Dağ bisikletine biniyorsanız düşmek bazen kaçınılmaz bir olaydır. Ama bu, mutlaka yaralanacaksınız ya da bir yerleriniz kırılacak anlamına gelmez.(Sakın bisiklete binme hevesiniz kırılmasın!!)

Paniğe kapılmadan reflekslerinizi eğitebilir, hatta zaman içinde düşmekten zevk bile alabilirsiniz:). Aslında bisikletten "atlamanın" genelde üç yönü vardır: yana, arkaya ve gidonun üzerinden atlama. Bunlardan ilk ikisini deneyebilirsiniz, ancak üçüncü hareketi deneyerek öğrenmeye çalışmayın, bu düşme tekniğini aklınızın bir köşesinde tutun ve tehlike anında becerebilirseniz uygulayın.

Yana Doğru

Virajlarda, ıslak zeminde veya elcikler bitkilere takıldığında yana doğru düşmek çok kolaydır. Yana düşme ayağın burkulmasına yol açabilir ve bu durumda ayağı eskiden kalpiyelerden çıkarmak oldukça zordu. Neyseki günümüzde SPD sistem sayesinde pedaldan kurtulmak kolay oluyor..Ayağınızı yere basıp, destek almazsanız düşmek kaçınılmaz olur.

Orta bir süratte giderken (20-25 km/saat) düşeceginizi hissettiniz:

Bisikletin yana yattigi taraftaki ayaginizi pedaldan kurtarın ve tüm ağırlığınızı aksi yöndeki pedala aktarmaya çalışın. Bu hareket bir ihtimal dengenizi düzeltebilir. Bu da işe yaramadıysa zemin uygun ise ayağı yere sürterek destek almak düşmenizi engelleyebilir. Tüm bu önlemlere rağmen düşmek kaçınılmaz ise, çarpma şokunu azaltmak üzere ellerinizi gidondan bırakıp, kollarınızla yeri karşılamaya hazır olun. Bu durumda kolları gergin tutmak kırıklara yol açabilir. Daha yüksek süratlerde yana doğru kayma anında gidonu bırakmayıp bisikletten ayrılmamak da çözüm olabilir. Çünkü gidon ve pedalların yüksekliği sizi koruyabilir. Bu özellikle önünüzdeki bir engele çarpmak kaçınılmaz olduğunda (duvar, ağaç, kaldırım, otomobil), arka freni sıkıp, bisikletin yana yatmasını sağlayarak engele ilk önce bisikletin tekerleri veya pedallarını çarptırmak darbeyi büyük ölçüde azaltacaktır.

Arkaya Doğru

Dik bir yokuşta, ağırlığı arkaya verme sonucunda olur. Arkaya doğru düşme durumunda kolların destekleyici pozisyonu alması zordur.

Bisikletin önü arkaya düşmeniz kaçınılmaz olduğunda ayaklarınızı pedallardan çekin ve sele üzerinde geriye kayarak, ayaklarınızı yere basın ve bu arada gidonu bırakmayın. Böylece bisikletin size çarpmasını engellemiş olursunuz.

Bu yöntemi uygun bir alanda deneyebilirsiniz: bisikletinizin ön tekerini iyice kaldırıp, ağırlığınızı da iyice arkaya verdiğinizde yere ne kadar çabuk indiğinizi (düşmeden) hayretle göreceksiniz.

Öne Doğru

Beklenmedik engeller ve dik inişler ağırlığınızın fazlaca öne kaymasına yol açabilir. Bu köprücük kemiği kırılmalarının en sık nedenidir. Bu yüzden her zaman yana doğru düşmeye çalışın. Eğer öne doğru hareketi engelleyemiyorsanız dengeyi düzeltmek yerine bir an önce gidonu bırakmaya bakın. Zaten bu konumda bisikletin arkası iyice yükselmiş olduğundan, gidonun üzerinden atlamak nispeten kolaylaşır.

Tabii bu arada fren ve vites tellerine takılmamaya dikkat etmek gerekir.

Yere indiğiniz anda bisikletin size çarpmaması için, ya yuvarlanarak eğer dengeli düştüyseniz yani iki ayağınızın üzerine, ya yürüyerek ya da koşarak bisikletten uzaklaşmaya çalışın. Yuvarlanma anında başınızı koruyun (umarız kaskınız başınızdadır).



Yeşil Bisiklet Dergisinden (1993)

kaynak:yesilbisiklet.com

kazasız pedallamalar..
 
Scudo

Murat CER

Forum Bağımlısı
Kayıt
11 Ekim 2004
Mesaj
2.047
Tepki
1.134
buna benzer bir konu taaa 10 sene evel falan outdoor dergisinde çıkmıştı.muhtemelen yine gürsel abi hazırlamıştır :) fotoğraflarla optimal düşüş anlatılıyordu.keşke outdoor hâlen yayında olsa.
 

dilek

Üye
Kayıt
17 Mart 2006
Mesaj
18
Tepki
3
Şehir
yıldız

bulabilirseniz fotografları burda yayınlarsanız cok yararlı olacağını düşünüyorum
(en azından kendi adıma,çünkü 2-3 kere yokuş aşagı inerken düşme tehlikesi atlatmıştım,kötü bir deneyimdi :) )
 

ymgirgic

Üye
Kayıt
13 Ocak 2006
Mesaj
98
Tepki
115
Şehir
Konya civarı...


yenilen pehlivan, güreş yapmaya doymazmış derler ya..

bende düşe düşe bisiklete doyamadım..

neyse, şu fotoğraflı anlatımı ben de çok merak ettim doğrusu.. Gürsel beyin yazısını daha önce okumuştum. ama demonstratif olursa daha güzel anlaşılabilir diye düşünüyorum..

şimdiden teşekkürler..
 

sgunaydin

Üye
Kayıt
26 Mart 2006
Mesaj
4
Tepki
2
Şehir
istanbul
düşün, düşmek iyidir, kalkmak için bir sebep yaratır
ama düşerken dikkatli olun (nasıl olur demeyin- olabiliyor) özellikle elleriniz üzerine düşerseniz (el ayalarınız üzerine) ya da darbeyi yumuşatmak için ellerinizle destek alıp düşmeye kalkarsanız ve bileğinizde basitte olsa bir acı veya şişlik oluşursa en yakın kliniğe bi uğrayıp derdinizi bi anlatmanızı tavsiye ederim. çünkü bilek eklemi içindeki bikaç santimlik 3-5 kemikten biri kırılmış olabilir, bazı durumlarda birbuçuk ay gibi sürelerle alçıyla yakın ilişkiler yaşayabilirsiniz (bu alçıylarla da bisiklete binilebiliyor ama frenleri kullanma konusunda baya bi sorun yaşayabilirsiniz ve belki iyileşmeniz gecikebilir-bence doktorunuzu dinleyin-) işin kötü tarafı bu kemiklerin bulunduğu yer kandolaşımı açısından biraz zayıf yani iyileşme tam olamayabiliyor-kemiğinize platin takılmak zorunda kalınabiliyor. (eldiven kullanmak bi noktaya kadar sizi korumaya yardımcıdır)

bu tip zararlardan korunmak için dikkatli sürün ve çeverenize dikkat edin çünkü düşmenize sebep çoğu zaman gözden kaçırdığınız bir çevre detayıdır. Özellikle yoğun trafik olan bölgelerde düşerken düşeceğiniz tarafa hızlı ve iyi karar verin düşüp ardından da bir motorlu taşıt altında kalmak pek hoş bir durum değildir.

düşmek kaçınılmazsa, tadını çıkarın (ben bunun tecavüz olanını bi yerden anımsıyorum ya neyse)
 

Gürsel A.

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Eylül 2004
Mesaj
1.387
Tepki
2.153
Şehir
İstanbul


Evet bizim dergiden alınmıştı.. Yıllar amma çabuk geçiyormuş..
Selamlar..
Gürsel
 

Said Ergöktaş

Forum Demirbaşı
Kayıt
15 Temmuz 2005
Mesaj
444
Tepki
197
Şehir
KAYSERİ - Hill Climb - XC



al benden de o kadar ..

en son düştüğümde jantlar prese girmek zorunda kaldı ama ondan sonra bisikletime daha çok bağlandım..
 

tayfur

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mayıs 2005
Mesaj
1.621
Tepki
1.025
Şehir
İstanbul


nasıl prese giriyor jant açıklar mısın?
 

Ergün Gündoğar

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Eylül 2004
Mesaj
675
Tepki
206
Şehir
Tuzla - İstanbul
Bence bu iş anlatmayla, fotoğraflarla veya teknikle olmaz :D düşüyorsan düşüyorsundur daha dönüşü yok, düşmeyi engelleyici her türlü öneri, teknik sürüşe girer..
 

Murat CER

Forum Bağımlısı
Kayıt
11 Ekim 2004
Mesaj
2.047
Tepki
1.134


düşmenin optimali olmaz mı yani?

kafayı patlatmadan düşmeyi refleks geliştirerek öğrenmek mümkün müdür?
 

Ergün Gündoğar

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Eylül 2004
Mesaj
675
Tepki
206
Şehir
Tuzla - İstanbul
Kendi düşüşlerimi baz alarak söylüyorum, kendinizi düşüşe göre hazırlarsanız daha çok zarar görüyorsunuz.
Düşme anında beynin vücudu korumak için verdiği refleksi geliştirmek?, bu tabe ki geliştirilebilir ama tamamen düşmelerinizden elde ettiğiniz tecrübeye bağlıdır, fotoğraflara veya yazılarda anlatılanlara değil, tabe bu benim görüşüm.
 

Said Ergöktaş

Forum Demirbaşı
Kayıt
15 Temmuz 2005
Mesaj
444
Tepki
197
Şehir
KAYSERİ - Hill Climb - XC



abi özellikle ön jant içe doğru göçmüş..zaten jantlarım öyle kaliteli değil..tamire götürdüm mil ayarı ile düzelmedi..o içe olan eğikliğin düzelmesi yeniden makineye girdi..

belki tam açıklayamadım ama..böyle birşeyler

saygılar

Said
 

hcyoldas

Daimi Üye
Kayıt
4 Temmuz 2005
Mesaj
246
Tepki
130
Şehir
İstanbul/Yenibosna
Her yeni düşüş (bizce uçuş) yeni bir deneyimdir.Bu deneyimler zamanla daha dengeli ve daha hafif düşmeyi öğretiyo insana.Zamanla vücut düşmelere ve genel darbelere alşıo ve belli bi direnç sağlıyo.Bu dirnçde gerçekden çok işe yarıyo.
 

_bluessy_

Aktif Üye
Kayıt
24 Şubat 2006
Mesaj
159
Tepki
76
Şehir
İstanbul
Yana Doğru

Virajlarda, ıslak zeminde veya elcikler bitkilere takıldığında yana doğru düşmek çok kolaydır. Yana düşme ayağın burkulmasına yol açabilir ve bu durumda ayağı eskiden kalpiyelerden çıkarmak oldukça zordu. Neyseki günümüzde SPD sistem sayesinde pedaldan kurtulmak kolay oluyor..Ayağınızı yere basıp, destek almazsanız düşmek kaçınılmaz olur.


Valla geçen sene sahil yolunda aynen bu şekilde feci bir düşüş yaşadım virajı alamayıp yerler tam manasıyla jilet gibiydi (sulama yapılıyordu) ve gezi boyunca kafamda olan kaskım ne yazıkkı başımda değildi =( bir dinlenmenin ardından eve doğru ufak ufak gidiyorduk ve nedense kaskımı takma gereği duymamıştım, virajı dönerken öyle bir kaydı ki bisiklet naısl olduğunu anlamadan kendimi yerde buldum ve kafamı betona çarptım...anında şişti zaten ve doğru doktora gittik neyse iyice incelendi bakıldı vs allahtan bir şey olmadı ve orta büyüklükte bir şişlikle olayı atlattım ama o gündne beri böyle virajlarda her ne kadar önlemimi alsamda hep korkarım :(
 

sgunaydin

Üye
Kayıt
26 Mart 2006
Mesaj
4
Tepki
2
Şehir
istanbul
özellikle ıslak metal zeminlerde kaymak ve düşmek çok kolay-ben en son sağanak yağmurda tramvay yoludan ilerlerken rayların üzerinden geçip çıkma çabam sırasında çamurlu zemine ne olup bittiğini bile anlayamadan rahatça uzanıvermiştim, karda da kar altındaki buz ve düz metal kapaklar üzerinden geçerken bisiklet pati çekiyor ve aynen zemini yakından inceleme fırsat bulabiliyosunuz.
 

Soner Sarihan

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Temmuz 2005
Mesaj
3.888
Tepki
8.301
Şehir
İznik
Bisiklet
Cannondale
Ani düşmelerde çok fazla bir şey yapılamayabiliyor. Ancak çarpışmayı yada düşüşü farkettiğiniz düşmelerde ( ikisi arasında herhalde saliseler var ) düşme yönüne doğru darbeyi azaltıcı veya darbeyi parçalara bölecek bazı hareketler var. Üniversitede THK sağolsun paraşüt ile atlamamıza olanak sağlamıştı. Askeri paraşüt ile atlamıştık. Darbeyi 5 noktaya bölmek üzerine bir eğitim vermişlerdi. 1. ayaklar 2. kalça 3.omuz 4. diğer omuz 5. yeniden ayakalar
yazarak pek olmadı farkındayım. Ayrıca bisiklet ile çok farklı olduğunuda biliyorum.
Demek istediğim, düşme yönüne doğru, bir şekilde yuvarlanmak gerekli. Özellikle dirsekleri ve bileği çarpmayı engellemek için yere doğru dik olarak uzatmamak gerekiyor. Darbeyi sanki takla atıyormuş gibi sönümlendirmek ve kalça omuz gibi daha kuvvetli ve dik çarpışmaya uğramayacak, vücudun bir parçası olan , uzuv ( çıkıntısı ) olmayan bir yerlerde karşılamak gerekiyor. Kafadan darbe almamak en önemlisi herkesin bildiği gibi.