Motorlu araç kazalarında cinsiyet faktörü

Konu, Güncel Haberler kategorisinde Bahadır Gürel tarafından 11 Temmuz 2017 tarihinde paylaşıldı.

Etiketler:
  1. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    2.096
    Beğeniler:
    8.168
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Sponsorlu Trafikte kim daha iyi sürücü? Kadınlar mı erkekler mi? Hemen her platformda bu tartışmaya rastlıyorum (bisiklet, bilim, ekonomi, sosyal yaşam platformları). Hep gördüğüm şu oluyor: Erkekler büyük oranda kadınları trafikte yetersiz buluyorlar.

    Ben de merak edip araştırdım. Bu konuda bir uzmanlığım yok. Bu nedenle aşağıda paylaşacağım bilgiler eleştirel olarak incelenmeli ve verdiğim kaynaklar dikkatle okunmalı. Ayrıca konunun uzmanlarından daha iyi açıklamalar ve araştırma sonuçları gelirse hepimize faydalı olur. Ben en azından bir basamak koydum :)

    * * *

    Anket üzerine kurulu bir çalışmada, genç erkek ve kadınlara sürüş yetenekleri ve kaza yapma riskleri üzerine sorular yöneltiliyor. Erkekler kendilerini bu konularda kadınlara göre daha fazla iyimser görüyorlar. Kadınlar ise daha temkinli (1).

    Amerika'da Wisconsin hastanesinin 1997 yılı motorlu araç kaza verileri referans alınarak yapılan bir çalışmada, kazaya karışan erkek/kadın (E/K) oranı 1,33 olarak bulunmuş. Motorlu araçların birbirleriyle çarpışması sonucu oluşan kazalarda E/K oranı 0,96. Kontrol kaybı sonucu oluşan kazalarda E/K oranı 1,95. Bu oranlar, erkek ve kadınların sürücü koltuğunda oldukları kazalar için geçerli. Erkek ve kadınların yolcu koltuğunda olduğu kazalarda bu oranlar yarı yarıya iniyor. Burada vurgulanan konu, kontrol kaybı kazalarında erkeklerin kadınlara oranla çok fazla olması (2).

    Avrupa Ulaştırma Güvenliği Konseyi'nin yaptığı bir araştırmaya göre, 2011 yılında Avrupa'da motorlu araç kazalarında ölen 30.400 kişiden 23.200'ü erkek, 7.200'ü kadın. Avrupa nüfusunda kadın erkek oranı %51'e %49 iken, kazalarda ölen kadınların oranı %24, erkeklerin oranı %76. Bu oran erkek/kadın ölüm oranının 3 katından fazla olduğunu gösteriyor. Üstelik çalışmada ölen erkeklerin çoğunluğu sürücü koltuğunda otururken, kadınlar yolcu veya yaya konumunda. Konsey'in görüşü, erkekler motorlu araçları kadınlar gibi kullansalardı, ölümler %20 azalırdı. Avrupa genelinde kadın ve erkeklerin trafikte ne kadar kaldıkları ve ne kadar mesafe aldıkları bilgileri bulunmuyor. Ancak İsveç, Hollanda ve İngiltere'de bu veriler mevcut. Konsey'in bu verileri de dikkate alarak yaptığı analizde bu ülkeler için oranların fazla değişmediği görülüyor (3).

    Ürdün Üniversitesi'nden Adli H. Al-Balbissi'nin 3 yıllık motorlu araç kaza kayıtlarına dayalı araştırması yıllık kat edilen mesafeyi, sosyal ve ekonomik katılımı, toplu taşıma araçlarının etkisini dikkate almış. Ayrıca ortam faktörleri ve sürücü yaşı da çalışma kapsamında. Farklı kaza türlerinin gerekçelerini açıklamak için sürücü hataları incelenmiş. Al-Balbissi'nin bulguları erkeklerin kaza oranının kadınlara göre yüksek olduğunu gösteriyor. Detaylı analiz ve rakamlar için araştırma incelenebilir (4).

    İngiliz Sosyal Sigorta Araştırma Merkezi çok kapsamlı bir çalışma yapmış (5). Çalışmanın kapsamında İngiltere, Avrupa, Amerika, Avustralya ve diğer pek çok ülke bulunuyor. İlk bulgu, tüm kayıtlarda erkeklerin kadınlara oranla yüksek kaza oranına sahip olması. Cinsiyet farkı en çok 25 yaş altı ve çok yaşlı kesimde görülüyor. Çalışma çok ayrıntılı ve incelemeye değer, ancak ben bu kapsamlı araştırmanın özet bilgilerini geçeyim:

    - Amerika, Avrupa, Asya ve Afrika ülkelerindeki motorlu araç kazalarında sürücü cinsiyeti dağılımı dikkate alındığında, erkekler kadınlara oranla daha fazla riskli grupta.

    - Bu fark erkek ve kadınların yetkinlik düzeyi veya sürüş yetenekleri ile açıklanamaz. Psikolojik ve davranışsal olarak daha temel konularla açıklanabiliyor.

    - Büyük oranda gösteriyor ki erkekler (özellikle genç erkekler) kadınlara göre trafikte daha agresifler ve bu özelliklerini dolaylı değil doğrudan yansıtma eğilimindeler (BG not: kadınlar agresifliklerini evrimsel açıdan zamana yayma eğiliminde iken, erkekler hemen yansıtmayı tercih ediyorlar). Bu agresiflik, trafikte rekabetçi ve düşmanca davranışlara neden oluyor.

    - Erkeklerde kural ihlali kadınlara oranla çok fazla. Bu ise kendini hız sınırlarına uymama, trafik kontrol işaretlerini dikkate almama, alkollü araç kullanma gibi trafik kuralı ihlalleri ile gösteriyor.

    - Erkekler genelde kadınlara oranla trafikte daha fazla macera arama ve risk alma eğilimi gösteriyorlar. Bu durum sosyalleşme veya deneyimle ilgili değil, erkeklere özgü hormonlar ve nörokimyasal sistemle ilgili.

    - Risk açısından bakıldığında, durumu en iyi açıklayan görüş evrimsel psikolojidir. İnsan beyninin avcı-toplayıcı atalarının nöron ağlarını taşıyor olması nedeni, avcı-toplayıcı atalarının insanlık tarihinin %99'unu kapsıyor olmasıdır.

    Başka bir çalışma ise Max-Planck Enstitüsü'nden bir grup araştırmacı tarafından yapılmış (6). Bu çalışmanın tarih aralığı 1950-1998. Verilerin kullanıldığı ülkeler Amerika, İngiltere, Fransa, İtalya ve Japonya. Bu çalışma hem iş hayatında hem de trafikteki kazaların cinsiyet farklılıklarını ele alıyor. Çalışmanın en önemli yanı, bugüne kadar geliştirilmiş hipotezleri gerçek verilerle kıyaslaması ve sonuçlara ulaşması. Ancak çok kapsamlı olan bu çalışmayı okuyamadığımdan merak edenlerin incelemesi için kaynağı belirttim.

    1) An examination of gender differences in traffic accident risk perception - D.M. DeJoy (1992)
    (Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.)

    2) Age and gender patterns in motor vehicle crash injuries: importance of type of crash and occupant role - D.R. Tavris, E.M. Kuhn, P.M. Layde (2001)
    (Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.)

    3) Risk on the roads: a male problem? The role of gender in road safety - European Transport Safety Council (2013)
    (Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.)

    4) Role of Gender in Road Accidents - A.H. Al-Balbissi (2003)
    (Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.)

    5) Sex Differences in driving and insurance risk - The Social Issues Research Centre (2004)
    (Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.)

    6) Trends in gender differences in accidents mortality: Relationships to changing gender roles and other societal trends - I. Waldron, C. McCloskey, I. Earle (2005)
    (Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.)
     
  2. hydrocon

    hydrocon Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    5 Mayıs 2016
    Mesajlar:
    722
    Beğeniler:
    1.074
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet üzerindeyken trafikde sorun yaşadığım kitlenin yarıdan fazlası ne yazık ki bayan sürücüler. Daha dün sabahın 7 sinde İstinye Devlet Hastahanesinin önünde sağ şeritten soka u dönüşü yaparak neredeyse yere serilmeme ramak bırakmıştı. Çok teşekkür ederim dedim ağzındaki sigarayı alıp tenezzül edip yanıt bile vermeden gitti.
     
    Denizcagan bunu beğendi.
  3. Tuars07

    Tuars07 Forum alüminyumbaşı

    Kayıt:
    10 Mart 2017
    Mesajlar:
    314
    Beğeniler:
    764
    Şehir:
    Antalya
    Adı:
    Tunahan Arslan
    Bisiklet:
    Mosso
    Oranları ve yurtdışını bilemem erkekler çok sinirli herzaman kendini haklı görüyor küçücük bir kıvılcımdan yangın çıkarıyor kadınlar ise trafik de ürkek ve kuralları tam bilmeden araç kullanıyorlar malesef birde her 10 dk. bir yok fondöten akmış mı rujum taşmış mı diye gözleri o küçücük aynada ama dikiz aynasını yan aynaları kullanan yok bu arada trafik konusuna amma içerlemişim
     
    Denizcagan bunu beğendi.
  4. Ken Üye

    Kayıt:
    6 Temmuz 2017
    Mesajlar:
    29
    Beğeniler:
    47
    Şehir:
    Ankara
    Adı:
    Volkan
    Bisiklet:
    Carraro
    Motorlu araç kullanıyor iseniz asıl dikkat edilmesi gereken 50 yaş üstü erkek sürücüler. Aynaya bakma sinyal verme gibi huyları genelde olmuyor ve acemi bir kadından daha tehlikeli çünkü kaza yapmaktan çok sizi kazaya zorluyorlarki genelde yüksek hızda. (yaklaşık 200 bin km den fazla her mevsim ve şartta arac kullandığım bizzat deneyimledigim kadarıyla.)kadınların dezavantajı trafiğin hızına oranla pratik olmamaları uzuvlarin koordinasyonunu saglayamamalari. tabi bunlar genelleme hiç ummadığınız kadar akıcı kullananları görünce de şaşırmamak lazım. bisiklet kullanırken kadın erkek sürücü ayrımı gözetmeye gerek yok zaten, hepsinin kaza potansiyeli yüksek gözle bakıp ona göre tedbirli olmak gerek.
     
  5. Ahmet Bilge Kaan AKIN

    Ahmet Bilge Kaan AKIN Yağmur Getiren

    Kayıt:
    29 Nisan 2016
    Mesajlar:
    3.059
    Beğeniler:
    5.810
    Şehir:
    Isparta/ Ankara
    Adı:
    Ahmet Bilge Kaan AKIN
    Bisiklet:
    b'Twin
    Bence kadınların acemiliğini atması, erkeklere göre daha geç oluyor. Kadınlar kötü sürücü değillerdir yoksa. Araba sürmek öncelikle özgüven meselesi, sonrasında bu işe yatkınlık meselesidir. Misal benim benden 1 yaş büyük bir kız kardeşim var. Kendisine babamın "gel sana araba sürmeyi öğreteyim" dediğini hatırlamıyorum. Bana dediğinde hiç merakım olmadığından reddetmiştim her seferinde (yaş 24 hala bilmiyorum :D). Toplumda erkeğin araç sürmeyi öğrenmesi öğrenmesi zorunlu gibi bir algı var. Kadında ise bu durum lüks gözüküyor toplumumuz tarafından.

    Onun dışında toplumda erkeğin ve kadının yetişme şekli çok farklı. Misal ben bilgisayar oyunlarıyla ve dışarda istediğim saate kadar spor yaparak büyüdüm. Kız kardeşim ise bu tür şeylere merak duymadı. Zaten kız çocuğu olduğundan merak duysa da ikinci plana atılacağını düşünüyorum. Kendisi ehliyet kursuna gidiyordu. Bir gün babamın aracına bindik, fren-gaz-debriyajın yerini öğrendim, ne ne işe yarıyor onu söyledi. İlk seferimde arabayı 3. vitese attırdım ve hızım 80 lere çıktıktan sonra yavaşlayıp sağa çektim. Muhtemelen bu tür şeylere yatkın olarak büyüdüğümden zorluk çekmedim. Ancak kardeşim bunu yaparken çok zorlandı, defalarca aracı istop ettirdi. Tam olarak sürmeyi öğrenmesi için uzunca bir süre geçti.

    Benim yazdıklarım tabi ki de sadece bizim toplumumuz için geçerli, kendi gözlemlerim sadece.
     
  6. venom09

    venom09 Daimi Üye

    Kayıt:
    24 Mayıs 2017
    Mesajlar:
    311
    Beğeniler:
    984
    Şehir:
    denizli
    Adı:
    mustafa
    Bisiklet:
    Sedona
    bugun bisikletle yol yaparken iki tane bayan sürücü gördüm. iki araçta firma arabasıydı. onun rahatlığı mıdır nedir zerre kasma yoktu ikisinde de. hatta birinin sol el direksiyonda sağ elde telefon vardı.. sanırım yolda bayan sürücülere extra hürmet var.. ve bunu biliyorlar ve görünmez bi kalkana sahipler gibi kullanıyorlar. ben rastlamadım aman dur yavaşlayayım diyen bir bayan sürücü.. nasıl olsa yol verir basayım diyorlar.. (sanırım)
     
    Cyclinq ve hydrocon bunu beğendi.
  1. Daha güzel bir site kullanımı sağlamayı hedeflediğimizden dolayı, bu sitede çerezler kullanılmaktadır. Bu sebeple çerezlerden yararlanarak sitemizle nasıl bir etkileşimde bulunduğunuza dair ilişkili verileri kaydedecek araçlardan faydalanıyoruz. Bu siteye giriş yapıp kullanarak, çerez kullanımını kabul etmiş oluyorsunuz.
    Duyuruyu Kapat