Malzeme dayanımları, paslanma oranları, malzeme kıyaslama soruları alabilirim

similacrum

Üye
Kayıt
14 Şubat 2017
Mesaj
4
Tepki
13
Şehir
Düzce
İsim
Deniz Demir
Bisiklet
b'Twin
Merhaba arkadaşlar forumda gezerken malzeme hakkında çok fazla tartışma farkedince böyle bir konu açma ihtiyacı duydum. Metalurji ve Malzeme Mühendisiyim. Özellikle Aluminyum, Magnezyum olmak üzere çelikte dahil her türlü sorunuza cevap verebilirim.
 
Scudo
Kayıt
24 Mart 2017
Mesaj
82
Tepki
64
Şehir
İstanbul
İsim
Bora Adıgüzel
Bisiklet
Bianchi
Merhaba Abi

Acaba paslanma tamamen onlenebilir mi?
 
Kayıt
11 Mayıs 2016
Mesaj
16
Tepki
10
Yaş
37
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Merida
Rock Shox 30Gold TK29 100 poploc maşa kullanıyorum üzerinde 29" var 27.5" olarak değiştirmek istiyorum uyumlu olur mu ?
 

gmfaruk

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Kasım 2013
Mesaj
1.096
Tepki
1.090
Şehir
istanbul
Bisiklet
Kron
Karbon yol jantlari darbelere ne kadar dayanikli ozellikle yan taraftan gelen darbeler?
Karbon yol jantlarinin omru ne kadar?
 

Hastateker

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Ocak 2016
Mesaj
801
Tepki
772
Şehir
Ankara
İsim
Osman Özgün Yıldız
Bisiklet
Trek
@similacrum
Fuji touring kadrosu cro moly denilen çelikten üretilme. Bu çelik paslanır mı? Paslanmayı önlemek için ne yapılmalıdır?
 

SmtTrlk

Üye
Kayıt
13 Kasım 2016
Mesaj
59
Tepki
42
Yaş
31
Şehir
Bursa-Kocaeli
İsim
Samet
Bisiklet
Focus
@Hastateker paslanmaz çeliklerin içinde çok yüksek oranlarda krom ve kısmen nikel bulunuyor ama bildiğim kadarıyla o dediğin kadronun içinde düşük miktarlarda krom var. yani tahminimce paslanma olabilir (onlar zaten yapılması gerekeni yapmışlardır geriye senin kadroyu ne kadar koruduğun kalıyor)
@Bora Ad paslanmaz denilen şey demir oksit oluşumunu engellemekten geçiyor. evet paslanma tamamen önlenebilir ama bisiklet için düşünürsek uygun ve verimli bir kadro elde edilemeyebilir çünkü paslanmaz bir materyal elde etmek için gereken alaşımlarla hafif ve mukavemeti yüksek bir malzeme için gerekli alaşımlar farklı olabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hastateker

similacrum

Üye
Kayıt
14 Şubat 2017
Mesaj
4
Tepki
13
Şehir
Düzce
İsim
Deniz Demir
Bisiklet
b'Twin
@Bora Ad evet tamamen engelelyebilirsin. Hangi malzemeden yapıldığına göre bunu engelleme yöntemleri değişir. @SmtTrlk Arkadaşımın dediği kısmın sonu yanlış malzemeleri çeşitli işlemlerden geçirerek örneğin Aluminyum alaşımlarını 6061 bisikletlerde sıkça kullanılır yeni yeni yaygınlaşan yurtdışında magnezyumdan bisiklet yapılıyor (14 Kg'lık bir çelik bisikleti magnezyumdan yaparsan tamamen 4-5 Kg'lık bir ağırlığa düşürürsün). Bu malzemeleri çok yüksek paslanmaya karşı dirence ulaştırabilirsin (-196 derecede 36 saat bekletmek gibi) ama işlem çok masraflı olcağı için fiyatlarda değişir. Aluminyum malzeme zaten paslanmış haldedir. Aluminyumoksit tabakası malzemeyi korur. (Hangi malzemenin paslanmasını önlemek istediğini söylersen çeşitli basit çözümlerde söyleyebilirim).
@Hastateker Krom molibden çeliğinde araba aksında bile Molibden denen alaşım zaten %0,15-%0,30 aralığında mevcut. Kromda %0,9-%1,2 @SmtTrlk arkadaşın dediği kromu bu seviyelerden çok daha aşağı düşürsen malzeme çok fazla yumuşar kullanılamaz. Çok büyük ihtimalle 25CrMo4 alaşımı kullanıyorlardır. Bu alaşım da doğrudan üretildiği gibi bırakırsan krom havadaki oksit tabakasınca kaplanarak yüzeyde ince bir film oluşur ve paslanmaya karşı korunur. Fakat kaynak şekillendirme vb. işlemler ile bu yapı bozulur. Bunun içinde malzemeyi yağ kir pas gibi etkenlerden çok düzgün bir şekilde özel kimyasallar ile temizlersin çok ince bir zımparalama yaparsın daha sonra kloru yüksek bir pasivasyon kimyasalı ile 45 sn gibi kaplar bekletir durularsın yeniden sonra da korozyona karşı dirençli özel boya ile boyarsın malzemeyi çizip delmezsen en az 10 yıl paslanmadan kullanırsın. Yani bisikleti alıp matara kafesi takmak için delik delersen vb. işlemler yaparsan bu tarz her bir işlem paslanma ömrünü azaltır.

@gmfaruk karbon alaşımlar hakkında çok fazla bilgi sahibi değilim. Yanlış yönlendirme yapmak istemem ama bu konu hakkında çalışmış özellikle özel bisiklet yapan arkadaşım vardı sorar en kısa sürede bilgi veririm.
 

Veysel A.

Daimi Üye
Kayıt
1 Ağustos 2014
Mesaj
217
Tepki
68
Yaş
41
Şehir
Bursa
İsim
Veysel AMCALAR
Bisiklet üzerinde kullanılan metallerin dayanıklılık, sağlamlık, hafiflik ve mâliyet sıralamasını yapar mısınız ricâ etsem...
 
  • Beğen
Tepkiler: el_Aksa_1903

ratm

Forum Bağımlısı
Kayıt
16 Nisan 2009
Mesaj
1.096
Tepki
1.875
Şehir
izmir
İsim
Hakan Engin
@similacrum hocam, paslanmaz çelik denilen bir malzemenin gerçekten paslanmaz çelik olup olmadığı anlamak için iyi ve basit bir yöntem var mıdır? Genelde mıknatıs tutuluyor, yapışmaz ise paslanmaz çeliktir deniyor bu yöntem kesinlikle doğru mudur?
 

similacrum

Üye
Kayıt
14 Şubat 2017
Mesaj
4
Tepki
13
Şehir
Düzce
İsim
Deniz Demir
Bisiklet
b'Twin
@Veysel A. Bir tablo yapıp yollarım her malzemenin iyi ve kötü bir özelliği var tabloyla yollarım.

@ratm mıknatısla anlamak çok doğru bir yöntem değil binlerce çeşit var çok fazla da mıknatıslanmayan malzeme var. Basit bir yöntem yok malesef bisiklet alırken kullanacagin için genelde boyalı olcak boyasız olsa bir kaç tane var.
 
  • Beğen
Tepkiler: Veysel A.

uguryilmaz144

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Nisan 2015
Mesaj
1.619
Tepki
2.755
Yaş
32
Şehir
İzmir
İsim
Uğur Yılmaz
Bisiklet
Mosso
Bir süredir aklımı kurcalayan bir konu var. Bisiklet kadrolarında 6061, 6069, 7005, 7046, 7075, 7091 gibi alaşımların kullanıldığını biliyoruz. Bazı üreticiler kadro materyalini belirtirken bazıları bunu gizliyor. Ben açıkçası specialized, giant gibi firmaların ürettiği alü kadroların alaşımlarını merak ediyorum. Kadroları spektral analiz yapmayı es geçersek, bu kadroların yapıldığı malzemeleri nasıl öğrenebiliriz?

Misal mosso babalar gibi ben 7005'den kadro yaptım derken, Giant adını kendi koyduğu (bilinen normlara uymayan belki de patentli) bir alaşım kullanıyor. Hakikaten yüksek alaşımlı özgül dayanımı yüksek bir alaşım mı kullanıyor? Yoksa 6000 serisini basıp geçiyor mu acaba?

Özellikle Cannondale'in kadro alaşımlarını merak ediyorum...

@Hastateker
Kadro malzemeniz AISI 4130 yada diğer adıyla DIN 25CrMo4. Bu çelik paslanmaz çelik değildir ve agresif korozif ortamlarda paslanabilir. Fakat bisikletinizi nemsiz ortamda muhafaza ederseniz pas konusunu endişe etmenize gerek kalmaz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Hastateker

Hastateker

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Ocak 2016
Mesaj
801
Tepki
772
Şehir
Ankara
İsim
Osman Özgün Yıldız
Bisiklet
Trek
Teşekkür ederim.
Dünya turunda kullanılacak olan bir bisikletin her ortama dayanıklı olması gerekirken paslanması çok saçma değil mi?
 

halil halil

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Eylül 2010
Mesaj
986
Tepki
1.564
Yaş
40
Şehir
New Caledonia
bisiklet paslanana kadar çalınır zaten
millet cromoly ile kafayı yemiş.
kromun kilosu zaten oldukça ucuz aldığınız 2 boru.

neyse diğer konuya dönelim.
benim favorim hi-ten : D
 

Hastateker

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Ocak 2016
Mesaj
801
Tepki
772
Şehir
Ankara
İsim
Osman Özgün Yıldız
Bisiklet
Trek
@halil halil
Hi ten maşalar çelik oluyorlar. Onlarda paslanır o zaman? :D
 

ratm

Forum Bağımlısı
Kayıt
16 Nisan 2009
Mesaj
1.096
Tepki
1.875
Şehir
izmir
İsim
Hakan Engin
@ratm mıknatısla anlamak çok doğru bir yöntem değil binlerce çeşit var çok fazla da mıknatıslanmayan malzeme var. Basit bir yöntem yok malesef bisiklet alırken kullanacagin için genelde boyalı olcak boyasız olsa bir kaç tane var.

Benim merak ettiğim paslanmaz çelik malzeme bisikletle çok alakalı değil, üzerinde boya yok, ne tip bir yöntem kullanabiliriz anlamak için?
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@Hastateker
Boyası dökülür veya çizilirse paslanır. Orijinal boya ile aynı renkte bir oje tedarik edin, boyası dökülen çizilen yeri kapatır, korursunuz.