Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Lastikte "tpi" ne demek?

erdomsuper

Aktif Üye
Kayıt
19 Şubat 2010
Mesaj
197
Tepki
73
Şehir
MUGLA
700/35 lastik ebatlarında hybrid'im için lastik satın almak istiyorum.aynı markanın hem tpi 27 bir de tpi 65 yazan modeli var.bu TPI ne demek?birisi kevlar belt diğeri ise normal telli lastik.ben telli ve 27 tpi olandan almak istiyorum bütçeme göre.diğeriyle çok farkedermi?
 
Scudo
kendim sordum kendim buldum:) :) :) :) :) :) :)
Lastiğin gövdesi ise naylon/tekstil ve lastik karışımı bir bez diyebiliriz. Bu bez ipliklerden oluşur. Özellikle lastiği inik bir şekilde uzun süre bekleyen bisikletlerde lastiklerin yanaklarının çatlaması sonucu görülebilir bu iplikler. Bu ipliklerin dokuma sıklığı lastiklerin yanağında da yazılı olan EPI (Ends per Inch) veya TPI (Threads per Inch) adı verilen bir birim ile gösterilir. Örneğin 127TPI = 420 iplik/dm, 66TPI = 240 iplik/dm, 33TPI = 110 iplik/dm gibi. Bu rakam ne kadar büyükse, yani bu katman ne kadar sık dokunmuşsa lastik o kadar hafif olur, bunun yanında dönüş direnci de o kadar düşük olur, öte yandan lastiğin patlamaya karşı hassasiyet artar.
 
Bizde sayenizde öğrenmiş olduk, teşekkürler:)
 
Tam aksine, lastiğin patlamaya karşı direnci artar.

TPI değeri ne kadar yüksek ise, lastiğin örgüsü o kadar sık demektir. Bu şeklide lastiğin direnci artar ve yoldaki kesici maddenin dış lastiği geçerek, iç lastiğe (tubular modeli lastikler hariç) ulaşması zorlaşır. Örgüde kullanılan ipliğin kalitesi önemlidir.

Tabi sadece örgü kalitesi/yoğunluğu tek başına yetmez, ayrıca örügü üzerine destekleyici katmanlar eklenir. Örneğin Continental Vectran breaker katmanı gibi.
 
Ben de TPİ arttıkça ,lastik ağırlığı ve patlama karşı direnci düşüyor diye biliyorum...
 
İki düşüncede doğru ama gerçek şu tpi artan lastikler patlamaya karşı daha dayanıklı ama hafifletme uğruna daha az malzemeyle yapılıyorlar.Bu da lastiğin ince olmasını ve patlamaya karşı hassas olmasına neden oluyor.
 
Selam, verilen ornekteki Vectran extra bir patlak onleyici katman Continin kullandigi, zaten o lastikte 120TPI ile satiliyor ki 120TPI yuksek kabul edilmiyor. ( Vittoria Open Corsa 320TPI ) Benim su ana kadar gordugum butun makaleler yuksek TPI'in daha cok patlak anlamina geldigini soyluyor.
 
Yukarıda önceden yazdığım mesajları iyi anlamak gerekiyor:
- Yol bisikleti lastiklerinde TPI değeri ne kadar yüksekse, koruma direnci o kadar artar. Lastikde kullanılan ipliğin kaliteside (örneğin ipek) başarılı olmasında önemlidir.

- Sadece yüksek TPI değerde örgü/yoğunluk lastiğin başarılı olmasına tek başına yetmez. Ayrıca lastiğin artı özellikleri ve kullanılan koruyucu şerit, üretici firma ve üretim şartları vs... dikkate almak gerekir. TPI değeri dışında; ek katmanlar örneğin Conti Vectran Braker şeridi gibi veya sizin örneklediğiniz Vittoria Open Corsa (700x23mm, 210gram) modelinde kullanılan PRB 2.0 patlak önleyici koruma şeridi gibi...

- Eğer sadece yüksek TPI değerine bakarak lastik analizi yaparsak, bu hatalı bir düşünce olur. Şimdi 2 adet lastikden birisi yüksek TPI değerinde ama güvenlik koruma şeridi bulunmuyor, ikinci lastiğimiz daha düşük TPI değerinde ama patlamaya karşı koruyucu katmanı var. Doğal olarak yüksek TPI lastik patlamaya daha müsaittir. Buradan yola çıkarak, yüksek TPI değerindeki lastiğin daha çok patlamaya müsait olduğu anlamını çıkaramazsınız.

Burada esas amaçlanan yüksek yoğunlukdaki örgünün getirdiği avantajlarla lastiği hafiflemek ama fazla narin olmasını engellemek ve ekstra güvenlik şeridi ve katman kullanımını azaltmaktır, tabidir ki bu şekil üretilen lastikler daha hassas olacaktır.

Esas Soru? diyelimki elimizde lastik kalitesi ve katman özellikleri birebir aynı 2 adet lastik var, fakat bu lastiklerden biri 150 TPI, diğeri 250 TPI yoğunlukda örgü ile üretilmiş... Şimdi soru şu:
Biz hangi TPI değerindeki lastiği seçeriz? ve Neden?
 
internette tekrar araştırma yaptım ve edindiğim sonuç şu:
TPI yüksek olan lastiklerde örme sıklığı yüksek olduğu için ister istemez lastiğin ana maddesinden "feragat" ediyorsunuz ve bu da tabiki patlamaya karşı direnci azaltıyor,bununla birlikte lastiğin yuvarlanma direnci düşüyor ve lastik daha akıcı oluyor.Fakat TPI sı yüksek olan bazı marka lastiklerde alttaki katman sayısını arttırarak ve kalınlaştırarak da patlamaya karşı bir nevi ekstra önlem almış olunuyormuş.zaten bu tip lastikler muadillerine göre ciddi anlamda pahalı oluyormuş.
yani seçici olmak lazım TPI yüksek lastik alırken ve sağlamda bütçe ayırmak.selamlar sevgiler...
 
Yuksek TPI a sahip olan lastikler genellikle daha ust sinif ureticilerden geliyor. Ayni sekilde dusukler de daha alt sinif ureticilerden. Teorik olarak 250 TPI 150 TPI dan daha dayaniksiz darbelere veya delinmelere karsi. Fakat ust sinif ureticiler farkli teknoloji veya malzemeler ile ayni direnci saglayabilirler. Tek basina sayi bence pek birsey ifade etmez. Yilmaz Uyar zaten ayni seyi soylemis yukarida.

Bu arada farkli tip patlamalar var. Kaldirima cikarkenki yirtilma ile sivri birseyin uzerinden gecerkenki patlama farkli. Kisisel olarak dusuncem, yuksek TPI in sivri ve kucuk seylere daha dayanikli olacagi dusugun ise daha kaba yerlerde daha dayanikli olacagi yonunde. Ama dedigim gibi, lastiklerde kaucuk ve orguler haricinde bircok katman var. Sadece TPI ile karar vermeye calismak iki arabanin son hizini sadece motor hacimlerine bakarak karsilastirmak gibi. 1.4 ile 2 lt olan arabadan hangisinin daha hizli olacagi asagi yukari bellidir ama 1.4 olan digerinden daha hizli da gidebilir.
 
Birşeyler anladım ama yine de bilgi edinmek adına şu iki lastik hakkında bir soru soruyum..
Scwalbe marathon 67 TPİ;
(link)
Continental supersport plus 28 TPİ;
(link)
Fiyatları,ağırlıkları filan aynı diyebiliriz..Hangisini,neden tercih etmeliyim?
 
@ahlaksız
Marathon serisini tercih ederdim çünkü lastiğim örüm sıklığı daha fazla bundan dolayıda lastik profili daha iyi.Yalnız şuda var biraz performans amaçlı kullanacaksanız continental önerim yok performans önemli değil derseniz schwalbe marathon serisi.
 
@Fırat Ç. cevap için teşekkürler..Şöyle bir şey diyebilir miyiz?
''TPİ oranı düşük lastiklerin,performansı(yuvarlanma direnci düşük)daha iyidir..''
 
@ahlaksız

Tam tersi. TPI değeri düşük olan lastiklerin karkasındaki iplikler daha kalın ve dolayısıyla daha serttir. Lastiğin sert olması da hem yuvarlanma direncini arttırır, hem de yol tutuşunu kötüleştirir.
 
@ahlaksız
Murat b açıklamış zaten yalnız orada continental için üç katman 28 tpı demiş yinede tpı oranıniçin orijinal sitelerine veya ürünün ambalajına göz atmakta fayda var.
 
@Murat B.
O zaman @Fırat Ç. arkadaşımız yanılıyor..Çünkü kendisi,Scwalbe'den daha düşük TPİ oranına sahip Continental'ın performansının daha iyi olacağını söyledi..Siz de tam tersini söylüyorsunuz..Yani size göre Scwalbe marathon,Continental supersport plus'tan daha iyi yol tutuşa sahiptir..Haliyle performansı yüksek,yuvarlanma direnci düşüktür..

Biraz pahalı lastiklere baktım..Mesela şuna;
(link)
330 TPİ diyor..Çok acayip..Eğer sizin dediğiniz doğruysa,28 TPİ olan Continental supersport plus yolda titrer amma velakin lastiğin özelliklerinde şöyle yazıyor;
Dış yüzeyin tutarlılığı,lastiklerin titremesini engeller.
Burada bir kandırmaca mı var?
''Bu lastiğin yol tutuşu normal filan'' de ama bunu demiyorlar..Lastiği tanıtımlarda övüyorlar da övüyorlar..Siz de ''28 TPİ olan lastikten performans bekleme'' diyorsunuz..Bunu da 330 TPİ'lik lastiği gördüğüm için söylüyorum..Çünkü arada muazzam bir fark var..

@Fırat Ç. niye 3 ile 28'i çarpmıyorlar?Scwalbe'de fotoğraflarda 3 kat gözüküyor ama TPİ oranında 3 kat filan yazmıyor..
 
@ahlaksız
Hocam benim orada demek istediğim schwalbenin deseni daha bir tırnaklı desen ama continental öyle değil yani en basit örnek şöyle olur 26x200 bir mtb lastiği mevcut biri slick diğeri ise dişli tırnaklı
 
@Fırat Ç. şunu mu demek istedin?
''Tırnaklı olan lastiğin performansı,tırnaksız olandan daha kötüdür..''
@Murat B. ise tırnağın değil,TPİ oranının önemli olduğunu,TPİ oranı yüksek olan Scwalbe'nin performansının daha iyi olacağını söylüyor..
 
@ahlaksız
Daha kötü değilde continental slick olduğundan dolayı asfalt yollarda sizi üzmez.
 
@ahlaksız

Continental'ın verdiği 330TPI'da bir kandırmaca var. Her biri 110 TPI olan 3 kat kullanınca Conti toplamı verip buna 330 TPI diyor. Benzer şekilde SuperSport Plus'ın özelliklerine Continental'ın sayfasından bakarsanız 84 TPI yazdığını görürsünüz( (link) ). Gerçekten 320 TPI olan lastikler var, hatta ipek karkaslı binlerce TPI değerine sahip lastikler de var.

TPI değerleri tek başlarına çok da anlamlı değiller. Yüksek TPI'a sahip lastiğin yuvarlanma direnci ve yol tutuşu bakımından daha iyi olacağı, diğer bütün özellikleri aynı olduğunda geçerli.

Sonuç olarak ikisinden de fazla performans beklemeyin. Birisi tur lastiği, diğeri fixie için üretilmiş çok sert bir lastik.
 
Geri